• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن مهدویت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
مهدویت (بازدید: 2184)
پنج شنبه 16/6/1391 - 0:6 -0 تشکر 544879
سند دعای ندبه

منبع: http://rasekhoon.net/article/show-29611.aspx

روش عرف و عقلا در مسائل تاریخی، قبول هر خبری است كه در كتب تاریخی معتبر یا مشهور نقل شده باشد. ولی علمای اسلام در قبول اخبار و روایاتی كه مربوط به احكام شرع و معارف دینی است به این مقدار اكتفا نمی كنند، بلكه در صدد بحث و تحقیق برآمده و در سند احادیث و عدالت و وثاقت راویان حدیث بررسی كامل می كنند، و مادامی كه اطمینان كامل و وثوق به احادیث پیدا نكنند به آن عمل نمی نمایند.

پنج شنبه 16/6/1391 - 0:11 - 0 تشکر 544895

مرحوم آیت الله بروجردی می فرمود: «یكی از راه های شناخت رجال، شناخت شخصیت شاگردان آنان است. و هرگاه مشاهده شد كه اشخاصی همچون شیخ مفید رحمه الله از شخص معینی زیاد روایت نقل می كند و هرگز مذمتّی در حق او ندارد این به نوبه خود نشانه این است كه آن شخص مورد وثوق و اطمینان است.»

پنج شنبه 16/6/1391 - 0:11 - 0 تشکر 544897

راوی دعای ندبه:

كسی ادعا نكرده كه بزوفری این دعا را بدون واسطه از امام نقل كرده است. و آیا لازم است هر كسی كه روایتی را از امام نقل می كند معاصر با امام باشد؟

ما اطمینان داریم كه این دعا یا با سند در كتاب بزوفری روایت شده ولی دیگران كه از آن كتاب نقل كرده اند از باب مسامحه آن سند را حذف كرده اند، و یا این كه بزوفری از آنجا كه دعا را معروف و مشهور دیده احتیاجی به ذكر سند ندیده است؛ زیرا همان گونه كه در این زمان معروف و مشهور است، در عصرهای گذشته نیز چنین بوده است. خصوصاً آن كه متن آن با آیات قرآن و روایات دیگر سازگاری تمام دارد.

پنج شنبه 16/6/1391 - 0:12 - 0 تشکر 544900

«محمد بن مشهدی» راوی با واسطه ی دعای ندبه:

از كلمات آیت الله خویی رحمه الله به نقل از شیخ حرّ عاملی به دست می آید كه مراد از محمد بن مشهدی، محمد بن علی بن جعفر است.(10)

ولی مرحوم حاجی نوری در «خاتمه ی مستدرك» در این باره می گوید: «مراد از محمد بن مشهدی، محمد بن جعفر بن علی بن جعفر مشهدی است كه از وی به عنوان «حائری» نیز یاد شده است. ایشان یكی از راویان ابی الفضل شاذان بن جبرئیل قمی است. او همچنین با دو واسطه از شیخ مفید روایت نقل می كند.» (11)

به هر حال او هر كه باشد شخصی قابل اعتماد و مورد وثوق و جلیل القدر است كه توصیف و مدح وی در كتب رجال آمده است.

«محمد بن علی بن ابی قرّه» راوی دیگر دعای ندبه:

او از جمله راویان صاحب كتاب و مورد اعتماد است. نجاشی درباره ی وی می گوید: «… او ثقه بوده و روایات فراوانی شنیده و كتاب های بسیاری تألیف كرده است. وی كسی بود كه كتاب ها را ورق به ورق برای اصحاب امامیه می خواند و همواره در مجالس با ما بود».(12)

پنج شنبه 16/6/1391 - 0:12 - 0 تشکر 544901

از آنجا كه نجاشی اجازه ی نقل كتاب های ابن ابی قره را از وی داشته است لذا می توان او را از مشایخ اجازه ی مرحوم نجاشی دانست.

از آنجا كه محمد بن جعفر مشهدی معاصر محمد بن ابی قره نبوده است لذا می توان آن را این گونه توجیه كرد:

1- شیخ مشهدی معمّر بوده و لذا محمد بن ابی قره را درك كرده است.

2- اگر چه خبر ارسال دارد ولی ابن مشهدی به نقلش از محمد بن ابی قره یقین داشته است.

3- ابن مشهدی دعا را از كتاب مزار ابن ابی قره نقل كرده است، زیرا مطابق نقل صاحب ریاض ابن ابی قره كتابی به نام «مزار» داشته است.

پنج شنبه 16/6/1391 - 0:13 - 0 تشکر 544903

توثیق ابن مشهدی:

او از شاگردان احمد بن ادریس به شمار آمده و از او روایات نقل كرده است. و از آنجا كه شیخ مفید از او روایت نقل كرده می توان او را از مشایخ شیخ مفید دانست.

درباره ی وثاقت وی باید گفت: هرچند پیرامون بزوفری در كتاب رجال توثیق خاصی وارد نشده است، ولی از آنجا كه از مشایخ روایی شیخ مفید بوده و در موارد زیادی برای وی رضا و رحمت خداوند را طلب كرده است، می توان بدون تردید گفت: قواعد توثیق عام، شامل حال وی می گردد.

پنج شنبه 16/6/1391 - 0:13 - 0 تشکر 544905

پی نوشت :


1- كافی، ج1، ص69، ح 1.

2- وسائل الشیعه، ج27، ص121، ح 33373.

3- شرح اصول كافی، ج2، ص343، ح1؛ تفسیر ابوالفتوح رازی، ج3، ص392.

4- المكاسب، ج5، ص21.

5- حاشیه مامقانی بر مكاسب، قسم خیارات، ص 12.

6- حاشیه ایروانی بر مكاسب، ج2، ص5.

7- المزار، ص 573، دعای 107.

8- مصباح الزائر، ص446؛ اقبال الاعمال، ص 295-299.

9- زاد المعاد، ص488.

10- معجم رجال الحدیث، ج17، ص259.

11- مستدرك الوسائل، ج3، ص368.

12- رجال نجاشی، ص283.


پنج شنبه 16/6/1391 - 4:40 - 0 تشکر 545150

behroozraha گفته است :
[quote=behroozraha;558041;544885]
نظر بزرگان درباره ی دعای ندبه:

شیخ مرتضی انصاری رحمه الله در كتاب «المكاسب» در بخش خیارات در ذیل حدیث «المؤمنون عند شروطهم» می گوید: بعید نیست كه بگوییم عنوان «شرط» بر التزامات ابتدایی صادق نیست، بلكه متبادر عرفی از «شرط» همان التزامات تابع عقد است، همان گونه كه از موارد استعمال این كلمه در مثل قول امام در دعای ندبه استفاده می شود، آنجا كه در ابتدای دعا فرمود: «بعد أن شرطت علیهم الزهد فی درجات هذه الدنیا الدنیّه».(4)

شیخ انصاری رحمه الله گویا این دعا را امر مفروض عنه از حیث صحت گرفته و لذا به آن در مجال احكام شرعیه استدلال كرده است.

محشّین مكاسب شیخ بر او در این نكته هیچ اعتراضی نكرده و سند آن را نیز مورد مناقشه قرار نداده اند.

شیخ عبدالله مامقانی در حاشیه خود بر مكاسب می گوید: «وجه دلالت این جمله بر مقصود این است كه: امام به این بر می گردد كه خداوند عزّوجلّ به بندگان خود فرمود: هر كس در این دنیا زهد پیشه كند من به او نعمت مقیم عطا خواهم كرد…»(5)

ایروانی می گوید: «اما اطلاق شرط در دعای ندبه به اعتبار این است كه در ضمن التزام جزیل ما عنده … آمده است…»(6)


هوالعزیز
سلام
متشکر از مطلبتون

خوش به سعادت آنهایی که توفیق خواندن این دعا را پیدا میکنند
التماس دعا

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
شنبه 18/6/1391 - 16:33 - 0 تشکر 550701

مبحث خوبی بود
استفاده کردم

سه شنبه 28/6/1391 - 22:4 - 0 تشکر 560914

tanaha40 گفته است :
[quote=tanaha40;806248;550701]مبحث خوبی بود
استفاده کردم


سلام
خیلی خوش آمدین به انجمن مهدویت جناب
حضورتان مستدام

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.