• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن روانشناسي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
روانشناسي (بازدید: 1313)
شنبه 4/6/1391 - 9:26 -0 تشکر 528198
معیار های ازدواج موفق از دید دختران دبیرستانی

دستیابی به سعادت و شادكامی در زناشویی می دانید كه به آسانی ممكن نیست.چون بایدزوجها جهت نیل به این هدف انسانی پیشاپیش سرمایه گذاریهای لازمه را بعمل آورند،كه در غیر اینصورت این مهم در زندگی زناشویی زوجین محقّق نمی شود.

از طرفی،اگر چه ممكن است كه برخی از پیوندها به طور تصادفی و شانسی قرین شادكامی و خوشبختی گردد ولیكن نمی توانیم دل به این استثنائات خوش داشته و سرنوشت خود را به تصادف و احتمال واگذاریم.از قراین فوق چنین بر می آید كه جهت تصاحب شادكامی باید طرفین زناشویی مسلّح به آگاهیهای زندگی بخش گردند،و بهره مندی از این موهبت نیز منوط به این است كه زوجین به اهمیت این مسئله معترف باشند،زیرا در غیر اینصورت زوجین در زندگی زناشویی خود مواجه با تنگناها و باز دارندگیهای بحران آفرین می شوند.به همین دلیل هر گونه سرمایه گذاریهای سازنده جهت نیل به هدف ارزشمند،معقول و پسندیده است.

ممكن است پنداشته شود كه در این خصوص بیش از اندازه معقول گرفتار اغراق و بزرگنمایی شده ایم.لیكن شواهد و قراین موجود به سادگی این امر را ثابت می كند.زیرا در این عصر و زمانه خانواده های سنتّی به امواج سهمگینی مواجه هستند و چنانچه اقدامات خنثی كننده ای را اتخّاذ نكنند.در یك چشم بر هم زدن در باتلاق و بحران زناشویی گرفتار می آیند،فلذا بدین دلیل است كه ضرورت دارد كه طرفین پیوند پیشاپیش مسلّح به ظرایف ارتباطی كارامد گردند.تا بدین واسطه سازگاری زناشویی حاصل شده و همدلی و همسویی زوجین حاصل گردد زیرا در دوره بسیار پیچیده ای زندگی می كنیم و شرایط حاكم امروزی كاملا“ با گذشته تفاوت دارد.با این وجود در این راستا نباید محاسن پیشین زناشویی را نادیده بگیریم.

كوتاه سخن اینكه لازم است كه زن و شوهر ها،بیشتر از گذشته خود را به آگاهیها مسلّح ساخته و بدین واسطه سعادت دنیوی و اخروی خویش را تضمین نماید.

واقعیّت این است كه زن ومرد،هر كدام از ویژگیهای منشی و شخصیّتی متفاوتی برخوردار هستند زیرا قطع نظر از تفاوتهای بیولوژیكی،این دو جنس به گونه متفاوتی اجتماعی شده و جامعه پذیر می شوند.به زبان دیگر،الزامات مرئی و نامرئی جامعه از دختر و پسر توقّعات و انتظارات متفاوتی دارد و این دو جنس بطور غیر ارادی خود را با هنجارهای جامعه سازگار می سازند تا بدین واسطه قوام و دوام اجتماعات تضمین شود.

هدف از این تحقیق این است كه شما با چند معیار برای انتخاب همسر و نیز ارزش و اهمیّت ازدواج آشنا شوید.همچنین احادیث و روایاتی كه آورده شده است بیشتر ارزش ازدواج را اثبات می كند،و هم یادآور می شود كه انتخاب به این مهمّی را باید با دقّت بیشتری انجام داد

شنبه 4/6/1391 - 9:32 - 0 تشکر 528209

با صداقت انتخاب كنید



 در امر ازدواج و انتخاب یك همیار محترم برای شراكت در زندگی صداقت بسیار مهم است و اینكه دو طرف با هم صادق باشند و از همان روز خواستگاری در صورت پسند یكدیگر تمام مسائل خود را راست و درست برای هم باز گو كنند چون اگر در طول زندگی مشترك دروغها آشكار شوند زندگی سست می شود و مقدّمه سقوط و طلاق را طی می كند.بنابراین خوب است كه صداقت حرف اول را بزند و صدق و صفا زندگی را به باغ پر از گلهای حقیقت تبدیل كند و اینكه صداقت نداشتن یعنی صاف نبودن دلها و خدچه وارد كردن به اعتماد زوج جوان و سوق دادن زندگی و شكست و عدم موفّقیّت زندگی ، در این روزگار پول زوجین حرف اول را می زند و برای همین آمار طلاق افزایش پیدا كرده و اگر صداقت باشد هیچ فردی نمی گوید كه(دوستت دارم)در صورتیكه پولش را دوست میدارد


همین است كه بسیاری از عشقها دروغی گشته و روی بسیاری از قلبها را انعكاس و لكه های ناشی از ثروت پوشانده است. اگر این پرده كنار رود تمام حقیقتها آشكار می گردد.


راستی و درستی در زندگی پایه هایی آهنین برای خانه زندگی مشترك می سازد و بهتراست بدانید اختلافات زن وشوهر های زیادی بر سر آشكار شدن ناگهانی دروغ آنهاست كه سبب از بین رفتن اعتماد ها می شود و سرانجام به طلاق می انجامد.

شنبه 4/6/1391 - 9:34 - 0 تشکر 528210

 معیارهای ازدواج


  یكی از موضوعات بسیار مهمّی كه باید راجع به آن بحث مفصلّی نمود و با كمال احتیاط به طرف او قدم بر داشت مسئله ازدواج و زناشویی است زیرا معنای عقد بستن یك زن را برای یك مرد گره زدن شرایطی را كه می توان در آن زنی مطابق اهل زندگی و روزگار پیدا كرد اینگونه می باشد :


اول آنكه از خانواده های پست و بد سابقه زن نگیرد زیرا در وسائل از حضرت رسول نقل شده كه فرمودند :ای مردم بپرهیزید از آنكه از مزبله گل بچیند اصحاب مراد آنجانب را ندانستند و چون سؤال كردند فرمود زن خوش صورت از خانواده پست مثل چیدن سبزی از كنار مزبله است و چون آن دختر در دامن محبّت آنها پرورش پیدا كرده قطعا“از اخلاق رذیل آنها نیز دارد و هم افق با آنها گشته است.


دوم اینكه تا ممكن است دختر باكره بگیرد زیرا منظور ازدواج دو چیز است یكی التذاذ بودن در امر زناشویی و البته این معنی از باكره بهتر محقّق می شود دوم پیدا كردن اولاد كه ثمره وجود انسان است و ارزش هر نهالی به میوه اوست و این معنی هم از باكره بهتر حاصل میگردد و ممكن است زیادتر از او اولاد به وجود آید و در وسائل نیز از حضرت رسول نقل شده :زنان باكره ای كه می زایند اختیار كنید و هرگز زنان خوش صورتی كه نازا می باشند نگیرید به درستی كه به زیادی امت خود در روز قیامت مباهات و فخر میكنم.


ممكن است در بعضی موارد گرفتن زن شیعه و باكره فضیلت داشته باشد چنانچه در حدیث نقل شده كه روزی حضرت رسول از جابر بن عبدالله انصاری پرسیدند چرا عیال بیوه اختیار نمودی؟عرض كرد در خانه چند خواهر داشتم میخواستم بهتر با آنها سلوك نماید.حضرت او را تحسین فرمودند و مرحبا گفتند و با اینكه نعمت اولاد از نظر پیامبر به این اندازه با اهمیّت و ارزش است .


 متأسفانه ابناءزمان ما از پیدایش اولاد جلوگیری می نماید یا اینكه خدای نخواسته پس از انعقاد نطفه وحیات اولاد در رحم او را سقط می كنند و بچه بی گناهی را می كشند كه علاوه بر گناه بزرگی كه نموده اند باید دیه هم بدهند چنانچه در كتب فقها مفصلا“ذكر شده است و در مزمت زن نازا مرحوم مجلسی نقل می كنند كه شخصی شرفیاب حضور مبارك پیامبر (ص)گردید و عرض كرد :من دختر عمویی دارم كه از هر جهت آراسته و متدیّن است فقط عیب او آن است كه نمی زاید آیا او را بگیرم؟حضرت فرمودند :نه مگر نمی دانی چون حضرت یوسف به برادر خود بنیامین فرمود :با فراق من چطور حاضر شدی عیال بگیری و با او كامرانی كنی؟عرض كرد :پدرم مرا امر فرموده به این عمل شاید گوینده لا اله الا الله از من بوجود آید.


سوم اینكه تا ممكن است عیال علویّه و سیّده بگیرد تا اینكه اگر از حیث نسب از شجره طیّبه پیغمبر اسلام دور است به این سبب خود را نزدیك به آنها گرداند و خود را محرم زهرا(س)نماید چنانچه در حدیث نقل شده كه پیامبر اكرم(ص)فرمودند :هر نسب و دامادی در روز قیامت قطع می شود مگر نسب و دامادی من كه هر كس به یكی از این راه به من نسبت پیدا كند یا نسبت او در قیامت محفوظ خواهد ماند و نیز در وسائل از پیامبر اسلام نقل شده كه فرمودند :


بهترین زنانی كه مردانی اختیار می كنند زنان مسلمانی هستند كه با اولادهای خود و شوهران خویش از دیگر زنان مهربانتر خواهند بود.


چهارم  اینكه زنی را فقط از برای مال یا جمال او نگیرد زیرا اگر زنی را كه می گیرد هیچ عنایتی به دین و عفّت او نداشته باشد فقط منظور او از ازدواج با او جمال یا مال او باشد آن مرد از جمال و مال به او بهره ای نخواهد رسید و حسرت آنها را به گور خواهد برد چنانچه در وسائل از حضرت رسول نقل شده كه فرمودند :كسی كه زنی را بگیرد فقط برای خوشگلی او كه اگر خوش صورت نبود او را نمی گرفت از جمال او بهره ای نمیبرد و كسی كه زنی را فقط از برای مال او بگیرد كه اگر مال نداشت او را تزویج نمی كرد خداوند او را به آن مال و زن واگذاری می كند و كسی را كه به غیر خودش واگذار نمود هلاك خواهد گشت پس بر شما باد آنكه زنان متدیّنه را ازدواج نمایید و در حدیث دیگر از حضرت صادق(ع)نقل شده كه فرمودند :هر گاه زنی را از برای دین او ازدواج نمودی خداوند جمال ومال هم به تو عنایت می فرماید.


یكی از اشتباهات غیر قابل جبران كه موجب گرفتاری دائمی انسان میشود آن است كه كسی زنی را ازدواج نماید كه از حیث ثروت و دارایی بر او مقدّم باشد و خواسته باشد با ثروت و عیال خود در دنیا زندگانی نماید این زندگی از برای شخصی با غیرت ازمرگ بدتر خواهد بود و در تمام عمر شب و روز باید نزد عیال خود شرمنده باشد و نتواند با او یك كلمه سخن بگوید و هر شب از او سوءاخلاق ببیند و حقا این زندگانی بسیار تلخ خواهد گذشت وشاید یك معنای بد از ازدواج باشد. در ازدواج باید مقدار ثروت و دارایی مراعات شود واگر كسی خواسته باشد درتمام عمر خود غصه خوراك و پوشاك عیال خود را نداشته باشد با پایین تر از خود در ثروت وصلت نماید تا آن زن چون به خانه شوهر آید از هر جهت خانه و زندگی او را بهتر از خانه پدر ببیند و هرگز نه لباسی كه می پوشد بهتر از لباسی باشد كه در خانه پدر میپوشیده تابااین معنی قهرا“ او را دل گرم به زندگانی شوهر نماید و همیشه شوهر در نظراو با عظمت جلوه خواهد كرد.


پنجم آن كه زنی اختیار نماید كه همیشه شوهر در نظر او با عظمت است زیرا وقتی مهر او كم باشد در مقایسه با زنی كه مهر او زیاد باشد مزمت شده.


حضرت صادق(ع)فرمودند:شومیّت زن در آن است كه مهر او زیاد و وضع حمل او دشوار باشد در وسائل از پیغمبر اسلام (ص)نقل شده كه فرموند:بهترین زنان امت من زنی است كه خوش صورت باشد و مهر او كم باشد و زیاد قرار دادن مهر عیال خطر بزرگی كه در بین دارد آن است كه ممكن است بین آنها توافق و صمیمیّت زناشویی واقع نشود و هر گاه مهر عیال سنگین باشد انسان یا قدرت ندارد مهر او را بدهد یا اینكه حاضر به تحمل هزاران مشقت،عیالی اختیار كرد به زودی راضی نمی شود از اوضاع او بنماید و دو مرتبه خود را به زحمت گرفتن عیال دیگری مبتلا گرداند و ثانیا“ چون اولاد شرعا“ ملحق به پدر می باشد هر گاه خواسته باشد عیال خود را طلاق دهد مبتلا به سرپرستی و نوازش چند بچه بی مادر می گردد و این معنی گرفتاری سختی است كه هرگز تا مرد مضطر نشود حاضر نخواهد شد خود را به چنین گرفتاری مبتلا سازد و هر گاه بر كسی به مقداری سخت بگذرد كه حاضر به این معنی باشد سزاوار نیست كه راه خدادادی از برای او نباشد و تا آخر عمر خود در اثر سنگینی مهر عیالش نتواند خود را از گرفتاری نجات دهد.


ششم آن كه هر گاه خواسته باشد زنی را ازدواج نماید اگر به توصیف كردن زنانی كه او را دیده اند رفع اشتباه می شود و می داند كه آن زن دارای چه اوصافی است به همان توصیف آنها اكتفا نماید والا خود آن زن را ببیند نه از روی شهوت بلكه از روی اجبار یك نظر به او نماید و صورت و موی او را ببیند تا اینكه دانسته احترام به ازدواج او نماید


و خود را ندانسته در چاه نیفكند چون عیال همسر یك عمر انسان است و هر گاه او را ندیده ازدواج نماید ممكن است سبب یك عمر پشیمانی او گردد.و دلالت بر این معنی می كند اختیار زیاد یكی در وسائل نقل شده و از محمّد بن مسلم روایت شده كه گفت از امام محمّد باقر(ع)پرسیدم من قصد دارم زنی را تزویج نمایم آیا جائز است به او نگاه كنم؟امام فرمودند آری تو آن زن را به قیمت گران می گیری.


و نیز جمعی از اصحاب امام صادق(ع)از ایشان روایت می كنند كه ما از آن حضرت پرسیده ایم:هر  گاه كسی خواسته باشد زنی را ازدواج نماید جایز است كه به او نظر كند؟آن حضرت فرمودند اشكالی ندارد كه به صورت و خوبی های آن زن نگاه كند هر گاه خواسته باشد او را تزویج نماید و نیز از حضرت صادق(ع)سئوال شد شخصی می خواهد زنی را تزویج كند آیا جائز است كه به او نگاه كند پیش از آنكه تزویج نماید آن جانب فرمودند :آری،به او نگاه كند بدون نظر چرا مال خود را به او بدهد و هر گاه خود انسان بخواهد كسی را بگیرد و پدر او كسی دیگر را مایل باشد برای ازدواج او كسی دیگر را در این صورت مخالفت میل پدر نماید و هر كه را خود مایل است بگیرد زیرا پیغمبر اكرم(ص)در جواب این سئوال فرمودند تو می خواهی با او عمری را به سر بری نه پدرت.


مرد اگر قدرت هم دارد مهر او را رد نماید و او را طلاق دهد یك عمر حاضر می شود در سخت ترین زندگی ها به سر برد او را طلاق ندهد بر خلاف آنكه اگر مهر زن كم باشد هر گاه دید با او سلوكش نمی شود او را طلاق می دهد و مهر او را در می كند و خود او را از كسالت دائمی می رهاند بعلاوهراضی نمی شود كه در فكر آن برآید كه اصلا“مهر عیال خویش را انكار نماید تا اینكه مبتلا به عقوباتی گردد كه در اختیار زیاد به او اشاره شده و در سفینة البحار از حضرت صادق(ع)نقل شده :دزدان عالم سه طایفه می باشند :كسانی كه زكات مال خود را ندهند كسی كه مهر عیال خویش را بر خود حلال بداند و او را ندهد و كسی كه چون پول از كسی قرض می كند قصد دادن او را نداشته باشد و نیز از آن حضرت در حدیث دیگر نقل شده كه فرمودند :كسی كه مهر عیال خود را ندهد در حقیقت مثل آن است كه با آن زن در تمام زناشویی زنا كرده باشد و خوردن مهر زن از بزرگترین معاصی است و در روز قیامت خدا به او می فرماید :من كنیز خود را به تو حلال كردم در عوض مهر او،چون مهر او را ندادی مثل آن است كه با او زنا كرده باشی پس خداوند در عوض مهر آن زن عبادات شوهر را میگیرد و به آن زن می دهد تا اینكه آن مرد را به جهنّم افكند گفته نشود كه هر گاه مهر زن كم باشد امر طلاق در مابین مردم بسیار رایج است و به مجرد آنكه مختصر كسالتی بین زن و مرد اتفاق افتاد منجر به طلاق خواهد شد زیرا گفته می شود در اسلام بر اساس مدارك این كار معاصی و مجازات سختی دارد.

شنبه 4/6/1391 - 9:35 - 0 تشکر 528211

 "همسر آینده"



زن ومرد پیش از ازدواج  می تواند یكدیگر را ببینند.


مغبرت بن شعبه از زنی خواستگاری كرده بودپیغمبر(ص)فرمود اگرقبلا" اورا می دیدی امید سازش وتوافق بیشتر بود.


محمدبن مسلم گوید از امام پنجم پرسیدم مردی كه می خواهد ازدواج كند حق دارد زن را ببیند ؟فرمود آری به گران ترین قیمت می خرد چگونه حق دیدن ندارد؟ حسن سری می گوید ازحضرت صادق(ع) پرسیدم مرد جایز است قبل ازازدواج زن را به دقت ببیند پشت سر وصورتش را نگاه كند فرمود آری مانعی ندارد كه زن مورد نظر را از پشت سر یا جلوی رو ببیند.


باز مردی از آن جانب سوال كرد جایز است مرد موی سر وزیبائی های زن راكه می خواهد ببیند؟ حضرت صادق فرمود اگر منظور لذت بردن نباشد وصرفا" غرض اطلاع از خصوصیات بدنی زن باشد اشكال نداردودر خبر دیگری سوال می كند جایز است زن بایستد تامرد اورا ببیند؟ می فرماید آری بلكه لباس نازك پوشیدن درآن موقع هم مانعی ندارد.


 یكی از صحابه زنی را خواستگاری كرده بود پیغمبر (ص) فرمود صورت ودستهای اورا ببین .(مقصد این روایت این است كه اگر كسی زنی را برای ازدواج انتخاب كرد وجملات دیگر را پسندید می تواند برای اطلاع از خصوصیات بدنی اورا ببیند مبادا عیبی دروجودش باشد كه موجب پشیمانی یا دلسردی یا احیانا" مایه’ تفرقه گردد نه اینكه حق دارد همه دختران را یك به یك اززیر نظر بگذراند وسراپای همه را برانداز كند تایكی را درآن میان انتخاب نماید.

شنبه 4/6/1391 - 9:35 - 0 تشکر 528213

"دختران را زود شوهر دهید"

از ائمه (ع) نقل شده كه خداوند هرچه مورد نیاز بشر بوده به پیغمبرش آموخته واز جمله روزی پیغمبر (ص) بالای منبررفت وبعد ازحمدو ستایش الهی فرمود جبرئیل از جانب خدای رازدان برمن نازل شد وگفت دوشیزگان به سان میوه’ شاخسارند به محض رسیدن باید چید وگرنه حرارت خورشید ووزش بادهای تند تباهش می كند دوشیزگان چون به دوران بلوغ رسند طغیان غریزه’ آنها برشوهر درمانی نداردوگرنه ممكن است فاسد وآلوده شوند چه آنان نیز بشرند ومسئله’ تعجیل در شوهر دادن دختر درروایات بسیار تا’كید شده چنان كه در حدیث علت این دستور جلوگیری از فساد اخلاق دختران است ولی در حاشیه’ این احادیث باید موضوع رشد دختر و صلاحیت شوهرداری وتناسب سن زن و شوهر راهم رعایت كرددختری كه قدرت اداره, زندگی ندارد یارشد بدنی برای ازدواج ندارد اگر به خانه شوهر رفت دچار مشكلات  فراوانی خواهد گردیدو سرانجام یا جان كندن تدریجی لست ویا تفرقه وطلاق كمتر اتفلق می افتد كه این زندگی ها به خصوص در اوائل كار بروفق مراد درآید البته اگر معا شرت های مذهبی بود واخلاق دینی بر خانواده ها حكومت می كرد ابن همه نابسامانی ونگرانی پیدا نمی شد واین همه امغان تمدن مادی وضعف نیروی مذهبی لست اما دروضع موجود جز رفت واحتیاط وتحكیم مبانی كار چاره ای نیست هم باید عفت وتقوای دختر رارعایت كرد وهم خانه برسر راه سیل بنیاد نگردد.

شنبه 4/6/1391 - 9:36 - 0 تشکر 528214

" بلوغ وازدواج"

هرفردی كه به سن بلوغ وزشد می رسد بزرگترین آرزویش این است كه ازدواج كند وبا به وجود آوردن زندگی مشترك اسقلال به دست آورد یكی از آیات خدا این است كه از خود شما برایتان همسران آفریدیم تا باآنها انس بگیرید وآرامش خاطر پیدا كنید پیامبر اكرم فرموده مردی كه زن نداشته باشد مسكین وبیچاره است اگر چه ثروتمند باشد ودر اسلام بنایی پایه گذاری نشده كه نزد خدا محبوب تر وعزیز تراز ازدواج باشد .

شنبه 4/6/1391 - 9:36 - 0 تشکر 528217

"احترام شوهر"



هر كس به شخصیت خودش علاقه مند است وخودش را دوست دارد دلش می خواهد دیگران به شخصیت او احترام بگذارند از توحین كنندگان متنفر است اگر كسی همسر خودرا بزرگ نمایان كند هیچ وقت كوچك نمی شود.


خوش اخلاقی برای همه ضرورت دارد به خصوص برای زن وشوهر چون همیشه و همه جا با هم هستند فردی كه می خواهد به زندگی مشتركش خوش بگذرد باید اخلاقش را اصلاح كند وهمیشه شادوخندان باشدخوش زبان وشیرین بیان باشد وبا خوی بدش زندگی را نسوزاند وخودش وافراد خانواده را عذاب ندهد بهترین پشتوانه پیمان زناشویی اخلاق خوب دو طرف ازدواج است اكثر طلاق ها براثر بد رفتاری زن وشوهر وعدم توافق اخلاقی پیدا می شود.عدم توافق اخلاقی نخستین علت بروز اختلافات است .


دنیا برای همه همسران یكسان نمی چرخد وچرخ روزگار همیشه بر طبق دلخواه نمی رود زندگی هزاران فراز ونشیب داردممكن است مال وثروتش را از دست بدهد وتهیدست شود .زن وشوهری كه پیمان زناشویی بسته اند به آن منظور است  كه درهمه حال یارو غمخوار همدیگر باشند پیمان زناشویی باید چنان استوار ورشته الفت ومحبت به قدری نیرومند باشد كه درهمه حال برسرعهدو پیمان خویش باقی بماند درخوشی وناخوشی با هم باشند دربیماری وسلامتی یا درهر حال تنگدستی با هم باشند  درواقع زن ومرد برای زندگی ساخته شده اند واین زندگی به معنای آسایش و راحتی است كه دونفر با انتخاب به جای یكدیگر به وجود می آورندو تمام سرمایه شان در بهتر شدن وپیشرفت این زندگی است واگر برنامه ریزی درآن روا باشد حتما" موفق خواهد بود .

شنبه 4/6/1391 - 9:37 - 0 تشکر 528218

"ارزش ازدواج"   



ازدواج یك خواسته طبیعی است كه همه جوامع بشری وادیان آسمانی بر آن ارزش قرار داده اند مخصوصا" دین اسلام پیروان خود را به ازدواج دعوت نموده اند واز غربت برحذر می دارد.


ازدواج نه تنها منفور نیست بلكه از دیدگاه اسلام امری مستحب ودر بعضی موارد واجب می باشد واگر با قصد غربت انجام بگیرد عبادت نیز محسوب می شود.


پیامبر گرامی اسلام وائمه اطهار درباره ازدواج تاكید وسفارش فراوان كرده اند .


رسول خدا فرمود:هیچ بنایی در اسلام بنیان گذاری نشده كه نزد خدا محبوب تر از ازدواج باشد.حضرت صادق می فرمایند:دوركعت نمازی كه انسان متعهل می خواند ثوابش بیشتر از هفتاد ركعتی است كه انسان مجرد می خواند.

شنبه 4/6/1391 - 9:37 - 0 تشکر 528220

  ازدواج در مجلات ...
 عشق خیابانی شقایق


شقایق دختری بود كه در خیابان با فردی به نام سعید آشنا شده بود وعاشق اوشد وبا هم تصمیم به ازدواج گرفتند وعلاوه بر مخالفت پدر شقایق ودر نهایت راضی كردن او ازدواج می كنند بعد از چند ماه مادر سعید از خارج كشور به او زنگ می زند وپیشنهاد می دهد كه به خارج بیا وكلی حرف می زند تا سعید راضی می شود وبه خارج می رود وشقلیق را تنها می گذارد وشقایق از ناراحتی بیمارمی شود وپدرش به او می گوید به تو گفتم كه سعید به درد تو نمی خوردگوش نكردی كه نكردی ودیگر از سعید خبری نشد.


پسری به خواستگاری دختری می رود وبسیار عاشق اوست ولی پدر وی در زندان به سر می برد ودر پاسخ به دختر جوان به دروغ می گوید پدرم به ماموریت خارج از كشوررفته است واین دروغ باعث می شود بعداز ازدواج واطلاع یافتن دختر ازاین دروغ اعتمادش از بین می رودوبه دادگاه درخواست طلاق می كند ومی گوید باتمام علاقه ای كه به تو داشتم نمی توانم بامردی دروغگو به زندگی ادامه دهم پس  عشق وصداقت خوشبختی را به وجود می آورد.


جوان عاشق بی پول كه از گاوصندوق محل كارش بیست میلیون تومان می دزدد وسپس با دختری ازدواج می كند وبه كیش می رودبرای ماه عسل ودر آنجا دستگیر می شود وهمسرش می گوید تصور نمی كردم همسرم برای رسیدن به من دست به دزدی بزند ودر صورت عدم جلب رضایت آن شركت اقدام به طلاق می كنم پس برای رسیدن به معشوق خود نباید به هر كاری دست زدچون عدم خوشبختی رابه همراه می آورد.


زنی دوسال بعد از ازدواج از عدم تفاهم باهمسرش مطلع می شود وبه دادگاه درخواست طلاق می كند.


پس تفاهم برای انتخاب شریك زندگی حرف اول را می زند.


هر فردی باید از امور داخل وخارج خانه كه همسرش انجام می دهدباخبر باشد .دركشور هند به دلیل بیشتر بودن تعداد دخترها نسبت به پسرها ,پدران دخترها برای شوهر دادن آنها پسرانی از كشورهای مجاور می دزدند وابتدا به آنها پیشنهاد ازدواج با دخترانشان را می دهند ودر صورت مخالفت آنها را به قصد كشت می زنند .


موافق بودن پدرومادر همسران یكی از ویژگیهای ازدواج موفق است .


عبرت از احتمالا" ازدواج نا موفق قبلی وتكرار نكردن اشتباهات قبلی از ویژگیهای ازدواج موفق بعدی به حساب می آید.


نداشتن غرور وخود پسندی پسرودختر وداشتن تقوا از ویژگیهای ازدواج موفق است .نباید در امر ازدواج موفق هیچ كدام از طرفین دیگری را وسیله ای برای رسیدن به آرزوها وبرتری نسبت به دیگران بدانند .

شنبه 4/6/1391 - 9:38 - 0 تشکر 528221

 "خواستگار شایسته را رد نكنید"



پیغمبر ص  به اصحاب فرمود بهترین مردان شما را معرفی می كنم...    رسول الله ص فرمودند :آنان كه پرهیزكار ,پاكدل ,دست باز ,پدرومادر دار ,خوش رفتار با پدر ومادر باشد وعیالش را محتاج دیگری نكند


(انسان درزندگی نیازهایی دارد كه باید تامین شود و همان طور كه از نظر غذا ودارو ولباس و مسكن نیازمند تامین است همچنین از نظر غریزه جنسی وغرائز دیگر,فكری واخلاقی نیز نیاز مند است واز اهم آنها معاشرت وبرخورد اخلاقی است نظیر ملاطفت در سخن ,تنبیه وترجیح طبقه بالاتر طبقه پایینی را بر انجام وظیفه یا تشویق وتحسین آنها در موارد لازم صبرو تحمل در محل صبر عفو واغماض هنگام صدور خطا واشتباه ,پندواندرز در مقام صدور تخلف وبالاخره حسن رفتار وگفتار كه به تدریج سبب تربیت وموجب تكامل باشد والبته گاهی توبیخ وملامت وبالاتر نظیر معلم مهربانی كه پیوسته مراقب حال متعلم وجویای صلاح وسعادت وكمال و ترقی او باشد این نحوه تامین نیاز همچنان كه وظیفه مرد نسبت به زن است ووظیفه زن نسبت به مردنیز است وكمبود وعدم اشباع هر غریزه ای سبب آن می شود نیازمندی به سوی انحراف رود ومورد نیاز را ازغیربجوید وانحراف درهر غریزه ای ضروری خاص ومفسره ای به خصوص دارد برمرد است كه به این حقایق پی ببردوبرزن است كه وی نیز آگاه باشد.


علی بن اسباط به حضرت جواد نوشت من برای دخترانم كسی را كه در اخلاق وایمان همانند خودم باشد نیافته ام تا با وی وصلت كنم حضرت در جواب نوشت مطلبی كه در مورد دخترانت نوشته بودی دریافتم خدا تو را رحمت كند تا این حدود دقت دركار دختر لازم نیست كه همسر وی صد در صد مطابق میل پدر باشد. پیغمبر فرموده:اگر خواستگاری آمد كه دین واخلاقش مورد پسند بود قبولش كنید وگرنه فتنه وفسادی بزرگ در زمین پدید آید چون بر اثر ایرادهای گوناگون دختر درخانه می ماند اخلاقش فاسد می شود بهار شوهر داری میگذرد وپیوند اخلاقی زن وشوهر  زودتر جوش می خورد وبالاخره در وجود نسل هم كه میوه درخت ازدواج است آثار مطلوبی به بار نخواهد آمد حضرت رضا فرموده :اگر خواستگاری آمد كه دین واخلاقش را می پسندی اجابت كن از تنگدستی او نهراس .خداوند متعال فرموده اگر زن و شوهر از هم جدا شوند خدا هر كدام را از كرم خود بی نیاز كند ونیز فرموده اگر مردان مجرد ازدواج كنند وفقیر باشند خدا از فضل خود بی نیازشان كند .خداوند كریم وعالم با احوال بندگان است غرض از ذكر دو آیه این است كه در هر صورت روزی زن و مرد با خداست ابراهیم گوید حضرت صادق فرمود:ابراهیم هیچ مومن بهره ای خطرناك تر از مال نبرده وضرر مال از ضرر دو گرگ درنده كه به گله ای بی چوپان حمله كند یكی به اول گله ویكی به آخر بیشتر است این گرگ ها با گوسفندان چه می كنند گفتم بند فساد كاری نمی كنند .فرمود راست گفتی كوچكترین ضرر مال این است كه مسلمانی به خواستگاری دخترش بیاید وبه عذر بی خودی اورا رد كند .

شنبه 4/6/1391 - 9:38 - 0 تشکر 528223

"چنین زنی انتخاب كنید"


امام صادق می فرماید:همسر انسان همانند طوقی است برگردن او پس ببین چه طوقی برگردن می افكنی ,طوق لعنت یارحمت.پیغمبر می فرماید بهترین زنان شما زنی است كه بچه آور مهربان ,پاكدامن,نزد فامیلش عزیزو محترم ودر مقابل شوهر متواضع وفروتن باشد برای شوهر زینت كند ونسبت به دیگران موقر وبی اعتنا باشد حرف شوهرش را بشنود فرمانش را گردن نهد ,درخلوت در اختیارش باشد ولی مثل مردان مبتذل نباشد.حضرت علی می فرماید بهترین زنان شما پنج طائفه اند پرسیدند آنان كیانند فرمود سهل گیر,نرم خو,رام,زنی كه چون شوهر خشمگین شود نیارامد  تا رضایت اورا فراهم كند وبالاخره زنی كه در غیاب شوهر حیثیت اورا نگه دارد این زن از كاركنان و عمال الهی است,واز لطف خدا ناامید نگردد زنان بعضی پر بچه اند یكی در دامان و دیگری در شكم دارند ,بعضی نسبت به شوهر بد اخلاقند ,بعضی همانند غلهای پر شپشند ,غلهایی كه از پوست بوده وگاهی شپش می گرفته كه خداوند به گردن هر بخت بر گشته ای كه بخواهد می افكند .امام باقر می فرماید مردی با پیامبر در كار ازدواج مشورت كرد حضرت فرمود آری زن بگیر ولی زن باایمان خدا شناس خدایت خیر دهد زن شایسته مانند كلاغ  اصم نایاب است پرسید كلاغ اصم چیست؟ فرمود كلاغی كه یك پایش سفید باشد چهار چیز به هر كه داده اند خیر دنیا وآخرت داده اند بدن صابر ,زبان ذاكر ,قلب شاكر وزن شایسته .امام صادق می فرماید سه چیز در همه دورانها كمیاب است كسی كه برای خدا طرح برادری افكند همسر شایسته ای كه در امر دین یارویاور باشد وفرزند رشد یافته هر كه یكی از این سه نعمت را بیابد خیر دنیا و آخرت یافته واز عالیترین  سعادت دنیا برخوردار شده پر بركت ترین همسر زنی است كه هزینه ازدواج زندگیش كمتر باشد همسر موافق مایه آسایش خاطر است .امام علی فرموده همسر شایسته چون لباس عیب پوش است.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.