• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 573)
شنبه 11/6/1391 - 9:12 -0 تشکر 537845
انواع خوردنی های حرام

قوله تعالی: «حُرِّمَتْ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَةُ وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنْزیرِ وَ ما اُهِلَّ لِغَیْرِ اللّهِ بِهِ وَ الْمُنْخَنِقَةُ وَ الْمَوْقُوذَةُ وَ الْمُتَرَدِّیَةُ وَ النَّطیحَةُ وَ ما أکَلَ السَّبُعُ إلاّ ما ذَکَّیْتُمْ وَ ما ذُبِحَ عَلَی النُّصُبِ وَ أنْ تَسْتَقْسِمُوا بِاْلأَزْلامِ ذلِکُمْ فِسْقٌ.»

همی گوید: حرام کرده شد بر شما مردار و خون گوسفند؛ یعنی مسفوح و گوشت خوک و آنچه به نام خدای گلوی او بریده نشود و او را که خود خفه شود و آنکه به لَت کشته اند و آنکه از بالا بیفتد و بمیرد و آنکه ستور دیگر او را شاخ بزند و بکشد و آنکه درنده عضوی از او خورده باشد مگر که هنوزبا جان باشد و شما مر آن را بسمل کنید و آنچه بیش بتان مرو را بکشند و آنچه به کعبتین مر آن را قسمت کنند و این چنان بوده است اندر عرب که چوبی داشتندی تراشیده، چهار سو و بر دو سوی آن نبشته که خدای چنین فرموده است. او را بگردانیدندی بر کارها بر قسمت گوشت و جز آن و هر چه از کعبتین پدید آمدی بدان، برفتندی؛ پس خدای تعالی از این همه روی ها نهی کرده است و همه را با مردار و گوشت خوک برابر کرد و گفت: این همه بی فرمانی است و این یازده گونه چیز است که حرام است و آن حلال است که نام خدای بدان یاد کنی و تأویل این یازده ناخوردنی بگوییم تا مؤمن را بصیرت افزاید.

شنبه 11/6/1391 - 9:18 - 0 تشکر 537857

تقسیم به کعبتین


و یازدهم مر آن را گفت که به کعبتین قسمت کنند و شرح آن گفتیم؛ یعنی آن کس که از پس هوای خویش رود و روی سوی خداوند خویش نیاورد، بلکه گوید خدای چنین خواست؛ چنان که کسی گوید از فال چنین برآمد، ازو سخن نباید شنودن. آنکه گفت که این همه بی فرمانی است؛ پس دلیل است که هر که این فرمان ها ندارد، مطیع فرمان و رستگار نیست و مؤمن به حق آن است که ظاهر و باطنِ این فرمان ها نگاه دارد و به هر دوری خدای را مطیع باشد.

شنبه 11/6/1391 - 9:19 - 0 تشکر 537858

شراب


اعتقاد ما آن است که آشامیدن شراب و هر مست کننده، حرام بود؛ اگرچه آن قدر نباشد که مست کند، حتّی اگر یک قطره بود و به تحقیق هر مسلمان عاقل و بالغ که شراب خورد با علم به حرمتِ آن، از روی اختیار نه اکراه واجب است که وی را هشتاد تازیانه شرعی بزنند، خواه مرد باشد، خواه زن، خواه آزاد باشد، خواه بنده.


در خبر است که پیغمبر صلی الله علیه و آله گفت که شراب، مادر بدی ها است و کلید همه بدی ها است و آشامنده آن مثل پرستنده بت بود، هر که شراب بیاشامد تا چهل روز نماز او قبول نیست؛ یعنی ثواب بر آن مترتّب نمی شود و اگر در آن چهل روز توبه کند، پذیرفته نشود و اگر در آن چهل روز بمیرد، به جهنّم برود.


مروی است که با شراب خور در یک مجلس نتوان نشست؛ زیرا که لعنت چون نازل شود، همه اهل آن مجلس را دریابد و جایز نیست در خانه ای که در او شراب بود، نماز کنند و مروی است که شرابخوار، اگر بیمار باشد، عیادت او مکنید و اگر بمیرد، بر سر جنازه او حاضر مشوید و اگر گواهی دهد، قبول مکنید و اگر دختر خواهد، مدهید که هر که دختر خود ار به شرابخوار دهد، چنان باشد که به دست خود به زنا برده باشد و کسی که دختر خود را به کسی دهد که در مذهب و دین موافق نبود، به تحقیق که قطع رحم کرده باشد و حرام بود چیزی خوردن بر مایده و خوانی که بر سر آن مست کننده، بیاشامد، اگرچه آن غذا بر آن آلوده نشده باشد و پاک باشد.


***


گفته اند که این خمر، معجون لعنت است. آن جوش، آواز دستِ شیطان است؛ چون دست درو کند، بجوشد؛ پس آب دهن درو اندازد تا تلخ گردد؛ پس بول درو کند تا بگندد. آن مسکین که خمر می خورد، بول شیطان می خورد و معجون لعنت است که به کار می دارد.


این خمر، زهر دین است؛ چنانکه تن را با زهر بقا نیست؟ دین را با خمر بقا نیست. مصطفی صلی الله علیه و آله گفت: «شارب الخمر کعابد الوثن»؛ این به معنی خوف عاقبت گفت؛ یعنی که بسیار افتد میخواره را که به عاقبت از ایمان درماند و به عبادت وثن کشد. چنانک یکی میخواره را به وقت مرگ گفتند: بگو «لا اله الا اللّه »! وی می گفت: شاد باش و نوش خور.

شنبه 11/6/1391 - 9:19 - 0 تشکر 537859

مال وقف


باید که از اخذ مال وقف اجتناب نماییم که دل را سیاه و عمل را تباه کند و حقّ فقرا و مساکین و یتیمان و بیوه زنان است یا موقوف بر مساجد و صوامع و بقاع خیر بود:

فقیه مدرسه دی مست بود و فتوی داد که می حرام ولی به زمال اوقاف است

نقل است که بزرگی گاوی را در زمین وقف در چرا دید، فرمود که از این گاو دیگر کاری بر نیاید و صرف شیر و گوشت آن بر متّقی روا نبود؛

صوفی شهر بین که چون لقمه شبهه می خورد پاردمش دراز باد آن حیوان خوش علف

شنبه 11/6/1391 - 9:21 - 0 تشکر 537861

طعام سلاطین ظالم


طعام اُمرا که آغشته به اشک چشم فقرا و سرشته با خون ضعفاست. کدام نبی و ولی گرد اُمرا گشت و بر خوان سلاطین نشست و چشم بر کیسه و کاسه مردم داشت و حکمت و معرفت به نجاست لذّت و شهوت دنیای دنی فروخت:

از خوان فلک قرص جوی بیش مخور انگشت عسل مخواه صد نیش مخور
از نعمت الوان شهان دست بدار خون دل صد هزار درویش مخور

شنبه 11/6/1391 - 9:22 - 0 تشکر 537862

مال یتیم


قوله تعالی: «إنَّ الَّذینَ یَأْکُلُونَ أمْوالَ الْیَتامی ظُلْما»... این آیت در شأن قیّمان فرو آمد، ایشان که مال یتیمان خورند به ناحق و این آن است که قیّم بیش از آن مزد که وی را بود به معروف، از مال یتیم برگیرد... .


«إنَّما یَأْکُلُونَ فی بُطُونِهِمْ نارًا؛ عاقبت و سرانجام خورنده مال یتیم آتش است.» این همچنان است که مصطفی صلی الله علیه و آله گفت: کسی را که از پیرایه زریّن یا سیمین آب خورد: عاقبت وی آن است که به آتش رسد.


سرّی سقطی گفت: روز قیامت هر قومی را نشانی است که خلق ایشان را به آن نشان بشناسند و خورندگان مال یتیم را به ناحق، نشان آن است که آتش از دهن ایشان و گوش و بینی و دو چشم ایشان می تابد. هر کس در ایشان نگرد، داند که ایشان مال یتیم به ظلم خورده اند.

شنبه 11/6/1391 - 9:23 - 0 تشکر 537863


پیام های متن


1. خوردن اموال و خوردنی های حرام، عذاب شدیدی در پی دارد.


2. آیات و احادیث بسیاری در حرمت خوردنی های حرام وجود دارد.


3. انسان باید برای سلامتی دنیایی و اخروی خود از خوردنی های حرام بپرهیزد.


حوزه

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.