امتیازات بانوان
مرحوم آیت اللّه علامه محمدتقی جعفری بر این باور بود که زن و مرد در انسانیت هیچ تفاوتی ندارند و اسلام با صراحت تکامل و قاطعانه هویت انسانی زن و مرد را متحد می داند و نصوص قرآن در بیان وحدت هویت انسانی این دو قابل خدشه نمی باشد. کلام وحی زن و مرد را در اوصاف عالی انسانی مشترک می داند. شخصیت زن از دیدگاه اسلام در قلمرو ارزشها هیچ گونه تفاوتی با مردان ندارد و در استعداد پذیرش فضایل عالی انسانی با همدیگر مساویند و می توان گفت: آیه ای که صریحا ارزش را بر مبنای ایمان و عمل صالح و اندوخته های ارزشی کردارها معرفی می کند، در این حقیقت صریح است که در هر دو صنف (زن و مرد) ملاک حقیقی (فضایل اخلاقی و معنوی) وجود دارد، که با آزادی و تلاش به دست آورده اند. وی می افزاید: آنچه که صنف مرد به آن می بالد و مغرور می شود، عقل نظری است که فی نفسه دارای ارزش نیست و اعتباری بیش از شکل دادن به واحدها و قضایایی که آنها را صحیح تلقی کرده است، ندارد. عقل نظری است که صدها مکتب و عقیده را ساخته و پرداخته و در طول تاریخ انسانها را رویاروی هم قرار داده، کره خاکی را به شکل گشتارگاه درآورده است. در صورتی که عقل عملی هر یک از نیروهای فعال درون بشری از جمله عقل نظری، وجدان و اندیشه را هماهنگ می سازد که همه آنها را در وصول به واقعیات و بایستگیها و شایستگیها بسیج نماید و این قوه برتر و شریف از عقل نظری است و چنانچه زنان از تعلیم و تربیت کامل برخوردار شوند، به جهت داشتن نقش اساسی در خلقت و چشیدن طعم واقعی حیات و برخوردار بودن از احساسات عالی یا امکان تصعید احساسات خام به عالی که در آنان قوی تر است، می توانند زمینه رشد شخصیت انسانی را فراهم کنند و به عقل عملی دست یابند.
علامه جعفری در جای دیگر خاطرنشان می سازد: زن علم حضوری به حیات دیگران دارد، در حالی که علم مرد به حیات افراد حصولی است؛ یعنی زن واقعیت حیات را در ذات خود در می یابد، در صورتی که مرد به وسیله حواس و تعقل نظری محض عکسی از حیات را در ذهن خود منعکس می نماید. البته باید این نکته را در نظر گرفت که مقصود از درک حیات از دیدگاه زن و مرد، حیات و جان خود آدمی نیست، زیرا درک و علم هر کسی در باره آن حضوری است و دریافت و چشیدن آن بین مرد و زن تفاوتی ندارد، بلکه مقصود حیات کلی است که در همه انسانها وجود دارد؛ یعنی زن می تواند حیات دیگری را چون جای خود با علم حضوری دریابد. به همین دلیل در سراسر تاریخ در برابر صدها هزار اشقیای خونخوارِ مرد نمی توان پنج نفر زن با داشتن مختصات طبیعی خود یافت که قساوت و خونخواری یک صدم یکی از اشقیای مرد را داشته باشد. این امتیاز فوق العاده ای است که زن در آن هنگام که با هوشیاری و اختیار کامل به مردی علاقه مند می شود، جان و حیات خود را در طبق اخلاص به آن مرد عرضه می کند؛ در حالی که مرد هر اندازه هم که به زنی عشق بورزد، به این مقام والا نمی رسد. مردان در شدیدترین شیفتگیها هرگز یکسره خود را وانمی گذارند و وقتی در برابر معشوق زانو زده اند، آنچه می خواهند تصرف کردن اوست؛ بر عکس، زن، وقتی به همسر خویش علاقه پیدا می کند، می خواهد شخصیت خود را در این مسیر فراموش کند و این حالت یک نوع فداکاری جان و تن بی هیچ دریغ و فروگذاری است. به راستی این هم از امتیازات زن می باشد که حتی به طور ناخودآگاه کنار کشیدن خود را از فعالیت در کارگاه خلقت، مساوی نابودی خود تلقی می کند.
یازده نفر از بانوان خارجی از کشورهای فرانسه، سیرالئون، آلمان، لبنان، پاکستان، مجارستان، فیلیپین و شوروی سابق در خصوص زن از دیدگاه اسلام با علامه جعفری مصاحبه ای انجام دادند. آن دانشمند فقید در مورد موقعیت حقوقی و ارزشی زن در این آیین محمدی گفت: اسلام در مورد مرد و زن عدالت را مراعات می کند و اختلاف و تنوع در خلقت طبیعی زن و مرد را مبنای نقص یکی و کمال دیگری نمی داند و چون این تفاوت در آنان دیده می شود، پس به جای مساوات باید عدالت را مطرح کرد؛ به عنوان مثال نمی توان گفت میوه گلابی در مقابل سیب نقصی دارد یا بر عکس، بلکه این دو برای خود جوهر و عینیتی دارند. آنچه ممکن است اختلافات ظاهری این دو را نشان دهد، واقعیاتی است که قابل مشاهده می باشد؛ مانند اینکه مرد نیروی بیشتری در پیچیدن در لابلای تولیدات سخت اقتصادی و دفاع از کشور، تحمل مشقتها و خشونتهای زندگی دارد و نیز بار سنگینی که زن در جریان توالد و تناسل به دوش می کشد. همچنین عواطف در زنان قوی تر است و به همین دلیل قانون الهی چنین اقتضا کرده که ارتباط مادر با کودک تا دوران رشد احساسات و عواطف آنها تداوم یابد. البته لطافت و ظرافت زن مانع از این است بتواند مانند مرد وارد گود حوادث شکننده و ناگوار بشود، اما در حوزه ارزشی شخصیت زن تنها مربوط به تقوا و پارسایی او است؛ همان گونه که مرد چنین است.
در پاسخ به سؤالات خانم «گیوم» در خصوص تفاوتهای حقوق بشر از دیدگاه غرب با حقوق اسلامی در مورد زن و خانواده، ایشان اظهار داشت: حقوق بشر غربی در این باره بر مبنای آزادیهایی استوار شده که منطقی و طبیعی نمی باشند، زیرا اگر چنین بود، نمی بایست نظام خانوادگی جوامع غربی و حتی مشرق زمین و مسلمانان که از آنان تقلید می کنند، به وضع اسفباری در آید. همچنین این نظام حقوقی متأسفانه تفاوتی بین مساوات و عدالت قایل نیست. زن در اسلام کرامت ذاتی دارد و همچون مرد حق زندگی با شخصیت انسانی را دارد و باید از تمامی وسایل زندگی به طور آبرومندانه برخوردار شود و نیز در تعهدات و جریانات مالی خود استقلال دارد.
«روژه گارودی» اندیشه گر معروف فرانسوی از علامه جعفری پرسید: آیا زنان در تمدن اسلامی نقشی هم داشته اند، وی جواب داد: این نقش هم به طور مستقیم و نیز غیر مستقیم جدی بوده و تلاش و فداکاریهای آنان در آماده کردن امکانات و زمینه های خانوادگی و تعلیم و تربیت فرزندان به انگیزگی معتقدات اسلام بسیار فراوان بوده است. اما نقش زنان به طور مستقیم در شکل گیری تمدن اسلامی از مسیر علم، ادب و فرهنگ به معنای عام می باشد. در کتاب «اعلام النساء فی عالمی العرب و الاسلام» تألیف «عمر رضا کحّاله» در حدود سه هزار شخصیت زن را می بینم که از طرق مختلف از عناصر فرهنگ اسلامی در این تمدن شرکت کرده اند و نیز آثاری چون «بلاغات النساء» و «سیر السالکات المؤمنات الخیرات» تألیف «ابوبکر الحضی» و غیره روشنگر این مطلبند. شیخ «ابوعبدالرحمن سلمی» صاحب کتاب «طبقات المشایخ» در باره احوال زنان عابد و عارف کتابی مستقل نوشته و شرح حال بسیاری از ایشان را آورده است.زن می تواند به مرتبه رابعه عدویه که از بزرگان معرفت و عرفان است، برسد و اگر زن علاوه بر وظایف مقرر در به دست آوردن رشد و کمال شخصیت بکوشد و به مقامات عالی برسد، در صورتی که شوهرش یا فرزندش
از افراد عادی باشند، می تواند آنها را راهنمایی کند و موجبات سعادت شوی و پسر خود را فراهم نماید و کم نداریم زنانی را در طول تاریخ که مردآفرین جوامع بوده اند.(44) البته تکلیف حیاتی مدیریت آشیانه خانواده که عمدتا به عهده زنها بوده، مانع آن گشته است که نتایج تلاشهای علمی و فرهنگی آنان نظرها را به خود جلب کند و رسما در منابع نقل شود.
در جلساتِ علمی علامه جعفری بانوانی حضور داشتند که اشتیاق زایدالوصفی در فراگیری حکمت و عرفان در بین آنان مشاهده می گردید و اصولاً ایشان در پذیرش بانوان اعم از مسلمان و غیر مسلمان هیچ حساسیتی نداشت و قبول می کرد با وی مصاحبه ترتیب دهند. برخی از آنان عبارتند از:
1ـ خانم دکتر اس الیزابت از انگلیس، موضوع مصاحبه: بعضی شرایط قضا در اسلام؛
2ـ خانم دکتر وان وایک از هلند، موضوع مصاحبه: فلسفه سیاسی و عرفان؛
3ـ خانم نجمه زهره (فرزند شیخ محمد ابوزهره از شیوخ دانشمند مصر)، «ارزیابی شهادت امام حسین(ع)؛
4ـ خانم دکتر کورودا از ژاپن، مبانی اسلام و وحدت امت اسلامی؛
5ـ خانم الیزابت گاملین از انگلستان، کیفر قتل عمدی، مصاحبه دوم: منابع حقوق جهانی بشر در اسلام؛
6ـ خانم گیوم از فرانسه، زن از دیدگاه اسلام و غرب؛
استاد جعفری: زن واقعیت حیات را در ذات خود در می یابد، در صورتی که مرد به وسیله حواس و تعقل نظری محض عکسی از حیات را در ذهن خود منعکس می نماید.
7ـ خانم کریستی کاریو از سوئیس، فلسفه زیبایی؛
8ـ خانم دکتر گله از ترکیه، سؤالاتی در باره تفکرات اسلام و غرب؛
9ـ خانم رابین رایت (خبرنگار روزنامه لوس آنجلس تایمز)، از آمریکا، مکتب تشیع در رویارویی با مدرنیته و دموکراسی؛
10ـ خانم پری وگت از نروژ، عرفان از دیدگاه اسلام؛