• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
بهداشت و سلامت (بازدید: 1653)
يکشنبه 5/6/1391 - 12:31 -0 تشکر 529971
فوریتهای پزشکی ( EMS )

سلام دوستان

در این قسمت اطلاعاتی در باره کمکهای اولیه به شما دوستان   تقدیم  میشود


امیدوارم مورد استفاده قرار بگیرد

چهارشنبه 8/6/1391 - 14:7 - 0 تشکر 533898


انتقال بین بیمارستانی

گاه به علت شرایط خاص نیاز است که بیمار از یک مرکز درمانی به مرکز دیگر انتقال یابد. این شرایط عبارتند از: ترجیح بیمار، فقدان امکانات تشخیصی و درمانی یا نیاز به سیستم‌های درمانی خاص در موارد خاص (مثلاً انتقال بیمار AMI به مراکز دارای PCI اورژانس). برای انتقال بین بیمارستانی ایمن و کم عارضه باید علاوه بر انجام اقدامات اولیه و اورژانس و تثبیت وضعیت بیمار، پس از بررسی دقیق نسبت سود و زیان انتقال بیمار و هماهنگی کامل با خود بیمار و همراهان وی، امکانات لازم برای انتقال را فراهم نمود و پس از اخذ پذیرش از مرکز درمانی مقصد و با هماهنگی کامل پزشک مقصد، بیمار به همراه تیم درمانی مشخص و دستورات لازم در حین انتقال و همچنین خلاصه‌ای از اقدامات انجام شده، به مرکز دیگر منتقل شود. به مجموع اقدامات فوق به‌طور خلاصه لفظ EMTALA اطلاق می‌شود.

چهارشنبه 8/6/1391 - 14:9 - 0 تشکر 533899


چه اطلاعات و مداركی با بیمار اورژانسی همراه باشد؟




بسیار اتفاق می‌افتد كه بیماری را به اورژانس انتقال می‌دهیم. به محض ورود سوالات توسط كادر درمانی و پذیرش اورژانس شروع می‌شود. از مشخصات فردی تا سوابق بستری سوال می‌شود. مواردی همچون نام داروها و سابقه بستری را بیمار بیاد می‌آورد، اما بعضی سوالات كاملا تخصصی می‌شود.

بهتر است با مواردی كه در اورژانس سوال می‌شود آشنا بشویم تا در حین مراجعه با ستونی از سوالات بی پاسخ برخورد نكنیم؛ مخصوصا وقتی فردی را به اورژانس انتقال می‌دهیم كه هوشیار نیست یا در شرف از دست دادن هوشیاری است.در بدو ورود باید برای بیمار تشكیل پرونده داد. برای تشكیل پرونده حداقل نیاز به دانستن نام، نام‌خانوادگی، نام پدر، سن و نشانی منزل بیمار می‌باشد.





چهارشنبه 8/6/1391 - 14:10 - 0 تشکر 533900

در حین تشكیل پرونده از نام شناسنامه‌ای بیمار استفاده كنید. اگر به دلیل عدم‌اطلاع در ثبت پرونده از نام دوم (مستعار) بیمار كه مشروعیت قانونی ندارد استفاده شود؛ مشكل این پرونده زمان ترخیص و نیاز به استفاده از بیمه یا استعلام از مركزدرمانی برای اطلاع از بستری بودن بیمار در بیمارستان رخ می‌دهد.

بیمار با نامی تشكیل پرونده داده است كه با مدارك بیمه و شناسنامه همخوانی ندارد. علت مراجعه به‌طور دقیق (شامل زمان شروع و سیر) و علائم همراه سوال می‌گردد. یكی از موارد مهم وجود سابقه‌ای مشابه از مشكل فعلی بیمار و اقداماتی كه برای وی در آن زمان صورت گرفته است.


چهارشنبه 8/6/1391 - 14:10 - 0 تشکر 533901

سابقه هر نوع بیماری در فرد و خانواده درجه یك (و گاهی تا درجه دو بیمار) سوال می‌شود. مهم‌ترین بیماری‌ها شامل دیابت (مرض قند)، فشارخون، چربی‌خون، سكته قلبی یا مغزی و سیگاری بودن می‌باشد. داروهای مصرفی بیمار جز مهمی در سیر بررسی بیمار می‌باشد.

چهارشنبه 8/6/1391 - 14:11 - 0 تشکر 533903


اگر با نام داروها آشنایی ندارید یا بیماری را به مركز درمانی منتقل می‌كنید كه توانایی بیان داروها و میزان مصرف را ندارد می‌باید ظروف محتوی داروها را با خود ببرید. اگر نسخه پزشك معالج دردسترس است می‌تواند مفید باشد. اگر داروهای تجویزی در نسخه و مصرف شده توسط بیمار همخوانی نداشته باشد شك را به سمت مسمومیت سوق می‌دهد.


چهارشنبه 8/6/1391 - 14:11 - 0 تشکر 533904

در موارد مشكوك به مسمومیت باید كل داروهایی را كه در دسترس بیمار وجود داشته به همراه داشت. اگر بیمار مشكوك به مسمومیت با مواد شیمیایی (سموم كشاورزی، مرگ موش، مواد شوینده و...) است ظرف محتوی سم را به مركز درمانی انتقال دهید.

آزمایش‌ها، نوار قلب، مدارك تصویربرداری (عكس ساده، سی‌تی‌اسكن)، نوار مغزی، تست ورزش و دیگر اقدامات تشخیصی بسیار مفید می‌باشند. بسیاری از بیماران پس از بهبود یا در خانه تكانی‌های سالیانه هر چه از آزمایش، عكس و مدارك را كه داشته باشند به زباله‌دان می‌سپارند! مداركی كه می‌تواند سیر بررسی بیمار را در مراجعات بعدی روشن‌تر و سریع‌تر به جلو ببرد. اگر مدارك شما دال بر صحت كامل شما باشد باز نیاز به همراه داشتن آنها در مراجعات بعدی كمك‌كننده است.

چهارشنبه 8/6/1391 - 14:13 - 0 تشکر 533905

شما می‌توانید با تلفن‌ به‌ تعدادی‌ از مراكز، درخواست‌ كمك‌ كنید.

خدمات‌ اورژانس‌:
پلیس‌، مراكز آتش‌نشانی‌ یا مراكز آمبولانس‌؛ گروه‌های‌ نجات‌ معدن‌، كوهستان‌، غار و بیابان‌؛ نیروهای‌ حراست‌ ساحل‌ (گارد ساحلی‌)

خدمات‌ شهری‌:
گاز، برق‌ یا آب‌

خدمات‌ سلامت‌:
پزشكان‌، دندانپزشكان‌، پرستاران‌، ماماها تماس‌های‌ اورژانس‌ رایگان‌ هستند و از طریق‌ تمام‌ دستگاه‌های‌ تلفن‌ (مثل‌ تلفن‌های‌ اتومبیل‌ یا تلفن‌های‌ همراه‌) قابل‌ انجام‌ هستند. در جاده‌های‌ ماشین‌ رو، در هر چندكیلومتر یك‌ دستگاه‌ تلفن‌ اورژانس‌ وجود دارد؛ پیكان‌های‌ روی‌ تیرك‌های‌ نشانگر كه‌ بین‌ این‌ تلفن‌ها واقع‌ شده‌اند، جهت‌ نزدیك‌ترین‌ تلفن‌ را نشان‌ می‌دهند. برای‌ فراخوانی‌ كمك‌ از طریق‌ این‌ تلفن‌ها، تنها كافی‌ است‌ گوشی‌ را بردارید و شماره‌ تلفن‌ امداد را بگیرید؛ به‌ درخواست‌ شما پاسخ‌ داده‌ می‌شود. اگر برای‌ درخواست‌ كمك‌ از طریق‌ تلفن‌، مجبور به‌ ترك‌ مصدوم‌ هستید، قبلاً با انجام‌ عملیات‌ حیاتی‌، خطرهای‌ تهدیدكننده‌ را در مصدوم‌ به‌ حداقل‌ برسانید (به‌ « ارزیابی‌ اولیه‌ » مراجعه‌ كنید). تماس‌ خود را كوتاه‌ ولی‌ دقیق‌ انجام‌ دهید. اگر از شخص‌ دیگری‌ خواستید كه‌ این‌ تماس‌ را برقرار سازد، از او بخواهید كه‌ (پس‌ از انجام‌ تماس‌) برگردد و شما را از آمدن‌ نیروهای‌ امدادی‌، مطمئن‌ سازد.

چهارشنبه 8/6/1391 - 14:14 - 0 تشکر 533907


برقراری‌ تماس‌ تلفنی‌

وقتی‌ با تلفن‌ اورژانس‌ تماس‌ می‌گیرید، در مورد خدمات‌ موردنیاز شما سؤال‌ می‌شود و سپس‌ به‌ افسر كنترل‌ مربوطه‌ وصل‌ می‌شوید. اگر با چندین‌ مصدوم‌ مواجه‌ شده‌اید، آمبولانس‌ درخواست‌ كنید؛ مركز آمبولانس‌ به‌ سایر مراكز خدماتی‌ اطلاع‌ خواهد داد.


اگر در مورد موقعیت‌ مكانی‌ خود مطمئن‌ نیستید، هراس‌ به‌ خود راه‌ ندهید. سعی‌ كنید از بومیان‌ و اطرافیان‌ موقعیت‌ جغرافیایی‌ محل‌ را جویا شوید. ممكن‌ است‌ از شما بخواهند كه‌ برای‌ «نشان‌ دادن‌ راه‌» خدمات‌ اورژانس‌، در كنار دستگاه‌ تلفن‌ بمانید. اگر می‌خواهید شخصی‌ را برای‌ انجام‌ این‌ كار روانه‌ كنید، مطمئن‌ شوید كه‌ وی‌ اهمیت‌ موضوع‌ را درك‌ كرده‌ است‌ و گزارش‌ ماجرا را به‌ شما خواهد رساند.


تماس‌ با مركز خدمات‌ اورژانس‌ سعی‌ كنید خونسردی‌ خود را حفظ‌ كنید تا بتوانید تمام‌ اطلاعات‌ موردنیاز مركز خدمات‌ اورژانس‌ را ارایه‌ كنید. تا زمانی‌ كه‌ افسر كنترل‌ بتواند خط‌ شما را ردیابی‌ كند، تلفن‌ را قطع‌ نكنید.



ا

چهارشنبه 8/6/1391 - 14:14 - 0 تشکر 533908

طلاعاتی‌ كه باید در اختیار اورژانس‌ قرار دهید؟

- نام‌ خود را درست‌ بیان‌ كنید و ذكر كنید كه‌ به‌ اندازه‌ ظرفیت‌ خود به‌ عنوان‌ یك‌ ارایه‌كننده‌ كمك‌های‌ اولیه‌، مشغول‌ به‌ فعالیت‌ هستید. جزییات‌ زیر ضروری‌ هستند:


- شماره‌ تلفن خودتان


- محل‌ دقیق‌ حادثه


در صورت‌ امكان‌، نام‌ یا شماره‌ جاده‌ را بدهید. هرگونه‌ تقاطع‌ یا نشانه‌ دیگرا را ذكر كنید.


- نوع‌ و سنگینی‌ مورد اورژانس‌؛ به‌عنوان‌ مثال‌ «حادثه‌ رانندگی‌، دو ماشین‌، جاده‌ مسدود شده‌، 3 نفر گیر افتاده‌اند».


- تعداد، جنس‌ و سن‌ تقریبی‌ مصدومان‌ و هر چیزی‌ كه‌ در مورد وضعیت‌ آنها می‌دانید؛ به‌عنوان‌ مثال‌ «مرد، پنجاه‌ و چند ساله‌، مشكوك‌ به‌ حمله‌ قلبی‌، ایست‌ قلبی‌».


- جزییات‌ هر نوع‌ خطر مثل‌ گاز، مواد سمی‌، صدمه‌ خطوط‌ نیرو یا وضع‌ آب‌ و هوا (مثلاً مه‌ یا جاده‌ یخ‌ ز
ده‌).

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.