زندگی نامه دکتر رضا زمانی
رضا زمانی متولد سال 1317 شهر تهران است. وی پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و دبیرستان در سال 1336 در رشته حقوق با تمركز بر رشته قضایی به تحصیلات پرداخت و سپس با علاقه ای كه از ابتدا به رشته روانشناسی در او بود با شركت در دوره های كارشناسی ارشد دانشگاه تهران به آمریكا عزیمت نمود و دكترای روانشناسی بالینی را در سال 1354 از دانشگاه مینه سوتای آمریكا اخذ كرد. بعد از بازگشت به ایران وی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران دانشكده ادبیات و علوم انسانی گردید.گروه : علوم انسانی رشته : روان شناسی گرایش : روانشناسی بالینی
خاطرات کودکی : رضا زمانی همچون پدرش ذوق ادبی خوبی دارد و از این رو در دوره كودكی و نوجوانی كتاب های ادبیات و تاریخ و شعر بسیار می خواند. به سعدی، حافظ و فردوسی علاقه داشت و رمان های زیادی را مطالعه می كرد. از جمله «بینوایان» اثر ویكتور هوگو كه او در سنین نوجوانی، تابستانی را با آن به سر كرده بود: «یادم می آید دبستان كه می رفتم در خیابان ژاله زندگی می كردیم. آنجا پیرمرد كتابفروشی بود كه همیشه مرا به یاد پیرمرد خنزر پنزری صادق هدایت می انداخت با شالی دور گردن و همان تصویرها. او كتاب كرایه می داد و من از او خیلی كتاب كرایه می كردم و می خواندم. متأسفانه این رسم دیگر برچیده شده است.»
اوضاع اجتماعی و شرایط زندگی : رضا زمانی از شرایط خانوادگی خود، میگوید: «درس خواندن و دانشگاه رفتن در خانواده من، مسأله ای كاملاً طبیعی و معمولی بود، یعنی چیزی نبود كه من سنتی بر آن گذاشته باشم. عمویم طبیب و استاد دانشگاه بود، دایی هایم همه تحصیلات دانشگاهی داشتند. پدربزرگ مادرم، اگرچه روحانی نبود، اما تحصیلاتی در نجف داشت، خواهر و برادرانم همه تحصیلات رده بالای آكادمیك دارند. بنابراین تحصیل كردن در محیط زندگی من امری كاملاً مستعد و مساعد بود. البته پدرم هم خیلی تشویقم می كرد.»
تحصیلات رسمی و حرفه ای : دیپلم متوسطه از دبیرستان علمیه تهران سال 1336 ـ لیسانس حقوق از دانشكده حقوق، علوم سیاسی و اقتصاد دانشگاه تهران با تمركز بر رشته قضایی (۱۳۴۰) ـ فوق لیسانس روانشناسی از دانشگاه تهران (۱۳۴۵) ـ دكترای روانشناسی بالینی از دانشگاه مینه سوتا (آمریكا) در سال ۱۳۵۳ و اخذ مدرك فوق دكتری از همان دانشگاه ـ گذراندن دوره كارورزی (انترنی) به مدت یك سال، تمام وقت در بیمارستان دانشگاه كانزاس (آمریكا)
خاطرات و وقایع تحصیل : رضا زمانی عزیمت به آمریكا و تحصیل در آنجا را از وقایع آن دوران خود میداند :«دانشگاه مینه سوتا یكی از دانشگاه های نخبه رشته روانشناسی در دنیاست و به قول خودشان از دانشگاه های TOP TEN یعنی ده تای اول از میان حدود ۲۰۰۰ مؤسسه معتبر است ومن نمی دانم چطور مرا از این سر دنیا پذیرفتند! استادان خیلی برجسته و نخبه ای هم داشت كه من خیلی از كلاس های درسشان استفاده كردم. حتی بیش از آنچه لازم بود واحدهای درسی برمی داشتم كه آنها می گفتند به اندازه كافی واحد گرفته ای و دیگر بس است. ولی می دانستم كه این فرصت ها دوباره به دست نمی آیند. بنابراین با استادان آنجا خیلی درس می گرفتم و پای صحبتشان نمی نشستم. همان جا هم مرا برای دوره فوق دكتری پذیرفتند اما دانشگاه تهران عضویت در هیأت علمی را به من پیشنهاد كرد و من فكر كردم موقعیت خوبی است و بهتر است از دست نرود.»
استادان و مربیان : رضا زمانی می گوید: «در طی مسیر علمی و كسب موفقیت هایش بیش از همه از دكتر ذبیح الله صفا - كه پسر دایی پدرش بوده - تأثیر می پذیرفته و باتأكید بر شخصیت ارزنده او، از دكتر صفا به نیكی یاد می كند: «ذبیح الله صفا آدم بسیار سلیم النفس، خوب، مؤدب و انسانی والا بود. زمانی كه ایشان استاد دانشگاه بودند در همه مملكت ۱۵۰ تا ۲۰۰ استاد وجود داشت. دانشگاه ها تازه داشتند شكل می گرفتند و كم بودند و استاد دانشگاه در آن زمان وجهه خاصی داشت. به یاد می آورم در سن ۱۲ - ۱۰ سالگی وقتی گاهی از این استاد بزرگوار سؤالی می پرسیدم، می نشست كنارم و گویی دوست چندین و چند ساله من است، با حوصله و آرامش به سؤالاتم پاسخ می داد. اگر چه از دوران ابتدایی رسیدن به چنین جایگاهی را برای خودم به عنوان یك هدف تعیین كرده بودم ولی شاید حضور دكتر صفا هم این پشتكار و علاقه به ادامه مسیر را در من تشدید می كرد.»
مشاغل و سمتهای مورد تصدی : ـ روانشناس بالینی در بیمارستان عمومی شهر «مینیا پولیس» و بیمارستان ایالتی «هیستینگز» در ایالت مینه سوتا در سال های اقامت در آمریكا ـ رئیس هیأت مدیره انجمن روانشناسی ایران از پائیز ۸۵ ـ عضو هیأت مدیره انجمن روانشناسی ایران از ۱۳۵۵ تا ۵۷ و نایب رئیس این انجمن از سال ۷۳ تا ۷۷ ـ عضو هیأت مؤسس انجمن روانشناسی ایران (۱۳۷۴) ـ عضو گروه واژه گزینی تخصصی روانشناسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی (۸۱) ـ رئیس مؤسسه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران از سال ۵۸ تا ۶۳ ـ رئیس دانشكده روانشناسی و علوم تربیتی از ۱۳۸۲ تا تابستان ۸۵ ـ نماینده دانشكده روانشناسی و علوم تربیتی در هیأت ممیزه دانشگاه تهران (۲ دوره) از ۸۰ تا ۸۴ ـ دوبار معاون پژوهشی دانشكده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران ۷۶ و ۸۱ ـ بنیانگذار، صاحب امتیاز، مدیر مسئول و سردبیر نشریه «پژوهش های روانشناختی» از ۱۳۷۰ تاكنون ـ عضو هیأت تحریریه دو فصلنامه روانشناسی معاصر، علوم شناختی، نشریات انجمن روانشناسی ایران و دانشكده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، پژوهش در سلامت روانی و ... ـ عضو سابق هیأت علمی دانشگاه تهران ـ عضو كمیته علوم انسانی قطب های علمی وزارت علوم
فعالیتهای آموزشی : در زمینه تدریس رضا زمانی سعی می كرد خیلی پراكنده و متفرقه تدریس نكند و عمده فعالیت هایش در این بخش در دانشگاه تهران بود و به صورت استثنا گاهی در دانشگاه روانپزشكی و دانشگاه بهزیستی و توانبخشی به آموزش می پرداخت. دروسی كه عمدتاً تدریس می كرد شامل تاریخچه و مكاتب روانشناسی، روانشناسی یادگیری، آسیب شناسی روانی، روانشناسی بالینی، نظریه های روان درمانی و مواردی از این دست در سطوح كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكتری می شد.
مراکزی که فرد از بانیان آن به شمار می آید : رضا زمانی بنیانگذار، صاحب امتیاز، مدیر مسئول و سردبیر نشریه «پژوهش های روانشناختی» از ۱۳۷۰ تاكنون است سایر فعالیتها و برنامه های روزمره : از دیگر فعالیتهای رضا زمانی پروژه های تحقیقاتی بسیاری را به سرانجام رسانده كه برای نمونه می توان از بررسی پدیده همنوایی با گروه در فرهنگ ایرانی، تفاوت ادراك بینایی میان زن و مرد، بررسی پژوهشی برنامه تغذیه رایگان در مدارس، بررسی شیوع اختلالات روانی در كارگران صنایع، آماده سازی و تطبیق فرم فارسی مقیاس اضطراب تعامل اجتماعی و مقیاس هراس اجتماعی و هنجاریابی مقیاس درجه بندی اختلال كمبود توجه (بیش فعالی) و ترجمه و تطبیق فرم فارسی MMPI-2 را نام برد.آرا و گرایشهای خاص : اما درباره جایگاه علم روانشناسی در ایران و مقایسه با سایر كشورهای جهان و نواقص و كاستی های این علم در كشور ما،
رضا زمانی دل پری از وضع عمومی این علم دارد: «امروز روانشناسی كم و بیش مانند علوم دیگر است. تمام علوم جدیدی كه وارد مملكت ما شده اند هنوز نوپا هستند. در ذهن عامه مردم و حتی دانشجویان ما، روانشناسی یك فرم خاصی دارد كه از یك روزنه كوچك به آن نگاه می كنند. یعنی به روانشناسی بیشتر به عنوان یك رشته خدماتی مثل مشاوره و روان درمانی اشاره می شود. در حالی كه روانشناسی رشته های بسیار متعددی دارد و حوزه ای بسیار بسیار وسیع است. متأسفانه فقط بخش هایی از آن وارد مملكت ما شده و دانشجویانمان نسبت به آنها علاقه نشان می دهند. شاید تا حدودی به این علت است كه امكانات آن رشته ها و شاخه های دیگر در دسترس نیست و آنچه ساده تر است و ابزار و وسایل چندانی نمی خواهد، همین رشته هایی است كه عمدتاً در كشور وارد شده اند. از جمله بخش های عمده ای كه نیاز به ابزار و هزینه بالا دارد. مثلاً روانشناسی فیزیولوژیك كه برای تحقیق و كار، نیازمند ابزارهای بسیار گرانقیمت است، آزمایشگاه های مفصل می خواهد و كاری نیست كه با دو كتاب و وسیله ساده و تست راه بیفتد. این موارد عملاً هنوز وارد مملكت مان نشده. یا روانشناسی مهندسی رفتار یا روانشناسی اجتماعی كه بعضی از كشورهای جهان سوم به آن پرداخته اند و به ابزارآلات آنچنانی هم نیازی ندارد، هنوز آنگونه كه باید با اقبال و توجه و همتی كه شایسته است مواجه نشده.»
دكتر زمانی درباره چگونگی دسترسی به علوم جدید معتقد است: «نخستین ، ساده ترین و ضروری ترین وسیله دستیابی به علم، كتاب و منبع است. اگر من ندانم آخرین تحقیقات صورت گرفته در دنیا چیست، ممكن است كاری كه ارائه می كنم قدیمی یا تكراری باشد یا چیزی به علم روز اضافه نكند. با وجود كوشش هایی كه شده و دسترسی نسبت به سال های اولیه انقلاب بیشتر است، هنوز مشكلات اساسی و كمبودهایی داریم. مثلاً نمایشگاه سالانه بین المللی كتاب برپا می شود ولی نمایشگاه در سطحی است كه آنجا كتاب های خیلی معمولی و ساده در حد لیسانس ارائه می كنند و خبری از كتاب های روز و فوق العاده تخصصی نیست. ما هنوز برای تهیه و خرید آن كتاب ها دردسر داریم؛ كتاب هایی كه مثلاً صد هزار تومان قیمت دارند یا اینترنت و سایت های قابل استفاده هست ولی آنها نیز به شكل مناسب و دلخواه ما نیست. یعنی بیشتر ظاهری است تا واقعی. من همیشه می گویم هیچ ابن سینایی، بی مقدمه ابن سینا بروز نمی كند. یك زمینه كافی و وافی می خواهد و این زمینه تاكنون موجود نبوده. اگرچه كم كم می رود كه ایجاد شود ولی كماكان مشكلات عمده وجوددارند.»
و پیشنهاد دكتر رضا زمانی به عنوان فردی كه بیش از ۳۰سال در رشته روانشناسی مشغول تحقیق و پژوهش بوده برای رفع نواقص و كاستی ها چنین است: «احساس می كنم تحصیلات تكمیلی اصولاً باید به زبان علمی جلو بروند. چون نمی شود از منابع دست دوم و سوم استفاده كرد. هنوز كتاب های استادان خودم كه سال ها پیش ترجمه شده اند گاه گداری تجدید چاپ می شوند. در صورتی كه علم امروز نمی تواند اینگونه باشد. كتاب های مرجع و درسی رشته های مختلف را كه می بینم، هر پنج - شش سال یا حداكثر ده سال مرور می شوند و بخش عمده ای از آن تغییر می كند و مطالب تازه جایش را می گیرد. هر چه جلوتر می رویم این علم سریع تر پیش می رود. ۵۰ سال پیش به این شدت نبود، هم اكنون اینطور است و شاید در ۵۰ سال آینده، مطالب دو سال پیش نیز كهنه باشد. بنابراین در فرهنگی كه هنوز كتاب ترجمه شده ۲۰ سال پیش - كه آن خود متعلق به ۱۰ سال پیشتر بوده - تدریس می شود، نمی توان پیشرو و پیشگام بود. پیشرو بودن مقدمات می خواهد و اگرچه تحولات عظیمی حاصل شده اما این مقدمات هنوز حاصل نشده است. من شاهدم دانشجویان دوره فوق لیسانس و حتی دكترای ما از زبان استفاده می كنند ولی احساس می كنم برداشتی كه از متن دارند به آن وقتی كه لازم است داشته باشند، نیست و این به دلیل ضعف موجود در زبان است.»
چگونگی عرضه آثار : رضا زمانی تا امروز سخنرانی های بسیاری در عرصه های داخلی و بین المللی داشته كه از آن جمله می توان به سخنرانی اش در دانشكده روانشناسی دانشگاه كارلتن كانادا درباره تاریخچه روانشنانسی در ایران اشاره كرد. علاوه بر مقالات متعددی كه برای مجلات علمی مختلف نگاشته است در حوزه نشر كتاب دو اثر به زبان انگلیسی تحریر كرده است كه از آن دو می توان به كتاب The Persian MMPI in international adaptations of MMPI اشاره كرد. آخرین مقاله او كه به تازگی در مجله پژوهش های روانشناختی به چاپ رسیده، «رابطه سبك های مقابله و اسناد با افسردگی» نام دارد.
و نگارش و ارائه مقالات علمی ـ پژوهشی بسیاری همچون: اثر آرامش عضلانی وفشار روانی بر فشار خون طبیعی، رابطه ناسازگاری اجتماعی فرزندان با غیبت مادر از خانه به علت اشتغال، بررسی پژوهشی تغذیه رایگان، جنبه های روان شناختی ناباروری، مطالعه مقایسه ای پایه های فردی ـ شناختی و انگیزشی پیش داوری نسبت به مهاجران افغان و ....
آثار : اصول شرطی سازی و یادگیری ویژگی اثر : ترجمه2 پرسش و پاسخ در باب آزادی، دموكراسی و جامعه مدنی ویژگی اثر : ترجمه3 زمینه روانشناسی هیلگارد ویژگی اثر : ترجمه4 واژه نامه تطبیقی روانشناسی، روانپزشكی، علوم تربیتی ویژگی اثر : ترجمه
دکتر رضا زمانی
zamani@iricss.org
تحصیلات دانشگاهی و دوره های تخصصی:
• لیسانس (کارشناسی) از دانشکده حقوق، علوم سیاسی و اقتصاد دانشگاه تهران (با تمرکز بر رشته قضایی) در سال ١٣٤٠
• فوق لیسانس (کارشناسی ارشد) در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران در سال ١٣٤٥
• دکترای روانشناسی بالینی از دانشگاه مینهسوتای آمریکا در سال ١٣٥٣ و طی دوره فرادکتری در همان دانشگاه . شروع به کار به عنوان استادیار در گروه روانشناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران در. سال ١٣٥٣
• دوره کارورزی (انترنی) به مدت یک سال بهطور تمام وقت در بیمارستان دانشگاه کانزاس آمریکا.
• روانشناس بالینی در بیمارستان عمومی شهر مینیاپلیس و نیز بیمارستان ایالتی هیستینگز در ایالت مینهسوتا طی سالهای اقامت در آمریکا.
تجربه های شغلی (خارج از پژوهشکده):
مسؤولیتهای دانشگاهی:
• رئیس مؤسسه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران از سال ١٣٥٨ تا ١٣٦٣ به انتخاب همکاران مؤسسه
• نماینده مؤسسات تحقیقاتی وابسته به دانشکده ادبیات و علوم انسانی در شورای پژوهشی دانشگاه تهران
• نماینده دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی در هیأت ممیزه دانشگاه تهران در دو دوره (از سال ١٣٨٠ تا (١٣٨٤
• دوبار معاون پژوهشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران ( دو باردر سال های ١٣٧٦ و (١٣٨١
.( • ریاست دانشکده روان شناسی با انتخاب توسط همکاران عضو هیأت علمی دانشکده (از ١٣٨٢ تا ١٣٨٥
فعالیتهای آموزشی:
تدریس دروس تاریخچه و مکاتب روانشناسی، روانشناسی یادگیری، آسیب شناسی روانی، روانشناسی بالینی، روانشناسی سلامت، و نیز درس نظریههای رواندرمانی در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری.
کتاب ها و مقاله های منتشر شده:
نشریات ادواری:بنیانگذار و صاحب امتیاز نشریه پژوهشهای روانشناختی، و نیز مدیر مسؤول و سردبیر این نشریه از سال ١٣٧٠ تا کنون. این نشریه از ابتدای انتشار تا کنون از طرف کمیته نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شناخته شده است « علمی پژوهشی » حائز رتبة عضویت در هیأت تحریریه نشریه روانپزشکی که بنیانگذار آن مرحوم دکتر میرسپاسی بودند. •
عضویت در هیأت تحریریة دو فصلنامه روانشناسی معاصر (نشریه انجمن روانشناسی ایران)؛ نشریه •
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، نشریه علوم شناختی، و چند نشریه دیگر.
از جمله کتابها و مقالات زیر به صورت انفرادی یا مشترک:
١- کتابها:
• پرسش و پاسخ در باب آزادی، دمکراسی، و جامعه مدنی ١٣٧٧
( • زمینه روانشناسی هیلگارد ( ١٣٧٤ ) و متن کامل زمینه روانشناسی هیلگارد با تجدید نظر( ١٣٨٤
• اصول شرطیسازی و یادگیری (آماده چاپ)
• واژهنامه تطبیقی روانشناسی، روانپزشکی، علوم تربیتی (آماده چاپ)
و نیز:
Treatment of Migraine Headache through Biofeedback or Muscular Relaxation, (1975), University of
Minnesota.
Adaptations of MMPT-2, edited by James N.Butcher, (1996) MMPI–2 in International The Persian
.Press University of Minnesota
٢- مقالات:
• اثر آرامش عضلانی و فشار روانی بر فشار خون طبیعی، مجله روانشناسی ١٣٥٥
• رابطة ناسازگاری اجتماعی فرزندان با غیبت مادر از خانه به علت اشتغال، امور فرهنگی دانشگاه تهران
١٣٥٤
• بررسی پژوهشی تغذیه رایگان، نشریه دانشکده ١٣٥٦
• پژوهشی در مورد تأثیر اکثریت متفق بر اقلیت واحد، بازسازی آزمایش اصلی همنواییاش با آزمودنیهای
ایرانی، پژوهشهای روانشناختی ١٣٧٠
• تفاوت ادراک بینایی زن و مرد، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی، ١٣٧٤
• جنبههای روانشناختی ناباروری، پژوهشهای روانشناختی، ١٣٧٦
• بررسی تأثیر فشار روانی بر برخی از متغیرهای سیستم ایمنی با توجه به نقش سرسختی روان- شناختی، مجله روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، ١٣٨٠
• تأثیر حالات خلقی بر سرعت پردازش ذهنی، مجله دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، ١٣٨٢
• مطالعة مقایسهایِ پایههای فردی، شناختی، و انگیزشی پیشداوری نسبت به مهاجران افغان، ١٣٨٤
• رابطة سبكهای مقابله و اسناد با افسردگی، نشریه پژوهشهای روانشناختی ١٣٨٥
• رابطه سبكهای اسناد با رخدادهای استرسزای زندگی و سلامت عمومی، نشریه پژوهشهای روان- شناختی ١٣٨٥
• چند مقاله دیگر آماده چاپ یا در حال آماده سازی برای نشر
پژوهش ها (پایان یافته، در حال انجام، مورد علاقه):
اجرای تحقیقات زیر در قالب پروژههای پژوهشی علاوه بر تحقیقاتی است که در قالب پایاننامه انجام شدهاند:
• بررسی پدیده همنوایی با گروه در فرهنگ ایرانی
• تفاوت ادراک بینایی بین زن و مرد
• بررسی پژوهشی برنامه تغذیه رایگان در مدارس
MMPI- • ترجمه و تطبیق فرم فارسی 2
• بررسی شیوع اختلالات روانی در کارگران صنایع
• بررسی تأثیر استرس بر سیستم ایمنی و نقش سرسختی روانشناسی به عنوان عاملی تعدیلکنندگی
• آماده سازی و تطبیق فرم فارسی مقیاس اضطراب تعامل اجتماعی و مقیاس هراس اجتماعی
• راهنمایی و مشاوره کارهای پژوهشی بسیار متعدد در قالب پژوهشهای عملی دوره کارشناسی، پایان -نامه های کارشناسی ارشد، و رساله های دکتری.
نام و نام خانوادگی : رضا زمانی
كارشناسی: اقتصاد، علوم سیاسی و حقوق، دانشگاه تهران، 1340
كارشناسی ارشد: روانشناسی، دانشگاه تهران، 1344
دكتری: روانشناسی بالینی، رشته فرعی یادگیری، دانشگاه مینه سوتای آمریكا، 1974
رتبه علمی: دانشیار
محل خدمت: دانشگاه تهران، 1/12/1353 (بازنشسته از تاریخ 1/6/1385)
٭ مسؤولیتهای دانشگاهی:
1- سرپرست مؤسسه روانشناسی، دانشگاه تهران، 7/1/1358 تا 2/10/1363
2- نماینده مؤسسات تحقیقاتی وابسته به دانشكده ادبیات و علوم انسانی در شورای پژوهش دانشگاه، از 1/4/63 تا ..
3- نماینده گروه روانشناسی در شورای تحصیلات تكمیلی دانشكده، از ابتدای 1375 تا 1381
4- معاون پژوهشی دانشكده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، از 14/2/1376 تا 19/8/1376
5- عضو كمیته ارتقاء دانشكده، 10/3/78 تا كنون
6- عضویت در هیأت ممیزه دانشگاه تهران (نماینده هیأت علمی دانشكده روانشناسی و علوم تربیتی)، دو دوره از 1380 تا 1384
7- معاون پژوهشی دانشكده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، از 2/9/1381 تا 25/7/1382
8- رئیس دانشكده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، از 26/7/1382 تا 1/6/1385
9- عضو گروه واژهگزینی تخصصی روانشناسی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، از 2/11/81 تا کنون
10- عضو كمیته ملی آموزش عالی وابسته به كمیسیون ملی یونسكو، از 5/7/1385 تا کنون
11- مدیر برنامههای آموزشی و پژوهشی روانشناسی در پژوهشكده علوم شناختی، از 1/9/1385 الی 30/8/1386
12- سرپرست پژوهشكده علوم شناختی از 1/9/1386 تا 31/6/1389
٭ تألیفات (انفرادی و مشترك)
مقالات
1- بایوفیدبك و فشار خون، نشریه روانشناسی، 1355
2- بررسی پژوهشی تغذیه رایگان، نشریه دانشكده، 1356
3- پژوهشی در مورد تأثیر اكثریت متفق بر اقلیت واحد؛ بازسازی آزمایش اصلی همنواییاش با آزمودنیهای ایرانی،
پژوهشهای روانشناختی، 1370
4- پیگردی در حافظه كوتاهمدت؛ اثر تكرار و جایگاه در فهرست بر زمان واكنش، در شرایط حذف مرور ذهنی، پژوهشهای روانشناختی، 1371، دوره 1، شماره 3 و 4
5- تفاوت ادراك بینایی در زن و مرد، مجله دانشكده ادبیات، 1374
6- جنبههای روانشناختی ناباروری، پژوهشهای روانشناختی، شماره 8، 1376
7- بررسی تأثیر فشار روانی بر برخی از متغیرهای سیستم ایمنی با توجه به نقش سرسختی روانشناختی، مجله روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران، 1380
8- تأثیر حالات خلقی بر سرعت پردازش ذهنی، مجله دانشكده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، 1382
9- مطالعة مقایسهای پایههای فردی، شناختی، و انگیزشی پیشداوری نسبت به مهاجران افغان، مجله پژوهشهای روانشناختی، 1384
10- بررسی رابطة سبکهای مقابله و اسناد با افسردگی، شماره 17 مجله پژوهشهای روانشناختی 1385
11- رابطه سبكهای اسناد با رخدادهای استرسزای زندگی و سلامت عمومی، شماره 18 مجله پژوهشهای روانشناختی 1385
12- بررسی رابطة رضایت شغلی با سلامت روانی كاركنان (مطالعة موردی اداره كل امور مالیاتی غرب تهران)، فصلنامه مالیات و توسعه، پیش شماره سوم، بهار و تابستان 1386
13- تعیین مشخصات روانسنجی مقیاس درجهبندی SNSP-IV اجرای والدین، فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی، دوره 1، شماره 31، پاییز 1386
14- رابطة افكار مثبت و منفی اتوماتیك با افسردگی، مجله روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، شماره 3، پاییز 1386
15- اعتباریابی نسخة فارسی پرسشنامة بازنگری شده وسواسی ـ اجباری در جمعیت دانشجویی، مجله پژوهشهای روانشناختی شماره 21 مجله پژوهشهای روانشناختی 1387
16- تأثیر مصاحبة انگیزشی بر بهبود شاخصهای سلامت جسمی (كاهش وزن و كنترل قند خون) در افراد مبتلا به دیابت نوع دو، مجله روانشناسی معاصر، پاییز 1387
17- رابطه استرس ادراک شده و سلامت عمومی، با توجه به سبکهای تبیین، مجله دانشكده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، زمستان 1387
18-Nezami, E., Zamani, R., & DeFrank, G. (2008). Linguistic translation of psychological assessment tools. Evaluation & the Health Professions, 31, 313-317.
19- اثربخشی مدل اطلاعات ـ انگیزش ـ مهارتهای رفتاری بر میزان پیروی بیماران قلبی ـ عروقی تحت عمل بایپس، مجله پژوهشهای روانشناختی شماره 24، 1388
كتابها
1- Treatment of migraine headache through biofeedback or muscular relaxation, 975, University of Minnesota.
2- Nezami, E., & Zamani, R. The Persian MMPT-2: In International Adaptations of MMP-2, James N. Butcher (editor), 1996, University of Minnesota Press.
3 - پرسش و پاسخ در باب آزادی، دموكراسی و جامعه مدنی، نشر ثالث، 1377
4- زمینه روانشناسی هیلگارد جلد اول (دو فصل)، انتشارات رشد، 1378
5- زمینه روانشناسی هیلگارد متن كامل (دو فصل با تجدیدنظر كامل)، انتشارات رشد، 1382
6- اصول شرطیسازی و یادگیری، انتشارات رشد، 1387
7- واژهنامه تطبیقی روانشناسی، روانپزشكی و علوم تربیتی، انتشارات قو، زیرچاپ
٭ طرحهای تحقیقاتی (انفرادی و مشترك)
1- بررسی پدیده همنوایی با گروه در فرهنگ ایرانی، 1371
2- تفاوت ادراك بینایی بین زن و مرد، 1371
3- ترجمه و تطبیق فرم فارسی MMPI-2، 1374
4- بررسی شیوع اختلالات روانی در كارگران صنایع، 1377
5- بررسی تأثیر استرس بر سیستم ایمنی و نقش سرسختی روانشناسی به عنوان عاملی تعدیلكننده، 1380
6- آماده سازی و تطبیق فرم فارسی مقیاس اضطراب تعامل اجتماعی و مقیاس هراس اجتماعی
7- هنجاریابی مقیاس درجهبندی اختلال كمبود توجه/ بیش فعالی 1385
8- راهنمایی و مشاورة كارهای پژوهشی متعدد در قالب پژوهشهای عملی دوره كارشناسی، پایاننامههای كارشناسی ارشد، و رسالههای دكتری
٭ مقالات ارائهشده در مجامع علمی حدود دوازده مورد
٭ فعالیت در نشریات علمی
1- نشریه پژوهشهای روانشناختی، بنیانگذار، سردبیر و مدیر مسؤول، از 1370 تا كنون
2- مجله روانپزشكی، عضو هیئت تحریریه، 1355 تا 1357
3- مجله روانشناسی انجمن روانشناسی ایران، عضو هیئت تحریریه، 1355 تا 1357
4- مجله دانشكده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، عضو هیئت تحریریه، از 12/10/1374 تاكنون
5- نشریه علوم شناختی، مؤسسه علوم شناختی، عضو هیأت تحریریه
6- نشریه پژوهشهای روانی ـ تربیتی، دانشگاه تربیت معلم، عضو هیأت تحریریه، 5/3/1382
7- نشریه روانشناسی معاصر، انجمن روانشناسی ایران، عضو هیأت تحریریه، 1384
8- نشریه بینالمللی روانشناسی (International Journal of Psychology) انجمن روانشناسی ایران، سردبیر (یك شماره) و مدیر مسؤول و عضو هیأت تحریریه، از 1385
9- نشریه سلامت روانشناختی، قطب علمی روانشناسی، دانشگاه تربیت معلم، عضو هیأت تحریریه
٭ عضویت در كمیتههای علمی مجامع علمی نزدیك به ده مورد
٭ راهنمایی و مشاوره پایاننامه
- دوره كارشناسی، بسیار متعدد
- دوره كارشناسی ارشد، بیش از 30 مورد
- دكتری، 5 مورد
٭ مسؤولیت در انجمنهای علمی
- عضو هیأت مدیره انجمن روانشناسی ایران، 1355 تا 1357
- عضو هیأت مؤسس انجمن روانشناسی ایران، 1373
- عضو هیأت مدیره و نایب رئیس انجمن روانشناسی ایران، 1373 تا 1377
- ریاست هیأت مدیره انجمن روانشناسی ایران از پاییز 1385 تا کنون
٭ مجامع علمی
- سخنرانیهای بسیار در عرصههای داخلی و بینالمللی از جمله: سخنرانی در دانشكده روانشناسی دانشگاه كارلتن كانادا دربارة تاریخچه روانشناسی در ایران
- رابطه رضایت شغلی با سلامت روانی كارمندان، همایش ملی روانشناسی و جامعه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن/ 16 اسفند 1385.
٭ چندین لوح تقدیر
زندگی نامه دکتر رضا زمانی
رضا زمانی متولد سال 1317 شهر تهران است. وی پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و دبیرستان در سال 1336 در رشته حقوق با تمركز بر رشته قضایی به تحصیلات پرداخت و سپس با علاقه ای كه از ابتدا به رشته روانشناسی در او بود با شركت در دوره های كارشناسی ارشد دانشگاه تهران به آمریكا عزیمت نمود و دكترای روانشناسی بالینی را در سال 1354 از دانشگاه مینه سوتای آمریكا اخذ كرد. بعد از بازگشت به ایران وی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران دانشكده ادبیات و علوم انسانی گردید.گروه : علوم انسانی رشته : روان شناسی گرایش : روانشناسی بالینی
خاطرات کودکی : رضا زمانی همچون پدرش ذوق ادبی خوبی دارد و از این رو در دوره كودكی و نوجوانی كتاب های ادبیات و تاریخ و شعر بسیار می خواند. به سعدی، حافظ و فردوسی علاقه داشت و رمان های زیادی را مطالعه می كرد. از جمله «بینوایان» اثر ویكتور هوگو كه او در سنین نوجوانی، تابستانی را با آن به سر كرده بود: «یادم می آید دبستان كه می رفتم در خیابان ژاله زندگی می كردیم. آنجا پیرمرد كتابفروشی بود كه همیشه مرا به یاد پیرمرد خنزر پنزری صادق هدایت می انداخت با شالی دور گردن و همان تصویرها. او كتاب كرایه می داد و من از او خیلی كتاب كرایه می كردم و می خواندم. متأسفانه این رسم دیگر برچیده شده است.»
اوضاع اجتماعی و شرایط زندگی : رضا زمانی از شرایط خانوادگی خود، میگوید: «درس خواندن و دانشگاه رفتن در خانواده من، مسأله ای كاملاً طبیعی و معمولی بود، یعنی چیزی نبود كه من سنتی بر آن گذاشته باشم. عمویم طبیب و استاد دانشگاه بود، دایی هایم همه تحصیلات دانشگاهی داشتند. پدربزرگ مادرم، اگرچه روحانی نبود، اما تحصیلاتی در نجف داشت، خواهر و برادرانم همه تحصیلات رده بالای آكادمیك دارند. بنابراین تحصیل كردن در محیط زندگی من امری كاملاً مستعد و مساعد بود. البته پدرم هم خیلی تشویقم می كرد.»
تحصیلات رسمی و حرفه ای : دیپلم متوسطه از دبیرستان علمیه تهران سال 1336 ـ لیسانس حقوق از دانشكده حقوق، علوم سیاسی و اقتصاد دانشگاه تهران با تمركز بر رشته قضایی (۱۳۴۰) ـ فوق لیسانس روانشناسی از دانشگاه تهران (۱۳۴۵) ـ دكترای روانشناسی بالینی از دانشگاه مینه سوتا (آمریكا) در سال ۱۳۵۳ و اخذ مدرك فوق دكتری از همان دانشگاه ـ گذراندن دوره كارورزی (انترنی) به مدت یك سال، تمام وقت در بیمارستان دانشگاه كانزاس (آمریكا)
خاطرات و وقایع تحصیل : رضا زمانی عزیمت به آمریكا و تحصیل در آنجا را از وقایع آن دوران خود میداند :«دانشگاه مینه سوتا یكی از دانشگاه های نخبه رشته روانشناسی در دنیاست و به قول خودشان از دانشگاه های TOP TEN یعنی ده تای اول از میان حدود ۲۰۰۰ مؤسسه معتبر است ومن نمی دانم چطور مرا از این سر دنیا پذیرفتند! استادان خیلی برجسته و نخبه ای هم داشت كه من خیلی از كلاس های درسشان استفاده كردم. حتی بیش از آنچه لازم بود واحدهای درسی برمی داشتم كه آنها می گفتند به اندازه كافی واحد گرفته ای و دیگر بس است. ولی می دانستم كه این فرصت ها دوباره به دست نمی آیند. بنابراین با استادان آنجا خیلی درس می گرفتم و پای صحبتشان نمی نشستم. همان جا هم مرا برای دوره فوق دكتری پذیرفتند اما دانشگاه تهران عضویت در هیأت علمی را به من پیشنهاد كرد و من فكر كردم موقعیت خوبی است و بهتر است از دست نرود.»
استادان و مربیان : رضا زمانی می گوید: «در طی مسیر علمی و كسب موفقیت هایش بیش از همه از دكتر ذبیح الله صفا - كه پسر دایی پدرش بوده - تأثیر می پذیرفته و باتأكید بر شخصیت ارزنده او، از دكتر صفا به نیكی یاد می كند: «ذبیح الله صفا آدم بسیار سلیم النفس، خوب، مؤدب و انسانی والا بود. زمانی كه ایشان استاد دانشگاه بودند در همه مملكت ۱۵۰ تا ۲۰۰ استاد وجود داشت. دانشگاه ها تازه داشتند شكل می گرفتند و كم بودند و استاد دانشگاه در آن زمان وجهه خاصی داشت. به یاد می آورم در سن ۱۲ - ۱۰ سالگی وقتی گاهی از این استاد بزرگوار سؤالی می پرسیدم، می نشست كنارم و گویی دوست چندین و چند ساله من است، با حوصله و آرامش به سؤالاتم پاسخ می داد. اگر چه از دوران ابتدایی رسیدن به چنین جایگاهی را برای خودم به عنوان یك هدف تعیین كرده بودم ولی شاید حضور دكتر صفا هم این پشتكار و علاقه به ادامه مسیر را در من تشدید می كرد.»
مشاغل و سمتهای مورد تصدی : ـ روانشناس بالینی در بیمارستان عمومی شهر «مینیا پولیس» و بیمارستان ایالتی «هیستینگز» در ایالت مینه سوتا در سال های اقامت در آمریكا ـ رئیس هیأت مدیره انجمن روانشناسی ایران از پائیز ۸۵ ـ عضو هیأت مدیره انجمن روانشناسی ایران از ۱۳۵۵ تا ۵۷ و نایب رئیس این انجمن از سال ۷۳ تا ۷۷ ـ عضو هیأت مؤسس انجمن روانشناسی ایران (۱۳۷۴) ـ عضو گروه واژه گزینی تخصصی روانشناسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی (۸۱) ـ رئیس مؤسسه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران از سال ۵۸ تا ۶۳ ـ رئیس دانشكده روانشناسی و علوم تربیتی از ۱۳۸۲ تا تابستان ۸۵ ـ نماینده دانشكده روانشناسی و علوم تربیتی در هیأت ممیزه دانشگاه تهران (۲ دوره) از ۸۰ تا ۸۴ ـ دوبار معاون پژوهشی دانشكده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران ۷۶ و ۸۱ ـ بنیانگذار، صاحب امتیاز، مدیر مسئول و سردبیر نشریه «پژوهش های روانشناختی» از ۱۳۷۰ تاكنون ـ عضو هیأت تحریریه دو فصلنامه روانشناسی معاصر، علوم شناختی، نشریات انجمن روانشناسی ایران و دانشكده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، پژوهش در سلامت روانی و ... ـ عضو سابق هیأت علمی دانشگاه تهران ـ عضو كمیته علوم انسانی قطب های علمی وزارت علوم
فعالیتهای آموزشی : در زمینه تدریس رضا زمانی سعی می كرد خیلی پراكنده و متفرقه تدریس نكند و عمده فعالیت هایش در این بخش در دانشگاه تهران بود و به صورت استثنا گاهی در دانشگاه روانپزشكی و دانشگاه بهزیستی و توانبخشی به آموزش می پرداخت. دروسی كه عمدتاً تدریس می كرد شامل تاریخچه و مكاتب روانشناسی، روانشناسی یادگیری، آسیب شناسی روانی، روانشناسی بالینی، نظریه های روان درمانی و مواردی از این دست در سطوح كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكتری می شد.
مراکزی که فرد از بانیان آن به شمار می آید : رضا زمانی بنیانگذار، صاحب امتیاز، مدیر مسئول و سردبیر نشریه «پژوهش های روانشناختی» از ۱۳۷۰ تاكنون است سایر فعالیتها و برنامه های روزمره : از دیگر فعالیتهای رضا زمانی پروژه های تحقیقاتی بسیاری را به سرانجام رسانده كه برای نمونه می توان از بررسی پدیده همنوایی با گروه در فرهنگ ایرانی، تفاوت ادراك بینایی میان زن و مرد، بررسی پژوهشی برنامه تغذیه رایگان در مدارس، بررسی شیوع اختلالات روانی در كارگران صنایع، آماده سازی و تطبیق فرم فارسی مقیاس اضطراب تعامل اجتماعی و مقیاس هراس اجتماعی و هنجاریابی مقیاس درجه بندی اختلال كمبود توجه (بیش فعالی) و ترجمه و تطبیق فرم فارسی MMPI-2 را نام برد.آرا و گرایشهای خاص : اما درباره جایگاه علم روانشناسی در ایران و مقایسه با سایر كشورهای جهان و نواقص و كاستی های این علم در كشور ما،
رضا زمانی دل پری از وضع عمومی این علم دارد: «امروز روانشناسی كم و بیش مانند علوم دیگر است. تمام علوم جدیدی كه وارد مملكت ما شده اند هنوز نوپا هستند. در ذهن عامه مردم و حتی دانشجویان ما، روانشناسی یك فرم خاصی دارد كه از یك روزنه كوچك به آن نگاه می كنند. یعنی به روانشناسی بیشتر به عنوان یك رشته خدماتی مثل مشاوره و روان درمانی اشاره می شود. در حالی كه روانشناسی رشته های بسیار متعددی دارد و حوزه ای بسیار بسیار وسیع است. متأسفانه فقط بخش هایی از آن وارد مملكت ما شده و دانشجویانمان نسبت به آنها علاقه نشان می دهند. شاید تا حدودی به این علت است كه امكانات آن رشته ها و شاخه های دیگر در دسترس نیست و آنچه ساده تر است و ابزار و وسایل چندانی نمی خواهد، همین رشته هایی است كه عمدتاً در كشور وارد شده اند. از جمله بخش های عمده ای كه نیاز به ابزار و هزینه بالا دارد. مثلاً روانشناسی فیزیولوژیك كه برای تحقیق و كار، نیازمند ابزارهای بسیار گرانقیمت است، آزمایشگاه های مفصل می خواهد و كاری نیست كه با دو كتاب و وسیله ساده و تست راه بیفتد. این موارد عملاً هنوز وارد مملكت مان نشده. یا روانشناسی مهندسی رفتار یا روانشناسی اجتماعی كه بعضی از كشورهای جهان سوم به آن پرداخته اند و به ابزارآلات آنچنانی هم نیازی ندارد، هنوز آنگونه كه باید با اقبال و توجه و همتی كه شایسته است مواجه نشده.»
دكتر زمانی درباره چگونگی دسترسی به علوم جدید معتقد است: «نخستین ، ساده ترین و ضروری ترین وسیله دستیابی به علم، كتاب و منبع است. اگر من ندانم آخرین تحقیقات صورت گرفته در دنیا چیست، ممكن است كاری كه ارائه می كنم قدیمی یا تكراری باشد یا چیزی به علم روز اضافه نكند. با وجود كوشش هایی كه شده و دسترسی نسبت به سال های اولیه انقلاب بیشتر است، هنوز مشكلات اساسی و كمبودهایی داریم. مثلاً نمایشگاه سالانه بین المللی كتاب برپا می شود ولی نمایشگاه در سطحی است كه آنجا كتاب های خیلی معمولی و ساده در حد لیسانس ارائه می كنند و خبری از كتاب های روز و فوق العاده تخصصی نیست. ما هنوز برای تهیه و خرید آن كتاب ها دردسر داریم؛ كتاب هایی كه مثلاً صد هزار تومان قیمت دارند یا اینترنت و سایت های قابل استفاده هست ولی آنها نیز به شكل مناسب و دلخواه ما نیست. یعنی بیشتر ظاهری است تا واقعی. من همیشه می گویم هیچ ابن سینایی، بی مقدمه ابن سینا بروز نمی كند. یك زمینه كافی و وافی می خواهد و این زمینه تاكنون موجود نبوده. اگرچه كم كم می رود كه ایجاد شود ولی كماكان مشكلات عمده وجوددارند.»
و پیشنهاد دكتر رضا زمانی به عنوان فردی كه بیش از ۳۰سال در رشته روانشناسی مشغول تحقیق و پژوهش بوده برای رفع نواقص و كاستی ها چنین است: «احساس می كنم تحصیلات تكمیلی اصولاً باید به زبان علمی جلو بروند. چون نمی شود از منابع دست دوم و سوم استفاده كرد. هنوز كتاب های استادان خودم كه سال ها پیش ترجمه شده اند گاه گداری تجدید چاپ می شوند. در صورتی كه علم امروز نمی تواند اینگونه باشد. كتاب های مرجع و درسی رشته های مختلف را كه می بینم، هر پنج - شش سال یا حداكثر ده سال مرور می شوند و بخش عمده ای از آن تغییر می كند و مطالب تازه جایش را می گیرد. هر چه جلوتر می رویم این علم سریع تر پیش می رود. ۵۰ سال پیش به این شدت نبود، هم اكنون اینطور است و شاید در ۵۰ سال آینده، مطالب دو سال پیش نیز كهنه باشد. بنابراین در فرهنگی كه هنوز كتاب ترجمه شده ۲۰ سال پیش - كه آن خود متعلق به ۱۰ سال پیشتر بوده - تدریس می شود، نمی توان پیشرو و پیشگام بود. پیشرو بودن مقدمات می خواهد و اگرچه تحولات عظیمی حاصل شده اما این مقدمات هنوز حاصل نشده است. من شاهدم دانشجویان دوره فوق لیسانس و حتی دكترای ما از زبان استفاده می كنند ولی احساس می كنم برداشتی كه از متن دارند به آن وقتی كه لازم است داشته باشند، نیست و این به دلیل ضعف موجود در زبان است.»
چگونگی عرضه آثار : رضا زمانی تا امروز سخنرانی های بسیاری در عرصه های داخلی و بین المللی داشته كه از آن جمله می توان به سخنرانی اش در دانشكده روانشناسی دانشگاه كارلتن كانادا درباره تاریخچه روانشنانسی در ایران اشاره كرد. علاوه بر مقالات متعددی كه برای مجلات علمی مختلف نگاشته است در حوزه نشر كتاب دو اثر به زبان انگلیسی تحریر كرده است كه از آن دو می توان به كتاب The Persian MMPI in international adaptations of MMPI اشاره كرد. آخرین مقاله او كه به تازگی در مجله پژوهش های روانشناختی به چاپ رسیده، «رابطه سبك های مقابله و اسناد با افسردگی» نام دارد.
و نگارش و ارائه مقالات علمی ـ پژوهشی بسیاری همچون: اثر آرامش عضلانی وفشار روانی بر فشار خون طبیعی، رابطه ناسازگاری اجتماعی فرزندان با غیبت مادر از خانه به علت اشتغال، بررسی پژوهشی تغذیه رایگان، جنبه های روان شناختی ناباروری، مطالعه مقایسه ای پایه های فردی ـ شناختی و انگیزشی پیش داوری نسبت به مهاجران افغان و ....
آثار : اصول شرطی سازی و یادگیری ویژگی اثر : ترجمه2 پرسش و پاسخ در باب آزادی، دموكراسی و جامعه مدنی ویژگی اثر : ترجمه3 زمینه روانشناسی هیلگارد ویژگی اثر : ترجمه4 واژه نامه تطبیقی روانشناسی، روانپزشكی، علوم تربیتی ویژگی اثر : ترجمه
دکتر رضا زمانی
zamani@iricss.org
تحصیلات دانشگاهی و دوره های تخصصی:
• لیسانس (کارشناسی) از دانشکده حقوق، علوم سیاسی و اقتصاد دانشگاه تهران (با تمرکز بر رشته قضایی) در سال ١٣٤٠
• فوق لیسانس (کارشناسی ارشد) در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران در سال ١٣٤٥
• دکترای روانشناسی بالینی از دانشگاه مینهسوتای آمریکا در سال ١٣٥٣ و طی دوره فرادکتری در همان دانشگاه . شروع به کار به عنوان استادیار در گروه روانشناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران در. سال ١٣٥٣
• دوره کارورزی (انترنی) به مدت یک سال بهطور تمام وقت در بیمارستان دانشگاه کانزاس آمریکا.
• روانشناس بالینی در بیمارستان عمومی شهر مینیاپلیس و نیز بیمارستان ایالتی هیستینگز در ایالت مینهسوتا طی سالهای اقامت در آمریکا.
تجربه های شغلی (خارج از پژوهشکده):
مسؤولیتهای دانشگاهی:
• رئیس مؤسسه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران از سال ١٣٥٨ تا ١٣٦٣ به انتخاب همکاران مؤسسه
• نماینده مؤسسات تحقیقاتی وابسته به دانشکده ادبیات و علوم انسانی در شورای پژوهشی دانشگاه تهران
• نماینده دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی در هیأت ممیزه دانشگاه تهران در دو دوره (از سال ١٣٨٠ تا (١٣٨٤
• دوبار معاون پژوهشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران ( دو باردر سال های ١٣٧٦ و (١٣٨١
.( • ریاست دانشکده روان شناسی با انتخاب توسط همکاران عضو هیأت علمی دانشکده (از ١٣٨٢ تا ١٣٨٥
فعالیتهای آموزشی:
تدریس دروس تاریخچه و مکاتب روانشناسی، روانشناسی یادگیری، آسیب شناسی روانی، روانشناسی بالینی، روانشناسی سلامت، و نیز درس نظریههای رواندرمانی در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری.
کتاب ها و مقاله های منتشر شده:
نشریات ادواری:بنیانگذار و صاحب امتیاز نشریه پژوهشهای روانشناختی، و نیز مدیر مسؤول و سردبیر این نشریه از سال ١٣٧٠ تا کنون. این نشریه از ابتدای انتشار تا کنون از طرف کمیته نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شناخته شده است « علمی پژوهشی » حائز رتبة عضویت در هیأت تحریریه نشریه روانپزشکی که بنیانگذار آن مرحوم دکتر میرسپاسی بودند. •
عضویت در هیأت تحریریة دو فصلنامه روانشناسی معاصر (نشریه انجمن روانشناسی ایران)؛ نشریه •
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، نشریه علوم شناختی، و چند نشریه دیگر.
از جمله کتابها و مقالات زیر به صورت انفرادی یا مشترک:
١- کتابها:
• پرسش و پاسخ در باب آزادی، دمکراسی، و جامعه مدنی ١٣٧٧
( • زمینه روانشناسی هیلگارد ( ١٣٧٤ ) و متن کامل زمینه روانشناسی هیلگارد با تجدید نظر( ١٣٨٤
• اصول شرطیسازی و یادگیری (آماده چاپ)
• واژهنامه تطبیقی روانشناسی، روانپزشکی، علوم تربیتی (آماده چاپ)
و نیز:
Treatment of Migraine Headache through Biofeedback or Muscular Relaxation, (1975), University of
Minnesota.
Adaptations of MMPT-2, edited by James N.Butcher, (1996) MMPI–2 in International The Persian
.Press University of Minnesota
٢- مقالات:
• اثر آرامش عضلانی و فشار روانی بر فشار خون طبیعی، مجله روانشناسی ١٣٥٥
• رابطة ناسازگاری اجتماعی فرزندان با غیبت مادر از خانه به علت اشتغال، امور فرهنگی دانشگاه تهران
١٣٥٤
• بررسی پژوهشی تغذیه رایگان، نشریه دانشکده ١٣٥٦
• پژوهشی در مورد تأثیر اکثریت متفق بر اقلیت واحد، بازسازی آزمایش اصلی همنواییاش با آزمودنیهای
ایرانی، پژوهشهای روانشناختی ١٣٧٠
• تفاوت ادراک بینایی زن و مرد، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی، ١٣٧٤
• جنبههای روانشناختی ناباروری، پژوهشهای روانشناختی، ١٣٧٦
• بررسی تأثیر فشار روانی بر برخی از متغیرهای سیستم ایمنی با توجه به نقش سرسختی روان- شناختی، مجله روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، ١٣٨٠
• تأثیر حالات خلقی بر سرعت پردازش ذهنی، مجله دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، ١٣٨٢
• مطالعة مقایسهایِ پایههای فردی، شناختی، و انگیزشی پیشداوری نسبت به مهاجران افغان، ١٣٨٤
• رابطة سبكهای مقابله و اسناد با افسردگی، نشریه پژوهشهای روانشناختی ١٣٨٥
• رابطه سبكهای اسناد با رخدادهای استرسزای زندگی و سلامت عمومی، نشریه پژوهشهای روان- شناختی ١٣٨٥
• چند مقاله دیگر آماده چاپ یا در حال آماده سازی برای نشر
پژوهش ها (پایان یافته، در حال انجام، مورد علاقه):
اجرای تحقیقات زیر در قالب پروژههای پژوهشی علاوه بر تحقیقاتی است که در قالب پایاننامه انجام شدهاند:
• بررسی پدیده همنوایی با گروه در فرهنگ ایرانی
• تفاوت ادراک بینایی بین زن و مرد
• بررسی پژوهشی برنامه تغذیه رایگان در مدارس
MMPI- • ترجمه و تطبیق فرم فارسی 2
• بررسی شیوع اختلالات روانی در کارگران صنایع
• بررسی تأثیر استرس بر سیستم ایمنی و نقش سرسختی روانشناسی به عنوان عاملی تعدیلکنندگی
• آماده سازی و تطبیق فرم فارسی مقیاس اضطراب تعامل اجتماعی و مقیاس هراس اجتماعی
• راهنمایی و مشاوره کارهای پژوهشی بسیار متعدد در قالب پژوهشهای عملی دوره کارشناسی، پایان -نامه های کارشناسی ارشد، و رساله های دکتری.
نام و نام خانوادگی : رضا زمانی
كارشناسی: اقتصاد، علوم سیاسی و حقوق، دانشگاه تهران، 1340
كارشناسی ارشد: روانشناسی، دانشگاه تهران، 1344
دكتری: روانشناسی بالینی، رشته فرعی یادگیری، دانشگاه مینه سوتای آمریكا، 1974
رتبه علمی: دانشیار
محل خدمت: دانشگاه تهران، 1/12/1353 (بازنشسته از تاریخ 1/6/1385)
٭ مسؤولیتهای دانشگاهی:
1- سرپرست مؤسسه روانشناسی، دانشگاه تهران، 7/1/1358 تا 2/10/1363
2- نماینده مؤسسات تحقیقاتی وابسته به دانشكده ادبیات و علوم انسانی در شورای پژوهش دانشگاه، از 1/4/63 تا ..
3- نماینده گروه روانشناسی در شورای تحصیلات تكمیلی دانشكده، از ابتدای 1375 تا 1381
4- معاون پژوهشی دانشكده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، از 14/2/1376 تا 19/8/1376
5- عضو كمیته ارتقاء دانشكده، 10/3/78 تا كنون
6- عضویت در هیأت ممیزه دانشگاه تهران (نماینده هیأت علمی دانشكده روانشناسی و علوم تربیتی)، دو دوره از 1380 تا 1384
7- معاون پژوهشی دانشكده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، از 2/9/1381 تا 25/7/1382
8- رئیس دانشكده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، از 26/7/1382 تا 1/6/1385
9- عضو گروه واژهگزینی تخصصی روانشناسی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، از 2/11/81 تا کنون
10- عضو كمیته ملی آموزش عالی وابسته به كمیسیون ملی یونسكو، از 5/7/1385 تا کنون
11- مدیر برنامههای آموزشی و پژوهشی روانشناسی در پژوهشكده علوم شناختی، از 1/9/1385 الی 30/8/1386
12- سرپرست پژوهشكده علوم شناختی از 1/9/1386 تا 31/6/1389
٭ تألیفات (انفرادی و مشترك)
مقالات
1- بایوفیدبك و فشار خون، نشریه روانشناسی، 1355
2- بررسی پژوهشی تغذیه رایگان، نشریه دانشكده، 1356
3- پژوهشی در مورد تأثیر اكثریت متفق بر اقلیت واحد؛ بازسازی آزمایش اصلی همنواییاش با آزمودنیهای ایرانی،
پژوهشهای روانشناختی، 1370
4- پیگردی در حافظه كوتاهمدت؛ اثر تكرار و جایگاه در فهرست بر زمان واكنش، در شرایط حذف مرور ذهنی، پژوهشهای روانشناختی، 1371، دوره 1، شماره 3 و 4
5- تفاوت ادراك بینایی در زن و مرد، مجله دانشكده ادبیات، 1374
6- جنبههای روانشناختی ناباروری، پژوهشهای روانشناختی، شماره 8، 1376
7- بررسی تأثیر فشار روانی بر برخی از متغیرهای سیستم ایمنی با توجه به نقش سرسختی روانشناختی، مجله روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران، 1380
8- تأثیر حالات خلقی بر سرعت پردازش ذهنی، مجله دانشكده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، 1382
9- مطالعة مقایسهای پایههای فردی، شناختی، و انگیزشی پیشداوری نسبت به مهاجران افغان، مجله پژوهشهای روانشناختی، 1384
10- بررسی رابطة سبکهای مقابله و اسناد با افسردگی، شماره 17 مجله پژوهشهای روانشناختی 1385
11- رابطه سبكهای اسناد با رخدادهای استرسزای زندگی و سلامت عمومی، شماره 18 مجله پژوهشهای روانشناختی 1385
12- بررسی رابطة رضایت شغلی با سلامت روانی كاركنان (مطالعة موردی اداره كل امور مالیاتی غرب تهران)، فصلنامه مالیات و توسعه، پیش شماره سوم، بهار و تابستان 1386
13- تعیین مشخصات روانسنجی مقیاس درجهبندی SNSP-IV اجرای والدین، فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی، دوره 1، شماره 31، پاییز 1386
14- رابطة افكار مثبت و منفی اتوماتیك با افسردگی، مجله روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، شماره 3، پاییز 1386
15- اعتباریابی نسخة فارسی پرسشنامة بازنگری شده وسواسی ـ اجباری در جمعیت دانشجویی، مجله پژوهشهای روانشناختی شماره 21 مجله پژوهشهای روانشناختی 1387
16- تأثیر مصاحبة انگیزشی بر بهبود شاخصهای سلامت جسمی (كاهش وزن و كنترل قند خون) در افراد مبتلا به دیابت نوع دو، مجله روانشناسی معاصر، پاییز 1387
17- رابطه استرس ادراک شده و سلامت عمومی، با توجه به سبکهای تبیین، مجله دانشكده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، زمستان 1387
18-Nezami, E., Zamani, R., & DeFrank, G. (2008). Linguistic translation of psychological assessment tools. Evaluation & the Health Professions, 31, 313-317.
19- اثربخشی مدل اطلاعات ـ انگیزش ـ مهارتهای رفتاری بر میزان پیروی بیماران قلبی ـ عروقی تحت عمل بایپس، مجله پژوهشهای روانشناختی شماره 24، 1388
كتابها
1- Treatment of migraine headache through biofeedback or muscular relaxation, 975, University of Minnesota.
2- Nezami, E., & Zamani, R. The Persian MMPT-2: In International Adaptations of MMP-2, James N. Butcher (editor), 1996, University of Minnesota Press.
3 - پرسش و پاسخ در باب آزادی، دموكراسی و جامعه مدنی، نشر ثالث، 1377
4- زمینه روانشناسی هیلگارد جلد اول (دو فصل)، انتشارات رشد، 1378
5- زمینه روانشناسی هیلگارد متن كامل (دو فصل با تجدیدنظر كامل)، انتشارات رشد، 1382
6- اصول شرطیسازی و یادگیری، انتشارات رشد، 1387
7- واژهنامه تطبیقی روانشناسی، روانپزشكی و علوم تربیتی، انتشارات قو، زیرچاپ
٭ طرحهای تحقیقاتی (انفرادی و مشترك)
1- بررسی پدیده همنوایی با گروه در فرهنگ ایرانی، 1371
2- تفاوت ادراك بینایی بین زن و مرد، 1371
3- ترجمه و تطبیق فرم فارسی MMPI-2، 1374
4- بررسی شیوع اختلالات روانی در كارگران صنایع، 1377
5- بررسی تأثیر استرس بر سیستم ایمنی و نقش سرسختی روانشناسی به عنوان عاملی تعدیلكننده، 1380
6- آماده سازی و تطبیق فرم فارسی مقیاس اضطراب تعامل اجتماعی و مقیاس هراس اجتماعی
7- هنجاریابی مقیاس درجهبندی اختلال كمبود توجه/ بیش فعالی 1385
8- راهنمایی و مشاورة كارهای پژوهشی متعدد در قالب پژوهشهای عملی دوره كارشناسی، پایاننامههای كارشناسی ارشد، و رسالههای دكتری
٭ مقالات ارائهشده در مجامع علمی حدود دوازده مورد
٭ فعالیت در نشریات علمی
1- نشریه پژوهشهای روانشناختی، بنیانگذار، سردبیر و مدیر مسؤول، از 1370 تا كنون
2- مجله روانپزشكی، عضو هیئت تحریریه، 1355 تا 1357
3- مجله روانشناسی انجمن روانشناسی ایران، عضو هیئت تحریریه، 1355 تا 1357
4- مجله دانشكده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، عضو هیئت تحریریه، از 12/10/1374 تاكنون
5- نشریه علوم شناختی، مؤسسه علوم شناختی، عضو هیأت تحریریه
6- نشریه پژوهشهای روانی ـ تربیتی، دانشگاه تربیت معلم، عضو هیأت تحریریه، 5/3/1382
7- نشریه روانشناسی معاصر، انجمن روانشناسی ایران، عضو هیأت تحریریه، 1384
8- نشریه بینالمللی روانشناسی (International Journal of Psychology) انجمن روانشناسی ایران، سردبیر (یك شماره) و مدیر مسؤول و عضو هیأت تحریریه، از 1385
9- نشریه سلامت روانشناختی، قطب علمی روانشناسی، دانشگاه تربیت معلم، عضو هیأت تحریریه
٭ عضویت در كمیتههای علمی مجامع علمی نزدیك به ده مورد
٭ راهنمایی و مشاوره پایاننامه
- دوره كارشناسی، بسیار متعدد
- دوره كارشناسی ارشد، بیش از 30 مورد
- دكتری، 5 مورد
٭ مسؤولیت در انجمنهای علمی
- عضو هیأت مدیره انجمن روانشناسی ایران، 1355 تا 1357
- عضو هیأت مؤسس انجمن روانشناسی ایران، 1373
- عضو هیأت مدیره و نایب رئیس انجمن روانشناسی ایران، 1373 تا 1377
- ریاست هیأت مدیره انجمن روانشناسی ایران از پاییز 1385 تا کنون
٭ مجامع علمی
- سخنرانیهای بسیار در عرصههای داخلی و بینالمللی از جمله: سخنرانی در دانشكده روانشناسی دانشگاه كارلتن كانادا دربارة تاریخچه روانشناسی در ایران
- رابطه رضایت شغلی با سلامت روانی كارمندان، همایش ملی روانشناسی و جامعه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن/ 16 اسفند 1385.
٭ چندین لوح تقدیر