• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعلیم و تربیت (بازدید: 884)
دوشنبه 6/6/1391 - 11:14 -0 تشکر 531425
روشهای تربیتی امام سجاد

روشهای تربیتی امام سجاد انسان، مستعدّ اتصاف به همهی کمالات است امّا وصول به آنها در گرو تربیت صحیح میباشد و برای رسیدن به هدف والای قرب الیالله باید بهترین شیوهها را انتخاب نمود. به یقین برترین روشها تنها در کلام و سیرهی انسانهای کامل هر عصر و زمان جست و جو میشود و چنین انسانهایی برای همهی عصرها و زمانها جز معصومین: کسی نیست. این مقال در پی آشنایی با اهداف تربیتی امام سجّاد براساس صحیفهی سجادیه، دعای ابوحمزهی ثمالی و سیرهی رفتاری آن حضرت است

سه شنبه 7/6/1391 - 18:56 - 0 تشکر 533097

      امام سجاد (ع) كه خود تربیت یافته ی مكتب سرخ حسینی است و نظاره گر رشادتها و شجاعت ها بوده است . دست به دعا بر می دارد و خاضعانه و خاشعانه از خداوند در تربیت فرزندان خود استعانت می طلبد و از خداوند می خواهد برای مقصد عالی كه همانا حفظ و تبلیغ دین خداست خداوند او را یاری فرماید و روزی فرزندانش را فراوان كند و به دستان مبارك او به فرزندانش روزی عطا شود تا اینكه فرزندان مطیع پدر باشند چرا كه مطاع بودن اول شرط در تربیت از الگو است .



سه شنبه 7/6/1391 - 18:56 - 0 تشکر 533098

•     مفهوم و تعریف تربیت


واژه تربیت از ریشه ی «ربو» به معنای زیادت و فزونی و رشد و بر آمدن گرفته شده است . و كاربرد های گوناگون از این ریشه همه همین معنا را در بر دارد . چنانكه ربو نفس عمیق و بلند را گویند كه موجب بر آمدن سینه می شود « رابیه » سرزمین بلند و مرتفع را گویند.



سه شنبه 7/6/1391 - 18:56 - 0 تشکر 533099

ربا یعنی افزون شد و نمو كرد كه در اصطلاح شرع مخصوص به افزون شدن سرمایه از سود غیرشرعی است .



سه شنبه 7/6/1391 - 18:57 - 0 تشکر 533100

ربیت الولد فربا   یعنی فرزند را تربیت كردم و او رشد كرد با توجه به معنا ومفهوم یاد شده در بحث تربیت انسان مفهوم واژه تربیت بر پرورش استعدادهای انسانی یعنی فراهم كردن زمین هی رشد استعداد های آدمی دلالت می كند.



سه شنبه 7/6/1391 - 18:57 - 0 تشکر 533101

رب به معنای مالك ،خالق، صاحب ، مدبر ، مربی ، قیم ، سرور و منعم است و اصلاح كننده هر چیز را رب گویند .



سه شنبه 7/6/1391 - 18:57 - 0 تشکر 533102

      •رب در اصل به معنای تربیت و پرورش است و عبارت است از: ایجاد كردن حالتی پس از حالت دیگر در چیزی تا به حد نهایی و تام و كمال خود برسد.



سه شنبه 7/6/1391 - 18:58 - 0 تشکر 533103

•      بنابراین تربیت را چنین تعریف كرده اند :


« تربیت عبارت است از رفع موانع و ایجاد مقتضیات برای آنكه استعداد های انسان در جهت كمال مطلق شكوفا شود.»


با توجه به تعریف تربیت ، تربیت با رفع موانع و ایجاد مقتضیات سامان می یابد و تا چنین نشود تربیت تحقق نمی یابد.


از این رو باید موانع و مقتضیات تربیت آدمی را بدرستی شناخت و با این شناخت بستر مناسب تربیت فطری را فراهم ساخت.



سه شنبه 7/6/1391 - 18:58 - 0 تشکر 533104


شناخت انسان ( موضوع تربیت)



شناخت انسان در نظام تربیت بحثی مبنایی است زیرا موضوع تربیت انسان است و بدون دریافتی درست از انسان و جامع بودن او و نیز بدون شناخت استعداد های شگفت انسان و مراتب وجودی او نمی توان برنامه ای منظم و بسامان برای تربیت او طرح ریزی كرده شناخت انسان دریچه ورود به تربیت و راهگشای آن و تعیین كننده ترین مبحث نظری در تربیت است . نوع شناخت انسان ، نوع نظام تربیتی را معین می كند و هر گونه كه انسان شناخته شود بر اساس همان شناخت رفتارها و اقدامات و برنامه های تربیتی شكل می گیرد . گرایش ها ، ارزش ها و روش های تربیتی همه برمبنای نوع نگرش بر انسان و چگونگی دریافت او سامان می یابد .


شناخت خود و ارزش ها و استعداد های خود برترین شناخت هاست و هیچ چیز مانند آن كفایت كننـده آدمی نیست . تا انسان به خو نیاید و قدر خود را در نیابد و از بیگانگی با خود دست بر ندارد نمی تواند وجود خود را كه گران بهاترین موجود و والاترین گوهر هستی است در جهت تربیت حقیقی به كار اندازد و استعداد های شگفن خود را شكوفا نماید .


بنابراین جایگاه شناخت انسان در تربیت جایگاهی كلیدی و ارزش آن در ساختن فرد و جامعه و سیر ربوبی آدمی از هر شناخت دیگر بالاتر است .


انسان استعداد همه گونه شدن را دارد. چگونه شدنش به خواست و تربیت اوست . انسان آفریده شده است تا جلوه گر حق و خلیفه خدا در زمین باشد.


این شان آدمی كه او را مسجود فرشتگان ساخت و فرمان خداوند بر سجده به آدم جاری شد . انسان باید از غفلت نسبت به حقیقت خود برون آید و استعدادهای خویش را در جهت خلیفه الهی شكوفا سازد.


سه شنبه 7/6/1391 - 18:58 - 0 تشکر 533105

روش های تربیتی



•در میان عوامل مؤثر اراده انسان مهمترین نقش را در تربیت دارد به گونه ای كه سعادت و شقاوت آدمی به دست خود اوست.


•خدای رحمان راه سعادت و شقاوت انسان را به  اونشان داده است و او را در انتخاب راه و روش آزاد گذاشته است .


•روش های تربیتی انسان در صحیفه سجادیه امام سجاد (ع) بسیارند كه در ذیل به مطالعه چند روش اكتفا می كنیم:




سه شنبه 7/6/1391 - 18:59 - 0 تشکر 533107

الف ) روش الگویی


•انسان به فطرت خود عاشق كمال و كامل شدن است و از نقض و ناقص منزجر است و همین   عشق به كمال و انزجار از نقص آدمی را به الگو طلبی و الگو پذیری می كشاند. و بر این اساس است كه روش الگویی روش مطلوب فطرت آدمی در تربیت است و از موثر ترین روشها شمرده می شود. مهمترین الگو نمونه ای است تام و تمام و انسانی كامل كه الگوهای دیگر نیز باید آدمی را بدین سمت هدایت نمایند.



برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.