• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
دانش و فن آوری (بازدید: 762)
دوشنبه 6/6/1391 - 9:50 -0 تشکر 531250
ریاضیات ابزار تسلط بر طبیعت

تمام لذت ریاضی، لحظه آخر آن است كه بتوان مساله سختی را حل كرد. در این زمان است كه شیرینی و لذت حل این مساله با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست، اما گاهی اوقات دیده شده كه شهد شیرین حل این مسائل برای بسیاری از افراد شرنگ شده باشد.
براستی علت آن چیست؟ چرا بسیاری از افراد حتی از اسم ریاضی هم واهمه دارند و هنگام امتحان از آن غول بی‌شاخ و دمی می‌سازند.

دانستن پاسخ این سوال و خیلی از سوال‌های دیگر مربوط به ریاضی و پی‌بردن به چالش‌‌‌ها و مسائل روز علم ریاضی، بهانه‌ای شد تا در آستانه فرا رسیدن روز ملی ریاضیات با دكتر علیرضا مدقالچی چهره ماندگار ریاضیات سال 89، استاد دانشكده علوم ریاضی و كامپیوتر دانشگاه خوارزمی و رییس انجمن ریاضی ایران كه سال‌ها به امر تحقیق، نشر علم ریاضی و پرورش شاگردان زیادی پرداخته است، گفت‌وگویی داشته باشیم.

دوشنبه 6/6/1391 - 9:54 - 0 تشکر 531266

در حال حاضر فرآیند رشد و تكوین ریاضیات كشور و وضعیت حال حاضر این رشته را نسبت به سایر كشورها چطور ارزیابی می‌كنید؟

امروزه 97 شاخه ریاضی داریم. بخش‌هایی از آن ریاضیات پایه با منطق، آنالیز، آنالیز عددی آمار، ‌آموزش ریاضی، جبر، توپولوژی، ‌ریاضیات گسسته، آغاز و به شاخه‌‌هایی مانند علوم كامپیوتر، كاربرد در مهندسی و فیزیك ادامه می‌یابد. این 97 شاخه به 5 هزار و 500 شاخه فرعی شامل بخش‌های تخصصی و نیز كاربرد ریاضیات در سایر علوم مانند زیست‌شناختی، پزشكی، اقتصاد، مدیریت و... تقسیم می‌شود كه هر 10 سال یك بار توسط اتحادیه ریاضیدانان جهان ویرایش و بر وسعت آن افزوده می‌شود. معمولا 20 شاخه اصلی از این شاخه‌‌ها در كنگره‌‌های بین‌‌المللی به عنوان ریاضیات مورد بحث قرار می‌‌گیرد. در حال حاضر این اتحادیه كه زیر نظر یونسكو به فعالیت می‌پردازد، كشورها را براساس شاخص‌‌ها و ملاك‌هایش به 5 گروه تقسیم‌بندی كرده است. چنانچه كشوری حائز شاخص‌های مورد نظر مانند نسبت تعداد استاد به دانشجو، تعداد مقالات، برگزاری كنفرانس‌ها، نیروی انسانی و... باشد، در آن رده‌بندی قرار می‌‌گیرد. رده یك كمترین و رده 5 بالاترین سطح علمی را به خود اختصاص می‌‌دهد كه هم‌اكنون رتبه 5 از آن كشورهای پیشرفته است. رتبه ما هم‌اكنون 3 است. این رتبه از آن كشور‌های متوسط و خوب است.

دوشنبه 6/6/1391 - 9:55 - 0 تشکر 531268

یكی از شاخصه‌های رشد علمی در یك رشته، میزان تولیدات مانند مقالات علمی مندرج در مقالات بین‌المللی است. از این نظر آیا می‌توان گفت در رشته ریاضیات به وضعیت مطلوبی رسیده‌ایم؟

در حال حاضر طبق اطلاعات راهبردی سند توسعه (از منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) جایگاه ایران از نظر تعداد مقالات بین‌المللی ریاضیات رتبه 27 دارد و سهم علوم ریاضی در تولید علم نسبت به كل علوم 7/6 درصد است. این آمار نشان‌دهنده این است كه تولید علم كشور در ریاضیات از كیفیت مطلوب و خوبی برخوردار است، اما به دلیل این كه این پژوهش‌ها و ایده‌ها با سایر مباحث علمی در ارتباط است، باید مورد توجه دانشمندان و ریاضیدانان دیگر هم قرار گیرد و باید كوشش كنیم تا دامنه پژوهش نزدیك به پژوهش‌های بین‌المللی شود.

دوشنبه 6/6/1391 - 9:55 - 0 تشکر 531270

به نظر شما كسب چنین رتبه‌ای برای كشور ایران كه خود روزی مهد پرورش دانشمندان بزرگ و برجسته جهان بود، كم نیست؟ چرا با وجود این پیشینه تاریخی، تولید علم و رتبه‌بندی علمی كشورمان قابل مقایسه با كشورهاى دانش‌محور دنیا نیست و هنوز وجهه مناسبی در این علم پیدا نكرده‌ایم؟ شما به عنوان فردی كه سال‌ها در حیطه علوم پایه به تدریس و كار پرداخته‌اید، ریشه این عقب‌افتادگی و موانع را در چه چیزی می‌دانید؟

اگر از منظر تاریخی به این مساله نگاه كنیم. در یك برهه زمانی كشور ما دارای اندیشمندان و دانشمندان برجسته در رشته ریاضی بوده است و در زمان‌هایى كه اغلب كشورها فاقد هر گونه تمدن و پیشینه تاریخى بودند ایران به عنوان یكى از قطب‌هاى علمى جهان محسوب مى‌شد، اما متاسفانه طی قرن‌‌های گذشته به علت این كه گذر زمان بسترساز حوادث و پیامدهاى ناگوار بوده، همواره دچار چالش‌های اجتماعی بوده‌ایم و تغییر و تحول‌‌ها و سیاست‌‌های حاكم برخی از دوران تاریخ باعث ایجاد وقفه‌ای طولانی در این روند شده است. در نتیجه سالیان سال كار جدى در زمینه تولید علم در كشورمان انجام نشد. این عوامل باعث شد تا پیشرفت علم بویژه ریاضی دچار چالش شود و از جایگاه علمی خود تنزل كند و به نوبه خود باعث عقب‌ماندگى كشورمان در تولید علم شود و بدنه تولید و ترویج علم آسیب های جدی ببیند. خوشبختانه با تاسیس دانشگاه‌ها و متعاقب آن، انجمن ریاضی در سال 1350، تشكیل دانشگاه‌های متعدد در استان‌‌ها و با ایجاد دوره‌‌های كارشناسی ارشد و تقویت دانشگاه‌ها، بویژه ایجاد دوره‌‌های دكتری در بعد از انقلاب و توجه ویژه به چاپ مقاله، این روند رو به بهبودی رفته و اینك می‌توان گفت كه وضعیت ریاضیات ایران، بالفعل و بالقوه مناسب است و ریاضیات ایران بر سكوی پرتاب قرار گرفته است. ارتقای رتبه علمی، تولید مقالات، كسب مدال‌های ریاضی در المپیادها و مسابقات بین‌المللی گواه این مطلب است. به نظرم استحقاق ارتقا به رتبه 4 را داریم و كسب این رتبه با شرایط فعلی برای كشور ما رتبه بسیار مطلوبی است.

دوشنبه 6/6/1391 - 9:56 - 0 تشکر 531271

برای رفع این موانع و چالش‌ها باید چه تدابیری اندیشیده شود؟

در حال حاضر طبق آسیب‌شناسی‌‌های انجام شده براساس سند بالا، انتخاب ناآگاهانه رشته‌های علوم پایه توسط پذیرفته‌شدگان، ضعف محتوای آموزشی و سخت‌افزاری و محدود بودن اعضای هیات علمی، فقدان پایگاه اجتماعی مناسب برای دانش آموختگان ریاضی، ازجمله چالش‌ها و موانعی است كه بر سر راه توسعه علوم ریاضی قرار گرفته است. همچنین یكی دیگر از علت‌‌ها این است كه اغلب ریاضیدانان در ارتباط كمتری با اتحادیه بین‌المللی ریاضیدانان قرار دارند. ریاضیدانان ما باید شناخت كافی نسبت به فعالیت‌های این اتحادیه و مباحث و پژوهش‌های جهانی داشته باشند و با حضور در كنفرانس‌‌های مختلف، مقالاتی متناسب با این پیشرفت‌‌ها منتشر كنند. همچنین اگر ما به ریاضیات به عنوان علمی نگاه كنیم كه باید بازدهی سریع داشته باشد، نتیجه مطلوب را نخواهیم گرفت زیرا دیدگاه اثر بخش بودن فوری یك علم ما را به نتیجه مطلوب نمی‌رساند. بنابراین باید زیر بنایی به این مسائل نگریست و برای تربیت پژوهشگران برجسته باید سرمایه‌گذاری شود تا نیرو‌های متخصص در این بخش تربیت كنیم. برای سایر بخش‌ها هم باید طبق برنامه‌ریزی پیش رفت. مثلا برای كاربرد خاصی نیازمند افراد خاصی هستیم. بنابراین تربیت نیروی انسانی ما باید برنامه محور باشد. همچنین با توجه به اهمیت ریاضیات به عنوان بخش مهمی از علوم پایه و تاثیر آن در زندگی فردی و اجتماعی برای بالا بردن قدرت خلاقیت و تقویت ذهن، ریاضیات باید عمومی شود. برای عمومی كردن این رشته، نیازمند سرمایه‌گذاری جدی و برنامه‌ریزی‌‌های سنجیده و جذب افراد كارآزموده و بااستعداد در سیستم آموزش و پرورش هستیم، زیرا معلمان ریاضی باید معلومات كافی داشته باشند و از شیوه‌‌های آموزش صحیح نیز بخوبی مطلع باشند. افراد باید در انتخاب رشته خود دقت كنند و اگر علاقه‌مند به رشته ریاضی هستند و استعداد دارند این رشته را انتخاب کنند تا این استعدادها در آنان پرورش داده و شكوفا شود و به نیروهای كارا تبدیل شوند.

فرزانه صدقی - جام​جم

دوشنبه 6/6/1391 - 9:59 - 0 تشکر 531274

Alireza Medghalchi


بیوگرافی و افتخارات 


نام و نام خانوادگی:علیرضا مدقالچی مرتبه علمی: استاد سوابق تحصیلی: دکتری: دکترای ریاضی از دانشگاه شفیلد انگلستان 1361 کارشناسی ارشد: فوق‌لیسانس ریاضی (مدرسی ریاضیات) از دانشگاه تربیت معلم تهران (مؤسسه ریاضیات) 1354 فوق لیسانس ریاضی از دانشگاه شفیلد انگلستان 1359 کارشناسی: لیسانس ریاضی از دانشگاه تبریز 1352


افتخارات: استاد نمونه کشور 1382 سمت های اجرایی:

1. دریافت نشان درجه 1 فرهنگ وزارت فرهنگ و آموزش عالی 1352

2. عضو انجمن ریاضی ایران -1352

3. عضو انجمن ریاضی لندن 1380 -1360

4. دکترای ریاضی از دانشگاه شفیلد انگلستان -1361

5. رئیس دانشکدۀ علوم دانشگاه تربیت معلم تهران 1362-1361

6. عضو کمیته برنامه‌ریزی علوم پایه شورای عالی برنامه‌ریزی 1367-1361

7. معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه تربیت معلم تهران 1365-1362

8. عضو هیأت تحریریه مجله رشد آموزش ریاضی 1385-1363

9. سردبیر مجله رشد آموزش ریاضی 1368-1365

10. رئیس مؤسسه ریاضیات دکتر غلامحسین مصاحب 1369-1366

11. عضو کمیته المپیاد ریاضی وزارت آموزش و پرورش 1370-1366

12. عضو هیأت تحریریه فرهنگ و اندیشه ریاضی 1368-1367

13. عضو شورای اجرایی انجمن ریاضی ایران 1369-1367

14. عضو شورای برنامه‌ریزی گروه ریاضی دفتر تحقیقات آموزش و پرورش 1376-1367

15. معاون آموزشی دانشگاه تربیت معلم تهران 1372-1369

16. عضو کمیته هدایت دکترای ریاضی دانشگاه تربیت مدرس -1369

17. عضو کمیسیون علوم پایه دفتر گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری -1369

18. سردبیر مجله رشد آموزش ریاضی 1375-1371

19. رئیس دانشگاه تربیت معلم تهران 1376-1372

20. عضو ستاد سال جهانی ریاضیات 1377-1374

21. عضو شورای اجرایی انجمن ریاضی ایران 1382-1377

22. عضو هیأت‌های ممیزه دانشگاههای تربیت معلم تهران، پیام نور و مرکز تحصیلات تکمیلی زنجان -1380

23. عضو هیات امنای دانشگاه تربیت معلم تهران -1385

24. عضو هیات امنای پژوهشگه دانشهای بنیادی -1385

25. عضو شورای اجرایی انجمن ریاضی ایران -1385

26. رئیس انجمن ریاضی ایران 1392-1385

27. عضو کمیسیون جامع آموزشی دانشگاه تربیت مدرس 1385 -1380

دوشنبه 6/6/1391 - 14:2 - 0 تشکر 531526

بازم سخن از ریاضی شد و مجبورم دوباره بگم:

مکانیک بهشت ریاضیات است. "لئونارد اولر"   نیشخند


آقا ما چند روزه یه روبیک گرفتیم دستمون! خدا نیاره! بیچاره م کرده! مگه درست میشه...

حرمت نگه دار دلم! كاين اشك، خون بهاي عمر رفته من است. "حسين پناهي"

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.