چگونگی اثرات مذهب و شعایر دینی و مذهبی بر روان و جسم
پرسش این است که شعایر دینی و مذهبی بهچهعلت و با چه راهکارهایی میتوانند بر روان و جسم انسان تأثیرهای مثبتی داشته باشند؟ عوامل فرهنگی و اجتماعی، از طریق مکانیسم کورتیکووجتایتو (قشری ـ نباتی) باعث تغییر فیزیولوژیکی میشوند. بدین معنا که محرکهای محیطی، خواندن نماز، ذکر و... . از راه مراکز قشری مغز و ارتباط متقابل آنها با مراکز غدد تالاموس وهیپوتالاموس، مفهوم و رنگ عاطفی پیدا میکنند.از سوی دیگر، این مراکز با غدة هیپوفیز در ارتباطاند و هیپوفیز فعالیت غدههای دیگر، از جمله غدد تیرویید و فوقکلیوی را تنظیم میکند. بدینصورت، یک امر محیطی و اجتماعی از طریق مکانیسم کورتیکو و جتایتو، در یک پدیدة فیزیولوژیک اثر میگذارد.
شایعترین علتهای معلولیت انسان، بیماریهای روانی، آرتریت روماتوئید و دیابت و شایعترین علتهای مرگ و میر انسانها، بیماریهای قلبی و سرطاناند. در شناخت علت تمام بیماریهای یادشده، فشار روانی نقش برجستهای دارد. بنا بر گفتة تعدادی از دانشمندان، تمام بیماریهای موجود در انسان، از جهاتی با فشار روانی ارتباط دارند. |
این بدین معناست که تحریک هیپوفیز توسط هیپوتالاموس و آن هم با تأثیر گذاشتن بر از قشر مغز و ترشح هورمونهای استرسزا باعث میشود که فرد در برابر فشارهای روانی مقاومت نشان دهد. همین فرآیند با تأثیر گذاشتن بر غدة تیرویید و غدد دیگر، باعث افزایش سوختوساز بدن، و افزایش انرژی جسمی و روانی میگردد.حتی در بررسیهای انجامشده، مشخص شده است که دعا، نیایش و دیگر شعایر دینی و انواع مدیتیشنها، با استفاده از راهکار کورتیکو و جتایتو بر روی سلولهای دفاعی بدن، همچون پادتنها اثرگذاشته و مقاومت بدن را در برابر بیماریهای جسمی مزمن، مانند سرطان، و بیماری روانی مزمن، همچون اسکیزوفرنی افزایش میدهد.
برگین (1991) معتقد است که اندیشة مذهبی، به دلایل زیر، تأثیرات مثبت و پیامدهای مناسب بر وضعیت روان شناختی افراد دارد:
1. مذهب معنایی برای زندگی فراهم میسازد (چیزی که بتوان برای آن زیست و برای آن مرد)؛
2. امید و خوشبینی را فراهم میآورد؛
3. به افراد مذهبی، احساس کنترل توسط خداوند را میدهد که احساس عدم کنترل شخص را جبران میکند؛
4. راه و روش زندگی بهتر را برای فرد فراهم میآورد؛
5. هنجارهای مثبت اجتماعی ایجاد میکند که خود، حمایتهای اجتماعی را برمیانگیزند.
ازسویدیگر، راهکارهای موجود در شعایر دینی و مذهبی، همچون آرامسازی و تخلیة هیجانی، از راهکارهایی هستند که باعث آرامش و کاهش دردهای جسمی و روانی میشوند.
1. آرامسازی: همانگونه که ذکر شد، آرامسازی دینی اساساً شیوهای مطلوب برای کاهش دردهای بشری است. یکی از مصادیق ایجادکنندة آرامش در فرهنگ اسلامی، نماز است. در احادیث و روایات فراوانی، مسئلة دستیابی به آرامش به وسیلة نماز، در سیرة ائمه و معصومینعلیهمالسلام آورده شده است؛ برای مثال، داستان بیرون کشیدن تیر از پای حضرت علیعلیهالسلام هنگام نماز یا زمانی که پیامبر اکرمصلیاللهعلیهوآله هنگام نماز به بلال میفرمودند: ای بلال، ما را به آرامش برسان، مواردی از مسئلة آرامسازی هستند.
همچنین، در احوال بزرگانی چون شیخالرئیس ابوعلیسینا آمده است که هرگاه در حل مسئلهای فرومیماند، دو رکعت نماز بهجای میآورد. نماز از جمله عباداتی است که در ایجاد حالتی از آرامسازی کامل، آرامش روان و آسودگی عقل در انسان نقش اساسی دارد.حالت آرامسازی، آرامش روان و آسودگی ناشی از نماز، از نظر روانشناسان، دارای اهمیت است؛ افزون بر این، مؤمن پس از نماز، به دعا و نیایش به درگاه باری تعالی (تعقیبات نماز) میپردازد که این، خود به تداوم آرامش روانی برای مدتی پس از نماز کمک میکند.
2. تخلیة هیجانی: یکی از جنبههای ارزنده و مهم نهادهای مذهبی، وابستگی و دلبستگی روحانی شدیدی است که یک مذهب به پایههای اصول اعتقادی آن دارد؛ بهگونهایکه خالصانه و آگاهانه به آن عشق ورزیده، دستورهای آن را تعبداً اجرا میکند. یکی از مصادیق این عشق و اعتقاد را میتوان در زیارتگاهها و قبور ائمهعلیهمالسلام و امامزادهها، همچون مشهد مقدس دید.
در این مکان مقدس، همهساله زائران بسیار زیادی اعم از پیرو جوان سر از پا نشناخته و نیازمند و معتقد، خالص، سرشمار از هیجانها و احساسات مذهبی، گرد حرم مطهر تجمع میکنند و بجز دعاهایی که به صورت گروهی یا فردی خوانده میشوند، بیشتر زائران، محکم به ضریح چسبیده، آن را میبوسند و در آغوش میکشند و امام را با تمام آرزوها و غصههای خود مورد خطاب قرار میدهند و به یاری میطلبند.
اثرات روانی برقراری چنین ارتباطی با امامعلیهالسلام موضوعی واقعی است و این تجربه، اغلب با علاقه، وفاداری و خلوص نیت فرد ارتباط دارد. بدیهی است که از نظر مذهب شیعه، غیر از برداشتهای بالا، نکات واهداف عمیقتری نیز در زیارات عتبات متبرکه نهفته است.در فرایند زیارت و در آغوش کشیدن ضریح، راهکار کورتیکو و جتایتو بکار میافتد و همان اثرات فیزیولوژیکی دعا و نیایش، یعنی افزایش سلولهای دفاعی بدن و افزایش فعالیت غدد مختلف بدن، ایجاد میشود.