* عفت در تعامل وارتباطات
یکی از جلوه های بی عفتی در تعامل و ارتباطات، خلوت گریزی با نامحرم است، کسی که عفت داشته باشد با نامحرم خلوت نمی کند، یعنی زن و مرد نامحرم در جایی قرار بگیرند که امکان عادی رفت و آمد مردم نباشد و از نظر شرعی این کار حرام است. امیرالمومنین می فرماید " سَبَبُ الْفُجُورِ الْخَلْوَةُ"(21)، عامل جنایت های جنسی این خلوت گزینی هاست. از یکی از مراجع درباره تاکسی های برون شهری استفتاء کردم که اگر یک زنی تاکسی تلفنی بگیرد برای خارج از شهر، آیا از مصادیق خلوت به شمار می رود یا خیر؟ آن مرجع فرمودند: بله، این خلوت است و حرام است. در داخل شهر در معرض دید همه است ومانند یک اتاق شیشه ای است که همه می بینند، اما وقتی به بیابان رسید و او و آن خانم تنها بودند، فتنه ها زائیده می شود. یکی از جلوه های عفت در تعاملات و ارتباطات، اختلاط گریزی در تعاملات اجتماعی است.
یکی دیگر از مصادیق، اختلاط های آموزشی است. قبل از رنسانس در تمام دنیا اختلاط آموزشی نداشتیم، اما بعد از رنسانس، تمدن ننگین غرب اختلاط آموزشی را از نخستین پایه های آموزشی تا آخر ایجاد کرد.
خاطره ای از استاد شهید مطهری میخواندم که زمان شاه برای تبلیغ به یکی از روستاها رفته بودند چند سالی دچار خشکسالی شده بود، دیده بودند که دختران و پسران در مقطع راهنمایی مختلط هستند، فرموده بودند که اختلاط دختر و پسر در سن بلوغ بسیار خطرناک است و در این زمینه سخنرانی کرده بودند. بعد از سخنرانی استاد مطهری تصمیم میگیرند که دختران را از پسران جدا کنند، بعد به استاد مطهری خبر می دهند که بعد از جدا کردن دختران و پسران در مدرسه، خشکسالی هم برطرف شد.
یعنی این اختلاط ها پیامدهای تکوینی و الهی دارد، این نکبت ها، این گمراهی ها پدیده گناه است و یکی از گناهان اختلاط ناشایست است. الان گرایش هایی در ژاپن و حتی کشورهای اروپایی پیدا شده برای جداسازی در محیط های آموزشی و برای بالابردن سطح آموزش و عمق بخشی به آموزش و امنیت دادن به مراکز آموزشی به دنبال تفکیک آموزشی دختران و پسران هستند و بدون تردید، این نظریه اسلام است که مترقی ترین آئین است و همه غیرتمندان باید احکام دینی را دنبال کنند.
یکی دیگر از جلوه های بی عفتی در تعاملات و ارتباطات، دوست گزینی است، یعنی دوست نامحرم و ارتباط ناشایست که این شرح مفصلی دارد و لازم است به طور جداگانه به پیامدهای آن پرداخت.
منابع:
1-تصنیف غرر الحكم و درر الكلم، ص: 256
2- تصنیف غرر الحكم و درر الكلم، ص: 256
3- تصنیف غررالحكم و دررالكلم، ص: 256
4-تصنیف غرر الحكم و درر الكلم، ص: 256
5- تصنیف غرر الحكم و درر الكلم، ص: 256
6- تصنیف غرر الحكم و درر الكلم، ص: 256
7- بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج68، ص: 328
8- تصنیف غرر الحكم و درر الكلم، ص: 260
9- تصنیف غرر الحكم و درر الكلم، ص: 60
10- بحار الأنوار ، ج68، ص: 293
11-تصنیف غرر الحكم و درر الكلم، ص: 260
12-(حجر 24)
13- تصنیف غرر الحكم و درر الكلم، ص: 184
14-َّ بحار الأنوار الجامعة ج10، ص: 426
15-آل عمران 47
16- تصنیف غرر الحكم و درر الكلم، ص: 223
17-نهج البلاغة، ص: 323
18- بحار الأنوار ج75، ص: 176
19- تصنیف غرر الحكم و درر الكلم، ص: 256
20-نور 31
21- تصنیف غرر الحكم و درر الكلم، ص: 462