• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 711)
پنج شنبه 16/6/1391 - 14:39 -0 تشکر 545614
حقیقت ملائکه

ملائکه (فرشته) از نظر لغوی و اصطلاحی

ملائکه گرفته شده از تازی است، فرشتگان جمع ملک است؛ در اصل ملائک بود (تاء) را به جهت تأکید معنی جمع زیاد کرده اند. در اصطلاح فلاسفه، مراد از ملائکه عقول مجرده و نفوس فلکیه و ارواح مجرده اند که تصرف در عنصریات کنند. ملائکه الروحانیه، مراد ارواح مجرده است. و ملائکه الطباع الارضیه، مراد طبایع کلیه اند و ملائکه موکله، مراد عقول است. (2) ملک (به فتح میم و لام) فرشته. جمع آن ملائکه است؛ اکثر علماء معتقدند که آن از الوک مشتق است و الوک به معنی رسالت است. (3) در مفردات راغب آمده است (4) هر ملک ملائکه است و هر ملائکه ملک نیست؛ بلکه ملک او اشاره شده به سویش به قول «فَالْمُدَبِّرَاتِ أَمْرًا؛ و آن‌ها که امور را تدبیر مى‏کنند!»، (5) «فَالْمُقَسِّمَاتِ أَمْرًا؛ و سوگند به فرشتگانى که کارها را تقسیم مى‏کنند.»، (6) «وَ النَّازِعَاتِ غَرْقًا؛ سوگند به فرشتگانى که (جان مجرمان را به شدّت از بدن‌هایشان) برمى‏کشند.» (7) و مانند آن. و از آن فرموده ملک الموت است: «وَ الْمَلَکُ عَلَى أَرْجَائِهَا؛ فرشتگان در اطراف آسمان قرار می‌گیرند (و براى انجام مأموریت‌ها آماده مى‏شوند).»، (8) «وَ مَا أُنزِلَ عَلَى الْمَلَکَیْنِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَ مَارُوتَ؛ و از آن چه بر دو فرشته بابل «هاروت» و «ماروت»، نازل شد پیروى کردند.» (9) «قُلْ یَتَوَفَّاکُم مَّلَکُ الْمَوْتِ الَّذِی وُکِّلَ بِکُمْ؛ بگو: «فرشته مرگ که بر شما مأمور شده، (روح) شما را مى‏گیرد.» (10)
در صحاح از کسائی نقل شده اصل ملک، مالک است از الوک به معنی رسالت، سپس لام به جای همزه آمده و ملائک شده و آن گاه همزه در اثر کثرت استعمال حذف شده و ملک گشته است و در وقت جمع، همزه را آورده و ملائکه گفته اند؛ بنابراین میم آن زائد است در مجمع از ابن کیسان نقل شده که اصل آن از ملک است؛ بنابراین، میم زائد نیست. به هر حال ملک به صورت مفرد و مثنی و جمع در حدود هشتاد بار در قرآن مجید آمده است و مراد از آن پیوسته فرشته و فرشتگان است و اگر آن از الوک باشد شاید بدین جهت است که هر یک از ملائکه رسالت و مأموریت به خصوصی دارند. (11)

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

پنج شنبه 16/6/1391 - 14:44 - 0 تشکر 545645

سجده ملائکه بر آدم (علیه السلام)


طنطاوی گوید: به ملائکه مأمور تدبیر کارهای زمین گفته شده است: «این ابر و باد و باران و زمین و گیاه و حیوان، کسی را لازم دارد که در آن تصرف کند و منظم نماید و بهره بَرَد و چون چنین موجودی آفریدم همگی بدو سجده کنید و تمام بهره های زمینی را به اختیار او بگذارید، آن ها فرمان بَرَند که انواع گیاه و آب و حیوان و هوا را به اختیار انسان گذاردند تا از آن ها استفاده کند و ملائکه دست‌اندرکار تدبیر هستند که هر یک از این وسائل حیات بشری را در موقع خود درست و کامل کنند و عوض کنند و تغییر دهند، پس چون ملائکه متصدی نظم شرایط و وسائل زندگی ما هستند، حیوان و دگر موجودات، زیرِ فرمان ما هستند. پس سجود ملائکه همین است و همیشه باقی است.
در تبیان آمده است که مفسرین گفته اند: این سجده مانند سجده ملائکه به آدم، برای احترام او بود به نیت عبادت و فرمان برداری حق؛ ولی بعضی گفته اند: این سجده مانند سجده به سوی قبله بوده است که آدم، جهت و جانب عبادت بوده است و بس. روح البیان آورده است که: این سجده برای تعظیم آن نور بود که در آدم نهاده و منطبع شده و او آئینه و وسیله نمایش آن نور بود که نور محمدی و حقیقت احمدی بود. (29)

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

پنج شنبه 16/6/1391 - 14:45 - 0 تشکر 545647

فرشتگان حافظ


اکثر مردم این را باور ندارند که فرشتگان حافظ آنان هستند: ولیکن در پاره ای از حوادث که متوجه آنان شده، از قبیل هجوم سگ درنده یا ددهای کشنده و یا مارهای زننده، و به طرز معجزه آسایی رهایی یافته اند، به این باور رسیده اند. این حافظ، سه معنی دارد: یکی، حفظ از حوادث است و دیگری، حفظ اعمال و کردارهای خوب انسان است و آن دیگر، حفظ اعمال و کردارهای زشت انسان است، و این حفاظ همان فرشتگانند. این حافظان خیالات نیستند؛ اما، مردم فوق العاده، حافظان را می بینند همان مردمی که صفاء نفس کامل دارند. و در مواقع خاصه ارواح سعدائی که از جهان در گذشته اند به حفظ انسان گماشته می شوند. گاه در سختی ها که متوجه زندگان می شود همان ارواح درگذشته، به زندگان، راهنمائی هایی می کنند. و برای هر کس به جهت اتمام حجت هم شده و برای یک بار در عمر هم شده این موضوع، پیش آمده است. (30)

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

پنج شنبه 16/6/1391 - 14:45 - 0 تشکر 545650

قسم به فرشتگان


در قرآن کریم در چهار مورد به فرشتگان سوگند یاد شده و آن هم نه با نام فرشته، بلکه با ذکر صفات آن ها:
1. «وَ الصَّافَّاتِ صَفًّا * فَالزَّاجِرَاتِ زَجْرًا * فَالتَّالِیَاتِ ذِکْرًا * إِنَّ إِلَهَکُمْ لَوَاحِدٌ؛ سوگند به (فرشتگان) صف‏کشیده (و منظّم) و به نهى‏کنندگان و (بازدارندگان) و تلاوت‏کنندگان پیاپى آیات الهى... که معبود شما یگانه است.» (31) در مورد این آیات، در بین مفسران مختصر اختلافی وجود دارد که قول مشهور آن است که مقصود فرشتگانند، که در طریق وحی صف آرایی کرده و از مداخله شیطان در امر وحی مانع می شدند و وحی را بر پیامبر می خواندند.
2. «وَ الْمُرْسَلَاتِ عُرْفًا * فَالْعَاصِفَاتِ عَصْفًا * وَ النَّاشِرَاتِ نَشْرًا * فَالْفَارِقَاتِ فَرْقًا * فَالْمُلْقِیَاتِ ذِکْرًا * عُذْرًا أَوْ نُذْرًا * إِنَّمَا تُوعَدُونَ لَوَاقِعٌ؛ سوگند به فرشتگانى که پى در پى فرستاده مى‏شوند، و آن‌ها که همچون تند باد حرکت مى‏کنند، و سوگند به آن‌ها که (ابرها را) مى‏گسترانند، و آن‌ها که جدا مى‏کنند، و سوگند به آن‌ها که آیات بیدارگر (الهى) را (به انبیاء) القا مى‏نمایند، براى اتمام حجّت یا براى انذار، که آن چه به شما (درباره قیامت) وعده داده مى‏شود، یقیناً واقع‏شدنى است!» (32)
3. «وَ النَّازِعَاتِ غَرْقًا * وَ النَّاشِطَاتِ نَشْطًا * وَ السَّابِحَاتِ سَبْحًا * فَالسَّابِقَاتِ سَبْقًا * فَالْمُدَبِّرَاتِ أَمْرًا؛ سوگند به فرشتگانى که (جان مجرمان را به شدّت از بدن‌هایشان) برمى‏کشند، و فرشتگانى که (روح مؤمنان) را با مدارا و نشاط جدا مى‏سازند، و سوگند به فرشتگانى که (در اجراى فرمان الهى) با سرعت حرکت مى‏کنند، و سپس بر یکدیگر سبقت مى‏گیرند، و آن‌ها که امور را تدبیر مى‏کنند!» (33)

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

پنج شنبه 16/6/1391 - 14:46 - 0 تشکر 545652

4. «وَ الذَّارِیَاتِ ذَرْوًا * فَالْحَامِلَاتِ وِقْرًا * فَالْجَارِیَاتِ یُسْرًا * فَالْمُقَسِّمَاتِ أَمْرًا * إِنَّمَا تُوعَدُونَ لَصَادِقٌ * وَ إِنَّ الدِّینَ لَوَاقِعٌ * وَ السَّمَاءِ ذَاتِ الْحُبُکِ * إِنَّکُمْ لَفِی قَوْلٍ مُّخْتَلِفٍ؛ سوگند به بادهایى که (ابرها را) به حرکت درمى‏آورند، سوگند به آن ابرها که بار سنگینى (از باران را) با خود حمل مى‏کنند، و سوگند به کشتی‌هایی که به آسانى به حرکت درمى‏آیند، و سوگند به فرشتگانى که کارها را تقسیم مى‏کنند، (آرى سوگند به همه این‌ها) که آن چه به شما وعده شده قطعاً راست است؛ و بى‏شکّ (رستاخیز) و جزاى اعمال واقع‏شدنى است! قسم به آسمان که داراى چین و شکن‌های زیباست، که شما (درباره قیامت) در گفتارى مختلف و گوناگونید!» (34)
هدف از مجموع آیات شامل سوگند به فرشتگان را اثبات دو مسئله از مهم ترین مسائل ادیان آسمانی خصوصیات اسلام تشکیل می دهد و آن ها عبارتند از: 1) وحدانیت خداوند؛ 2) روز قیامت.
فایده سوگند به فرشتگان: 1. فراهم نمودن زمینه هر چه بیشتر در راه مطالعات و دقت و کاوش انسانی برای شناخت قوا و نیروهای هستی. پی بردن به یک قدرت قوی و نامتناهی، مدبری عالم و آگاه؛ 2. ایجاد زندگی خاصی، در انسان که از رفتار و کردار خود مراقبت کرده و به یاد مرگ می افتد؛ 3. توجه دادن به عالم بالا از این عالم پَست خاکی است. (35)

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

پنج شنبه 16/6/1391 - 14:47 - 0 تشکر 545656

دختران خداوند!


آیا فرشتگان دختران خداوندند؟ در سوره صافات آیات 149 تا 163 به طرح و ردّ این نظریه پرداخته است:
« فَاسْتَفْتِهِمْ أَلِرَبِّکَ الْبَنَاتُ وَ لَهُمُ الْبَنُونَ * أَمْ خَلَقْنَا الْمَلَائِکَةَ إِنَاثًا وَ هُمْ شَاهِدُونَ * أَلَا إِنَّهُم مِّنْ إِفْکِهِمْ لَیَقُولُونَ * وَلَدَ اللَّهُ وَ إِنَّهُمْ لَکَاذِبُونَ * أَصْطَفَى الْبَنَاتِ عَلَى الْبَنِینَ * مَا لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ * أَفَلَا تَذَکَّرُونَ *أَمْ لَکُمْ سُلْطَانٌ مُّبِینٌ * فَأْتُوا بِکِتَابِکُمْ إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ * وَ جَعَلُوا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ الْجِنَّةِ نَسَبًا وَ لَقَدْ عَلِمَتِ الْجِنَّةُ إِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ * سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا یَصِفُونَ * إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِینَ * فَإِنَّکُمْ وَ مَا تَعْبُدُونَ * مَا أَنتُمْ عَلَیْهِ بِفَاتِنِینَ * إِلَّا مَنْ هُوَ صَالِ الْجَحِیمِ؛ از آنان بپرس: آیا پروردگارت دخترانى دارد و پسران از آنِ آن‌هاست؟! آیا ما فرشتگان را مؤنث آفریدیم و آن‌ها ناظر بودند؟!

دانید آن‌ها با این تهمت بزرگشان مى‏گویند: «خداوند فرزند آورده!» ولى آن‌ها به یقین دروغ مى‏گویند! آیا دختران را بر پسران ترجیح داده است؟! شما را چه شده است؟! چگونه حکم مى‏کنید؟! (هیچ مى‏فهمید چه مى‏گویید؟!) آیا متذکّر نمى‏شوید؟! یا شما دلیل روشنى در این باره دارید؟ کتابتان را بیاورید اگر راست مى‏گویید! آن‌ها [مشرکان‏] میان او [خداوند] و جنّ، (خویشاوندى و) نسبتى قائل شدند؛ در حالى که جنّیان به خوبی مى‏دانند که این بت‏پرستان در دادگاه الهى احضار مى‏شوند! منزّه است خداوند از آن چه توصیف مى‏کنند، مگر بندگان مخلص خدا! شما و آن چه را پرستش مى‏کنید، هرگز نمى‏توانید کسى را (با آن) فریب دهید، مگر آن ها که در آتش دوزخ وارد مى‏شوند!» (36)

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

پنج شنبه 16/6/1391 - 14:47 - 0 تشکر 545658

خداوند در این آیه سخن را متوجه ردّ مشرکان عرب کرده و فرموده پس استفتاء کن از ایشان؛ یعنی بپرس و طلب کن از ایشان درباره این قصه که آیا بر پروردگار توست دختران و برای ایشان است پسران؛ یعنی چگونه دختران را به خدا نسبت داده و پسران را برای خود انتخاب کردید؟ چه این که مشرکان می گفتند که فرشتگان دختران خداوند می باشند، البته عقیده نداشتند که خداوند آن ها را زاده است؛ بلکه آنان را به عنوان دختر برای خداوند انتخاب کرده بودند. (37)
چه چیز باعث شده که این نحو حکم می کنید؟ آیا پیغمبر یا امام معصومی به شما خبر داده که ملائکه اُناث هستند؟ شما که پیغمبران را تکذیب می کنید و آن ها را مجنون و مفتری و ساحر می شمارید. آیا ملائکه بر شما نازل شدند و مشاهده کرده اید که آن ها اُناث هستند؟ آیا به آسمان رفته اید و آن ها را اُناث دیده اید؟ آیا دلیل و برهان عقلی بر این مدعا دارید؟ و... (38)

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

پنج شنبه 16/6/1391 - 14:48 - 0 تشکر 545659

شفاعت ملائکه


«رَبَّنَا وَ أَدْخِلْهُمْ جَنَّاتِ عَدْنٍ الَّتِی وَعَدتَّهُم وَ مَن صَلَحَ مِنْ آبَائِهِمْ وَ أَزْوَاجِهِمْ وَ ذُرِّیَّاتِهِمْ إِنَّکَ أَنتَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ؛ پروردگارا! آن‌ها را در باغ‌های جاویدان بهشت که به آن‌ها وعده فرموده‏اى وارد کن، همچنین از پدران و همسران و فرزندانشان هر کدام که صالح بودند، که تو توانا و حکیمى!» (39)
این آیه که با «ربنا» شروع شده، تقاضای مُلتَمِسانه حاملان عرش و فرشتگان مقرب خداست که برای جلب لطف او بار دیگر روی مقام ربوبیتش، تکیه می کنند، و نه تنها نجات از دوزخ را برای مؤمنین خواهانند، بلکه ورود در باغ های جاوید بهشت را نیز برای آن ها می خواهند؛ نه تنها برای خودشان، بلکه برای پدران و همسران و فرزندانشان که در خط مکتب آن ها بوده اند نیز تقاضا می کنند و از صفات عزت و قدرت او یاری می طلبند.
«وَ قِهِمُ السَّیِّئَاتِ وَ مَن تَقِ السَّیِّئَاتِ یَوْمَئِذٍ فَقَدْ رَحِمْتَهُ وَ ذَلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ؛ و آنان را از بدی‌ها نگاه دار، و هر کس را که در آن روز از بدی‌ها نگاه دارى، مشمول رحمتت ساخته‏اى؛ و این است همان رستگارى عظیم!» (40)
سپس آن ها در چهارمین دعایشان در حق مؤمنان، چنین می گویند: آن ها را از بدی ها نگاه دار که هر کس را در آن روز از بدی ها نگاه داری مشمول رحمتت ساخته ای. و بالأخره دعای خود را با این جمله پر معنی پایان می دهند: این است رستگاری بزرگ و چه فوز و نجاتی از این برتر که گناهان انسان بخشوده شود، عذاب و بدی ها از او دور گردد، مشمول رحمت الهی شود، و در بهشت جاویدانش قدم بگذارد و بستگان مورد علاقه اش نیز به او ملحق گردند. (41)
«تَکَادُ السَّمَاوَاتُ یَتَفَطَّرْنَ مِن فَوْقِهِنَّ وَ الْمَلَائِکَةُ یُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ یَسْتَغْفِرُونَ لِمَن فِی الْأَرْضِ أَلَا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ؛ نزدیک است آسمان‌ها (به خاطر نسبت‌های نارواى مشرکان) از بالا متلاشى شوند و فرشتگان پیوسته تسبیح و حمد پروردگارشان را به جا مى‏آورند و براى کسانى که در زمین هستند استغفار مى‏کنند؛ آگاه باشید خداوند آمرزنده و مهربان است.» (42) از حضرت امام صادق (علیه السلام) روایت شده است که فرشتگان و آنان که اطراف عرش الهی هستند، تسبیح و سپاس پروردگار انجام می دهند و برای مؤمنین از ساکنان زمین آمرزش می-خواهند. (43)

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

پنج شنبه 16/6/1391 - 14:48 - 0 تشکر 545660


«یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَ مَا خَلْفَهُمْ وَ لَا یَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضَى وَ هُم مِّنْ خَشْیَتِهِ مُشْفِقُونَ؛ او اعمال امروز و آینده و اعمال گذشته آن‌ها را مى‏داند؛ و آن‌ها جز براى کسى که خدا راضى (به شفاعت براى او) است شفاعت نمى‏کنند؛ و از ترس او بیمناکند.» (44) خدای تعالی اعمال گذشته و آینده آنان را می داند، و ملائکه برای شفاعت هیچ کس جرأت و جسارت نمی کنند، مگر برای کسی که خداوند متعال برای شفاعت او راضی باشد. با این وصف، باز در مقام شفاعت از بیم خدای، هولناکند.
«وَ کَم مِّن مَّلَکٍ فِی السَّمَاوَاتِ لَا تُغْنِی شَفَاعَتُهُمْ شَیْئًا إِلَّا مِن بَعْدِ أَن یَأْذَنَ اللَّهُ لِمَن یَشَاء وَ یَرْضَى؛ و چه بسیار فرشتگان آسمان‌ها که شفاعت آن‌ها سودى نمى‏بخشد مگر پس از آن که خدا براى هر کس بخواهد و راضى باشد اجازه (شفاعت) دهد!» (45) منظور این است که فرشتگان، جز به کسانی که خداوند از آنان رضایت دارد، شفاعت نخواند نمود همان گونه که خداوند فرموده است.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

پنج شنبه 16/6/1391 - 14:49 - 0 تشکر 545663

تجسم و رؤیت ملائکه


«وَ قَالُواْ لَوْلا أُنزِلَ عَلَیْهِ مَلَکٌ وَ لَوْ أَنزَلْنَا مَلَکًا لَّقُضِیَ الأمْرُ ثُمَّ لاَ یُنظَرُونَ * وَ لَوْ جَعَلْنَاهُ مَلَکًا لَّجَعَلْنَاهُ رَجُلاً وَ لَلَبَسْنَا عَلَیْهِم مَّا یَلْبِسُونَ؛ (از بهانه‏هاى آن‌ها این بود که) گفتند: «چرا فرشته‏اى بر او نازل نشده (تا او را در دعوت مردم به سوى خدا همراهى کند؟!)» ولى اگر فرشته‏اى بفرستیم، (و موضوع، جنبه حسى و شهود پیدا کند،) کار تمام مى‏شود؛ (یعنى اگر مخالفت کنند،) دیگر به آن‌ها مهلت داده نخواهد شد (و همه هلاک مى‏شوند). و اگر او را فرشته‏اى قرار می‌دادیم، حتماً وى را به صورت انسانى درمى‏آوردیم؛ (باز به پندار آنان،) کار را بر آن‌ها مشتبه مى‏ساختیم؛ همان‏طور که آن‌ها کار را بر دیگران مشتبه مى‏سازند!» (46)

گفتند: چرا بر محمد (صلی الله علیه وآله وسلم) ملکی نازل نشد که او را به چشم خود مشاهده کنیم و رسالت وی را تصدیق کنیم؟ سپس برای این-که ستیزه گری آن ها به او رسیده است، می گویند: اگر طبق میل آن ها فرشته ای فرستاده بودیم، ایمان نمی‌آوردند و حکمت و مصلحت، ایجاب می‌کند که دیگر به آن ها مهلت ندهیم و بی درنگ آن ها را گرفتار عذاب کرده، نابودشان کنیم. مجاهد گوید: مقصود این است که فرشته ای به صوت اصلی می فرستادیم، قیامت برپا می شد یا این که آن ها دچار عذاب می شدند. (47)
«وَ لَقَدْ جَاءتْ رُسُلُنَا إِبْرَاهِیمَ بِالْبُشْرَى قَالُواْ سَلاَمًا قَالَ سَلاَمٌ فَمَا لَبِثَ أَن جَاء بِعِجْلٍ حَنِیذٍ؛ فرستادگان ما [فرشتگان‏] براى ابراهیم بشارت آوردند؛ گفتند: «سلام!» (او نیز) گفت: «سلام!» و طولى نکشید که گوساله بریانى (براى آن‌ها) آورد.» (48) منظور از این فرستادگان، فرشتگان هستند و در این که چند فرشته بودند اختلاف است. که همگی به صورت جوانی امرد وارد شدند. اینان با نوید و بشارت به ولادت اسحاق و نبوت او و ولادت یعقوب پس از اسحاق آمدند.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

پنج شنبه 16/6/1391 - 14:49 - 0 تشکر 545665

در سوره مریم نیز از فرشته ممثل شده بر حضرت مریم (سلام الله علیها) سخن به میان آمده: «قَالَ إِنَّمَا أَنَا رَسُولُ رَبِّکِ لِأَهَبَ لَکِ غُلَامًا زَکِیًّا؛ گفت: «من فرستاده پروردگار توام؛ (آمده‏ام) تا پسر پاکیزه‏اى به تو ببخشم!» (49)
در سوره هود نیز این ممثل شدن فرشتگان بر حضرت لوط (علیه السلام) آمده: «قَالُواْ یَا لُوطُ إِنَّا رُسُلُ رَبِّکَ لَن یَصِلُواْ إِلَیْکَ فَأَسْرِ بِأَهْلِکَ بِقِطْعٍ مِّنَ اللَّیْلِ وَ لاَ یَلْتَفِتْ مِنکُمْ أَحَدٌ إِلاَّ امْرَأَتَکَ إِنَّهُ مُصِیبُهَا مَا أَصَابَهُمْ إِنَّ مَوْعِدَهُمُ الصُّبْحُ أَلَیْسَ الصُّبْحُ بِقَرِیبٍ؛ (فرشتگان عذاب) گفتند: «اى لوط! ما فرستادگان پروردگار توایم! آن‌ها هرگز دسترسى به تو پیدا نخواهند کرد! در دل شب، خانواده‏ات را (از این شهر) حرکت ده! و هیچ یک از شما پشت سرش را نگاه نکند؛ مگر همسرت، که او هم به همان بلایى که آن‌ها گرفتار مى‏شوند، گرفتار خواهد شد! موعد آن‌ها صبح است؛ آیا صبح نزدیک نیست؟!» (50)
همین که فرشتگان، اندوه و آزاری را که لوط از قوم خود کشیده بود، مشاهده کردند بدو گفتند: ای لوط اندوهگین مباش که ما برای نابودی این ها آمده ایم. اینان هرگز نمی توانند به تو آسیبی برسانند. شبانه با خاندانت بیرون روید. پس لوط در را گشوده و ایشان (قوم بدکار) به اندرون آمدند و قصد فرشتگان کردند. جبرئیل پیش آمد و پَر خود را به روی های آن ها مالید، همه کور شدند و از خانه لوط بیرون دویدند و گفتند: حذر کنید که مهمانان، ساحرند و ما را به سحر، کور کردند. (51)
با توجه به این که فرشتگان، موجود مجرد و ناپیدا هستند، از نظر قدرت زیاده بر تصوری که دارند می توانند بر حسب دستور پروردگار، خود را به هیئت بشر به مردم ارائه و نمایش دهند و بر قلب و روان مردم احاطه بیابند و مردم نیز از طریق قلب به طور تمثیل، فرشتگان را دیده و فرشتگان نیز تجسم و انقلاب نیافته، موجود مجرد دو نیروی غیبی بوده و تحیّز و مکان نداشته اند و بشر نیز از طریق قلب و روان، فرشتگان را می یابند، نه به وسیله دیدگان. همچنان که فرشته مقرب، جبرئیل (علیه السلام) برای مریم صدیقه (سلام الله علیها) متمثل شده خود را به صورت بشر به مریم ارائه داد و با او گفتگو می کرد و به وی مژده می داد. (52)

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.