• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن ادب و هنر > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
ادب و هنر (بازدید: 2324)
پنج شنبه 9/6/1391 - 2:31 -0 تشکر 534717
زیبایی شناسی هنر از منظر ابن سینا

بر گرفته از  http://arthamadan.ir/default.aspx?page=14674&section=newlistItem&mid=42807&pid=%2042393
دکتر هادی ربیعی

از منظر معنا شناختی وقتی به فلسفه هنر و زیبایی می پردازید باید اینگونه سوالات را پاسخ دهید که معنای هنر و زیبایی چیست و ابن سینا به آن چه پاسخی داده است؟ خب این بحث خیلی گسترده است و تمام بحث هایی که در خصوص این تعریف وجود دارد، شامل این بحث می شود. مثلا وقتی به شما بگویند موسیقی را تعریف کنید، شعر را تعریف کنید، این ها سوالاتی از منظر زیبا شناختی است. جالب است بدانید ابن سینا در خصوص معنای علم موسیقی ، معنای شعر و چیستی آن صحبت کرده است.

پنج شنبه 9/6/1391 - 2:44 - 0 تشکر 534738

راجع به اثر هنری هم می توان این صحبت را کرد که اثری هنری این ویژگی ها را داد این ها در حس مشترک ما جمع می شود و قوه ای بنام خیال این را نگه می دارد و می شود مخزن این ها چون باید حفظ شوند در ذهن که وقتی گل را دیدید و چشمتان را بستید می توانید آن را تصور کنید حتی بوی خوش و رنگ آن را هم می توانید تصور کنید بدون آنکه وجود داشته باشد. این به این دلیل است که در قوه خیال شما یک قوه دیگری هم هست که از آن می گذریم برای اداراک معانی جزئی و یک قوه دیگری هم داریم بنام متخیله که خیلی مهم است ولی با قوه خیال فرق دارد.

پنج شنبه 9/6/1391 - 2:47 - 0 تشکر 534739

قوه متخیله می آید و تمام تصوراتی که از امور محسوس دارید این ها را گاه با هم ترکیب و یا از هم تجزیه می کند مثلا شما یک کوه را قبلا دیده اید ولی الان تصورش در خیال شما وجود دارد یعنی به راحتی می توانید کوه را برای خودتان تصور کنید بدون اینکه الان در این اتاق کوهی وجود داشته باشد. مفهوم طلا را هم همه شما می توانید تصور کنید وقتی این دو مفهوم را با هم ترکیب کنید و کوه طلا را درست کنید، این قوه ویژه انسان ها و بویژه هنرمندان است. به مفهوم دقیق تر هنرمند از این قوه اش خوب استفاده می کند و صورت های مختلف را با هم ترکیب و یا از هم جدا می کند و صورتهای جدیدی را پدید می آورد که ممکن است پیش از این اصلا در دنیا وجود نداشته باشد.

پنج شنبه 9/6/1391 - 2:47 - 0 تشکر 534740

بنابر این در فلسفه هنر ابن سینا هنرمند صرفا مقلد طبیعت نیست و صرفا آن را بازنمایی نمی کند و گاهی اوقات اثری را می آفریند که حتی از طبیعت زیباتر است. اگر شما یک حیوان وحشی زشت را می بینید یک حیوان درنده خو، در عالم طبیعت یک مقدار از آن هراس دارید و ممکن است از آن فرار کنید ولی وقتی یک تابلو نقاشی طیباعی از همین حیوان درنده خو را می بینید مجذوب آن می شوید و مثلا ساعت ها به آن نگاه می کنید. این توانی است که قوه متخیله هنرمند به آن دست پیدا کرده است.

پنج شنبه 9/6/1391 - 2:48 - 0 تشکر 534741

به عنوان نکته آخر بحثم یکی دیگر از ویژگی قوه متخیله را برایتان ذکر می کنم. گفتم ویژگی اولش این بود که در واقع آینه ای است رو به طبیعت که البته آینه صرف هم نیست و می آید و تغییر و تحول و دخل و تصرف می کند در صورت های عالم طبیعت . ابن سینا معتقد است که قوه متخیله ما تواناییی دیگری هم دارد. توانایی دیگرش این است که گاهی اوقات انسانها توانایی دارند به جای اینکه از عالم محسوسات تصورات و ادراکات خودشان را درک و دریافت کنند، صورت هایی از عالم بالا و الواح محفوظه به اصطلاح درک می کند یعنی اینکه این آینه به جای این که رو به عالم طبیعت باشد رو به عالم ما فوق طبیعت ، رو به عالم فراحسی است و یکسری الهاماتی به هنر مند می شود. از آنجا و هنر ند به واسطه قوه متخیله خودش می تواند این ها را به یکسری اثر هنری تبدیلش کند به آن شکل دهد. بنابر این یکی دیگر از مباحثی که در حوزه متخیله ، ادراک و معرفت شناسی ابن سینا و بسیار گسترده است و جای کار دارد در خصوص تمام فیلسوفان و عرفای اسلامی نیز که ابن سینا به حق یکی از بزرگترین آنهاست پژوهش در زیبایی شناسی است.

پنج شنبه 9/6/1391 - 2:51 - 0 تشکر 534742

ابن سینا از فیلسوفان یونان باستان و از ارسطو خ تاثیرات بسیاری را پذیرفته است. ابن سینا جزء فیلسوفانی است که «مشائی» قلمداد می شوند. مشائیان پیرو ارسطو هستند. اما باید توجه داشت که دیدگاه ابن سینا صرفا مختص ارسطو نیست بلکه دیدگاههای نوافلاطونی مثل فیلسوفانی که در حوزه فلسفه اسکندرانی بوده اند مثل فلوتین و.. نیز موثر بوده اند . در واقع ترکیبی از آرای ارسطو و نوافلاطونی به ابن سینا رسید. از میان فیلسوفان اسلامی هم پیش از ابن سینا افرادی مثل فارابی ، سهروردی و این ها به بحث ارسطویی پرداخته است.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.