• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن حوزه علميه > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
حوزه علميه (بازدید: 719)
يکشنبه 12/6/1391 - 15:32 -0 تشکر 540685
گفت وگو با حجة الاسلام والمسلمین استاد سید هادی خسروشاهی

جریان تابناکِ روشن اندیشی و روشنفکری دینی در حوزه های علمیه, تاریخ پرفراز و نشیب و هیجان انگیزی دارد. هر برگی از آن, آکنده از نکته هاست, نکته های درس آموز, شورانگیز, حرکت آفرین, حماسه ساز, راهگشا و بیانگر رنجها, تلاشها و تکاپوهایی که عالمان, فرزانگان و هوشمندانِ روشن اندیش, برای رویش, شکوفایی و ماندگاری و ثمردهی آن کشیده, به جان خریده و انجام داده اند.

باید برای آگاهی از چند و چون این جریان شکوه مند, افتخارآفرین, حیاتبخش و احیاگر, به گذشته برگشت, تاریخ را ورق زد و به تاریخ شفاهی و نوشتاری آن, دقیق و همه سویه و تیزنگرانه نگریست, تا دریافت چگونه و از چه نقطه ای این جریان آغاز شد, چه کسانی, با چه هدفی و در پرتو چه اندیشه ها و باورهایی, آن را آفریدند, شکل دادند, بنیاد و بُنلادِ آن را ریختند, آن را رهبری و طلایه داری کردند, از گزندها, آفتها و کژراهه ها در امان اش داشتند و در هنگامه های سخت, شکننده, نفس گیر, توان فرسا, مدبرانه, هوشیارانه و قدرت مندانه, از گردنه های دشوار گذر و هراس انگیز, به سلامت گذرش دادند و رایَتِ آن را, بی هیچ هراسی از دشنه ها, دَستان هاو دسیسه ها افراشتند.

و نیز بایسته است که با مطالعه دقیق فراز فراز تاریخ و برهه برهه این جریان و نیوشیدن جانِ کلام آنان که با جان و دل, همراه این حرکت بوده و نقشی بنیادین در رویش, شکوفایی, ماندگاری, دامن گستری و روشنگری آن داشته اند, دریافت که این موجِ بزرگ برخاسته و سرچشمه گرفته از دلِ اقیانوس معارفِ ناب اسلامی, با چه صخره هایی برخورد داشته و با چه موج شکنهایی به رویارویی برخاسته, از چه راه ها و روشها و ابزاری در این رویارویی سهمگین بهره برده است. و یا چه جریانها و صاحبان چه تفکری برای گل آلود کردن این چشمه زلال, به تکاپو برخاستند و کمر به هدم و نابودی آن بستند و بر آن شدند تا این شجره طیبه را از ریشه درآورند و با لجن پراکنی و پرتاب تیرهای زهرآگین, چهره اش را بیالایند و قلب اش را از تپش و جاری ساختن خون به رگهای حوزه و جامعه باز ایستانند و یا با زشت و نفرت انگیز جلوه دادن چهره این جریان و چهره پردازان آن, از حرکت آفرینی, شورانگیزی, دگرگون کردنِ روح و روان طلاب جوان, شیفتگان و تشنگانِ معارفِ ناب و زلال اسلامی بازش بدارند و…

آگاهی از اینها و ده ها مقوله و جُستاری که در برگ برگ تاریخ جریانِ زنده, شاداب, پویا و اثرگذار و عزت آفرین روشنفکری و روشن اندیشی دینی در حوزه ها, بازتاب یافته و شیوه های عالمانه و دقیق روشنفکران و روشن اندیشان حوزه, در برخورد و رویارویی با متحجران, کژ اندیشان و بسته ذهنان و خون دلهایی که در این آوردگاهِ هراس انگیز خوردند از یک سو; و رفتارهای نابخردانه, اندیشه های تاریک, بازدارنده, رخوت زا و سستی آفرین مقدس مآبان و بسته ذهنان از دیگر سو, برای امروز حوزه ها, حوزویان و طلاب, برای هرگونه دگرگونی, نوسازی, اصلاح و به روز کردنِ بخشهای آموزشی, پژوهشی و تبلیغی این نهاد مقدس, بسیار حیاتی, کارساز و راه گشاست.

باید کاری کرد و ساز و کاری را به کار بست و برنامه ای ریخت تا طلاب جوان و حوزویان, نقش و کارآیی روشن اندیشی و روشنفکری دینی را در حیات, شکوفایی و پویایی دین و زیبا جلوه دادن آیین محمدی (ص) و مکتب اهل بیت به روشنی دریابند و لذت آن را در بُن جان خویش بچشند و درد زخمهای عمیقِی که بسته ذهنان, متحجران و مقدس مآبانِ نابخرد. آن به آن, به کالبد دین و روح و روان دین باورانِ ناب اندیش, وارد می سازند, احساس کنند. که تا آن لذت و این درد را یکایک علمای نقش آفرین, صاحب نفوذ و طلاب جوان, با تمام وجود نچشند و احساس نکنند, حوزه ها از رکود به در نخواهند آمد و به دنیای روشنِ روشن اندیشی, که هرگونه دگرگونی, شکوفایی, بالندگی و به روز بودن حوزه ها, بستگی تام و تمام به آن دارد, راه نخواهند یافت.

با همین نگاه و برای آگاهی اجمالی از جریان روشن اندیشی دینی و حوزوی در حوزه های ایران و کشورهای اسلامی و آشنایی با طلایه داران ناب اندیش این جریان و نقشی که این خیزش بزرگ حوزوی در بیداری ملت ایران و دیگر ملتها داشته است و آسیب شناسی آن, گفت و گویی را با حجة الاسلام و المسلمین سید هادی خسروشاهی, روشنفکر و نویسنده بنام, پرتلاش و اثرگذار در شکوفایی, ماندگاری و دامن گستری جریان مقدس روشن اندیشی و روشنفکری دینی, سامان دادیم, تا از آگاهیها, تجربه ها و دانش ایشان بهره بریم و در حدّ امکان زمینه را برای بهره مندی دیگر شیفتگان و علاقه مندان به این گونه بحثها و مقوله ها, آماده سازیم.

حوزه

يکشنبه 12/6/1391 - 15:38 - 0 تشکر 540703


حوزه: برای پیشبرد جریان روشنفکری در حوزه چه پیشنهادهایی دارید؟


استاد: آشنا ساختن نسل جدید حوزه های علمیه, مسائل روز, و آگاهی بخشیدن به آنان و آموزش علوم جدید و زبانهای معروف ملل دیگر, و در اختیار قرار دادن کتابهای جدیدی که درباره اسلام در جهان اسلام چاپ و منتشر می گردد و… آماده ساختن مقدمات استفاده عام تر از وسائل ارتباط جمعی حتی ماهواره ها راه درستی برای بیداری, هوشیاری و در نتیجه پیشبرد جریان نواندیشی یا روشنفکری در حوزه ها خواهد بود…


ولی توسعه این امر, خطرهای جدی هم در مورد تزلزل فکری کسانی دارد که هنوز از لحاظ تحصیل علوم اسلامی, و شناخت عمیق مفاهیم دینی و معارف حقه, به مرحله لازم کمال نرسیده اند… انحرافهای فکری بعضی ها که در گذشته و یا امروز متأسفانه شاهد آن هستیم, عمدتاً ناشی از همین نقطه (آسیب پذیری) است…



يکشنبه 12/6/1391 - 15:38 - 0 تشکر 540704


حوزه: اشاره ای به شخصیتهای روشن اندیش حوزه علمیه نجف داشتید (کاشف الغطاء, بلاغی و…) عمده ترین دیدگاه ها و اقدامات آنان چه مواردی بود؟


استاد: مرحوم آیت اللّه کاشف الغطا, و علامه بلاغی و علامه مظفر, شیخ عبداللّه زنجانی, خالصی زاده و سید محمدتقی حکیم و امثال آنان از نسل قدیم و معاصر روشن اندیشان حوزه نجف و کاظمین بودند و با تدریس, تألیف, سخنرانی و تأسیس مراکز علمی جدید و نشر مجلات و شرکت در کنفرانسهای بین المللی, دیدگاه های روشنگرانه خود را بیان کردند که بررسی چگونگی تک تک آنها نیاز به بحثهای مستقل و یا حتی سمینارهای علمی تخصصی دارد که خوشبختانه دفتر تبلیغات اسلامی قم, به بعضی از آنها پرداخته و برخی دیگر را در برنامه های آینده خود دارد که بی شک اقدام مثبت و ارزنده ای است و در روشن شدن حقایق و آگاهی نسل جوان ما, نقش اساسی می تواند داشته باشد.



يکشنبه 12/6/1391 - 15:38 - 0 تشکر 540705


حوزه: کلیة الفقه در نجف و کلیة اصول الدین در بغداد, چه اقدامات اصلاحی را در حوزه عراق پیگیری می کرد؟


استاد: تغییر برنامه های درسی جدید و تدریس کتابهای درسی هماهنگ با مقتضیات زمان, در: منطق, فلسفه, تفسیر, اصول, فقه و همه رشته های درسی حوزه ها توسط مرحوم سید محمدتقی حکیم, محمدرضا مظفر, علامه سید مرتضی عسکری که بانیان اصلی تأسیس کلیةالفقه و کلیة اصول الدین در نجف و بغداد بودند و تربیت نسل جدیدی از طلاب حوزه ها و نشر مجله ها و فصلنامه های آکادمیک و بعد آماده سازی طلاب برای تألیف پایان نامه تحصیلی, و اعطاء گواهی نامه های علمی به آنها, اقدامات اصلاحی ویژه ای بود که در حوزه عراق, اقدام به آنها به قول مرحوم آیت اللّه خوئی (نوعی تضحیه) یا خود قربانی کردن! بود که بحمدالله آقایان ضمن تحمل فشار متحجرین, با از خودگذشتگی و فداکاری, به آن پرداختند که خوشبختانه نتایج مطلوبی هم در تکامل و تحول حوزه نجف به وجود آمد.



يکشنبه 12/6/1391 - 15:40 - 0 تشکر 540706


حوزه: چگونه و چرا از درونِ جریانهای اصلاح گرای اهل سنت (اخوان المسلمین) جریانهای تکفیری تندرو پدید آمد؟


استاد: گرایشهای فکری تندرو فقط از درون جریانهای اصلاح گرای اهل سنت مثلاً اخوان المسلمین پدید نیامده اند, بلکه این نوع جریانها از صدر اسلام و پس از اختلاف در مسأله خلافت به وجود آمد و جنگها و ترورها راه افتاد و تا آن جا که (خوارج) هواداران قبلی امام علی (ع) به ترور آن حضرت دست زدند. درواقع این امر, در هر عصر و دورانی, به نحوی ظهور کرده و آثار منفی و تأسف بار بسیاری هم از خود به جای گذاشته است. عامل اصلی پیدایش این جریانهای افراطی غیر مشروع, چه در زمانهای پیشین و چه در عصر ما, نشأت گرفته از جریانهای اصیل و اصول اعتقادی معتدل اسلامی اهل سنت یا شیعه نیست, بلکه عوامل و انگیزه های دیگری باعث پیدایش آنها شده اند.


پیدایش جماعتهای به اصطلاح جهادی مصری, بویژه گروه التکفیر والهجره, که خواستار هجرت مؤمنین!, به کوه و بیابان و غارنشینی! و دوری از دارالکفر بودند, مانند پیدایش گروه فرقان, یا سازمان منافقین از درون جریان معتدل و اصلاح طلب انجمن های اسلامی دانشجویان و سپس نهضت آزادی, ربطی به اصالت نخستین آن حرکتهای مادر ندارد… و نمی توان آنها را (مقصر) قلمداد کرد, چراکه در این صورت باید جریانهای نفاق و ارتداد صدر اسلام در صفوف مسلمین نزدیک به دوران رسول اکرم (ص) را هم ناشی از خود اسلام بدانیم! که بی تردید چنین نیست. پس درواقع علل گوناگونی از جمله عدم شناخت کامل ایدئولوژی اسلامی, هوس سلطه جویی, فرصت طلبی, انحصارگرایی, تمامت خواهی و در کل: عدم تعمیق اعتقادها و باورهای اصول ثابت دینی, عامل اصلی در انحراف این نوع گروه ها و جریانها است.


از سوی دیگر, در مواردی, سرخوردگی عناصری از این جریانها و این که علی رغم فعالیتهای درازمدت نتوانسته اند به هدف مورد ادعا برسند, آنها را وادار به جدائی و انشعاب و تشکیل سازمانهای ویژه تندرو کرده است.


مثلاً در ایران فعالیت نیم قرنی جریان مهندس بازرگان و سرانجام نهضت آزادی و در مصر فعالیت سه ربع قرنی اخوان المسلمین و یا جماعت اسلامی در شبه قاره هند و عدم توفیق آنها در دستیابی به حکومت و قدرت, تاکتیک و استراتژی جوانان تندرو را تغییر داد و آنها را به مبارزه به اصطلاح مسلحانه که عمدتاً در ترورهای کور شکل می گرفت سوق داد…


البته نتایج جریانهای کور فرقان و منافقین ایران را می دانیم… ولی درباره مصر باید اشاره کنم که جوانان به اصطلاح جهادی و تکفیری, اغلب با سازمان جوانان, یا دانشجویان اخوان همکاری می کردند و به اصطلاح (هوادار) نه, عضو, به شمار می رفتند, … آنها با همزیستی مسالمت آمیز یا آشتی رهبری اخوان مکتب ارشاد با دولتهای ملی گرا و گاهی ضد مذهب, و یا ائتلاف با احزاب سکولار همچون وفد, موافق نبودند و از سوی دیگر, پس از دستگیری توسط رژیم سرهنگ های حاکم در رأس آنها عبدالناصر و اعدام شخصیتهای برجسته ای چون شیخ عبدالقادر عوده, شیخ محمد فرغلی, سید قطب و صدها انسان برجسته دیگر و شکنجه وحشیانه و ضد انسانی هزاران جوان مسلمان, که خود قربانی, یا شاهد آن بوده اند مانند دکتر ایمن الظواهری آنها را از ادامه مبارزه سیاسی صلح جویانه مأیوس ساخت و به خشونت واداشت. تفسیرهای غلط از واژه ها, یا اندیشه های اسلامی مثل مسأله دارالاسلام و دارالکفر ناشی از جهل آنان به حقیقت مفاهیم اصول اعتقادی اسلامی بود, که همه افراد موجود در یک کشور اسلامی را, که حاکمش حکم به ما أنزل الله نمی کند, تکفیر کردند؟ و این نوع اندیشه با نفوذ سلطه گری وهابی ها در بین جوانان عرب و یا در پاکستان و افغانستان, شدت یافت و اوج گرفت… و همین نوع اندیشه متأسفانه در الجزائر هم, پس از سرکوب جمعیت انقاذ اسلامی به رهبری عباس مدنی, ظهور یافت و گروه های تکفیری با هجرت به کوه ها و غارها, به قتل عام مردم عادی و حتی بریدن سرهای دوستان قبلی خود!, به عنوان (ارتداد)! پرداختند… در افغانستان و عراق هم گروه طالبان و القاعده, به جای مبارزه و دفاع و جهاد واجب علیه دشمن اشغالگر, به قتل عام یکدیگر پرداختند و در عراق هم, اکنون شاهدیم که این عناصر, اهل سنت معتدل را هم که با آنها بیعت نمی کنند, مانند (روافض)! شیعیان سر می برند!…


… علاوه بر گروه های سنی بومی یا خارجی, متأسفانه عناصر و گروهکهایی از جوانان شیعه نیز به عنوان (مقابله به مثل)! به قتل افراد بی گناه و تخریب مساجد اهل سنت و تهجیر مردم مستضعف شهرها و روستاهای عراق پرداختند که سرانجام رهبری جریان صدری, هر نوع عملیات نظامی (جیش المهدی) را برای جلوگیری از اعمال جنایتکارانه عده ای جاهل و یا مغرض هدف دار, متوقف نمود تا به اعمال غیرشرعی و اقدامات این عناصر تندرو تکفیری!, پایان دهد.


به نظر من: عدم رضایت از روش و سیاست رهبری, عدم آشنائی کامل به مبانی و اصول عقیدتی اسلامی, عدم امکان فعالیت سیاسی آزاد, شکنجه و فشار نظامهای حاکم بر جوانان و قدرت طلبی و سلطه جویی عده ای, عامل اصلی پیدایش این جریانهاست و ربطی به تعلیمات یا اصل جریانهای اصلاح طلب اسلامی اعم از شیعه و سنی ندارد…


حوزه: از این که مصدع اوقات شدیم, پوزش می طلبیم و امیدواریم بتوانیم دیدگاه های حضرت عالی را به خوبی و روشنی بازتاب بدهیم و شاهد اثرگذاری آنها باشیم.


استاد: موفق باشید.


مجله حوزه


پدید آورنده : واعظ زاده خراسانی



برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.