TRIZ در مدارس
روش سنتی برای برنامهریزی محتوای آموزشی به شرح ذیل است (شكل 1):
• مدرسهای یك برنامه آموزشی را بصورت تجربی تهیه كرده و فهرست موضوعات موردنیاز را تعریف میكند
• دولت استانداردهای موضوع را میپذیرد
• معلمان برنامههای موردنظر را كه شامل فهرست مواد درسی قابل آموزش میشود، تهیه میكنند. این بدان معناست كه معلم موارد موردنظرش را شخصاً از میان منابع موجود انتخاب میكند: كتابهای درسی، منابع آموزشی، منابع اینترنتی، و سایر مواردی كه برای تحقق هدف برنامه مناسب بوده و با ویژگیهای مخاطبان هدف هم تناسب دارند.
مطمئناً مواردی هم هست كه هیچ كتاب درسی خاصی تعیین نشده و معلم مجبور شود محتوای درسی را بصورت مستقل آموزش دهد. او این كار را از یك سو براساس برنامه موضوعی و از سوی دیگر، براساس متون علمی موضوع انجام میدهد.
مدارس وابسته به كنسرسیوم TETRIS همانند سایر موسسات آموزشی مشابه كه برای تدریس TRIZ به دانشآموزان خود برنامهریزی میكنند، كار با مهارتهای TRIZ یا تدریس محتوا آغاز نمیشود. چراكه محتوای آموزشی باید براساس ویژگیهای موقعیت منطبقسازی شود. تفاوت اصلی این شیوه در مقایسه با معرفی موضوعات كلاسیك آنست كه هیچ برنامه یا استانداردی برای TRIZ وجود ندارد.
در حقیقت، برنامه باید براساس سیستم نیازمندیها و در طی فرایند آموزش/ یادگیری تعریف شود. در تهیه یك برنامه آموزشی باید به فاكتورهای متعددی توجه كرد:
فاكتورهای دانشآموزی
• ارزشهای انسانی و ملی
• نیازهای آموزشی
• انگیزه
• قابلیتهای فردی
• تفاوتهای سنی
• فاكتورهای شناختی: مهارتهای شناختی، مهارتهای خلاقانه
• فاكتورهای احساسی: همدردی و هیجانات، شخصیت و نقاطقوت افراد
• سبك یادگیری
• كمیت و كیفیت دانش موجود
• كار و تجربه حل مسأله
• توانایی یادگیری
• توانایی تشریك مساعی
فاكتورهای معلمی:
• ارزشهای انسانی و آموزشی
• نگرش نسبت به فعالیتهای موجود در حرفه تدریس
• قابلیتهای فردی
• فرهنگ فردی
• تحصیلات
• تجربیات
• عقاید و باورهای آموزشی
• دانش حرفهای
• نگرش نسبت به دانشآموزان و سبك برقرار تعاملات اجتماعی
• خلاقیت
فاكتورهای مدرسهای
هدف از فعالیتها و استراتژی توسعه
برنامههای آموزشی
جو و فضای حاكم
فرهنگ سازمانی
سنتهای آموزشی
محیط تدریس
منابع: مواد آموزشی، افراد، زمان
فاكتورهای كشوری
ارزشهای ملی
توسعه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی
سیاست آموزشی
سیستم آموزشی
استانداردهای آموزشی
همافزایی تمامی فاكتورهای فوق سبب میشود، اطلاعات قابلدرك/ غیرقابلدرك و جذاب/ غیرجذاب از دید دانشآموزان از یكدیگر تفكیك شده، امكان یادگیری دانشآموزان بصورت مستقل ارزیابی شده، كارهایی كه با علایق و تواناییهایشان هماهنگ است و همچنین زمینههایی كه رویكردهای آموزشی در آنها به موفقیت یادگیری منجر میشود، مورد شناسایی قرار گیرند. بنابراین میتوان گفت، تولید محتوای آموزشی مناسب برای استفاده اثربخش در آموزش TRIZ در یك مدرسه با شركت خاص امكانپذیر است. همچنین این بدان معناست كه محتوای آموزشی برای هر شركتكننده در پروژه باید متفاوت بوده و حداقل 5 تا 6 مورد از مواد آموزشی تنها در چارچوب پروژه TETRIS پیادهسازی گردد. با این وجود، منابع زمانی و مالی اجازه اتخاذ چنین رویكرد گستردهای را نمیدهند و تنها یك مجموعه از محتوای آموزشی قابل تولید است.
كار، نیازمندیهای متناقض را بخوبی نشان میدهد: تولید محتوایی كه برای مخاطبان هدف مختلف و موقعیتهای متنوع مناسب بوده و تنها از منابع محدود موجود در پروژه استفاده كند. این تناقض – در عین حال باید چندین مجموعه و تنها یك مجموعه از مواد آموزشی تولید شود – با جداسازی كار به دو سطح خرد و كلان حل شد: یك مجموعه مواد آموزشی وجود دارد اما شامل عناصر ساختاری روشن است كه میتواند نیازهای متنوعی را برآورده سازد.
این راهحل با گرایش های مدرن در مبحث آموزش نیز تداخل پیدا میكند؛ گرایشهایی كه اهمیت بستر طراحی سیلابس و نقش فعال را همزمان برای معلم و فراگیر متصور میشوند.
یكی نیاز دیگر هم وجود دارد كه شركتكنندگان پروژه باید مدنظر قرار دهند. مواد آموزشی جدید قبلاً توسط معلمانی استفاده میشدند كه هرگز قبلاً آموزش TRIZ ندیده بودند. بنابراین منابع موجود یا همان دانش و تخصص معلمان باید به بیشترین حد ممكن استفاده شود: دورههای آموزش مربیان قبل از معرفی TRIZ در كلاسهای درس برگزار شدند و هدف آنها كمك به معلمان در تشخیص نمونههای مبانی TRIZ از قبیل تضادها، راهحلهای استاندارد و غیره در حوزههای مخصوص بخودشان بود. در نتیجه، معلمان احساس راحتی بیشتری با موضوعات «جدید» نموده و مجموعه وسیعتری از مثالها در دسترس دانشآموزان قرار گرفت تا درك بهتری از مفاهیم TRIZ بدست آورند. در واقع، كاربردی بودن ابزارهای TRIZ در بسترها و رشتههای مطالعاتی مختلف، بارزترین مشخصه آن است.
3.4 پرسشهایی كه باید پاسخ داده شوند
در این بخش، فهرستی از چند پرسش ابتدایی را ارایه میدهیم كه باید توسط علاقمندان به معرفی TRIZ در حوزههای كاریشان پاسخ داده شوند. تجربیات ما از آموزش TRIZ در سه كشور اروپایی، توجه به چند نكته را ضروری نشان میدهد. ما برای نشان دادن طیف پاسخها دو جهتگیری فكری احتمالی را پیشنهاد میدهیم (موارد الف و ب). هیچیك از جهتگیریها نباید بیش از حد موردتوجه قرار گیرند زیرا جهت اطلاعرسانی مطرح شدهاند.
هدف از برگزاری دوره TRIZ چیست؟
• اطلاعرسانی به دانشآموزان درباره رویكرد حل مسأله
• تغییر رویكرد حل مسأله دانشآموزان
چگونه باید TRIZ را معرفی كرد؟
• بعنوان یك موضوع مجزا و مستقل
• بعنوان محتوایی كه باید با دیگر موضوعات همراه شود
كلاسهای درس چگونه باید سازماندهی شوند؟
• سخنرانیها بعد از انجام فعالیتهای كلاسی كه فراگیران را ارزیابی میكنند، ارایه گردند
• برگزاری جلسات حل مسأله همراه با ارزیابیهای مستمر
منبع مشكلات مورد بررسی در جریان كلاسهای آموزشی چیست؟
• مثالهایی كه مخصوص كلاس درس تهیه شدهاند
• مشكلات زندگی واقعی
معلم چگونه باید آموزش دیده باشد؟
• گذراندن یك دوره كوتاه آموزش مربی كه پس از فراگیری كامل مباحث برگزار میشود
• یادگیری مستمر براساس ارتباط منظم با كارشناسان TRIZ
هدف بلندمدت موسسه از برگزاری دورههای TRIZ چیست؟
• تأمین تقاضای جدید برای موضوعات مربوط به نوآوری
• سازماندهی مجدد برنامه آموزشی مدرسه براساس نیازهای رو به تغییر دنیای مدرن
اگرچه انتخاب یك مدرسه خاص همواره به تفاوتهای هریك از موقعیتهای آموزشی بستگی دارد، اما انتخاب ما گزینه ب میباشد زیرا به تغییرات عمیقتری در سیستم آموزشی منتهی شده و احتمال تأمین نیازهای دنیای مدرن در آن بیشتر است