• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 710)
پنج شنبه 16/6/1391 - 14:39 -0 تشکر 545614
حقیقت ملائکه

ملائکه (فرشته) از نظر لغوی و اصطلاحی

ملائکه گرفته شده از تازی است، فرشتگان جمع ملک است؛ در اصل ملائک بود (تاء) را به جهت تأکید معنی جمع زیاد کرده اند. در اصطلاح فلاسفه، مراد از ملائکه عقول مجرده و نفوس فلکیه و ارواح مجرده اند که تصرف در عنصریات کنند. ملائکه الروحانیه، مراد ارواح مجرده است. و ملائکه الطباع الارضیه، مراد طبایع کلیه اند و ملائکه موکله، مراد عقول است. (2) ملک (به فتح میم و لام) فرشته. جمع آن ملائکه است؛ اکثر علماء معتقدند که آن از الوک مشتق است و الوک به معنی رسالت است. (3) در مفردات راغب آمده است (4) هر ملک ملائکه است و هر ملائکه ملک نیست؛ بلکه ملک او اشاره شده به سویش به قول «فَالْمُدَبِّرَاتِ أَمْرًا؛ و آن‌ها که امور را تدبیر مى‏کنند!»، (5) «فَالْمُقَسِّمَاتِ أَمْرًا؛ و سوگند به فرشتگانى که کارها را تقسیم مى‏کنند.»، (6) «وَ النَّازِعَاتِ غَرْقًا؛ سوگند به فرشتگانى که (جان مجرمان را به شدّت از بدن‌هایشان) برمى‏کشند.» (7) و مانند آن. و از آن فرموده ملک الموت است: «وَ الْمَلَکُ عَلَى أَرْجَائِهَا؛ فرشتگان در اطراف آسمان قرار می‌گیرند (و براى انجام مأموریت‌ها آماده مى‏شوند).»، (8) «وَ مَا أُنزِلَ عَلَى الْمَلَکَیْنِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَ مَارُوتَ؛ و از آن چه بر دو فرشته بابل «هاروت» و «ماروت»، نازل شد پیروى کردند.» (9) «قُلْ یَتَوَفَّاکُم مَّلَکُ الْمَوْتِ الَّذِی وُکِّلَ بِکُمْ؛ بگو: «فرشته مرگ که بر شما مأمور شده، (روح) شما را مى‏گیرد.» (10)
در صحاح از کسائی نقل شده اصل ملک، مالک است از الوک به معنی رسالت، سپس لام به جای همزه آمده و ملائک شده و آن گاه همزه در اثر کثرت استعمال حذف شده و ملک گشته است و در وقت جمع، همزه را آورده و ملائکه گفته اند؛ بنابراین میم آن زائد است در مجمع از ابن کیسان نقل شده که اصل آن از ملک است؛ بنابراین، میم زائد نیست. به هر حال ملک به صورت مفرد و مثنی و جمع در حدود هشتاد بار در قرآن مجید آمده است و مراد از آن پیوسته فرشته و فرشتگان است و اگر آن از الوک باشد شاید بدین جهت است که هر یک از ملائکه رسالت و مأموریت به خصوصی دارند. (11)

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

پنج شنبه 16/6/1391 - 14:50 - 0 تشکر 545670

مرگ ملائکه


«وَ نُفِخَ فِی الصُّورِ فَصَعِقَ مَن فِی السَّمَاوَاتِ وَ مَن فِی الْأَرْضِ إِلَّا مَن شَاء اللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ فِیهِ أُخْرَى فَإِذَا هُم قِیَامٌ یَنظُرُونَ؛ و در «صور» دمیده مى‏شود، پس همه کسانى که در آسمان‌ها و زمینند مى‏میرند، مگر کسانى که خدا بخواهد؛ سپس بار دیگر در «صور» دمیده مى‏شود، ناگهان همگى به پا مى‏خیزند و در انتظار (حساب و جزا) هستند.» (53)

انس بن مالک روایت کرد که یک روز حضرت رسول (صلی الله علیه وآله وسلم) این آیه را می خواند، چون به این جا رسید که «إِلَّا مَن شَاء اللَّهُ». پرسیدم: یا رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) اینان کیانند که خدای تعالی استثناء کرد اینان را از نفخ صور؟ حضرت فرمودند: جبرئیل و میکائیل و اسرافیل و ملک الموت. چون همه خلائق را جان بردارد و این چهار کس مانند، خدای تعالی ملک الموت را گوید: که ماند، ای ملک الموت؟ و خود عالم تر بُوَد. ملک الموت گوید: بار خدایا، تو عالم تری؛ ما چهار کس ماندیم. گوید: یا ملک الموت جان اسرافیل بردار. او جان اسرافیل بردارد. آن گه گوید: که ماند؟ گوید: جبرئیل و میکائیل و ملک الموت. گوید: میکائیل را جان بردار. ملک الموت قبض روح او کند. او بیفتد به مانند کوهی عظیم. آن گه گوید: که ماند؟ گوید: بار خدایا، ملک الموت ماند و جبرئیل. گوید: «مُت یا ملک الموت»، ملک الموت بیفتد و بمیرد. جبرئیل ماند و بس.

خدای تعالی گوید جبرئیل را که: یا جبرئیل که ماند؟ او گوید بار خدایا، وجه تو باقی است و جبرئیل فانی. خدای تعالی گوید: یا جبرئیل از مرگ چاره نیست. جبرئیل در سجده درآید به روی و پر می زند و می گوید: «سُبحانَکَ رَبِّی تَبارَکتَ وَ تَعالَیتَ ذَا الجَلالِ وَ الإِکرامِ» آن گه جان بدهد تا نماند جز یک خدای عزوجل. آن گه رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) گفتند: خلق جبرئیل بر میکائیل چندان تفاوت دارد که کوهی بر تلی. (54)

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

پنج شنبه 16/6/1391 - 14:51 - 0 تشکر 545672

یاری اهل ایمان توسط ملائکه


«إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَ لَا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی کُنتُمْ تُوعَدُونَ؛ به یقین کسانى که گفتند: «پروردگار ما خداوند یگانه است!» سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل مى‏شوند که: «نترسید و غمگین مباشید، و بشارت باد بر شما به آن بهشتى که به شما وعده داده شده است!» (55)
ظهور آیه در این است که نزول ملائکه به وقت مرگ خواهد بود وگرنه این نزول گفتگو در زندگی عادی برای کسی اتفاق نیفتاده است و آن وقت ملائکه خواهند گفت: از عذاب نترسید و مژده باد شما را به بهشت موعود. (56) از حسن و ثابت و قتاده نقل شده است که به هنگام بیرون آمدن مؤمنین از قبرها در محشر، فرشتگان به استقبال آنان می آیند و از طرف خدا به آنان بشارت می دهند. و از جبائی و ابن مسلم است که آمدن فرشتگان در قیامت است. و از وکیع بن جراح است که بشارت در سه مورد می باشد، به هنگام مرگ، در قبر و هنگام برانگیختن از قبر. از عکرمه و مجاهد است که نترسید از آن چه که از امور آخرت در پیش دارید. و غصه پشت سر گذاشته ها را از اهل بیت و اولادتان نخورید. از عطاء بن ابی ریاح است که نترسید و به خود اندوه راه ندهید که گناهانی انجام داده اید، زیرا که من گناهانتان را خواهم بخشید و نیز گفته شده است که خوف مربوط به آینده است. و حزن مربوط به گذشته می باشد، و معنی چنین است که از حوادث آینده نترسید و برای گذشته نیز اندوه نخورید و این نهایت درجه مطلوب مؤمن است؛ یعنی همان بهشت موعودی که در دنیا به زبان پیامبران الهی به شما مژده داده می شد. (57)

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

پنج شنبه 16/6/1391 - 14:52 - 0 تشکر 545674

آیات دیگر در باره یاری اهل ایمان توسط ملائکه عبارتند از:
«نَحْنُ أَوْلِیَاؤُکُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَ فِی الْآخِرَةِ وَ لَکُمْ فِیهَا مَا تَشْتَهِی أَنفُسُکُمْ وَ لَکُمْ فِیهَا مَا تَدَّعُونَ؛ ما یاران و مددکاران شما در زندگى دنیا و آخرت هستیم؛ و براى شما هر چه دلتان بخواهد در بهشت فراهم است، و هر چه طلب کنید به شما داده مى‏شود!» (58)
«هُوَ الَّذِی یُصَلِّی عَلَیْکُمْ وَ مَلَائِکَتُهُ لِیُخْرِجَکُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَ کَانَ بِالْمُؤْمِنِینَ رَحِیمًا؛ او کسى است که بر شما درود و رحمت مى‏فرستد، و فرشتگان او (نیز) براى شما تقاضاى رحمت مى‏کنند تا شما را از ظلمات (جهل و شرک گناه) به سوى نور (ایمان و علم و تقوا) رهنمون گردد؛ او نسبت به مؤمنان همواره مهربان بوده است!» (59)

 «إِذْ تَسْتَغِیثُونَ رَبَّکُمْ فَاسْتَجَابَ لَکُمْ أَنِّی مُمِدُّکُم بِأَلْفٍ مِّنَ الْمَلآئِکَةِ مُرْدِفِینَ؛ (به خاطر بیاورید) زمانى را (که از شدت ناراحتى در میدان بدر،) از پروردگارتان کمک مى‏خواستید؛ و او خواسته شما را پذیرفت (و گفت): من شما را با یک هزار از فرشتگان، که پشت سر هم فرود مى‏آیند، یارى مى‏کنم.» (60)

«إِذْ یُوحِی رَبُّکَ إِلَى الْمَلآئِکَةِ أَنِّی مَعَکُمْ فَثَبِّتُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ سَأُلْقِی فِی قُلُوبِ الَّذِینَ کَفَرُواْ الرَّعْبَ فَاضْرِبُواْ فَوْقَ الأَعْنَاقِ وَ اضْرِبُواْ مِنْهُمْ کُلَّ بَنَانٍ؛ و (به یاد آر) موقعى را که پروردگارت به فرشتگان وحى کرد: «من با شما هستم؛ کسانى را که ایمان آورده‏اند، ثابت قدم دارید! بزودى در دل‌های کافران ترس و وحشت مى‏افکنم؛ ضربه‏ها را بر بالاتر از گردن (بر سرهاى دشمنان) فرود آرید! و همه انگشتانشان را قطع کنید!» (61)


«وَ لَقَدْ نَصَرَکُمُ اللّهُ بِبَدْرٍ وَ أَنتُمْ أَذِلَّةٌ فَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ * إِذْ تَقُولُ لِلْمُؤْمِنِینَ أَلَن یَکْفِیکُمْ أَن یُمِدَّکُمْ رَبُّکُم بِثَلاَثَةِ آلاَفٍ مِّنَ الْمَلآئِکَةِ مُنزَلِینَ؛ خداوند شما را در «بدر» یارى کرد (و بر دشمنان خطرناک، پیروز ساخت)؛ در حالى که شما (نسبت به آن‌ها)، ناتوان بودید. پس، از خدا بپرهیزید (و در برابر دشمن، مخالفتِ فرمانِ پیامبر نکنید)، تا شکر نعمت او را بجا آورده باشید! در آن هنگام که تو به مؤمنان مى‏گفتى: «آیا کافى نیست که پروردگارتان، شما را به سه هزار نفر از فرشتگان، که از آسمان فرود مى‏آیند، یارى کند؟!» (62)

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

پنج شنبه 16/6/1391 - 14:52 - 0 تشکر 545676

نتیجه گیری


1. هیچ گونه وسیله حسی و تجربه ای و عقلی و قیاسی و راه دیگری برای شناختن و حقیقت ملائکه در کار نیست، مگر از طریقی که از طرف خدا به زبان پیامبرانش جاری شده باشد.
2. فرشتگان، اجسام لطیف نورانی و مجردی هستند که بنا بر حکمت و مصلحت الهی به اشکال گوناگون غیر از سگ خوک در خواهند آمد.
3. مقام انسان کامل، از فرشتگان، والاتر و بالاتر است.
4. خدا فرشتگان را امین وحی خود قرار داده، و برای رساندن پیمان امر و نهی خود به پیامبران، از آن‌ها استفاده کرد، و روانه زمین نمود، آن‌ها را از تردید شبهات مصونیت بخشید، که هیچ‌کدام از فرشتگان از راه رضای حق منحرف نمی‏گردند.
5. فرشتگان بندگان ایمانند، و طوق بندگی به گردن افکنده و هیچ‌گاه با شک و تردید و سُستی، آن را بر زمین نمی‏گذارند، در تمام آسمان‌ها جای پوستین خالی نمی‏توان یافت مگر آن که فرشته‏ای به سجده افتاده، یا در کار و تلاش است.
6. وجه افتراق ملائکه و شیطان و جن: * ملائکه از نور ولی اجنه و شیطان از آتش آفریده شده اند؛ * ملائکه معصومند و اجنه و شیطان، عصیان کننده؛ * ابلیس دارای ذریه است ولی راجع به ذریه ملائکه خبری در قرآن و... نیست؛ * شیطان و ذریه اش دشمن بشرند، اما چنان چه می دانیم، ملائکه دوست بشرند؛ * درباره جن، اضلال و جهنمی بودن آمده ولی درباره ملائکه نیامده است؛ * جن با انسان دو موجود مکلف زمین و دوش به دوش انسان در هدایت و ضلالت و غیره است ولی راجع به ملک، چنین چیزهایی صادق نیست.
7. هدف از مجموع آیات شامل سوگند به فرشتگان را اثبات دو مسئله از مهم ترین مسائل ادیان آسمانی خصوصیات اسلام تشکیل می دهد و آن ها عبارتند از: 1) وحدانیت خداوند؛ 2) روز قیامت.
8. فایده سوگند به فرشتگان: 1. فراهم نمودن زمینه هر چه بیشتر در راه مطالعات و دقت و کاوش انسانی برای شناخت قوا و نیروهای هستی. پی بردن به یک قدرت قوی و نامتناهی، مدبری عالم و آگاه؛ 2. ایجاد زندگی خاصی، در انسان که از رفتار و کردار خود مراقبت کرده و به یاد مرگ می افتد؛ 3. توجه دادن به عالم بالا از این عالم پَست خاکی است.
9. ملائکه برای شفاعت هیچ کس جرأت و جسارت نمی کنند، مگر برای کسی که خداوند متعال برای شفاعت او راضی باشد.
10. جبرئیل (علیه السلام) برای انبیاء (علیهم السلام) متمثل شده خود را به صورت بشر به آن ها ارائه داده و با آنان گفتگو می کرد.
11. همه کسانى که در آسمان‌ها و زمینند مى‏میرند، مگر ذات حق تعالی؛ پس ملائکه نیز موت دارند و خواهند مُرد.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

پنج شنبه 16/6/1391 - 14:53 - 0 تشکر 545677

پی‌نوشت‌ها:


1. بقره، 285
2. لغت نامه دهخدا، ذیل کلمه ملائکه
3. قاموس قرآن، ذیل کلمه ملک
4. المفردات فی غریب القرآن، ذیل کلمه ملک
5. نازعات، 5
6. ذاریات، 4
7. نازعات، 1
8. الحاقه، 17
9. بقره، 102
10. سجده، 11
11. قاموس قرآن، ذیل کلمه ملائکه
12. تفسیر جامع، ج 5، ص 426
13. تفسیر نمونه، ج 18، ص 173
14. نهج البلاغه، خطبه 1
15. پژوهشی در حقیقت ملائکه (فرشتگان)، ص 12
16. نازعات، 5
17. تفسیر عاملی، ج 1، ص 39
18. انوار درخشان، ج 18، 82
19. نهج البلاغه، خطبه 90
20. انبیاء، 27
21. تفسیر گازر، ج 6، ص 114
22. تحریم، 6
23. بقره، 34
24. روض الجنان و روح الجنان، ج 1، ص 208
25. پژوهشی در حقیقت ملائکه (فرشتگان)، ص 23
26. قاموس قرآن، ذیل کلمه ملک
27. حجر، 27
28. الرحمن، 15
29. تفسیر عاملی، ج 5، ص 297
30. حجۀ التفاسیر و بلاغ الاکسیر، ج 7، ص 208
31. صافات، 1- 4
32. مرسلات، 1- 7
33. نازعات، 1- 5
34. ذاریات، 1- 8
35. پژوهشی در سوگندهای قرآن، ص 62
36. صافات، 149- 163
37. مجمع البیان، ج 21، ص 53
38. اطیب البیان، ج 11، ص 197
39. غافر، 8
40. غافر، 9
41. تفسیر نمونه، ج 20، ص 31
42. شوری، 5
43. مجمع البیان، ج 22، ص 94
44. انبیاء، 28
45. نجم، 26
46. انعام، 8 و 9
47. مجمع البیان، ج 8، ص 19
48. هود، 69
49. مریم، 19
50. لوط، 81
51. خلاصۀ المنهج، ج 2، ص 340
52. انوار درخشان، ج 8، 459
53. زمر، 68
54. روض الجنان و روح الجنان، ج 16، ص 347
55. فصلت، 30
56. روض الجنان و روح الجنان، ج 9، ص 430
57. مجمع البیان، ج 22، ص 51
58. فصلت، 31
59. احزاب، 43
60. انفال، 9
61. انفال، 12
62. آل عمران، 123 و 124


منابع پایانی
1. قرآن کریم.
2. ابوالفتوح رازی، حسین بن علی، روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن، به تصحیح و حواشی مهدی الهی قمشه ای، انتشارات علمی، بی تا، بی جا، 1320ق.
3. امیرالمؤمنین، علی بن ابیطالب(علیه السلام)، نهج البلاغه، انتشارات مرکز البحوث الإسلامیه، بی چا، بیروت، 1387ق.
4. بروجردی، سید ابراهیم، تفسیر جامع، انتشارات صدرا، چاپ سوم، تهران، 1341ش.
5. بلاغی، سید عبدالحجت، حجۀ التفاسیر و بلاغ الاُکسیر (تفسیر بلاغی)، انتشارات چاپ حکمت، چاپ اول، قم، 1345ش.
6. جرجانی، ابوالمحاسن الحسین بن الحسن، تفسیر گازر (جلاء الاذهان و جلاء الاحزان)، انتشارات چاپخانه دانشگاه تهران، چاپ اول، تهران، 1337ش.
7. چناری، فریبا، پژوهشی در حقیقت ملائکه (فرشتگان)، انتشارات نیکان کتاب، چاپ اول، زنجان، 1384ش.
8. چناری، فریبا، پژوهشی در سوگندهای قرآن، انتشارات نیکان کتاب، چاپ اول، زنجان، 1383ش.
9. حسینی همدانی، سید محمدحسین، انوار درخشان در تفسیر قرآن، کتاب فروشی لطفی، بی چا، تهران، 1404ق.
10. دهخدا، علی اکبر، لغت نامه دهخدا، زیر نظر دکتر محمد معین، بی نا، بی چا، بی جا، 1339ش.
11. راغب اصفهانی، ابوالقاسم الحسینی بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، انتشارات منشورات المکتبه المرتضویه، بی چا، بی جا، بی تا.
12. طبرسی، ابو علی الفضل بن الحسن، مجمع البیان، انتشارات ناصرخسرو، چاپ سوم، تهران، 1372ش.
13. طیب، سید عبدالحسین، اطیب البیان، انتشارات فرهنگ، چاپ دوم، بی جا، بی تا.
14. عاملی، ابراهیم، تفسیر عاملی، انتشارات کتاب فروشی باستان، چاپ اول، مشهد، 1363ش.
15. قرشی، علی اکبر، قاموس قرآن، انتشارات دارالکتب الإسلامیه، بی چا، تهران، 1371ش.
16. کاشانی، ملا فتح الله، خلاصۀ المنهج، انتشارات اسلامیه، بی چا، تهران، 1373ش.
17. مکارم شیرازی، ناصر و همکاران، تفسیر نمونه، انتشارات دارالکتب الإسلامیه، چاپ مکرر، قم، 1377
ش.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.