مردم مداری
اسلام مردم را یكی از پایههای مهم توسعه میداند و نقش مهمی برای آنان قایل است. این نقش به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم انجام میپذیرد. نقش مستقیم مردم در روند توسعه این است كه آنان در ابعاد عملی به وجود آورندگان و تحقق بخشندگان اهداف توسعه تلقّی میشوند. به عبارت دیگر، مردم جهتدهندگی نخبگان و برنامهریزیهای نظام سیاسی در مسیر توسعه و تكامل را تحقق بخشیده و به نتیجه میرسانند. بنابراین، مردم از سویی، مجریان توسعه و تكامل، و از سوی دیگر، هدف توسعه و كمالند؛ زیرا تمامی جهتدهیها به سمت رشد، توسعه و كمال، و تمام برنامهریزیها در این روند به خاطر آنان بوده و خودشان نیز در تحقق آن سهم بزرگی دارند. نقش غیرمستقیم مردم در روند رشد و توسعه كشور این است كه بر عملكرد نخبگان و نظام سیاسی نظارت مینمایند. آنان از طریق مشاركت در تصمیمگیریها، كیفیت برنامهریزیها و بازدهی آن را افزایش داده و در صورت وجود كوچكترین تعلل و تخلف در نخبگان یا نظام سیاسی، آنان را مورد سؤال قرار داده، به پاسخگویی فرامیخوانند.
قرآن كریم، مردمدوستی و مردمداری را اصلی در سیاست و فرهنگ اسلام و ادیان الهی میداندو بر ارزش آگاهی مردم و قضاوت افكار عمومی نیز تأكید مینماید.امام علی(ع) ضمن اینكه یكی از اركان حكومت و اداره جامعه را مشورت میدانند،مردم را از مخاطبان برای مشورت معرفی مینمایند.
امام خمینی(ره) در این رابطه میفرمایند: «سیاست ما همیشه بر مبنای حفظ آزادی، استقلال و حفظ منافع مردم است كه این اصل را هرگز فدای چیزی نمیكنیم.»
ایشان در جای دیگر میفرمایند: «ما بنای بر این نداریم كه یك تحمیلی به ملتمان بكنیم و اسلام به ما اجازه نداده است كه دیكتاتوری بكنیم. ما حق نداریم، خدای تبارك و تعالی به ما حق نداده است، پیغمبر اسلام به ما حق نداده است كه به ملتمان چیزی را تحمیل بكنیم.»
ایشان ضمن اینكه میفرمایند: «ما تابع آرای ملت هستیم. ملت ما هر طوری رأی داد ما هم از آن تبعیت میكنیم»،میزان را رأی ملت معرفی مینمایند و معتقدند كه بدون پشتیبانی مردم نمیشود كار كرد.
در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز در اصول مختلف بر مردم و مشاركت مردمی تأكید شده است