• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 2713)
شنبه 16/6/1387 - 21:2 -0 تشکر 55886
قیمتی ترین ماه خدا

هوالباقی...

-:-خوش آمد،ماه رحمت-:-

سلام

اینجا قصد داریم كلاً درمورد ماه رمضان صحبت كنیم وجایگاه این ماه عزیز رو بین مردم مشخص كنیم. چندتا مطلب دارم كه جالب ودوست داشتنی اند حتما بخونید!

چی بگم از این ماه عزیز و دوست داشتنی؟

من بلد نیستم توضیحات قلبمه سلمبه بدم!خودتون بخونین ببینین چیا رو تو این تاپیك نوشتم!

(زیاد مطمئن نبودم كجا این تاپیكو بزنم!)

از مسئولین محترم این انجمن ارزشمند می خوام این تاپیكو بررسی كنن كه اگه به انجمن فرهنگ وهنر مربوط بود دیگه نقل وانتقال صورت بگیره!

 

ممنونم میشم

در پناه یردان پاك...

 

و او تنها پناه  همه ي ماست...
دوشنبه 18/6/1387 - 16:53 - 0 تشکر 56273

هوالباقی...

نظافت اماكن عمومی

برای ماه رمضان، نظافت به خانه ها محدود نمی شود و مساجد، تكیه ها،حسینیه ها، حجره ها، دكان ها و اماكن عمومی را نیز شامل می شود. در نظافت مساجد و تكایا مردم به خصوص جوانان شركت می كنند و این كار را ثواب می دانند. كف مساجد و تكایا را كه اغلب زیلو فرش است ، با به امانت گرفتن قالی و قالیچه از خانه های اطراف فرش می كنند. دیوارها را با پارچه های سبز و سیاه كه به آیات قرآن و روایات و اشعار مذهبی مزیّن شده است ، می پوشانند. سقف مساجد را با آیینه و شمعدان و چلچراغ و شاخه های سرو و كاج و شمشاد آذین می بندند.

در بسیاری از آبادی ها از جمله در قمصر كاشان، زنان نیز در نظافت مساجد و تكایا شركت می كنند و دسته جمعی به آب و جاروی مسجد و شستن ظرف ها و آماده ساختن وسایل پذیرایی برای ماه رمضان می پردازند.

در شهرك طالقان هم ده - دوازده روز مانده به ماه رمضان ، متولی یا خادم مسجد آبادی به بام می رود و جار می زند: برای گِلكاری مسجد بیایید. روز بعد از هر خانه روستا ، یك زن یا دختر جوان برای گِلكاری به مسجد می روند. زنان با كمك هم تمام دیوارهای شبستان را سفید كرده و در و پنجره ها را تمیز می كنند.

در پناه یردان پاك...

و او تنها پناه  همه ي ماست...
دوشنبه 18/6/1387 - 16:55 - 0 تشکر 56276

هوالباقی...

تهیه ی مایحتاج ماه مبارك رمضان

ماه رمضان ماه روزه و عبادت است، به همین سبب در ماه رمضان كسب و كار از رونق می افتد و مردم هم سعی می كنند مایحتاج شان را قبل از ماه رمضان تهیه كنند. اغلب برنج یا پلو غذای اصلی مردم در ماه مبارك رمضان است. در میان حبوبات هم مصرف عدس بیش از سایر حبوبات است زیرا علاوه بر اینكه عدس از نظر غذایی كامل است مردم عقیده دارند عدس رقّت قلب می آورد و حبّ علی(ع) را زیاد می كند.

یزدی ها هم اصطلاحی دارند كه می گوید: «در ماه رمضان هر كس باید هفت من عدس بخورد.» نان جو هم در گذشته نان مصرفی اغلب مردم بود و تنها معدودی از خانواده های مرفه از نان گندم استفاده می كردند.برای ماه رمضان در شهرها و روستاها از جمله در یزد و آبادی های آن مثل دهشیر نان جو می پزند. زیرا عقیده دارند نان جو خوراك حضرت علی (ع) و ائمه اطهار بوده و آنان روزه را با نان جوی خشك افطار می كردند.

وجود خرما هم بر سر سفره افطار از واجبات است. خوردن خرما در اول افطار مستحب است و عقیده بر آن است كه خرما غذای حضرت علی (ع) هنگام افطار بوده و حضرت با نان جو و خرما افطار می كرده اند.

در پناه یردان پاك...

و او تنها پناه  همه ي ماست...
چهارشنبه 20/6/1387 - 15:39 - 0 تشکر 56730

هوالباقی...

مراسم آشتی كنان قبل از ماه رمضان

یكی از رسوم پسندیده در ماه مبارك رمضان آشتی و ایجاد الفت بین افرادی است كه به سببی از یكدیگر كدورتی به دل دارند. این رسم پسندیده قبل از فرار رسیدن ماه رمضان از واجبات است و عقیده بر آن است كه اگر كسی روزه بگیرد در حالی كه از بستگان یا برادر دینی خود كدورتی به دل داشته باشد روزه اش مال شیطان است و قبول درگاه خداوند نیست. این رسم در همه شهرها و روستاها كم و بیش وجود دارد و تشریفات آن بسیار ساده است. اگر دو نفر از یكدیگر ناراحتی داشته باشند یا خودشان بدون مقدمه دست در گردن هم می اندازند و صورت یكدیگر را می بوسند یا یك ریش سفید و بزرگتر پا در میانی می كند و آنها را آشتی می دهد.

مردم معتقدند اگر بزرگتر گذشت كند و برای آشتی پیشقدم شود و به سوی كوچكتر برود، ثواب زیادی می برد. همچنین عقیده دارند چون ماه رمضان ماه خداست ، خداوند از آدم كینه به دل ، بدش می آید و روزه اش را كمتر ثواب می دهد. اگر كدورت بین دو مرد باشد یك ریش سفید پا در میانی می كند و اگر دو زن از یكدیگر ناراحتی داشته باشند یك عاقله زن همت می كند و آنها را آشتی می دهد. همچنین اگر در محلی مریضی باشد چند روز قبل از ماه رمضان همه اهالی به عیادتش می روند و هدایایی برایش می برند و او را به حق این ماه عزیز و پر بركت دعا می كنند تا حالش خوب شود.

در پناه یردان پاك...

و او تنها پناه  همه ي ماست...
چهارشنبه 20/6/1387 - 15:41 - 0 تشکر 56731

هوالباقی...

پیشواز ماه عزیز

در روستای آوانك طالقان بسیاری از مردم سه روز اول و وسط و آخر ماه های رجب و شعبان را روزه می گیرند و عقیده دارند با روزه ماه رمضان خداوند ثواب سه ماه روزه برای آنان ثبت می كند. هر كس این ایام را روزه بگیرد می گویند: روزه سه ماهان گرفته است. بعضی تنها سه روز آخر ماه شعبان را روزه می گیرند و به پیشواز ماه رمضان می روند.

در فرنق خمین عده ای یك روز و بعضی دو تا سه روز قبل از ماه رمضان روزه پیشوازی می گیرند. این روزه را روزه نذری گویند و از خدا حاجت می طلبند كه دردشان را دوا كند، مسافرشان را به سلامت از سفر بازگرداند، قرضشان را ادا كند، اولاد به آنها عطا كند، زیارت قبور ائمه علیه السلام را قسمت آنان كند، گناهانشان را بیامرزد و روزی بلند و حلال نصیب آنها بگرداند.

در رفسنجان اكثر مردم یك روز قبل از ماه رمضان روزه می گیرند و به پیشواز ماه رمضان می روند. وقتی دو نفر به هم می رسند اولی می گوید من پیشواز ماه رمضان رفته ام و آن طرف اگر موفق نشده باشد پیشواز برود می گوید: خرم لنگ بود نتونستم برم پیشواز . در یكی از مطالب رمضان مربوط به شهرستان یزد آمده است: پیشواز ماه رمضان برای بسیاری از مردم اهمیت زیاد دارد و عده بسیاری روز اول و دوشنبه اول و جمعه ها و روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم و روز آخر ماههای رجب و شعبان را روزه پیشوازی می روند. بعضی تنها روز آخر ماه شعبان را روزه می گیرند و به پیشواز ماه رمضان می روند. در شهرهای گیلان از جمله در رشت و بندر انزلی به پیشواز رفتن ماه رمضان پیشاشو گویند و اكثر مردم پیشواز از ماه رمضان را مستحب می دانند و در این امر مصرّند.

دیگر آداب ماه مبارك رمضان كه شامل آداب و رسوم مربوط به افطاری ، ختم قرآن و باورهای مربوط به آن ، ایام شهادت مولای متقیان و مراسم شبهای احیا را در بخش های دیگر بررسی خواهیم كرد.

در پناه یردان پاك...

و او تنها پناه  همه ي ماست...
جمعه 22/6/1387 - 16:12 - 0 تشکر 57275

هوالباقی...

افطار كردن افطاری دادن

از آداب بسیار ستودنی ماه رمضان اهتمام همگانی به اطعام است .در این ماه همه بندگان میهمان خوان پروردگارند و اگر كسی سفره ای می گسترد و جمعی از بستگان و یا همسایگان را افطار می دهد نه خود را كه خداوند را میزبان اصلی می داند. روایات بسیاری كه بر اطعام دادن نقل شده مومنان و روزه داران را به این كار خیر بیشتر ترغیب می كند . در این بخش به آداب مربوط به افطار كردن و اطعام دادن می پردازیم .

افطار كردن

روزه داران برای ادای نماز مغرب و عشا یا به مسجد می روند یا در خانه نماز به جا می آورند و نزد خانواده خویش افطار می كنند. آنهایی كه در مسجد با جماعت نماز می خوانند اغلب در همان مسجد بین دو نماز روزه خود را باز می كنند. هر شب از طرف كسانی كه نذر دارند و یا از درآمد موقوفه هایی كه برای افطار معیّن شده است خرما، حلوا، شیرینی یا نان جو بین نمازگزاران تقسیم می شود.

در پناه یردان پاك...

و او تنها پناه  همه ي ماست...
جمعه 22/6/1387 - 16:15 - 0 تشکر 57278

هوالباقی...

ادامه...

آنهایی كه در خانه نماز می خوانند اكثراً مقارن غروب وضو می گیرند و به نماز می ایستند. پس از نماز دعاهای مخصوص افطار را می خوانند. دعاهای افطار عبارت است از دعاهای: اللهم لك صمت و علی رزقك افطرت و علیك توكلت ، اللهمّ ربّ النّور العظیم . بسم الله اللهمّ لك صمنا و علی رزقك افطرنا فتقبل منّا انك انت السمیع العلیم ، بسم الله الرحمن الرّحیم یا واسع المغفره اغفرلی و سوره مباركه قدر كه بیش از دعاهای دیگر خوانده می شود. پس از خواندن نماز و دعاهای افطار، روزه خود را با لقمه ای نان جو یا دانه ای خرما باز می كنند. غذاهای افطار اغلب سبك و ساده است و روزه داران معمولاً از خوردن غذاهای سنگین پرهیز می كنند.

مردم جهرم هم افطار را با چند دانه خرما آغاز می كنند و عقیده دارند حضرت علی(ع) با خرما افطار می كردند و خوردن خرما را ثواب می دانند. شب دهم ماه رمضان هم عدس پلو می خورند و روز هفدهم را با كله پاچه افطار می كنند و می گویند كلّه ابن ملجم را قبل از اینكه موفق شود حضرت علی (ع) را به شهادت برساند می خوریم. شب نوزدهم با نان خشك و گل آبشن( آویشن ) افطار می كنند و معتقدند نان خشك و گل آبشن افطار حضرت فاطمه(س) بوده است. همچنین شب بیست و سوم گل آبشن و نان جو و پیاز می خورند و برای همسایگان هم می فرستند و می گویند این سه چیز خوراك حضرت علی(ع) بوده و حضرت غذای خود را به مستمندان می دادند و خود به نان جو كفایت می كردند.

در پناه یردان پاك...

و او تنها پناه  همه ي ماست...
جمعه 22/6/1387 - 16:16 - 0 تشکر 57279

هوالباقی...

افطاری دادن

افطاری دادن یكی از رسوم پسندیده است و آنها كه توانایی دارند چند روز از ماه رمضان را افطاری می دهند و از روزه داران دعوت به عمل می آورند. افطاری دادن ثواب بسیار دارد و بسیاری معتقدند كسی كه افطاری می دهد با ثواب روزه مهمانانش شریك می شود و خداوند اجر و مزد بسیار به او می دهد. بنا به همین عقیده یزدی ها معتقدند هنگام افطار بهتراست هر كس سر سفره خودش باشد زیرا اگر بر سر سفره دیگران بنشینند ثواب روزه آن روز به میزبان می رسد. از طرف دیگر بسیاری از مردم یزد آرزو می كنند برای افطار مهمان داشته باشند تا اجر بیشتری ببرند. آنان كه توانایی چندانی ندارند و نمی توانند از روزه داران پذیرایی كنند اما معتقد و علاقه مند به افطاری دادن هستند خرما یا شربت یا نوعی شیرینی مثل زولبیا، گوش فیل یا نان و پنیر به مسجد می برند و بین دو نماز مغرب و عشا از روزه داران پذیرایی می كنند.

در مشهد هم رسم پسندیده افطاری دادن بسیار مورد توجه است و اغلب خانواده ها هم چند روز از ماه رمضان را افطاری می دهند. البته سعی می كنند افطاری دادن مصادف با شبهای احیا نشود تا به دعا و شب زنده داری آنها لطمه ای وارد نگردد. از ساعتی به غروب مانده مهمانان به خانه میزبان می آیند و در اتاقی كه معین شده است می نشینند. با صدای نقاره خانه حضرت رضا(ع) جلوی هر كدام از مهمانان یك سینی پیش افطاری كه عبارت است از یك استكان آب جوش، چای شیرین، نان روغنی یا نان قاق و پنیر و مربا می گذارند. مهمانان پس از خواندن دعای افطار و سوره قدر، با خوردن آب جوش و یكی دو لقمه، نان و پنیر روزه را می گشایند و سپس به نماز مغرب و عشا می ایستند. صاحبخانه در اتاق دیگر سفره پهن می كند و غذاهای افطار را در سفره می چیند. غذاها اغلب عبارت است از كته با خورش بادمجان با قیمه، هویج پلو، آلبالو پلو، آبگوشت، حلوای آرد گندم، شله زرد، یخ در بهشت، شیربرنج و فرنی. اگر تابستان باشد بعد از افطار با میوه و فالوده نشاسته یا فالوده انار یا فالوده سیب از مهمانان پذیرایی می كنند. وجود شیرینی و زولبیا هم سر سفره افطار از واجبات است.

ادامه دارد...

در پناه یردان پاك...

و او تنها پناه  همه ي ماست...
جمعه 22/6/1387 - 16:19 - 0 تشکر 57280

هوالباقی...

ادامه...

در بجنورد وقتی مهمانان سر سفره افطار نشستند جلو هر كس یك قوری چای یكرنگ و یك استكان می گذارند تا هر قدر مایل باشد از قوری مخصوص به خود چای بریزد و بنوشد. اگر چای كم رنگ باشد قدری از چای قوری بزرگی كه روی سماور در گوشه اطاق است روی قوری می ریزند و همیشه دو سه نفر مراقبند تا احتیاجات مهمانان را برآورند.

در خرانق یزد دو مسجد وجود دارد یكی مسجد سرچشمه و یكی مسجد توده یا مسجد جامع شبهای ماه رمضان از درآمد موقوفات در هر دو مسجد افطاری می دهند.

متلك های رایج درباره ی روزه خواران

مردم ساده دل روستا و شهرستان های كوچك در ایمان بر آمده از كشف و شهود درونی بسیار راستین اند، و نافرمانی ها را بر نمی تابند و به همین دلیل متل ها و كنایه هایی برای روزه خواران دارند. كسانی كه به عمد روزه خواری می كنند علاوه بر مجازات شرعی و پرداخت كفاره روزه، با گوشه و كنایه و طنز از سوی مردم مورد بی مهری قرار می گیرند. در جهرم و اصطهبانات فارس، روز اول ماه رمضان بچه ها دسته دسته در كوچه ها راه می افتند و می خوانند: روزه گیرا روتون سفید ماه رمضون بازم رسید

ماه رمضون بازم رسید ماه رمضون بازم رسید

روز آخر ماه رمضان هم می خوانند:روزه خوارا روتون سیاه ماه رمضون دیگم میاد

ماه رمضون دیگم میاد ماه رمضون دیگم میاد

در صغاد آباده این متلك را به روزه خواران گویند: روزه خوربی ایمونه روزه خور دسش كوتان شوم كه می شه روش سیان

شوم كه می شه حیرونه شوم كه می شه روش سیان شوم كه می شه روش سیان

در دماوند به روزه خواران گویند:روزه خور دمبكی

اندی بخور بتركی ( دمبكی = چاق ، اندی = آنقدر)

در پناه یردان پاك...

و او تنها پناه  همه ي ماست...
شنبه 23/6/1387 - 15:12 - 0 تشکر 57479

هوالباقی...

آنچه در پی می آید گزارشی است از انواع رسوم اعلام وقت سحر و شیوه های مختلف آن و نگارنده در این گفتار تنها گزارشگر است .

روش های بیدار شدن در سحر

از قدیم الایام برای بیدارشدن در سحرهای ماه مبارك رمضان و تشخیص وقت دقیق سحر و انجام اعمال مخصوص سحر از وسایل و روشهای گوناگونی استفاده می كردند. بعضی از این روش ها امروزه نیز متداول و برخی منسوخ شده اما شرح یكایك آنها شنیدنی و قابل توجه است.

ماه و مهتاباز روی تجربه می توان تشخیص داد وقتی ماه به محل معینی در آسمان برسد سحر نزدیك است. همچنین اهالی مناطق مختلف از روی خطوط و زوایایی كه پرتو ماه با یكی از اجزای ساختمان خانه یا چیز ثابتی مثل درخت و تیرك پیدا می كند متوجه می شوند سحر شده است. سوره ی یاسین و طاها

بعضی به نیت اینكه سحر از خواب بیدار شوند شب قبل از خواب، سوره یاسین و طه می خوانند و از خدا می خواهند كه سحر بیدار شوند.

در پناه یزدان پاك...

و او تنها پناه  همه ي ماست...
شنبه 23/6/1387 - 15:20 - 0 تشکر 57485

هوالباقی...

ستارگان

بشر از روزگاران كهن با علم نجوم آشنا بوده و از روی ستارگان و كواكب وقت و زمان و سعد و نحس بودن آن را پیش بینی می كرده است. از این روی یكی از متداولترین روشها برای تشخیص سحر از دیر زمان شناختن ستارگان و محل و جای آنها در آسمان بوده است. در غالب شهرها ازجمله درمناطق كویری و جنوبی كشورمان مثل یزد، كرمان وفارس كه صافی آسمان و درخشندگی ستارگانش مشهور است ، اغلب مردم به خصوص پیرمردان و پیرزنان از روی ستارگان و محل و موقعیتشان سحر را تشخیص می دهند. مردم هر شهر و دیاری برای ستارگان سحری اصطلاحات و نامهای خاص خود دارند كه بسیار شنیدنی است. در یزد از روی مجموعه ستاره های نیم گزك ، گزوپرویز و گزوترازو وقت سحر را تشخیص می دهند، ستاره نیم گزك از چند ستاره تشكیل می شود كه در خط مستقیمی قرار دارند و طول آنها به علت خطای چشم نزدیك به نیم گز به نظر می رسد و در نزد عوام به این نام شهرت یافته است.

در مشهد از روی سه ستاره كه به نیم ذرع مشهور است وقت سحر را معین می كنند. ستاره های نیم ذرع باید همان ستاره هایی باشند كه در یزد نیم گزك نامیده می شوند. آن طوری كه پیرمردان مشهد می گویند، اول شب این ستاره ها در جنوب غربی قبله به صورت عمودی دیده می شوند كه به تدریج به وسط آسمان می آیند و نصف شب به صورت افقی روبه روی قبله ظاهر می شوند . از نیمه شب ستاره ها به سمت جنوب شرقی قبله سرازیر می گردند و لحظاتی بعد از سحر محو می شوند. با ناپدیدشدن این ستارگان صدای اذان صبح از گلدسته های مساجد بلند می شود. لازم به تذكر است هر چه روز كوتاهتر شود ستاره های نیم ذرع زودتر نمایان می شوند و هر چه روز بلندتر شود دیرتر دیده می شوند.

ادامه دارد...

در پناه یزدان پاك...

و او تنها پناه  همه ي ماست...
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.