• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
دانش و فن آوری (بازدید: 3030)
جمعه 17/6/1391 - 20:9 -0 تشکر 549030
قطار,و انچه که باید بدانیم

با سلام در این قسمت در باره تاریخچه قطارها و همچنین انواع ان و ..............


مطالبی نوشته میشود امیدوارم مورد استفاده واقع شود

جمعه 17/6/1391 - 20:20 - 0 تشکر 549058


انواع قطارها از نظر مسافت سیر

قطار حومه ای
:قطاری كه در فاصله یك شهر بزرگ و حومه آن تردد می كند



قطار محلی:قطاری كه در حوزه یك ناحیه راه آهن تردد می كند


قطار بین شهری
:قطاری كه در بیش از یك ناحیه راه آهن تردد می كند


قطار بین المللی
:قطاری كه بین دو یا چند كشور تردد می كند


جمعه 17/6/1391 - 20:21 - 0 تشکر 549059



انواع قطارها از نظر امكان رزرو جا

قطار با قابلیت رزرو جا
:بلیت این قطار ازیك ماه قبل از حركت در كلیه آژانس ها با درج نام مسافر، شمـاره سالن وصندلی صادر می گردد. اكثر قطارهای بین شهری و بین المللی به این صورت میباشد



قطار غیر قابل رزرو جا ( شاتل سرویس
) :بلیتاین قطـارها در ایستگاه و یا در قطار صادر شده و فـاقد نـام مسافر و شمارهصندلی می باشد و قیمت آن قبلا روی بلیت چاپ شده است . اكثر قطارهای حومهای و محلی به این صورت می باشند

جمعه 17/6/1391 - 20:21 - 0 تشکر 549060

انواع قطارها از نظر كیفیت خدمات
قطارهای خاص


جمعه 17/6/1391 - 20:21 - 0 تشکر 549061


الف - قطـار ویژه سیمرغ
:قطـار سیمرغ اولینسری از قطارهایی است كه به منظور ارائه خدمات مطلوبتر به مسافرین با مشاركتبخش خصوصی راه اندازی گردیده است. در حال حاضر قطار فوق بطور روزانه درمسیر تهران - مشهد حـركت می كند . واگنهای این قطار از نوع لوكس درجه یك وچهـارتخته می باشد . از جملهامكانات این قطار موارد ذیل قابل ذكر است


سیستم مخابراتی


تلویزیونهای 14 اینچ


سیستم رادیویی


هدفونهای شخصی


(
سیستم اینتركام ( ارتباط داخلی

موزیك


سیستم آب گرم

كافی شاپ با موزیك زنده


كتابخانه و روزنامه


دكوراسیون مدرن پذیرایی با غذا و نوشیدنی سرد و گرم

جمعه 17/6/1391 - 20:21 - 0 تشکر 549062


ب- قطار سبز
:قطار سبز از جمله دیگر قطارهایراه اندازی شده با مشاركت بخش خصوصی است كه دارای واگنهای چهار تخته لوكسدرجه یك می باشد. این قطار بطور روزانه در مسیر تهران - مشهد سیر می كند

: تسهیلات ویژه این قطار به شرح ذیل می باشد


سیستم صوتی

بازیهای كامپیوتری

تلفن و دورنگار


كتاب، مجله و روزنامه

نمایش فیلم روز سینمایی


چایخانه


فروشگاه


چهار كانال موسیقی


صبحانه، عصرانه و شام


(واگن مهتاب (واگن ویژه بانوان

جمعه 17/6/1391 - 20:22 - 0 تشکر 549064

قطارهای عمومی



این سری قطارهایی هستند كه راهبری آنها یا در اختیار پیمانكاران خصوصی بوده
و یا بطور امانی تحت پوشششركت رجا، می باشد . واگنهـای این قطـارهـامتفـاوت بوده و با توجه به مسیر حركت شـامل واگـن های لوكس معمولی، درجهیك، درجه دو و سالن باز ( اتوبوسی ) می باشند

جمعه 17/6/1391 - 20:22 - 0 تشکر 549065


انواع واگن ها ی مسافری

انواع واگن ها از نظر وجود تهویه


واگن لوكس
:این واگن ها دارای سیستم گرمایش و سرمایش می باشند


واگن معمولی
:این سری واگن ها فقط دارای سیستم گرمایش می باشند

جمعه 17/6/1391 - 20:22 - 0 تشکر 549066


انواع واگن از نظر درجه

واگن درجه یك
:واگن های دارای سیستم روشنائی،پرده، موكت، روكشهای صندلی، زیر دستی غذا، سیستم گرمایش و سرمایش ، اعم ازخواب یا غیرخواب ، كوپه‌ای یا اتوبوسی ، درجه یك محسوب می شوند

واگن درجه دو:هر واگنی كه درجه یك نباشد واگن درجه دو محسوب می‌گردد

انواع واگن از نظر تقسیمات داخلی
واگن دارای كوپه خواب
:این واگنها دارای كوپه های چهار یا شش تخته می باشند


واگن دارای كوپه صندلی
:این واگنها دارای كوپه هایی با. شش صندلی می باشند

سالن باز :این واگنها بدون كوپه و دارای 72 یا 84 صندلی در یك سالن می باشند

واگن دو طبقه:این واگنها دارای 174 صندلی در دو سالن باز می باشند


جمعه 17/6/1391 - 20:22 - 0 تشکر 549067

ریل باس :این واگنها دارای 94 صندلی در دو سالن باز کنار هم می باشند

جمعه 17/6/1391 - 20:24 - 0 تشکر 549068

نخستین لوکوموتیو چگونه بود؟



از قرن شانزدهم میلادی برای حمل و نقل و جابه جایی کالاها از واگن‌هایی که در امتداد خطوط راه آهن حرکت می‌کردند استفاده می‌شد.


این در حالی بود که تا پیش از اختراع لوکوموتیوهای بخار از نیروی انسانی یا اسب برای به حرکت درآوردن این واگن‌ها کمک می‌گرفتند.‏


لوکوموتیو ماشینی کشنده یا وسیله نقلیه ریلی است که واگن‌‌ها یا قطار به آن متصل می‌شوند و نیروی محرکه برای آنها ایجاد می‌کند.


واژه «لوکوموتیو» از واژه لاتین «لوکو» به معنای از جایی به جای دیگر به‌ علاوه واژه قرون وسطایی «موتیووس» به معنای ایجاد کردن حرکت ساخته شده ‌است. بنابراین از ترکیب این دو واژه، واژه موتور لوکوموتیو به ‌وجود آمده‌ است.


لوکوموتیوها نیروی حرکتی خود را به دو طریق عمده به دست می‌آورند، یا با سوخت فسیلی )دیزل) یا با جریان برق کار می‌کنند. لوکوموتیو خودش باری بر دوش ندارد و وظیفه آن کشیدن قطار روی ریل است‎.‎


اختراع لوکوموتیو بخار که نیروی محرکه لازم برای حرکت واگن‌های قطار را فراهم می‌کرد، زمینه مناسبی برای بهره برداری از کاربردهای سیستم حمل و نقل ریلی اولیه و گسترش و توسعه خطوط راه آهن در سال‌های بعد به وجود آورد و به همین علت می‌توان آن را نقطه عطفی در توسعه خطوط حمل و نقل ریلی به شمار آورد.


هنگامی که «ریچارد ترویتیک» برای نخستین بار ‏لوکوموتیو‏ مجهز به موتور بخار خود را روی ریل‌های فولادی به حرکت درآورد عصر قطارهای امروزی آغاز شد.


اگر چه اختراع وی ابتدا با موفقیت چندانی مواجه نشد اما باعث شد که جرقة تازه‌ای در ذهن بسیاری از متخصصین این زمینه زده شود و آنها بتوانند لوکوموتیوهای جدیدتری را بسازند که از کارایی بیشتری نیز برخوردار بودند.


اما کسی که در تبدیل قطار به وسیله بسیار مهم حمل و نقل عمومی نقش مهمی ایفا کرد، «جورج استفنسون» انگلیسی بود. او نوعی پرتابه را طراحی کرد به گونه‌ای که بتوان از آن برای پیش ران حرکتی در لوکوموتیوهای جدید کمک گرفت. در حقیقت او یک قطار تقریباً بزرگ ساخت و آن را به لوکوموتیوی با موتور بخار مجهز کرد.


اساس این لوكوموتیو، یك ماشین بخار و دیگ بخار بود. بخار تحت فشار از دیگ وارد‎ ‎استوانه ‏ها می‌‏شد و فشار آن، پیستون ‏ها را به پیش می‌‏راند. این حركت با میله ‏هایى‎ ‎به چرخ‏‌های لوكوموتیو منتقل می‌شد و آنها را به گردش در می‌‏آورد. علاوه بر این‎ ‎دستگاه، استیفنسون، ریل راه آهن را طرح‏ ریزی كرد و خط آهنی بین دو شهر انگلستان‎ ‎دایر کرد.


پس از این اختراع، ریل ‏های چدنی، جایگزین ریل ‏های چوبی شد و دامنه‎ ‎كاربرد این وسیله را پس از چندی بسیار گسترده و وسیع کرد. با این اختراع، تحول‏‎ ‎تازه ‏ای در ارتباطات بازرگانی و حمل و نقل جهان پدید آمد و هم اكنون به یكی از‎ ‎شاهراه ‏های اصلی ارتباط بدل شده است.


جورج استفنسون برای فراهم کردن حرارت مورد نیاز دیگ بخار از ذغال سنگ استفاده کرد. بعدها نیز از چنین سیستمی در مقیاس بزرگ در لوکوموتیوهای بخار دیگر همانند لوکوموتیوهای بخار خط آهن الرمن و مالارد مورد استفاده قرار گرفت.


طرح ساده لوکوموتیوهای اولیه در ایمنی و قابلیت اطمینان از عملکرد مناسب این گروه از لوکوموتیوها باعث شد تا در یک دوره زمانی صد و بیست ساله از آنها در حمل و نقل به خوبی استفاده شود و فقط تغییرات بسیار اندکی روی آنها ایجاد شد تا زمانی که در دهه 1950 میلادی با اختراع موتورهای دیزلی و برقی که در مقایسه با موتورهای بخار از کارآیی بیشتری برخوردار بودند، کم کم عصر طلایی این گروه از لوکوموتیوها به پایان می‌رسید.‏


امروزه هر چند هنوز هم قطارهای بخار در گوشه و کنار جهان دیده می‌‌شوند اما دیگر دوران آنها به پایان رسیده‌ است.


لوکوموتیوهای برقی یا دیزلی جدید به سوخت و نگهداری کمتری نیاز دارند. قطارها به ویژه در حمل بارهای سنگین و نیز جا به جایی مسافران در مراکز شهرها دارای اهمیت زیادی هستند. ‏

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.