در زیر لیستی از خودروهای این شرکت از آغاز تا کنون آورده شده است:
104, 106, 107
201, 202, 203, 204, 205, 206, 207
301, 302, 304, 305, 306, 307, 309
401, 402, 403, 404, 405, 406, 407
504, 505
601, 604, 605, 607
806, 807
905, 907
1007
4002
برخی از مدلهای این شرکت که با کلمه ای خاص نامگذاری شده اند از قرار زیر است:
Boxer
Expert
Partner
Quark
فراری، اتومبیلی که حتی شنیدن نامش هم ضربان قلب بسیاری از دوستداران اتومبیل را بالا میبرد! (مجله ی ماشین شماره ی 196). فراری کمپانی کوچکی ( در مقایسه با غولهایی همچون تویوتا و جنرال موتورز) در مارانلوی ایتالیا است که تنها به ساخت ابر اتوموبیل های گران قیمت مشغول است. علت اصلی معروفیت فراری موفقیت های این کمپانی در انواع مسابقات اتومبیلرانی است. این کمپانی در این زمینه تقریبا برای رقبایش غیر قابل دسترس است، حتی مرسدس! دلیل دیگر آن نحوه ی پایه گذاری و اداره ی آن است که همواره با عشق وافری به اتومبیل و سرعت انجام شده. رییس فعلی این کمپانی "لوکا دی مونتزه مللو" است . موسس این کمپانی انزو فراری است . و در حال حاضر 90 درصد سهام این کمپانی متعلق به شرکت فیات و خانواده ی مشهور آنیلی (آگنلی) است و 10 درصد دیگر به پیرو فراری فرزند انزو فراری تعلق دارد. البته انزو فراری پسر دیگری هم به نام " دینو " داشته که در سنین جوانی در اثر بیماری درگذشت. این کمپانی با نام رسمی فراری کار خود را از سال 1947 و با مدل s125 شروع کرد . و در همان سال اول توانست قهرمانی در مسابقات میله میگلا را بدست آورد. واز این هنگام افسانه ی فراری آغاز شد. افسانه ای تشکیل شده از فلز ، روغن ، بنزین و رانندگان بی باک و مهندسین خلاق. البته انزو فراری قبل از 1947 نیز به کار ساخت و تجهیز اتومبیلهای مسابقه ای می پرداخت. یکی از این شرکتها که انزو فراری آنرا تاسیس کرده بود scuderia Ferrari دام داشت که نام بخش مسابقه ای و آخرین محصول این شرکت در سال 2007 نیز از این کمپانی گرفته شده است. در حال حاضر این کمپانی شامل دو کارخانه ی اصلی در مودنا و مارانللو است. و از کمپانیهایی که با فراری در زمینه ی ساخت اتومبیلهایش همکاری میکنند میتوان از دلفی ( ساخت کمک فنرهای مغناطیسی) برمبو ( سازنده سیستمهای ترمز) بوز ( سازنده ی سیستمهای صوتی اتومبیل) اسکاگلیتی ( سازنده ی سازه های پیشرفته ی آلمینیومی) پینین فارینا (طراح اتومبیل و ...) نام برد. تیراژ ساخت این کمپانی برای اولین بار در سال 2006 از مرز 5000 دستگاه در سال گذشت. موفق ترین فراری تا کنون مدل 360 مودنا بوده که البته به نظر میرسد با ادامه ی تولید مدل 430 این عنوان از 360 مودنا گرفته شود. سریعترین و قویترین مدل خیابانی این کمپانی فراری انزو بوده است که قدرت آن 660 اسب بخار و حداکثر سرعت رسمی 350 کیلومتر بر ساعت است. آخرین محصول این شرکت 430 اسکودریا( شودریا) است که به زودی در نمایشگاه فرانکفورت با حضور راننده ی افسانه ای مایکل شوماخر به نمتیش گذاشته میشود. و مدلهایی که در حال حاضر در خط تولید این شرکت قرار دارند شامل 430 اسپایدر و برلینتا، 599 فیورانو و 612 اسکاگلیتی میشوند. که مدل 430 اسپایدر و برلینتا 8 سیلندر و دو مدل دیگر 12 سیلندر هستند. همچنین از مدلهای جاودانه و معروف این شرکت میتوان از 365 دیتونا ، gto250 ، تستاروسا ، 355F ، مارانللو و 40F نام برد که البته به نظر خود من مدل مارانللو نوع 575 زیباترین اتومبیل تاریخ این کمپانی است.
نشان پورشه نشان محلی شهر اشتوتگارت است.اسب علامت مزرعه اشتات, شاخها و خطوط مشکی و سرخ بخشی از نشان سلطنتی پادشاهی وورتمبرگ است.
در سال 1930 Ferdinand Porsche پس از کسب تجربه لازم در کارخانه Austro Daimler و نیز کمپانی Ster بزرگترین کارخانه ماشین سازی اتریش شرکت طراحی خود را افتتاح کرد.
شما اجازه دیدن این عکس را ندارید .
لطفا ابتدا در انجمن ثبت نام و یا به انجمن وارد شوید .
اولین طرح او پروژه 12 , ماشینس بود با موتور 5 سیلندر که با آب خنک می شد و به سفارش Zundapp طراحی شده بود.این طرح به علت قیمت بالایی که داشت موفقیت چندانی کسب نکرد. پروژه مشابهی برای N.S.U در ژانویه سال 1934 طراحی شد که ماشینی 4 سیلندر و مجهز به سیستم خنک شونده با هوا بود.هنگامیکه فروش N.S.U گسترش یافت این طرح نیز متوقف شد.
در همان سال Porsche از طرف هیتلر ماموریت یافت تا ماشینی جهت مصرف عموم بسازد, که چگونگی ساخت این اتومبیل را در تاریخچه VolksWagen خواهم نوشت.در دهه 1930 Porsche جهت آشنایی با تکنولوژی اتومبیل سازی به کشورهای امریکا و انگلستان سفر کرد و در سال 1937 با Henry Ford ملاقات نمود و در مورد ایده اتومبیل مردمی با او صحبت کرد.
Porsche فعالیت خود را به پروژه های VolksWagen محدود نکرد و آن را گسترش داد که این امر منجر به ساخت ماشین 16 سوپاپه ای بنام Auto Union P Wagen شد که در مسابقات Grand Prix چندین کورد بجای گذاشت.
او در زمینه تولید تجهیزات جنگی نیز فعالیت داشت که حاصل این تلاش طراحی تانک Tiger بود.به سبب خدمات Porsche به آلمان در اوج جنگ هیتلر به او لقب پروفسور داد.
Porsche سالهای جنگ را در اشتوتگارد گذراند و در سال 1945 بوسیله امریکائیان دستگیر و به فرانسه تبعید شد.او دو سال زندانی بود. اما ایتالیایی ها یک میلیون فرانک برای بازگشت Porsche به تیم طراحی کارخانه Cisitalia پرداختند که این اقدام منجر به آزادی او در آگوست سال 1947 شد.
Porsche در اواخر سال 1947 تصمیم به ساخت ماشینهای اسپورت گرفت.اولین اتومبیل Project356 نام گرفت که ماشینی سبک , رو باز , دو نفره مجهز به موتور 1131cc بهبود یافته Volkswagen بود.پس از آن اولین شاسی در مارس سال 1947 تکمیل شد و در ناه می بدنه روباز آن نیز تولید گشت. یک سوییسی اولین نمونه را در ماه سپتامبر خریداری کرد و در ماه آگوست خط تولید اتومبیل های اسپورت راه اندازی شد. این مدل برای اولین بار در سال 1949 در نمایشگاه Geneva با موتور 1086cc به نمایش گذاشته شد.البته در ابتدا قرار بر این بود که این اتومبیل با موتوری 1131cc به بازار عرضه شود.اولین سری پنجاه تایی این ااومبیلها در کارخانه Gmund ساخته شدند.اما Porsche دریافت که به فضای بیشتری نیاز دارد و سر انجام در سال 1949به اشتوتگارد برگشت.تا آن سال کمپانی دارای 150 کارمند بود و نیز تا سال 1950 تقریبا 300 اتومبیل تولید کرده بود.
در مارس 1951 پانصدمین Porsche تولید شد و سه ماه بعد از این جریان مدلهای این کمپانی به صورت جدی در دنیای رقابت کارخانجات اتومبیل سازی مطرح شدند.Ferdinadn poesche در ژانویه 1952 در گذشت و پسرش جانشین او شد.مدل 356 ابتدا در سال 1951 با موتور 1500cc و سپس در سال 1955 با موتور 1600cc به بازار عرضه شد.
ده هزارمین Porsche در مارس 1956 ساخته شد که تا آن زمان بسیاری از اتومبیلها به امریکا صادر شده بودند و در اواخر دهه 1950 کارخانه سالانه 8000 دستگاه اتومبیل تولید می کرد. تولید مدل 356 تا سال 1964 ادامه یافت تا اینکه در این سال مدل معروف 911 جایگزین آن گردید.
مدل 911 در سپتامبر 1964 با موتور 911Turbo را تولید نمود.حجم موتور 911 در سال 1977 به 3300cc افزایش پیدا کرد و این مدل هم اکنون از پر شتابترین اتومبیلهای جهان است.
علارغم محبوبیت زیاد مدلهای مختلف 911 , سال 1975 سال بدی برای این کمپانی بود و فروش به کمتر از 10000 دستگاه اتومبیل در سال کاهش یافت.اما مدل نسبتا ارزان 924 که در سال 1977 -پس از مدل 928-عرضه شد , پورشه را از خطر ورشکستگی نجات داد. این مدل تحول بزرگی در صنعت اتومبیل سازی محسوب می شد زیرا ابتکارات جدیدی در آن بکار رفته بود که از آن جمله می توان به عقب بودن موتور سیستم خنک کننده آبی و دیفرانسیل عقب اشاره کرد.
مدل توربو شارژر دار 924 در سال 1979 ساخته شد و سپس اتومبیل Carrera Turbo نیز به بازار عرضه شد.
Porsche از اختلافات زیاد بین مدلهای 924 و 928 آگاه بود لذا در سال 1928 مدل 944 با موتور 2479cc را به بازار عرضه کرد. این اتومبیل مدلی بین 924 و 928 بود.
مدل (Cabriolet) درشکه ای 911 نیز در همان زمان عرضه شد.سر انجام مدل نهایی 911 در سال 1985 مجهز به توربوشارژر دوقلو و بدنه ای سبک از جنس کولار و 4WD به بازار عرضه گردید.این مدل مسابقه ای B 959 نام گرفا و هر 250 دستگاه آن قبل از ساخت به فروش رفت.
Porsche به بهبود مدلهای اولیه خود ادامه داد و S 928 با موتور 4 سوپاپه در سال 1985 و 924 -که به خاطر بازدهی کمش اغلب مورد انتقاد بود- با موتور تضعیف شده در سپتامبر سال 1985 در کلاس S عرضه شد.
در سال 1988, Carrera 4 در بیست و پنجمین سالگرد تولد 911 به بازار عرضه گردید.این اتومبیل مدلی با قدرت 250 اسب بخار و دو دیفرانسیله (4WD) بود.
مدل 911 که طراحی موتور آن به سال 1912 بر میگردد همچنان به پیشرفت خود ادامه داد تا اینکه سرانجام به محبوبترین مدل
داستان لامبورگینی از زمانی آغاز شد که آقای فروچو لامبورگینی برای ذکر چند ایراد فنی در مورد اتومبیل فراری خود به آقای فراری مراجعه کرده بود. وی پس از یک بحث و جدل طولانی با فراری ، با یک پاسخ تحقیر آمیز مواجه شد: تو از ماشین های اسپرت و سرعتی چیزی سرت نمی شود !
شاید حرف آقای فراری درست بود چون لامبورگینی یک تراکتورساز بود ولی یک تراکتور ساز مصمم ، با اراده و رویا پرور. آقای لامبورگینی پس از دریافت این پاسخ تحقیرآمیز تصمیم گرفت خود اتومبیل مورد علاقه اش را بسازد.
او به شهر خود برگشت ، چند مکانیک و مهندس حرفه ای را دور خود جمع کرد و در سال 1963 اولین اتومبیل لامبورگینی را به بازار ارائه کرد.
مدل 350GTV نقطه آغازی برای کمپانی لامبورگینی بود.کمپانی که بعدها با ساخت انواع اتومبیل های سرعتی قدرتی بلای جان فراری شد. در آرم کمپانی لامبورگینی یک گاو خشکگین مشاهده می کنید که گارد گرفته و آماده حمله به حریف خود است. آیا می دانید این آرم از کجا آمده است؟
کارخانه لامبورگینی در شهر تورینوی ایتالیا واقع شده. TORO در زبان ایتالیایی به معنای گاو و TORINO به معنای گاو کوچک است. تمامی محصولات ساخت شهر تورینو به آرم یک گاو وحشی منقش هستند (همانند تیم فوتبال یوونتوس تورینو). علاوه بر آن آقای لامبورگینی متولد ماه اردیبهشت بود. علامت ماه اردیبهشت نیز ثور یا گاو ایت. پس برای نمایش دادن قدرت و توان بالای اتومبیل های لامبورگینی ، چه علامتی بهتر از گاو خشمگین؟!
در خصوص نام مدل های مختلف لامبورگینی آیا می دانید چرا اکثر نام های مدل های لامبورگینی ریشه اسپانیایی دارند؟ نام اکثر مدل های لامبورگینی از گاوهای وحشی صاحب نام ورزش گاوبازی (در اسپانیا برگزار می شود) به عاریت گرفته شده. آقای لامبورگینی ترجیح داد تا قدرت و توانایی اتومبیل های ساخت خود را به قدرت گاوهای وحشی معروف تشبیه کند. از جمله این گاوهای معروف می توان به موارد زیر اشاره کرد:
دیابلو (شیطان)
مورسیه الگو (خفاش یا خون آشام)
کانتاچ (صلعقه)
میورا (یک نژاد معروف از گاوهای مخصوص ورزش گاوبازی)
گالاردو (یک نژاد معروف از گاوهای مخصوص ورزش گاوبازی)
جالپا یا خالپا (پرخاشگر یا عصیانگر)
اسپادا (شمشیر)
هنری فورد در زوز 30 جولای 1863 در شهر Greenfield میشیگان به دنیا آمد. وی در سن 16 سالگی مزرعه خانوادگی خود را رها کرد و راهی شهر صنعتی و ماشینی دیترویت شد. او در سال 1891 بعنوان سر مهندس شرکت روشنایی ادیسون مشغول به کار شد. وی در سال 1896 اولین انومبیل خود را با نام Quadricycle ساخت. در سال 1899 فورد پس از 8 سال کار در شرکت روشنایی ادیسون، رسما وارد دنیای اتومبیل سازان شد. فورد به عنوان شریک مالی خود همکاری خود را با شرکت تازه تاسیس Company Automobile Detroit آغاز کرد. این شرکت سالیانه تعداد اندکی اتومبیل تولید می کرد. در سال 1901 شرکت هنری فورد تاسیس شد ولی به دلایل نا معلومی با عدم موفقیت مواجه شد. شاید به این دلیل که فورد یک مهندس بود و نه تاجر. در سال 1902 فورد توسط بانکداران که سهامداران اصلی این شرکت بودند از کار برکنار شد و این شرکت تازه تاسیس به کارخانه Car Motor Caillac تغییر نام داد. ولی هنری فورد همانند فرروچه لامبورگینی و انزو فراری آدمی نبود که به این سادگی از رو برود. یک سال بعد یعنی سال 1903، کارخانه اتومبیل سازی فورد تاسیس شد ولی با این سیاست که اتومبیلی حتی الامکان ارزان و با دوام تولید کنند. فورد به دنبال این بود تا اتومبیلی بسازد که قطعات یدکی آن در سرار آمریکا یافت شود. بدین دلیل وی با 11 شخص ثروتمند وارد مذاکره شد و کار خود را با سرماه ای معادل 28 هزار دلار آغاز کرد. اولین اتومبیلی که در این شرکت تولید شد فرد مدل A بود که در سال 1903 کارخانه را ترک کرد. این مدل به روش تولید انبوه ساخته می شد نه بصورت محدود. شبکه فروش قطعات یدکی خدمات تعمیر آن در سرتاسر خاک آمریکا دایر شده بود که در نتیجه رقبای فورد را غافلگیر کرده بود. در سال 1908 مدل T تولید شد. در سال 1910 اولین کارخانه تولید انبوه انومبیل در Park Highland میشیگان رسما آغاز به کار کرد. در سال 1913 اولین خط تولید متحرک در Park Highland راه اندازی شد. در سال 1914 فورد اعلام کرد که با پرداخت 5 دلار به ازای 8 ساعت کار قصد دارد در سود کارخانه را با کارگران خود شریک شود. این یک حرکت زیبا برای ترقیب کارگران به بهتر کارکردن بود. در سال 1921 Ford .B Edsel پسر هنری به سمت ریاست کارخانه فورد منصوب شد. در سال 1921 کمپانی فورد با تولیدی بالغبر 55% کل اتومبیلها، به بزرگترین تولید کننده انومبیل تبدیل شد. در سال 1932 اولین اتومبیل فورد با موتور 8 سیلندر خورجینی تولید شد. در سال 1943، Ford .B Edsel در سن 49 سالگی بطور ناگهانی پدر خود را برای همیشه تنها می گذارد. هنری فورد در سال 1947 در سن 83 سالگی با دنیای اتومبیل – دنیایی که شاید او در پیدایش آن بزرگترین نقش را داشت – خداحافظی کرد.
آرم کارخانه فورد عبارت است از یک زمینه بیضی شکل به رنگ آبی که در آن کلمه FORD با خط نستعلیق نوشته شده است. زمینه آبی نشانگر آسمان است، آسمانی پهناور که وسعت این کارخانه را تداعی می کند.
اگر چهBMW از یک شهرت بزرگ در صنعت اتومبیل سازی در جهان برخوردار است بخصوص در دو دهه گذشته که با مدلهای خود از محبوبیت خاصی برخوردار شده است ولی داستان BMW بر می گردد به حدود ۹۰ سال پیش. اصل طرح BMW مربوط می شود به سال ۱۹۱۳ وقتی که Kall Friedrich Rapp در کار تولید مشروبات الکلی یا اصطلاح آلمانی (Bavarian) فعالیت داشت و در عین حال دارای دانش مهندسی هواپیما در آلمان بود که باعث شد تا دانش خود را در کارگاهی کوچک در اطراف شهر مونیخ به ثمر برساند و شروع به تولید هواپیما کند.
در سال ۱۹۱۶ به مشکل مالی در مورد توسعه برخورد کرد که این مشکل توسط دو اتریشی به نامهای Max Friz و Frarz Josef popp بر طرف شد (آنها با در اختیار گذاشتن ابراز مناسب کمک بزرگی را انجام دادند) در مارچ سال بعد برای توسعه و گسترش کار خود با کمپانی Bagersiche Flugzeung Werke (BFW) تلفیق شد و نام جدیدی بوجود آمد (Bavarian Motor Works) یا همان (BMW) که تا امروز به همین نام باقی مانده است.
● خلاصه ای از فعالیتهای BMW:
▪ ۱۹۱۷: پذیرفتن نام BMW و شکل گرفتن آرم آبی و سفید که برگرفته از ملخک موتور هواپیما و پوشش حاله ای زرد رنگ که نشانه Bavarian بود شکل گرفت که بعدها آن حاله برداشته شد و BMW به خودروی ملی آلمان تبدیل شد.
▪ ۱۹۱۹: در این سال BMW با تولید ۶ موتور ۶ سیلندر به یک رکورد جهانی دست پیدا کرد.
▪ ۱۹۲۳: اولین موتور سیکلت دو قلوی خود را با نام R۳۲ تولید کرد.
▪ ۱۹۲۸: تولید اتومبیل را با ۷ دستگاه آغاز کرد.
▪ ۱۹۲۹: رکورد مسابقات جهانی سرعت را با موتور سیکلت R۳۷ با سرعت ۱۳۴ مایل شکست.
▪ ۱۹۳۳: اولین خودروی ۳.۳ خود را با یک موتور ۶ سیلندر به حجم ۲/۱ لیتر و طراحی زیبا با یک جلو پنجره میله ای استیل دو تکه ساخت.
▪ ۱۹۳۶: مدل ۳۲۸ را تولید کرد و تا سال ۱۹۴۰ موتورهای ۲ لیتری اسپرت آن را ساخت.
▪ ۱۹۳۹: BMW شروع به طراحی و ساخت موتورهای کمپرسور کرد.
▪ ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵: ساخت موتورهای ۱۳۲ و ۸۰۱ برای هواپیمای Focke-wulf و موتور ۰۰۳ توربین دار گازی و تولید اولین هواپیمای موتور جت دنیا از موفقیتهای آن بود.
به خودروی ۵۰۱ با موتور ۶ سیلندر و ۵۰۲ با یک موتور قوی ۸ سیلندر اشاره کرد و همچنین اولین موتور سیکلتهای مخصوص جنگ را ساخت.
▪ ۱۹۵۶: .تولید مدلهای ۳۰۳ و ۵۰۷ را با اتاقهای کوپه و کروک آغاز کرد.
▪ ۱۹۵۹: BMW در یک بحران مالی قرار گرفت و در کنار همین موضوع یک پیشنهاد توسط دایملر بنز صورت گرفت که سهام کوچکی در BMW داشته باشد که در نهایت با مقداری مقاومت رای موافق داده شد و این کار تا زمانی ادامه داشت که دچار بحران بود.
▪ ۱۹۶۲: به تولید خودروهای اسپرت در کلاس ۱۵۰۰ سی سی پرداخت.
▪ ۱۹۶۶: تولید خودروهای ۲ درب و ۶ سیلندر را با اتاقی بزرگ و حجم موتور ۲۵۰۰ سی سی آغاز کرد.
▪ ۱۹۶۹: موتور سیکلتهای Flat-twin را در برلین ساخت.
▪ ۱۹۷۰: در این سال آقای Eberhard V.Kuenheim به مقام ریاست BMW در آمد و آن را به یک برنامه ریزی دقیق به یک مجموعه ثابت و پا برجا تبدیل کرد.
▪ ۱۹۷۲: ساختمان مرکزی جدید BMW به نام (HQ) که شبیه ۴ سیلندر کنار هم طراحی شده بود افتتاح شد.
و در همین سال به مناسبت المپیک ماراتون در مونیخ خودروی ۲۰۰۲ را با موتور الکتریکی به نمایش گذاشت.و همچنین مدل جدید سری ۵ (E۲۱) را ساخت.
▪ ۱۹۷۳: خودروی F۲ را برای شرکت در مسابقات Touring اروپا ساخت.
▪ ۱۹۷۴: یکی از شاهکارهای BMW در همین سال ساخته شد. ۲۰۰۲ Turbo که مجهز به توربو شارژ بود و عنوان بهترین خودروی سال را به خود اختصاص داد.
▪ ۱۹۷۵: شروع به ساخت سری ۳ (E۲۱) برای حضور در مسابقات را نمود.
▪ ۱۹۷۶: اولین مدل سری ۶ (E۲۴) و موتور سیکلت R۱۰۰RS را ساخت.
▪ ۱۹۷۷: اولین مدل سری ۷ (E۲۳) را ساخت.
▪ ۱۹۷۸: آغاز طرح تولید سری های M را با M۱ آغاز کرد.
▪ ۱۹۸۰: تاسیس یک شرکت طراحی در انگلستان.
▪ ۱۹۸۱: ساخت موتور سیکلت R۸۰G/S برای حضور در مسابقات پاریس داکار.
▪ ۱۹۸۳: ساخت اولین مدل فرمول F۱ و موتور M۱۲ که توسط Nelson Piquets Brabham طراحی شد و به همین منظور به BT۵۲ مشهور شد که بهترین توربو شارژر بر روی آن نصب شده بود و اولین موتور سیکلتهای سری K ۴ سیلندر را ساخت.
▪ ۱۹۸۵: شروع به طراحی و تحقیقات بر روی خودروهای مفهومی را آغاز کرد.
▪ ۱۹۸۶: سری های ۳ را برای حضور در مسابقات آماده کرد.
▪ ۱۹۸۷: اولین گروه های خودروهای Z را با نام Z۱ آغاز کرد و مدل جدید سری ۷ (۷۵۰i) را با موتور V۱۲ را ساخت.
▪ ۱۹۹۰: سری ۸ (۸۵۰i) را ساخت که توانست رکورد سرعت ۲۸۱ کیلومتر را در کلاس خود بشکند و به یک افسانه تبدیل شد و در همین سال ساخت و طراحی موتورهای Rolls-Royce را بدست گرفت.
▪ ۱۹۹۱: اولین خودروی مفهومی الکتریکی را با نام (E۱) طراحی کرد.
▪ ۱۹۹۲: یک ساختمان جدید در Spartan Burg در جنوب Carolina تاسیس کرد.
▪ ۱۹۹۳: Eberhard V.Kuenheim بعد از گذشت ۲۵ سال باز نشسته شد و آقای Bernd Pichestrieder به عنوان مدیر جدید جانشین آن شد.
و از مدل های جدید موتور سیکلت R۱۱۰۰ (Boxer) و (F۶۵۰) پرده برداری شد.
▪ ۱۹۹۴: خرید کامل سهام شرکت Rover صورت گرفت و مقدمه طراحی جدید سری ۳ آغاز شد.
▪ ۱۹۹۵: مدل جدید سری ۵ (E۳۹) روانه بازار شد.
▪ ۱۹۹۶: ساخت موتورهای خود را در کشور برزیل آغاز کرد و نسل جدید سری Z را با نام Z۳ تولید کرد که به یک شهرت جهانی دست پیدا کرد و از محبوبیت خاصی برخوردار شد .
▪ ۱۹۹۸: کل سهام Rolls-Royce را خریداری کرد و در همین سال نسل جدید روور ۷۵ را تولیدکرد.
▪ ۱۹۹۹: پدیده های خود را آفرید X۵، Z۸ و کانسپت Z۹ و مدل V۱۲LMR را برای مسابقات لمان طراحی کرد.
▪ ۲۰۰۰: که مجموعه Mini را زیر پوشش خود در آورد. تشکیل تیم جدید F۱ (BMW-Williams) و تولید نسل جدید سری ۳ از دیگر دستاوردهای آن بود و همچنین پروژه EXPO۲۰۰۰ کانسپت را آغاز کرد که به خودروی (Clean Erergy) مشهور شد.
▪ ۲۰۰۱: اولین مدلهای Mini را با نامهای Mini One و Mini Cooper را بیرون داد و همچنین نسل جدید سری ۷ را تولید کرد.
▪ ۲۰۰۲: نسل جدید Cooper اسپرت را با نام Coopers تولید کرد و توانست برای اولین بار در دنیا تکنولوژی هیبریدی را اختراع کند. و این یک موفقیت عظیم در صنعت برای BMW بشمار می آمد.
▪ ۲۰۰۳: نسل جدید Rolls-Royec را با نام فانتوم (Phantom) تولید کرد که به یک شاهکار در سال ۲۰۰۳ تبدیل شد.
▪ ۲۰۰۴: نسل جدید Mini کروک، سری ۱، سری ۶، Z۴ و X۳ را که هر ۳ جدید و اولین نسل در سری های خود بودند را تولید کرد و همگی ویژگی خودروهای اسپرت را داشتند.
▪ ۲۰۰۵: یک تحول کامل را در طراحی نسل های خود در سری های ۳و۵و۷ ایجاد کرد و BMW را با تمامی خودروهای دنیا متفاوت ساخت.
▪ ۲۰۰۶: گروه BMW حدود ۱۷ میلیون پوند را برای ساخت آکادمی خود در کشور انگلستان هزینه نمود و همچنین تولیدات کارخانه خود را از مرز ۱ میلیون دستگاه گذراند.
▪ ۲۰۰۷: مدل جدید کانسپت CS که جزو عجایب شناخته شد.
▪ ۲۰۰۸: نسل جدید سری ۶ و X۵ که در راه است.