• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 2602)
يکشنبه 19/6/1391 - 15:45 -0 تشکر 553489
قرض الحسنه

تعریف قرض الحسنه
لغوی:
واژه «قرض» در ریشه لغوی به معنی بریدن است.( از این رو عرب به قیچی كه برّنده است، مقراض می گویند.)
 
اصطلاحی:
قرض عبارت است از تملیك كردن مالى به دیگرى به این شكل كه پرداختن عین آن مال، یا مثل آن و یا قیمت آن بر عهده او باشد. (لازم به تذكر است كه قرض دادن به قرض پول، منحصر نیست. بلكه شامل قرض كالاهای مختلف نیز می شود. مثلاً همسایه ای می خواهد عروسی كند و نیاز به فرش و ظرف دارد، شما به مدّت یك هفته یا یك ماه، مقداری ظرف و فرش به او قرض می دهید. این كار نیز قرض الحسنه است)

يکشنبه 19/6/1391 - 15:52 - 0 تشکر 553504

كیست كه به خدا وام نیكوئى دهد (و از اموالى كه او بخشیده است در طریق جهادو در طریق حمایت مستمندان ، انفاق كنند تا خداوند آن را براى او، چندین برابر كند (من ذا الذى یقرض الله قرضا حسنا فیضاعفه له اضعافا كثیرة).
بنابراین وام دادن به خداوند به معنى انفاق فى سبیل الله است و به گفته بعضى از مفسران ، انفاقهائى است كه در راه جهاد مى شود، زیرا در آن زمان تهیه هزینه هاى مختلف جهاد، بر دوش مبارزان مسلمان بود، در حالى كه بعضى دیگر معتقدند هر گونه انفاقى را شامل مى شود،هر چند بعد از آیه جهاد وارد شده است .
ولى تفسیر دوم با ظاهر آیه سازگارتر است ، به خصوص اینكه معنى اول را نیز در بر مى گیرد، و اصولا انفاق در راه خدا، و كمك بهنیازمندان و حمایت از محرومان ، همان كار جهاد را مى كند، زیرا هر دو مایه استقلال و سربلندى جامعه اسلامى استاضعاف جمع ضعف (بر وزن شعر) به معنى دو یا چندبرابر كردن چیزى است ، و با توجه اینكه این واژه به صورت جمع در آیه آمده و با كلمهكثیرة ، تاكید شده ، به علاوه جمله یضاعف نیز تاكید بیشترى را از یضعف مى رساند (آنچنان كه ارباب لغت گفته اند) از مجموع این جهات ، استفاده مى شود، كه خداوند، براى انفاق كنندگان پاداش بسیار فراوانى قرار داده ، و انفاق در راه خدا همچون بذرمستعدى است كه در زمین آماده اى افشانده شود، و به وسیله بارانهاى پى در پى آبیارىگردد، و دهها و گاه صدها برابر، نتیجه دهد (همان گونه كه در آیه 261 همین سوره خواهد آمد)
و در پایان آیه مى فرماید: خداوند (روزى بندگان را) محدود و گسترده مى كند و همه شما به سوى او باز مى گردید (والله یقبض و یبصط و الیه ترجعون).
اشاره به اینكه تصور نكنید انفاق و بخشش ، اموال شما را كم مى كند زیرا گسترش و محدودیت ، روزى شما به دست خدا است و او توانائى دارد در عوض اموال انفاق شده ،به مراتب بیش از آن را در اختیار شما قرار دهد، بلكه با توجه به ارتباط و به هم پیوستگى افراد اجتماع با یكدیگر، همان اموال انفاق شده در واقع به شما باز مى گردد.

این از نظر دنیا، و از نظر آخرت ، فراموش نكنید كه همه به سوى او باز مى گردید و پاداشهاى بزرگ شما آنجا است.

يکشنبه 19/6/1391 - 15:53 - 0 تشکر 553505

چرا تعبیر به قرض؟

در چندین آیه از قرآن مجید (و از جمله آیه بالا) در مورد انفاق در راه خدا تعبیر به قرض و وام دادن به پروردگار آمده است ، و این نهایت لطف خداوند نسبت به بندگان را از یك سو و كمال اهمیت مساله انفاق را از سوى دیگر مى رساند، با اینكه مالك حقیقى سراسر هستى او است ، و انسانها تنها به عنوان نمایندگى خداوند، در بخش كوچكى از آن ، تصرف مى كنند چنانكه در آیه 7 سوره حدید مى خوانیم : آمنوا بالله ورسوله و انفقوا مما جعلكم مستخلفین فیه : ایمان به خدا و رسولش بیاورید و از آنچهخداوند شما را در آن نماینده خود ساخته ، انفاق كنید ولى با این حال بر مى گردد واز بنده خود استقراض مى كند، آن هم استقراضى با چنین سود بسیار فراوان ، كرم بین ولطف خداوندگار! در نهج البلاغه آمده است كه مى فرماید: و استقرضكم و له خزائنالسموات و الارض و هو الغنى الحمید و انما اراد ان یبلوكم ایكم احسن عملا: خداونداز شما در خواست قرض كرده در حالى كه گنج هاى آسمان و زمین از آن او است و بى نیاز وستوده ، (آرى اینها نه از جهت نیاز او است ) بلكه مى خواهد شما را بیازماید كه كدامیك نیكوكارترید.

يکشنبه 19/6/1391 - 15:53 - 0 تشکر 553507

تعبیر كردن از انفاق در راه خدا به قرض، تعبیرى مجازى است و میان قرض اصطلاحى كه انسان چیزى را بدهد تا مثل آن بازگردانده شود و قرض دادن به خداوند از چند جهت تفاوت وجود دارد:

الف - قرض گرفتن انسان نشانه‏ ى احتیاج اوست، اما خداوند متعال محتاج نیست.

ب - مالى كه قرض گیرنده تحویل مى ‏گیرد، ملك او حساب نمى‏شود، اما در قرض دادن به خدا مالى كه ما به او قرض مى‏دهیم، ملك واقعى اوست.

پس باتوجه به تفاوت‏هاى پیش گفته، سرّ تعبیر به قرض از انفاق آن است كه كار خیر نزد خداوند ضایع نمى ‏شود و همان گونه كه اداى قرض لازم است، خداوند در برابر انفاق‏ها و كارهاى خیر، ثواب و پاداش عنایت مى‏فرماید. (فخر رازی، تفسیر کبیر، ج6، ص142)

يکشنبه 19/6/1391 - 15:54 - 0 تشکر 553508

خداوند براى ترغیب مؤمنان به انفاق، تعبیر به قرض دادن مى‏كند و این معنا همه‏ى موارد زیر را دربر مى ‏گیرد؛ انفاقات واجب و مستحب مانند زكات و خمس و نفقه‏ى واجب النفقه و صدقه‏ى مستحب و صله‏ى رحم و احسان به فقرا و ایتام و سادات و اعتلاى كلمه‏ى دین و مصارف حج و زیارت و سوگوارى خاندان عصمت و طهارت‏علیهم السلام و كمك به اهل علم و نشر كتب علمیّه و سایر مصارف خیریه كه هر یك در حدّ خود، عبادتى بزرگ و داراى ثواب بسیار است. (3 اطیب البیان، ج2، ص498)

خداوند انفاقى را كه در راه او انجام مى‏ گیرد، قرض به خود قلمداد فرموده كه چند برابر آن باز گردانده خواهد شد و این مردم را نسبت به این كار تشویق مى‏كند. نكته‏ى كاربرد استفهام و عدم استعمال امر و فرمان، این است كه مخاطبان، سختى و مشقت امر را احساس نكنند.( قرائتی، محسن، هزارو یک نکته از قرآن.)

يکشنبه 19/6/1391 - 15:55 - 0 تشکر 553513

سوره مائده آیه 12:


وَ لَقَدْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثَقَ بَنى إِسرءِیلَ وَ بَعَثْنَامِنْهُمُ اثْنىْ عَشرَ نَقِیباً وَ قَالَ اللَّهُ إِنى مَعَكمْ لَئنْ أَقَمْتُمُالصلَوةَ وَ ءَاتَیْتُمُ الزَّكوةَ وَ ءَامَنتُم بِرُسلى وَ عَزَّرْتُمُوهُمْ وَأَقْرَضتُمُ اللَّهَ قَرْضاً حَسناً لاُكفِّرَنَّ عَنكُمْ سیِّئَاتِكُمْ وَلاُدْخِلَنَّكمْ جَنَّتٍ تجْرِى مِن تحْتِهَا الاَنْهَرُ فَمَن كفَرَ بَعْدَ ذَلِكمِنكمْ فَقَدْ ضلَّ سوَاءَ السبِیلِ

خدا از بنى اسرائیل پیمان گرفت ، و ازآنها دوازده رهبر و سرپرست برانگیختیم و خداوند (به آنها) گفت من با شما هستم ، اگرنماز را برپا دارید و زكات را بپردازید و به رسولان من ایمان بیاورید و آنها رایارى كنید و بخدا قرض الحسن بدهید (در راه او به نیازمندان كمك كنید) گناهان شما رامى پوشانم (مى بخشم ) و شما را در باغهاى بهشت كه نهرها از زیر درختان آن جارى استوارد مى كنم ، اما هر كس بعد از این كافر شود از راه راست منحرف گردیده است .


در این سوره از آغاز اشاره به مساله وفاى به عهد شده ، و این معنىبمناسبتهاى مختلف تكرار گردیده است ، از جمله در آیه فوق است ، و شاید یك فلسفه این همه تاكید پى در پى روى مساله وفاى به عهد و مذمت از پیمان شكنى ، براى اهمیت دادن به مساله پیمان غدیر است كه در آیه 67 خواهد آمد

يکشنبه 19/6/1391 - 15:55 - 0 تشکر 553515

در آغاز آیه مورد بحث مى فرماید: ما از بنى اسرائیل پیمان گرفتیم كه بدستورات ما عمل كنند و بدنبال این پیمان دوازده رهبر و سرپرست براى آنهابرگزیدیم ، تا هر یك سرپرستى یكى از طوائف دوازده گانه بنى اسرائیل را بر عهده گیرد.

نقباى بنى اسرائیل ، وزیران موسى بودند و بعد به مقام نبوت رسیدند در حالات پیامبر اسلام (صلى اللّه علیه و آله و سلّم) مى خوانیم كه در شب عقبه كه مردم مدینه براى دعوت آن حضرت به محل عقبه آمده بودند دستور دادكه دوازده نفر نقیب از میان خودشان به تعداد نقباى بنى اسرائیل انتخاب كنند كه مسلما وظیفه آنها نیز مساله رهبرى جمعیت بود نه تنها خبرگزارى.

يکشنبه 19/6/1391 - 15:59 - 0 تشکر 553519

جالب توجه اینكه در روایات متعددى كه از طرق اهل تسنن وارد شده اشاره به خلفا و جانشینان دوازده گانه پیامبر اسلام (صلى اللّه علیهو آله و سلّم ) گردیده و تعداد آنها به تعداد نقباى بنى اسرائیل معرفى شده است. پیشواى معروف اهل تسنن احمدحنبل در مسند خود از مسروق نقل میكند كه مى گوید: از عبد الله بن مسعود پرسیدم چندنفر بر این امت حكومت خواهند كرد ابن مسعود در پاسخ گفت:

لقد سئلنا رسول الله (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) فقال اثنى عشركعدة نقباء بنى اسرائیل

ما از پیامبر صلى اللّه علیه و آله و سلّم همین سؤ ال را كردیم و او در پاسخ فرمود: دوازده نفر به تعداد نقباى بنىاسرائیل.
سپس وعده خدا را به بنى اسرائیل چنین تشریح مى كند كه خداوند به آنها گفت: من با شما خواهم بود و از شماحمایت مى كنم (و قال الله انى معكم).

اما به چند شرط:

يکشنبه 19/6/1391 - 16:0 - 0 تشکر 553521

.1 به شرط اینكه نماز را برپا دارید (لئن اقمتمالصلوة).

2. و زكات خود را بپردازید (و آتیتم الزكاة).

3. به پیامبران من ایمان بیاورید و آنها را یارى كنید (و آمنتم برسلى و عزرتموهم).

4. علاوه براین ، از انفاق هاى مستحب كه یكنوع قرض الحسنه با خدا است خوددارى ننمائید (واقرضتم الله قرضا حسنا)

5. اگر به این پیمان عمل كنید، من سیئات و گناهان گذشته شما را مى بخشم (لاكفرن عنكم سیئاتكم)

6. و شما را در باغهاى بهشت كه از زیردرختان آن نهرها جارى است داخل میكنم (و لادخلنكم جناتتجرى من تحتها الانهار).

يکشنبه 19/6/1391 - 16:0 - 0 تشکر 553523

. ولى آنها كه راه كفر و انكار و عصیان را پیشگیرند مسلما از طریق مستقیم گمراه شده اند. (فمن كفر بعدذلك منكم فقد ضل سوآء السبیل).

درباره اینكه چرا انفاق در قرآن مجید به عنوان قرض دادن بخدا نامیده شده توضیح لازم را در تفسیر نمونه در جلد 2 صفحه 160داده ایم.

در اینجا سؤ الى باقى مى ماند كه چرا مساله نماز و زكات بر ایمان بموسى (علیه السلام ) مقدم داشته شده است با اینكه ایمان به او قبل از عمل بوده است.جمعى از مفسران پاسخ سؤ ال را چنین داده اند كه منظور از رسل در آیه فوق پیامبرانى است كه بعد از موسى آمده اند، نه خود موسى بنابراین ، دستورى نسبت به آینده مى باشد كه مى تواند بعد از نماز و زكاة قرار گیرد و این احتمال نیز هست كه رسل اشاره به همان نقباى بنى اسرائیل باشد كه پیمان وفادارى نسبت به آنها از بنى اسرائیل گرفته شده است (در تفسیر مجمع البیان مى خوانیم كه بعضى از مفسران پیشین احتمال داده اند كه نقباى بنى اسرائیل رسولان خدا بودند و این احتمال آنچه را دربالا گفتیم تایید مى كند).

يکشنبه 19/6/1391 - 16:1 - 0 تشکر 553524

در نتیجه می فهمیم دستورقرض الحسنه به قدری مهم است كه پس از نماز و زكات و ایمان و یاری رسولان خدا، ذكر شده، دوم اینكه: این دستور در ادیان پیشین نیز از دستورهای مهم خدا بوده است. سوّم اینكه: پاداش آن بخشش گناهان و بهشت پرنعمت است. چهارم آنكه: قرض الحسنه، قرض دادن به خداست. یعنی مورد پذیرش حقّ است و خدا دستش را به جای دست مستمند قرار می دهد.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.