• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن امور تربیتی > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
امور تربیتی (بازدید: 1388)
يکشنبه 19/6/1391 - 17:56 -0 تشکر 553785
مرزهای تربیتی

سلام  دوستان

در رفتار و برخورد با کودکان  مرزهای باید رعاییت شود که در اینجا بیان میشود

دوشنبه 20/6/1391 - 19:12 - 0 تشکر 557308

چرا جریمه‌ها مهم هستند؟
جریمه، مانند دیوار عمل می‌كند. رفتار نادرست را متوقف می‌كند. جریمه دومین بخش از پیام تعیین مرز شماست. آن‌ها بلندتر از واژه‌های شما سخن می‌گویند. سودمندی جریمه بستگی زیادی به طرز استفاده از آن دارد و هنگامی بیشترین تاثیر را دارد كه بلافاصله پس از رفتار نادرست و غیرقابل پذیرش بكار برده شود.


نداشتن ثبات قدم دعوتی از كودك كله‌شق برای آزمایش كردن مرزهاست. استفاده از ابزار جریمه هنگامیكه ارتباط منطقی با رفتار نادرست داشته باشد بسیار آموزنده است. عواقب تنبیهی در عوض آموزش مسئولیت، الهام‌بخش خشم، رنجش و تحقیر است.
جریمه هنگامی موثر است كه متناسب با رفتار باشد یعنی، نه بیشتر و نه كمتر، نه طولانی‌تر و نه كوتاهتر.
وقتی‌  مدت  یك جریمه به پایان می‌رسد، باید واقعا به پایان رسیده باشد. بدون سخنرانی و سوال و جواب و با رویدادی مانند بخشش دنبال شود.



دوشنبه 20/6/1391 - 19:12 - 0 تشکر 557312


جریمه‌های طبیعی




جریمه طبیعی، چنان كه از نام آن آشكار است، نتیجه طبیعی یك رویداد یا وضعیت هستند. این جریمه‌ها نگارش طبیعی «راه سخت» هستند. جریمه طبیعی، چنان كه از نام آن آشكار،‌نتیجه طبیعی یك رویداد یا وضعیت است. هنگامی كه كودك نمی‌خواهد مسئولیت بپذیرد، جریمه‌های طبیعی می‌توانند ابزار تربیتی و آموزنده باشند.



وقتی به‌علت بی‌احتیاطی چیزی گم شود، آسیب ببیند یا دزدیده می‌شود:
عواقب طبیعی: چیز گم شده یا آسیب دیده را جایگزین نكنید تا این كه مدت زمانی كافی سپری شود و كودك از دست دادن آن چیز را تجربه كرده باشد.



هنگامی كه كودك فراموشی پیشه كند:
عواقب طبیعی: به آن‌ها یادآوری نكنید یا مسئولیت را از دوش آن‌ها برندارید و كارهایی را كه باید انجام دهند برایشان انجام ندهید.




نكاتی درباره استفاده از جریمه‌های‌ منطقی
استفاده از جریمه‌های منطقی‌ آسان است. تقریبا همه می توانند  از آن‌ها استفاده كنند. لازم نیست مانند یك وكیل دعاوی فكر كنید و مجبور نیستید مغز خود را برای یافتن یك جریمه كامل برای‌هر موقعیتی خسته كنید. هنگامی جریمه‌های منطقی دارای بیشترین تاثیر هستند كه با شیوه‌ای جدی و حق‌به‌جانب بكار برده شوند. مجازات منطقی ابزاری برای‌متوقف ساختن رفتار نادرست است، نه وسیله‌ای برای‌سرزنش،‌خجالت‌زده كردن، تحقیر كردن یا ناامید كردن.




چه وقت از جریمه‌های منطقی استفاده كنیم
نمونه‌های از شرایط ر كه می‌توان از جریمه‌های‌ منطقی استفاده كرد:
وقتی كودك با كودك دیگر همكاری نمی‌كند. جریمه منطقی: بطور موقت دو كودك را از یكدیگر جدا كنید.
استفاده نادرست از اسباب‌بازی. جریمه منطقی: بطور موقت اسباب‌بازی را از او بگیرید.
ریخت و پاش. جریمه منطقی: تمیزش كن.
انجام دادن تكالیف. جریمه منطقی: بطور موقت فعالیت‌های تفریحی را كه معمولا بعد از انجام تكالیف مجاز هستند،‌متوقف كنید.

محروم شدن موقت از یك وسیله كودك را وادار می‌كند رفتار خود را تغییر دهد نه این كه آن را ادامه دهد.
كودكان كله‌شق نیاز به جمع‌آوری اطلاعات زیادی دارند تا متقاعد شوند كه پیروی از قوانین شما اجباری‌است نه اختیاری. هر قدر آن‌ها اطلاعات بیشتری به دست بیاورند، سریع‌تر یاد می‌گیرند.

روش تایم‌اوت (مهلت)
مهلت همه پیام‌ها را درباره قوانین و انتظارات ما را به كودك انتقال می‌دهد و رفتار نادرست را متوقف می‌كند. در این روش در هنگامی كه كودك كار اشتباهی انجام می‌دهد مثلا برای پنج دقیقه  او را به اتاقش می‌فرستیم و پس از آن درباره كارش با او صحبت می‌كنیم. پیش از استفاده از روش تایم‌اوت آن را معرفی كنید و مكانی‌مناسب را برای آن انتخاب كنید.



همیشه از یك زمان‌سنج استفاده كنید كودك باید چه مدتی را در تایم‌اوت سپری كند؟ یك دقیق برای‌هر سال سن (برای كودك پنج ساله، پنج دقیقه) و عدم استفاده از این روش پیش از سه سالگی قانون خوبی است.

كنترل فیزیكی: آخرین راه چاره
كنترل فیزیكی، به صورتی كه اینجا عرضه می‌شود، متوقف كردن رفتار نادرست و اجازه ندادن به ادامه آن بدون استفاده از خشونت است.



دوشنبه 20/6/1391 - 19:13 - 0 تشکر 557314


فصل نهم: ایجاد انگیزه در فرزند كله‌شق





مرزها تعیین كننده محدوده و مسیری هستند كه می‌خواهیم بچه‌ها در آن بمانند، اما مرزها به تنهایی ممكن است برای انگیزش كودكان كله‌شق برای‌جهت یآفتن درست كافی نباشد.
هنگامی‌كه بحث انگیزش كودكان در میان است، بسیار‌ی از والدین یكی از این دو راه را در پیش می‌گیرند. یا رویكردی مثبت می‌برند و از كمك فراوان برای قدردانی و تشویق و دمیدن روح همكاری و ایجاد رفتار مورد نظرشان را دارند. یا اینكه رویكردی‌ منفی انتخاب كرده و سعی آن‌ها در شرمنده كردن و سرزنش، تحقیر و اعمال خشونت برای وادار كردن كودك به همكاری‌ است.
پیام‌های مثبت و منفی اثراتی بسیار متفاوت روی كودكان دارند، یكی موجب همكاری‌است. دیگری سبب مقاومت می‌شود. اگر هدف شما كسب همكاری است، پیام‌های منفی چیزی است كه مطلقا به هدفی كه در نظر دارید كمكی نمی‌كند.

پیام‌های منفی الهم‌بخش مقاومت هستند. پیام‌های منفی آزاردهنده و تحقیرآمیزند.

مثال‌های پیام‌های منفی انگیزشی
پیام‌های منفی اشكال مختلف دارند. برخی جزئی است و از طریق نحوه ارتباط ما انتقال می‌یابند. برخی دیگر سرراست و ساده هستند:
- آیا می‌توانی فقط برخی اوقات همكاری‌كنی؟
پیام‌های‌منفی نشان‌دهنده اعتمادی اندك به توانایی كودك برای انتخاب خوب و همكاری است و حاوی پیام‌های مخفی تحقیر، سرزنش و طرد كردن است.

پیام‌های مثبت الهام‌بخش همكاری هستند
پیام‌های مثبت احساس خوب ایجاد كرده ما را به همكاری ترغیب می‌كنند. آن‌ها نیاز ما را به تایید شدن، احساس توانایی و ارزش شخصی برآورده می‌كنند و به ما اعتماد‌به‌نفس می‌دهند تا مشكلات را با مسئولیت خود حل كنیم.

راهنمایی برای استفاده از پیام‌های مثبت
دانستن اینكه چه چیزی موجب تشویق می‌شود، كلید استفاده موثر از پیام‌های مثبت است. به نكات زیر توجه كنید:
تشویق انتخاب‌های بهتر. برخی اوقات فرزندان ما تنها به این دلیل رفتاری‌نادرست دارند كه نمی‌دانند راه‌های بهتری برای حل و فصل مشكلات وجود دارند.
تشویق كردن رفتار بهتر. یك انتخاب درست اولین گام مهم است، اما تشویق كودك به اجرای گزینه انتخاب شده هدف تربیتی بزرگ‌تر ماست.
تشویق به همكاری. تشویق ما احتمال ادامه همكاری‌را بیشتر خواهد كرد.
تشویق استقلال. یكی از مهمترین وظایف ما به عنوان والد، آماده كردن كودكان برای‌انجام كارهای چالش‌انگیز و حل مشكلات بطور مستقل است

دوشنبه 20/6/1391 - 19:14 - 0 تشکر 557323

مهارت‌های آموزشی



نشان دادن این كه چه چیزی بهتر است
آموزش موثر شما را از قید و بند و كار سخت انضباط رها خواهد ساخت.

فراهم كردن اطلاعات كافی‌نیست. اطلاعات به تنهایی برای‌كمك به بسیاری از كودكان در جهت كسب مهارت‌های تازه كه با آن‌ها آشنایی ندارند كافی نیست. باید به آن‌ها نشان داد چكار بكنند.

جستجوی گزینه‌ها. گاهی كودكان تنها به این دلیل ساده كه از گزینه‌های موثرتر دیگر حل مشكل یا رفتار قابل قبول اطلاع ندارند، رفتاری‌ نادرست دارند.

تقسیم مهارت به بخش‌های قابل آموزش
بخش اصلی مهارت به كودكان این است كه مهارت را برای آن‌ها قابل فهم كنید. این امر شامل تقسیم یك مهارت به بخش‌ها و سپس آموزش یكایك این بخش‌ها می شود.

نقش‌سازی رفتار درست
نقش‌سازی رفتار درست یك روش ساده اما نیرومند آموزشی است كه به ویژه برای‌كودكان كم سن و سال و سخت آموزان مناسب است. نقش بازی كردن كاری‌است محسوس و آسان كه كاربردهای بسیاری دارد.

باز هم تمرین كن
باز هم تمرین كن روش ساده، محسوس و بسیار موثر آموزشی است كه برای كودكان فرصت تمرین را فراهم می‌كند. فرصتی كه برای‌ماهر شدن به آن نیاز دارند.

توجه به كارهای‌خوب كودك
كودك بطور طبیعی انگیزه یادگیری مهارت‌های تازه را دارد، زمانی این انگیزه بیشتر می‌شود كه افرادی كه برای او اهمیت دارند این مهارت را ببینند و تحسین كنند.

دوشنبه 20/6/1391 - 19:15 - 0 تشکر 557326



فصل یازدهم: تغییر





آیا تغییر می‌تواند به سرعت اتفاق بیفتد؟
ایده اصلاح سریع ایده‌ای جذاب است. ما می‌خواهیم رفتار فرزندانمان هرچه سریع‌تر بهبود یابد ، اما باید بدانیم كه این الگوها یك شبه پدید نیامده‌اند. آموزش مجدد- نه تنها برای‌كودكان بلكه برای والدین نیز- نیاز به زمان دارد.
تغییر، حتی‌ تغییرات مثبت، استرس‌زا هستند. مقاومت واكنشی طبیعی و قابل انتظار در برابر تغیرات است. تا زمانی‌كه نخواهید رفتار و باورهای خود را تغییر دهید نمی‌توانید باورها و رفتار كودك را تغییر دهید.

تغییرات درجه اول و درجه دوم


تغییر رفتار خانواده‌ها معمولا دو شكل دارد. درمان‌گران خانواده نوع اول را تغییر درجه اول می‌نامند. این نوع تغییرات شامل تنظیم موقت رفتار اعضای خانواده بدون اثری ماندگار بر باورهای آن‌ها درباره قوانین خانواده است.
تغییر درجه دوم، تغییری است پایا و ماندگار كه بخشی از روش طبیعی خانواده برای انجام كارها خواهد شد. تغییرات درجه دوم نیازمند كاربرد مداوم روش‌ها در طول زمان است.
برای اینكه احساس كنید كارایی دارید نیاز به تشویق و نظرات مثبت دارید كه احتمالا از جانب فرزندانتان به شما داده نمی‌شود. بزرگترین مانع تغییرات در خود ماست و هنگامی بروز می كند كه تمایلی برای بازگشت به شیوه‌های گذشته و كارهایی كه همیشه كرده‌ایم پیدا كنیم.

ایجاد سیستم‌های پشتیبانی
باید انتظار مقاومت را داشته باشید، باید انتظار داشته باشید كه احساس دلسردی كنید. كاری كه بسیاری از ما می‌كنیم- هنگامیكه مقاومت حركت ما را آهسته می‌كند. در صورتی كه مقاومت شدید باشد، ممكن است نیاز به پشتیبانی بیشتری برای‌ ماندن در مسیر داشته باشید
پشتیبانی از برنامه‌ها شامل هماهنگی میان روش‌های شما و روش‌های دیگر افراد مهم در زندگی فرزندتان- نظیر آموزگار، بستگان، پرستار كودك است وقتی سایر افراد مهم در زندگی‌كودك همان روش‌های شما را بكار ببرند كودك زودتر می‌آموزد.

تعیین مرزها شامل كنش میان سه عام است: خلق و خوی كودك شما، خلق و خوی خودتان و رویكردی كه برای تعیین مرز بكار می‌برید.



دوشنبه 20/6/1391 - 19:15 - 0 تشکر 557327


لذت پاداش




جنگ قدرت را حذف كنید و با عملی موثر رفتار نادرست را متوقف كنید. گام بعدی اینست كه اطلاعات و ابزارهای خود را در عمل بكار برید و پاداش زحمت خود را یافته و از آن لذت ببرید.
فوری‌ترین پاداش كمتر شدن جنگ قدرت و همكاری‌ سریع‌تر است
پاداش بلند‌مدت شامل رضایت از همه‌چیز است زیرا زیربنایی برای‌همكاری و روابط شاد و دوستانه برای سال‌های آینده فراهم كرده‌اید. شما مهارت‌هایی به فرزند خود یاد می‌دهید كه نه تنها در منزل بلكه در جهان خارج برای‌او سودمند است. با راهنمایی و تربیت درست، كودك كله‌شق شما شخصی مسئول، دلسوز و فردی پویا خواهد بود و شما به او خواهید بالید.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.