• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن اجتماعي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
اجتماعي (بازدید: 718)
چهارشنبه 15/6/1391 - 11:59 -0 تشکر 544106
نقش پیامبر (ص)‏ در احیا و توسغه حقوق بشر

منبع:  فصلنامه حكومت اسلامی، شماره 46. عبدالحکیم سلیمی

از دیدگاه پیامبر(ص) حیات به طور كلی نشانی از رحمت الهی است: چنین برداشتی، همانگونه كه به حیات، ارزش واقعی می بخشد، آن را امانتی در دست انسان می داند. پس حیات، نه تنها حق افراد است؛ بلكه حفظ آن، یك تكلیف است.

چهارشنبه 15/6/1391 - 12:10 - 0 تشکر 544119


4ـ 3 برابری در حقوق و تكالیف


تساوی حقوقی افراد ـ در شرایط یكسان و مساوی ـ از آثار جهان بینی توحیدی است؛ به این معنا كه همه انسان ها جدا از ویژگی های شخصی، ملی، تاریخی، نژادی و... حقوق وتكالیف یكسان دارند.


پیامبر خدا(ص)در این زمینه فرموده اند: «الخلق امام الحق سواء»؛ «مردم در برابر قانون مساوی هستند.» و «الناس سواء كاسنان المشط» (مجلسی، 1404 ق، ج 75: 251 و ج 78: 247)؛ «مردم، مانند دندانه های شانه باهم برابرند.» ایشان این برابری را در عمل اثبات و از آن به طور جدی حمایت كرد. به عنوان نمونه: در جنگ «بدر» ـ كه در سال دوم هجرت میان مسلمانان و مشركان مكه روی داد ـ با پیروزی سپاه اسلام، مقداری غنایم جنگی دشمن به دست مسلمانان افتاد. مسلمانان در چگونگی تقسیم آن اختلاف پیدا كردند. هر گروه از یاران پیامبر(ص)خود را در اولویت می پنداشت و خواهان سهم بیشتری بود. پیامبر (ص)برای سركوب كردن خواست های مادی ومبارزه با فزون طلبی ها و پیشگیری از تهدیدهای خودخواهانه بعضی از افراد، همه اموال به غنیمت گرفته شده را به «عبدالله كعب» سپرد وعده ای را نیز موظف كرد كه او را در حفاظت وحمل ونقل غنایم كمك كنند، تا در این باره تدبیری اندیشیده شود. حضرت در نخستین فرصت، غنایم را به طور مساوی در میان همه مجاهدین تقسیم كرد و برای بازماندگان شهدا نیز سهمی را در نظر گرفت. این رفتار پیامبر(ص)خشم «سعد بن وقاص» را برانگیخت. وی به پیامبر گفت: «آیا مرا كه از اشراف «بنی زهره»ام، با این آبكش ها و باغبان های «یثرب» یكسان می بینید؟ «پیامبر(ص)از شنیدن گفته های او ناراحت شد و فرمود: «هدف از این جنگ، حمایت از بیچارگان در برابر زورمندان است و من برای این برانگیخته شده ام كه تمام تبعیضات و امتیازات موهوم را ریشه كن سازم و تساوی در برابر قانون را جایگزین كنم (سبحانی، بی‏تا، ج 1: 422 - 423)؛ یعنی در آیین من همه انسان ها از نظر حقوق و تكالیف برابراند.


چهارشنبه 15/6/1391 - 12:11 - 0 تشکر 544120

5ـ 3 برابری در اجرای قانون


روش پیامبر اعظم (ص)ـ بر اساس جهان بینی توحیدی ـ در اجرای قانون (همانند اصل قانون گذاری) براصل برابری و واقع بینی استوار بوده است. از نظر اسلام، هرگونه تبعیض و جانب داری به ناحق در داوری و اجرای قانون ممنوع است. خداوند خطاب به پیامبر(ص) می فرماید: «فاحكم بینهم بما انزل الله و لا تتبع اهوائهم عما جائك من الحق» (مائده، (5): 48)؛ «برطبق احكامی كه خداوند نازل كرده در میان آن ها حكم كن و از هوی و هوس های آن ها پیروی مكن و از احكام الهی روی برمگردان» و به عنوان یك دستور عام به همه انسان ها می فرماید: «واذا حكمتم بین الناس أن تحكموا بالعدل» (نساء، (4): 58)؛ «هرگاه میان مردم حكم كردید، باید به عدالت حكم كنید.» حتی گفتار شما نیز بر اساس عدالت باشد: «و اذا قلتم فاعدلو» (انعام، (7): 152)؛ «و هنگامی كه سخنی می گویید، عدالت را رعایت نمایید». به این ترتیب، عدالتی كه در اسلام مطرح است به عنوان یك قانون عام، شامل همه انسان ها است (نساء، (4): 135؛ مائده، (5): 8).


بر این اساس پیامبر، مساوات در برابر قانون را كاملاً پاس می داشت و هرگز اجازه نمی داد كسی از نظر قانون امتیاز طلبی كند. در سیره آن حضرت حفظ این اصل ضامن سلامت جامعه و حكومت و عدول از آن، مایه تباهی و هلاكت تلقّی می گردد.


زنی از اشراف قریش مرتكب جرم سرقت شد. پیامبر (ص)دستور داد دست او را قطع كنند. عده ای خدمت ایشان آمدند و كوشیدند تا حكم خدا (حد سرقت) در باره او اجرا نشود. پیامبر(ص)فرمود: «انما هلك من كان قبلكم بمثل هذا كانوا یقیمون الحدود علی ضعفائهم و یتركون أقویائهم»؛ «همانا كسانی كه پیش از شما بودند به سبب چنین تبعیض هایی هلاك شدند، آنان حدود را بر ناتوانان اجرا می كردند و قدرتمندان را رها می ساختند» (نوری، 1408 ق، ج 2: 442؛ ج 18: 7).


آن حضرت به شدت از تبعیض در اجرای قانون منع می كرد و می فرمود: «انما هلك بنو اسرائیل لانهم كانوا یقیمون الحدود علی الوضیع دون الشریف»؛ «بنی اسرائیل تنها به این سبب هلاك شدند كه حدود را درباره فرودستان اجرا می كردند و بزرگان را معاف می داشتند» (همان).


زنی از قبیله بنی مخزوم به جرم سرقت محكوم شد. «اسامه بن زید» تلاش كرد تا با شفاعت خود از اجرای حكم جلوگیری كند و نظام مساوات در برابر قانون را مختل سازد، پیامبر(ص)او را به شدت از این كار منع كرد و فرمود: «انما هلك من كان قبلكم أنهم كانوا یقیمون الحد علی الوضیع و یتركون الشریف والذی نفسی بیده لو أن فاطمه فعلت ذلك لقطعت یده»؛ «امت پیش از شما به این علت هلاك شدند كه حد (قانون) را در باره فرودست اجرا كردند و بزرگ را رها ساختند؛ به كسی كه جان محمد در دست اوست، سوگند كه اگر فاطمه (دخترم) چنین عملی مرتكب شده بود، دست او را قطع می كردم» (البخاری، 1407 ق، ج 8: 573).


مهم تر این كه، پیامبر(ص)در آخرین روزهای عمرش منبر رفت و چنین اعلان عمومی كرد:


مردم ! من خدایی را كه جز او نیست در برابر شما می ستایم؛ هر كه در میان شما حقی بر من دارد اكنون من آماده تقاص هستم. زنهار كه دشمنی در سرشت و شاءن من نیست؛ بدانید كه محبوب ترین شما نزد من، كسی است كه اگر حقی بر من دارد از من بستاند یا مرا حلال كند تا خدا را كه دیدار می كنم پاك و پاكیزه باشم. این درخواست را چندبار تكرار كرد. آن حضرت با این رفتار خویش نشان داد كه همگان در برابر قانون مساوی هستند و هیچ كس بر دیگری برتری ندارد (جمعی از نویسندگان، بی‏تا: 362 - 363).


«مارسل بو آزار» محقق انستیتوی عالی «ژنو» دراین باره چنین اظهار نظر می كند: «دیدگاه جهانی اسلام، با دو امتیاز نیرومند، درخشش ویژه ای دارد: یك، ایمان به خدا و دیگری، انكار هر گونه برتری نژادی و قومی و تأكید بر برابری انسانها. پیامبر(ص)با اعلام این اصول توانست عصبیت قومی و نژادی عرب جاهلی، اقوام یهود و مشركان مكه را ریشه كن سازد. هیچ دینی به اندازه اسلام به بشر شخصیت نداده است... رفتار پیامبر اسلام با اقوام یهود و نصاری، برادرانه بوده است... اسلام درصدد ساختن جهانی است كه همه انسان ها ـ حتی آنانی كه به دین سابق خود وفادار مانده اند ـ با تفاهم و همكاری، برادری و برابری زندگی كنند» (مارسل بو آزار، 1369: 202).


وی تأكید می كند كه:


روش سیاسی و اصول حقوقی اسلام در قرون وسطی، دست مایه فلاسفه وحقوقدانان غرب در تدوین ضوابط و قوانین مربوط به عدالت اجتماعی و ضمانت حقوقی مستضعفان در برابر مستكبران بوده است. به جراءت می توان گفت كه شریعت اسلام، بنیانگذار جهانی حقوق بین الملل در جهان است» (مارسل بوآزار: 105).

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.