نقش حجاب در جامعه مالزی
در کشور مالزی هیچ موضوع، مطلب و سیاستی وجود نداشته و ندارد که در آن مسأله نژاد دخیل نباشد. مثلاً هر زمانی که مسأله جمعیت مطرح می شود، مسأله نسبت نژادها به یکدیگر در اولویت قرار می گیرد. به عبارتی، ویژگیهای
نژادی مثل رنگ، پوست، زبان، مذهب و ... آن چنان از یکدیگر منفک و در تضاد می باشند که به قول جامعه شناسان، تمایزات نهادینه شده است؛ به طوری که مردم بومی مالزی حیات سیاسی خود را در گرو حفظ سنن و ویژگیهای گروه نژادی خود می دانند. در همین راستا یکی از ابزارهای مهم و ممیزه ای که در بین مسلمانان به نحوی شایع شد و بر آن پای فشردند مسأله حجاب زنان مسلمان است که پس از شورش سال 1348ش (13 مه 1969) رنگ و بوی سنتی و نژادی و مذهبی در قبال سایر نژادها به خود گرفت و لذا حجاب با ویژگیهای فوق الذکر در بین مسلمانان سنت گرا از برجستگی خاص خود برخوردار گردید. رعایت حجاب اسلامی توسط زنان مسلمان، اجرای احکام و رعایت سنن اسلامی در زندگی خصوصی افراد مانند تولد، ازدواج، طلاق و مرگ، منزلت برجسته سادات، حجاج، روحانیون و معلمان مذهبی، اهمیت قرائت قرآن خصوصا در ماه مبارک رمضان با پایبندی زن مسلمان به حفظ ارزشهای والایش، با هم آمیخته شده است و توانسته است چهره و دید بازی به مسلمانان مالزی خصوصا در دهه های اخیر در صحنه سیاسی جهان بدهد. چنانکه اکنون حزبها و جمعیتهای اسلامی، نقش مهمی در مسائل سیاسی و فرهنگی دارند و شخصیتهای برجسته ای از روحانیون، روشنفکران و استادان دانشگاه را اعم از زن و مرد در خود جای داده است.
بد نیست اشاره کنیم که مسلمانان مالزی همواره در مسائل بین المللی مربوط به جهان اسلام مثل قضیه فلسطین و افغانستان مواضع مثبتی اتخاذ نموده اند.
به منظور احیاء و حفظ حقوق زن در مالزی سازمان «هوا» به معنای بخش «اداره امور زنان» تحت نظر وزارت وحدت ملی و در مالزی رشد صنعتی و سیاسی، پیوند خویشاوندی را نسبت به سایر کشورهای جهان سوم کمتر ضعیف کرده است و در درون جامعه افسارگسیختگی کمتری دیده می شود.
توسعه اجتماعی به مدیریت خانم نفیسه عمر فعالیت می کند و در حدود 61 سازمان غیر دولتی متشکل شده در شورای ملی انجمن زنان در راستای فراهم نمودن زمینه های توسعه در امور زنان به فعالیت مشغولند. این شورا در سال 1340ش ایجاد و تحت مدیریت خانم دکتر فاطمه میرهاشم به فعالیت خود ادامه می دهد.