• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن مهدویت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
مهدویت (بازدید: 6842)
سه شنبه 28/6/1391 - 20:53 -0 تشکر 560886
خودسازی(1) سعه صدر....> پیش به سوی جامعه مهدوی

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام


سعه صدر، از نعمت های بزرگ الهی است.

انسانهایی که دارای سعه صدر هستند، مشکلات و سختی های زندگی را به راحتی پشت سر می گذارند و در مقابله با نامرادی ها و ناملایمات، از خود خویشتن داری نشان می دهند و به همین وسیله به گناه هم آلوده نمی شوند.

و این خود یکی از مسیرهای مهم برای رسیدن به جامعه مهدوی می باشد

این شرح صدر از راههای گوناگون به دست می آید،
 اما در متون اسلامی یکی از روشهای مفید برای کسب شرح صدر، ذکر و یاد خداست.


*******
 
شما گرامیان و همراهان عزیز مهدویت
چه پیشنهادات
چه راه های دینی و معنوی
برای رسیدن به این نعمت سراغ دارید؟

ذکر خدای عزیز چگونه در همه حالات در ما نهادینه شود؟

و سوالات و صحبت هایی که به فکر شما میرسید... که مشتاقانه منتظر شنیدن آنها هستیم

اجرتان با صاحب الزمان(عج)


خودسازی (2)   : hayat_e_tayebe  گرامی

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
پنج شنبه 30/6/1391 - 1:1 - 0 تشکر 561165

هوالعزیز
سلام

شانۀ ‌شرح صدر در كلام پیامبر (ص)

 صاحب مجمع البیان می‌نویسد،در روایت صحیح وارد شده است كه وقتی آیۀ؛

«فَمَنْ یُرِداللهُ اَن یَهدیهُ یَشرَح صَدرَهُ لِلإسلامِ...» (انعام/ 125)

نازل شد از پیامبر گرامی اسلام پرسیدند: منظور از شرح صدر چیست؟ فرمود:

  «نورٌ یَقْذِفَهُ اللهُ فی قَلبِ مَنْ یَشاء فَینشَرِحُ له صَدرَهُ و یَنفَضح »

« نوری است كه خدا در دل مؤمن می‌افكند و سینه‌اش را بوسیلۀ‌ آن گشایش و روشنی می‌بخشد »

 پرسیدند:‌ آیا این نور نشانه‌ای دارد؟ فرمود:

«نَعَمْ، الإنابَةُ إلی دارِ الخُلُودِ والتّجافی عَنْ دارِ الغُرُور والإستعدادِ لِلْمَوتِ قَبْلَ نُزُولِ الموت »

    آری، (نشانه آن) توجه به سرای جاویدان و دامن برچیدن از زرق و برق دنیا و آماده شدن برای مرگ است پیش از آنكه فرا رسد.



طبرسی، مجمع البیان، انتشارات ناصر خسرو، تهران، 1372، ج 4، ص 561.

  التحریر والتقریر، ابن عاشور، ج 7، ص 45، البرهان فی تفسیر القرآن، سید هاشم بحرانی، تهران، 1416 ق، مقدمه ص 9.



وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
پنج شنبه 30/6/1391 - 1:5 - 0 تشکر 561166


هوالعزیز
سلام

اما اگر ما شرح صدر داشته باشیم چه ارمغانی خواهد داشت؟

آثار و نتایج شرح صدر در قرآن


الف) آسانی:

   شرح صدر رهبران الهی، مایۀ آسانی امور سخت و تكالیف بر آنان:

«إذهَبْ إلی فِرعُونَ إنَّهُ طَغی، قالَ رَبّ اشرَح لی صَدری »(طه/ 24 و 25)

 «اینك به سوی فرعون برو، كه او طغیان كرده است (موسی گفت): پروردگارا:سینه‌ام را گشاده كن »


 در حدیثی از امیرمؤمنان علی (ع) می‌خوانیم:

«آلَةُ الرِیاسَةِ الصدر»

«وسیلۀ‌ رهبری و ریاست، سینۀ گشاده است »


ب) تسلیم خدا:

 تسلیم خدا بودن در برابر خدا، نتیجۀ شرح صدر و باز بودن سینه:


«فَمَنْ یُرِدِ اللهُ اَنْ یَهدیَهُ یَشرَح صَدْرَهُ لِلإسلامِ....» (انعام/ 125)

«آن كس را که خدا بخواهد هدایت كند، سینه‌اش را برای اسلام گشاده می‌سازد»


 اسلام در آیه به معنای لغوی «تسلیم» است.


ج) قبولی اسلام:

برخورداری از شرح صدر، زمینه پذیرش اسلام:

«أفَمَنْ شَرَحَ اللهُ صَدْرَهُ لِلإسْلامِ فَهُوَ علی نورٍ مِنْ رَبّه...» (زمر/22)

«آیا كسی كه خدا سینه‌اش را برای اسلام گشوده است و بر فراز مركبی از نور الهی قرار گرفته (همچون كوردلان گمراه است؟!)



فرهنگ قرآن، اكبر هاشمی رفسنجانی و محققان مركز فرهنگ قرآن و معارف قرآن بوستان كتاب، قم، ج 16، ص 640

 نهج البلاغه؛ حكمة 176، صبحی صالح.



 ترجمه المیزان، ج 7، ص 342 همان




وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
جمعه 31/6/1391 - 12:15 - 0 تشکر 561359

هوالعزیز
سلام

ضیق صدر را از خود دور نماییم
چگونه؟

ضیق صدر را در برابر شرح صدر معنا می کنند؛
 بنابراین عواملی که در ایجاد آن موثر است، مقابل شرح صدر است؛

در نتیجه، جهل و خودبینی و خودپرستی و غفلت از یاد خدا و... از عوامل ضیق صدر محسوب می شوند.

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
جمعه 31/6/1391 - 12:41 - 0 تشکر 561390

jtayebe گفته است :
[quote=jtayebe;393644;560887]
هوالعزیز
سلام


امیرمؤمنان علی(ع) می فرمایند:
الذکر یشرح الصدر؛

یاد خدا موجب شرح صدر است.

منبع:اخلاق اسلامی،ص۳۹۲

هوالعزیز
سلام

یاد خداوند، روشنایی بخش دل ها و آرامش دهنده ی خرد و صیقل دهنده ی روح و نازل کننده ی رحمت الهی است و آن بر دو قسم زبانی و قلبی است.
ذکر قلبی باید از زبان گذر کند و به قلب برسد؛

چنانچه حضرت امام (ره) از استاد گران قدرشان، مرحوم شاه آبادی، به این مضمون نقل می فرمایند که:

 شخص ذاکر باید مانند کودکی باشد که تازه زبان باز کرده است و بارها و بارها یک کلمه را می گوید تا با آن انس می گیرد و آن را به راحتی بر زبان می آورد و سپس معنای آن را درک می کند.
ذاکر با تکرار مداوم ذکر، قلب را تعلیم می دهد تا قلب نیز به زبان آید؛ در آن زمان، ذکر در روح و قلبش تاثیر می گذارد و زحمت تکرار از بین می رود.

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
شنبه 1/7/1391 - 21:9 - 0 تشکر 561771

هوالعزیز
سلام

پیامبر اكرم صلی‌الله‌علیه‌وآله  به علی علیه‌السلام فرمود: مؤمن كامل دارای 103 صفت است و این صفات در پنج شاخه خلاصه می‌شود، صفات عملی گذرا و صفات عملی مستمر نیت، صفات ظاهری و باطنی. سپس امیرمؤمنان فرمود: ای رسول خدا این 103 خصلت چیست؟

حضرت فرمودند: ای علی از صفات مؤمن این است كه همیشه فكر می‌كند و ذكر خدا را در آشكار می‌گوید، علم او كثیر و حوصله و تحمّلش زیاد است و در منازعات هم زیبا برخورد می‌كند.(بحارالانوار، ج 64، ص 310)


این حدیث در واقع یك دوره اخلاق اسلامی است، كه حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله خطاب به علی علیه‌السلام آن را بیان می‌كند، كه در پنج گروه خلاصه می‌شوند كه عبارتند از :


-         فعل    


-         عمل            


-         نیت             


-         باطن            


-        ظاهر


اوّلین صفت مؤمن: مؤمن «جوّال الفكر» است، یعنی كسی نیست كه فكرش متحجّر، جامد و راكد باشد بلكه دائماً در جولان است و همیشه فكر می‌كند و به جایگاه تازه‌ای می‌رسد و به حدّی از علم قانع نیست. فكر است كه نشان دهنده اهمیت فكر است. افضل اعمال مؤمن تفكّر است. اگر به عاقبت امور فكر كنیم كمتر دچار مشكلات می‌شویم.


 دوّمین صفت مؤمن : «جوهری الذكر» است به معنی آشكار كردن ذكر است، در دستورات اسلامی هم ذكر جلی(آشكار) داریم و هم ذكر خفی (پنهان) و یا صدقه و زكات هم مخفی داریم و هم آشكارا، كه هر یك فایده‌ای خاص دارد، در جایی كه آشكار است در واقع تبلیغ است و در جایی كه مخفیانه است اثر مخصوص به خودش را دارد.


سوّمین صفت مؤمن : «كثیراً علمه» یعنی علم او زیاد است، در احادیث داریم كه ثواب به اندازه علم و عقل است، یعنی ممكن است كسی دو ركعت نماز بخواند و در مقابل، دیگری صد ركعت ولی آن دو ركعت ثوابش بیشتر باشد، در واقع عبادت ضریب دارد و ضریب عبادت علم و عقل است.


چهارمین صفت : مؤمن «عظیماً حلمه» است یعنی به همان اندازه كه علمش زیاد می‌شود حلم او هم زیاد می‌شود. انسان عالم در اجتماع با افراد زیادی سر و كار دارد، اگر حلم نداشته باشد دچار مشكل می‌شود. به عنوان مثال می‌توان به حلم و بردباری حضرت ابراهیم علیه‌السلام اشاره نمود. آلوده‌تر از قوم لوط در اقوام گذشته نداریم و عذاب آنها هم دردناك‌تر از همه بود به گونه‌ای كه شهرهای آنها زیر و رو شد و بعد باران سنگ بر آنها بارید، با همه اینها وقتی فرشتگان برای عذاب این قوم نازل شدند ابتدا خدمت حضرت ابراهیم رسیدند و به او خبر ولادت فرزندی را دادند كه ابراهیم خوشحال شد، بعد درباره قوم لوط شفاعت كرد. «فَلَمَّا ذَهَبَ عَنْ إِبْرَاهِیمَ الرَّوْعُ وَجَاءتْهُ الْبُشْرَى یجَادِلُنَا فِی قَوْمِ لُوطٍ؛  إِنَّ إِبْرَاهِیمَ لَحَلِیمٌ أَوَّاهٌ مُّنِیبٌ چون وحشت از ابراهیم برفت و شادمانی جایش را بگرفت ، با ما در باره قوم لوط به مجادله برخاست؛  ابراهیم بردبار است و نازکدل است و فرمانبردار است». (هود/74و75) خیلی حلم می‌خواهد كه انسان در مورد چنین قومی شفاعت كند و این نشان دهنده كرامت و حلم و سعه صدر حضرت ابراهیم است، پس انسان باید حلمش كثیر باشد و تا جایی كه می‌تواند اصلاح كند نه این كه حذف كند.


پنجمین صفت مؤمن:  «جمیل المنازعة» است اگر با كسی بحث و گفت وگویی دارد زیباست، و جنگ و جدال نیست. آیا باید هر موضوعی را بهانه كنیم و میدان جنگ تازه‌ای را راه بیاندازیم یا عقل می‌گوید زمان، زمان وفاق و اتّحاد است؟ اگر گفتگو و اعتراضی هم هست به صورت «جمیل المنازعة» كه از صفات مؤمن است مطرح شود و قوانین را معیار قرار دهیم و معیارهای وحدت را داشته باشیم.


ششمین صفت : مؤمن «كریم المراجعة» است، یعنی مراجعاتش كریمانه است كه دو احتمال دارد:


1- مراجعاتی كه مردم به او دارند كریمانه برخورد می‌كند، یعنی یا الان توانایی آن را دارد و انجام می‌دهد یا وعده انجام آن را در آینده می‌دهد و یا نمی‌تواند انجام دهد كه عذرخواهی می‌كند، قرآن می‌فرماید: « قَوْلٌ مَّعْرُوفٌ وَمَغْفِرَةٌ خَیرٌ مِّن صَدَقَةٍ یتْبَعُهَآ أَذًى وَاللّهُ غَنِی حَلِیمٌ ؛ گفتار نیکو و بخشایش ، بهتر از صدقه‌ای است که آزاری به دنبال داشته باشد، خدا بی‌نیاز و بردبار است.» (بقره/263)


2- مراجعه‌اش به دیگران كریمانه است یعنی اگر از كسی چیزی می‌خواهد مؤدّبانه است و طلبكارانه نیست و اصرار نكرده و طرف را شرمنده نمی‌كند. وقتی در جلسه‌ای می‌نشیند سعی می‌كند تعلیم و تعلّم در آن باشد و به غیبت و چیزهایی كه به درد او نمی‌خورد و فایده‌ای برای او ندارد نمی‌پردازد


هفتمین صفت : مؤمن «أوسع الناس صدراً» است، یعنی سینه‌اش از همه گشاده‌تر است.


قرآن در مورد سعه صدر می‌فرماید:« فَمَن یرِدِ اللّهُ أَن یهْدِیهُ یشْرَحْ صَدْرَهُ لِلإِسْلاَمِ وَمَن یرِدْ أَن یضِلَّهُ یجْعَلْ صَدْرَهُ ضَیقًا حَرَجًا ؛هر کس را که خدا خواهد که هدایت کند دلش را برای اسلام می گشاید ، و هر، کس را که خواهد گمراه کند قلبش را فرو می بندد.» (انعام/125)


«سعه صدر» به چه معنی است؟ : اشخاصی كه شرح صدر دارند همه چیز را تحمّل می‌كنند ( ناملایمات، مشكلات، حوادثِ سخت...) بدگویی‌ها در آنها اثر نكرده و زود ناامید نمی‌شوند. حوادث، علوم، دانش‌ها و معارف را در خود جای می‌دهند و اگر كسی درباره آنها بدی كند در گوشه‌ای از ذهن خود جای می‌دهند و تمام وجودشان را پر نمی‌كند ولی كسانی كه ضیق الصدر هستند با اندك ناملایماتی جابه جا شده و پذیرش و تحمّل و حوصله ندارند.


هشتمین صفت : مؤمن «اذلّهم نفساً» است، «ذلت» در لغت عرب به معنی تواضع و «ذلول» به معنی رام است، ولی در فارسی ذلّت یك بار منفی دارد پس این صفت به معنی تواضع است یعنی مؤمن تواضعش زیاد است و در مقابل مردم تواضع می‌كند، به كوچك و بزرگ آنها احترام می‌كند، و توقع ندارد همه به او احترام بگذارند.


نهمین صفت :مؤمن «ضحكه تبسماً» است، مؤمن با صدای بلند نمی‌خندد در روایات داریم كه پیامبر هیچگاه با صدای بلند نخندید، پس خنده مؤمن هم مؤدّبانه است.


دهمین صفت : مؤمن «اجتماعه تعلّماً» است یعنی مؤمن وقتی در جلسه‌ای می‌نشیند سعی می‌كند تعلیم و تعلّم در آن باشد و به غیبت و چیزهایی كه به درد او نمی‌خورد و فایده‌ای برای او ندارد نمی‌پردازد.



 محمد خردمندی


سلسله مباحث اخلاقی آیةالله مكارم شیرازی ، بااندكی تصرف



وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
يکشنبه 2/7/1391 - 14:59 - 0 تشکر 561906

با سلام و ادب
مبحث بسیار کاربردی و مفیدی بود. انشالله با همراهی و همیاری کاربران مهدوی و دوستداران حضرت مهدی عجل الله مبحث خودسازی، پیش به سوی جامعه مهدوی به بهترین شکل ادامه یافته و تلاش همه ما در جهت عملی نمودن این نکات ارزشمند باشد.








دوشنبه 3/7/1391 - 0:0 - 0 تشکر 562030

دبیر داخلی گفته است :
[quote=دبیر داخلی;252000;561906]
با سلام و ادب
مبحث بسیار کاربردی و مفیدی بود. انشالله با همراهی و همیاری کاربران مهدوی و دوستداران حضرت مهدی عجل الله مبحث خودسازی، پیش به سوی جامعه مهدوی به بهترین شکل ادامه یافته و تلاش همه ما در جهت عملی نمودن این نکات ارزشمند باشد.










هوالعزیز
سلام

ممنونم از حضورتون و دلگرمی

انشاالله همه ما بتونیم عملیشون کنیم


این حدیث هم تقدیم به شما عزیز:

فى قَولِهِ تَعالى (وَقولوا لِلنَّاسِ حُسنا) ـ : أى لِلنّاسِ كُلِّهِم مُؤمِنِهِم وَمُخالِفِهِم ، أَمَّا المُؤمِنونَ فَیَبسُطُ لَهُم وَجهَهُ ، وَأَمَّا المُخالِفونَ فَیُكَلِّمُهُم بِالمُداراةِ لاِجتِذابِهِم إِلَى الیمانِ ، فَإِنَّهُ بِأَیسَرَ مِن ذلِكَ یَكُفُّ شُرورَهُم عَن نَفسِهِ ، وعَن إخوانِهِ المُؤمِنینَ؛
درباره آیه (و با مردم سخن نیكو گویید) فرمود:

مقصود همه مردمان اعم از مؤمن و كافر است.

اما با مؤمنان باید گشاده رو بود و اما با كافران باید به نرمى و مدارا سخن گفت، تا به سوى ایمان كشیده شوند و كمترین ثمرش این است كه خود و برادران مؤمنش را از گزند آنان مصون مى دارد.

بحارالأنوار، ج75، ص401، ح42

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
دوشنبه 3/7/1391 - 0:10 - 0 تشکر 562035

هوالعزیز
سلام


امام صادق علیه ‏السلام :

كَمالُ الاَدَبِ وَالمُروءَةِ سَبعُ خِصالٍ : اَلعَقلُ وَ الحِلمُ ، وَالصَّبرُ ، وَالرِّفقُ ، وَالصَّمتُ ، وَحُسنُ الخُلقِ وَ المُداراةُ؛


كمال ادب و مروت در هفت چیز است:


عقل،


بردبارى،


صبر،


ملایمت،


سكوت،


خوش ‏اخلاقى


و مدارا.


بحار الأنوار ، ج 84 ، ص 325، ح 14


وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
دوشنبه 3/7/1391 - 23:8 - 0 تشکر 562302

بنام خدا
سلام


خداى تعالى فرمود:


هرگاه به دل بنده‌اى سر زنم و ببینم که یاد من بر آن چیره گشته است، اداره و تربیت او را خود به‌عهده گیرم و هم‌نشین و هم‌سخن و هم‌دم او شوم.
بحارالانوار/93/162


بنده‌ام! اگر مرا در تنهایى یاد کنى تو را در تنهایى یاد کنم و اگر در میان جماعتى یادم کنى تو را در میان جماعتى بهتر و فراوان‌تر از جمع تو، یاد کنم.
کنزالعمال/1797


خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 3/7/1391 - 23:9 - 0 تشکر 562304

بنام خدا
سلام


پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم:


بر شما باد به یاد خدا، زیرا یاد خدا شفاست و بپرهیزید از یاد مردم، زیرا آن درد و بیمارى است. تنبیه‌الخواطر/1/8


هر لحظه‌اى که بر فرزند آدم بگذرد و در آن به یاد خدا نباشد، در روز رستاخیز براى آن لحظه افسوس خورد. کنزالعمال/9/18


محبوب‌ترین کارها نزد خداوند تسبیح سخن است... عرض شد: تسبیح سخن چیست؟ فرمود: این‌که عده‌اى مشغول صحبت کردن باشند و انسان تسبیح خدا گوید.
 کنزالعمال/44060


هیچ‌چیزى را بر یاد خدا ترجیح مده، چه او مى‌فرماید: ولذکراللّه اکبر؛ و یاد خدا بزرگ‌تر است.
بحارالانوار/77/107


هیچ عملى نزد خداى تعالى محبوب‌تر و هیچ عاملى در نجات بنده از هر گناهى در دنیا و آخرت مؤثرتر از ذکر خدا نیست. عرض شد: حتى جنگ در راه خدا؟ فرمود: اگر یاد خدا در میان نبود دستور جنگ داده نمى‌شد.
کنزالعمال/3931


پروردگارم مرا فرمود که گفتارم ذکر (خدا) باشد و سکوتم اندیشیدن و نگاهم عبرت آموختن.
 بحارالانوار/93/65

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.