• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
دانش و فن آوری (بازدید: 1201)
پنج شنبه 2/6/1391 - 11:28 -0 تشکر 524439
تکنولوژی آموزشی

برگرفته از http://maghaleh.parsiblog.com/Posts/42/%D8%AA%D9%83%D9%86%D9%88%D9%84%D9%88%DA%98%D9%8A

+%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4%D9%8A/

برای روشن تر شدن مفهوم تکنولوژی آموزشی مراحلی را که این مفهوم طی کرده است مورد بررسی قرار می دهیم . البته این مراحل مربوط به سالهای بعد از 1900 است . در سالهای قبل از 1900 گاهی معلمان اجسام حقیقی را به کلاس درس می آوردند یا کودکان را به دیدن موزه ها می بردند . در این رابطه با روشهای که قبل از سال 1900 به کار گرفته شده اند و کسانی که به عنوان پیشگام در رشته تکنولوژی آموزشی معرفی می شوند ساتلر (1968) و امیر ابراهیمی    ( 1366) اطلاعات زیادی ارائه می دهند .

پنج شنبه 2/6/1391 - 11:49 - 0 تشکر 524465

آموزش سنتی ( ترمیم یا تغییر )




بسیاری از سئوالات کارشناسان و متخصصان در زمینه آموزش براین محور استوار است که چگونه می توان بدون خدشه دار کردن سنت و فرهنگ ، ابزارها و تکنولوژی های نوین آموزشی را بکار بست .این سئوال را باید به روشی غیر مستقیم پاسخ گفت . به عبارت بهتر باید با بهره گیری از روش ها و ابزار های نوین به ترمیم کاستی ها و نقص های روش های سنتی پرداخت . مولوی چندین قرن پیش گفته است :

چون که با کودک سر و کارت فتاد هم زبان کودکی باید گشاد . به اعتباری توانایی ها و پتانسیل های خلاق این تکنولوژی ها به گونه ای است که به هیچ عنوان سنت را محدود نمی کند . به اعتباری توانایی ها و پتانسیل های خلاق این تکنولوزی ها به گونه ای است که به هیچ عنوان سنت را محدود نمی کند .یکی از این پتانسیل ها ی خلاق بهره گیری از وبلاگ ها در آموزش می باشد . چه آموزش های حقیقی و چه آموزش های مجازی .بعنوان مثال می توان در دروس مربوط به کامپیوتر در بخش عملی دانش آموزان را به طراحی و ایجاد وبلاگ ها تشویق نمود . از آن پس برای بخش تحقیق یا فعالیت های کلاسی دروس دیگر می توان از دانش آموزان خواست تا یافته های خود را به طور خلاصه بر روی وبلاگ ها قرار داد . هرکدام از دانش آموزان می توانند با مبادله اطلاعات از این طریق و همچنین ارتباط با یکدیگر از طریق بخش نظر بدین وبلاگ ها با اشتیاق مضاعف به یادگیری تشویق شوند . از آنجا که دانش آموزان به تکنولوپی های جدید بسیار علاقه نشان می دهند و قدرت جذابیت این رسانه ها این علاقه مندی را تشدید کرده است&سرعت و میزان یادگیری افزایش خواهد یافت .


پنج شنبه 2/6/1391 - 11:49 - 0 تشکر 524466

الکترونیک و صنعت آموزش




اگر روزی الکترونیک از صنعت آموزش جدا شود چه اتفاقی خواهد افتاد ؟

سال ها پیش زمانی که به مدرسه می رفتیم یکی از موضوعات انشا این بود که « فرض کنید یک روز همه مردم حافظه خود را از دست بدهند ، آیا می توانید آن روز را وصف کنید ؟»بسیار فکر کردیم ،با دوستانمان مشورت کردیم ،خود را فردی بی حافظه تصور کردیم ، با خود اندیشیدیم که در این صورت چه حوادثی ممکن است به وقوع پیوندد.همه آنچه را که دیروز با نداشتن حافظه تصور می کردیم ، امروزه با جدا کردن الکترونیک از آموزش شاهد آن خواهیم بود . الکترونیک با آموزش پیوندی جاودانه بسته است همانگونه که حافظه انسان تا دم مرگ با اوست . رسانه های الکترونیکی ، رایانه ها ، آزمایشگاه ها اعم از آزمایشگاه های حقیقی ، مجازی و نرم افزاری ، آزمایشگاه های زبان و ... ،ماشین حساب ها ، تابلو های هوشمند ،تابلو های ‌الکترونیکی غیر هوشمند ، پرژکتورها ،‌ نرم افزار های چند رسانه ای و ... همه و همه نمونه های بارزی از پیوند الکترونیک با آموزش است که آموزش را به صنعتی پیشرو تبدیل کرده است در گذشته ریاضیات را ام العلم می دانستند . اغراق نیست اگر امروزه الکترونیک را ام العلوم بدانیم .زیرا هیچ یک از حوزه های دانش و معرفت بشری برای بقا و پیشرفت خود از صنعت الکترونیک بی نیاز نیست .


پنج شنبه 2/6/1391 - 11:50 - 0 تشکر 524468

از تکنولوژی های نوین چه انتظاری داریم ؟






آموزش و پرورش به طور شتابزده ای به توسعه تکنولوژی های جدید روی آورده است .تولید کتاب های الکترونیکی آغاز شده است بسیاری از معلمان تحت آموزش قرار گرفته اند تا با تکنولوژی اطلاعات اشنا شوند .مدارس اندک اندک به کامپیوتر و اینترنت تجهیز می شوند . تبلیغات زیادی در این مورد صورت گرفته است . نرم افزارهای آموزشی و کمک آموزشی تولید و تکثیر شده اند . هزینه های سنگینی صرف این اقدامات شده و می شود .سایت های متعددی راه اندازی شده است . اطلاعات زیادی از جایی به جای دیگر انتقال داده شده و یا در سایت ها وارد می شود . خبرها به سرعت پخش می شوند .اما...

اما سئوالی که هنوز برای بسیاری بی جواب مانده است این است که ما در تولید دانش چه سهمی داشته ایم ؟با اطلاع از تکنولوژی اطلاعات چه اطلاعاتی را می خواهیم به دنیا منتقل کنیم ؟چه اندازه در توسعه تحقیقات آموزشی و پرورشی نقش داشته ایم ؟چگونه به کمک روش های نوین آموزشی می توانیم تولید کننده دانش و مصرف کننده دانش خود باشیم ؟معلمات در پذیرش و تحولات آموزشی و یادگیری چه نقشی دارند؟هدف چیست و می خواهیم به کجا برسیم ؟تکنولوژی اطلاعات به همان نسبت که ابزار بسیار مفیدی در توسعه و انتقال دانش بشری است ابزاری خطرناک برای مصرف گرایی و رکود اندیشه ها نیز هست . اگر در بستر سازی فرهنگی و ایجاد انگیزه های قوی تلاش نکنیم ، تیغی خواهد بود در دست زنگی مست !کمی بیندیشیم و توانایی های جوانان را باور کنیم . چرا که بها دادن به جوان و توانایی های اوست که شوق پیشرفت را در وی بیشتر میکند . آنگاه خواهیم توانست ماحصل یافته های آنان را در سایت ها وارد کرده و اندکی در راه تولید اطلاعات گام برداریم .یکی از این گام ها برگزاری مسابقات طراحی و تولید مواد آموزشی و کمک آموزشی از سوی این کارشناسی بوده است در این مسابقات که به طور چشمگیری از آن استقبال شد زمینه را برای باروری اندیشه های جوانان فراهم کرد .طرح های ارزشمندی بدست ما رسید که به تعداد زیادی از آنان هزینه تولید پرداخت گردید . گام دیگری که در این زمینه برداشته شد این بود که مسابقات کشوری علمی -آزمایشگاهی و رایانه ایبه نحو مطلوبی در شیراز در سطح استانی و توسط این کارشناسی برگزار گردید . هم اکنون نیز مناطق ، شرکت کنندگان و معلمین آنان با بازخوردهای مثبت خود علاوه بر اعلام علاقه مندی و رضایت خود ، ما را مورد تایید و تشوق قرار داده اند .این بازخورد ما و جوانان را در ادامه راه دلگرم تر کرده است .امیدواریم با ادامه هرچه مطلوب تر این گونه فعالیت ها بیشتر و بیشتر بتوانیم بسترهای فرهنگی و علمی لازم را برای استفاده مطلوب تر از تکنولوژی های جدید ایجاد کنیم .






پنج شنبه 2/6/1391 - 11:51 - 0 تشکر 524470

مدرسه از گذشته تا امروز




سالهایی نه چندان دور مردم برای یادگیری به مکتب خانه ها می رفتند . در آن جا بر روی زمین می نشستند و در اطراف مدرس حلقه می زدند.چند سالی گذشتو مکتب دار مقام بهتری پیدا کرد به طوری که او تنها بر روی صندلی می نشست . در آن زمان مردمی که برای یادگیری به مکتب می رفتند هرگز تصور نمی کردند که روزی بتوانند بر جای او تکیه بزنند . باز هم زمان گذشت . تا این که اندک اندک مکتب خانه ها به مدرسه تغییر نام داد و نیمکت وارد مدرسه شد . شاید در آن زمان اولین دانش آموزانی که بر روی نیمکت ها نشستند از شادی در پوست خود نمی گنجیدند . به مرور زمان و با پیش آمدن مشکلاتی نیمکت ها از یکدیگر جدا شد ونیکت ها جای خود را به صندلی های انفرادی دادند. سرعت پیشرفت بکارگیری کامپیوتر در آموزش و ورود آنها به مدارس هم اکنون شیوه معماری مدارس را به شدت تحت تاثیر قرار داده است . صندلی های امروزی به مرور جای خود را به میز های کامپیوتر اختصاصی خواهد داد . مدارس جدید دیگر نیازی به صندلی های کنونی نخواهند داشت .یک میز و یک دستگاه کامپیوتر جای معلم ،دفتر ،کتاب ، خط کش ،قلم،ماشین حساب،حتی کتابخانه و همه لوازم التحریر مورد نیاز دانش آموز را خواهد گرفت.آیا برای مدارس و آموزش های مجازی آمادگی لازم را پیدا کرده اید ؟

پنج شنبه 2/6/1391 - 11:53 - 0 تشکر 524476

e-learning





پیشرفت سریع علم و تکنولوژی چنان است که کندروان را در هاله ای از گرد و خاک بر جای می گذارد . بنا بر این راز بقای جوامع در این است که در حد توان خود را با این پیشرفت سازگار کنند .در زمینه آموزش و یادگیری نیز وضع از این هم بغرنج تر است .دانش آموزان با دنیایی از علاقه و استعداد و شوق شناختن فناوری ها پا به مدرسه می گذارند . اما باید پرسید که در این مکان مقدس تا چه اندازه به این آرزوهای طلایی دست می یابند ؟در مدارس ابتدایی چنین می پندارند که هنوز کودکند، در مدارس راهنمایی در انتظار کمک های مردم یا دولت زمان می گذرد و دانش آموز عقب مانده از قافله پیشرفت ، در رویاهای دست نیافتنی خود دست و پا می زند . طبیعی است که در دبیرستان اگر با ادامه چنین وضعی روبرو شود از درس و مدرسه و تحصیل بیزار می شود .اما همین قافله پیشرفت بشری برای اینان نیز چاره ای اندیشیده است .













پنج شنبه 2/6/1391 - 11:54 - 0 تشکر 524482

یادگیری در هر زمان ، هر مکان و برای همه .


این مهم چگونه تحقق می یابد و تحت چه شرایطی رویای دیرینه دانش آموزان واقعی تحقق می یابد ؟e-learning یا آموزش مجازی راه حل تازه ای است که پیش روی دانش آموزان است.از طریق آموزش مجازی این امکان در اختیار دانش آموزان قرار دارد که در هر رشته ، هر زمینه و هر دانشگاه یا مرکز آموزشی که بخواهند به یادگیری و تحصیل علم ادامه دهند .مدارس مجازی ، کلاس های مجازی ، دانشگاه های مجازی و در یک کلمه عصر یادگیری مجازی ؛ امکانات خارق العاده ای را در پیش روی نظام های آموزشی قرار داده است تا به صورتی بهینه بتوانند سرمایه های خود را در این راستا بکار گیرند . بعنوان مثال از یک کلاس معمولی حد اکثر ۳۰تا ۴۰ دانش آموز می توانند استفاده کنند . در حالی که از یک کلاس مجازی همزمان می توانند میلیون ها نفر استفاده کرده و آموزش ببینند . این نکته تنها یک گوشه ناچیز از امکانات و توانایی های آموزش های مجازی است . آیا ارزش سرمایه گذاری را دارد ؟

پنج شنبه 2/6/1391 - 11:55 - 0 تشکر 524487

تکنولوژی اطلاعات





مقارن با رشد بی رویه دانش در عصر اطلاعات ، دانش به ابزاری برای بقا و دوام تبدیل شده است . هر کشوری که نتولند با تولید دانش رقبا را از صحنه بدر کند ،محکوم به فناست . 

دیوید وارن مدیر آموزش IBM می گوید :بشر در سال های آینده به طور دائم باید در حال یادگیری باشد به طوری که این مسئله به مهمترین چالش و مسئله زندگی مردم تبدیل خواهد شد .بنا بر این لازم است تا برای زندگی در چنین زمانی و همچنین ییروزی بر این موانع با ابزارهای یادگیری مادام العمرآشنا گردید . علاوه بر آن بدست آوردن اطلاعات و قرار گرفتن در معرض جدیدترین آنها زمینه ساز زندگی در آینده خواهد بود.بهترین تصمیمات با بیشترین اطلاعات ممکن خواهد بود . اطلاعات گم شده ی بشر دیروز بود . این در حالی است که همین اطلاعات آب حیاط بشر فردا خواهد شد .


پنج شنبه 2/6/1391 - 11:56 - 0 تشکر 524492

تجهیزات کمک آموزشی الکترونیکی و رایانه ای






همان گونه که از عنوان تقسیم بندی پیدا است این دسته از رسانه ها بر اساس برنامه های کامپیوتری یا نیروی الکتریکی کار می کنند .بنا بر این ابتدا از تجهیزات کامپیوتری شروع می کنیم :

کامپیوتر و اجزائ آن :مانیتور(monitor)کیس (case)صفحه کلید (key board)بلندگو (speaker)موشواره (mouse)نرم افزارهای مورد نیاز(benefit software )دوربین دیجیتالی (digital camera)ویدئوپرژکتور(video projector)فلکس کم (felexcam)کپی برد (copy board)ویژوالیدزر (visuallidser)ویدئوسی دی (videocd)


پنج شنبه 2/6/1391 - 11:57 - 0 تشکر 524496

تقسیم بندی تجهیزات آموزشی






زمانی تلفن تلفن بود و تلویزیون تلویزیون . زمانی قلم فقط قلم بود و ماشین حساب فقط یک ماشین حساب . اما امروزه به دلیل پیشرفت سریع علم و تکنولوژی رویاها و آرزوهای بشر رنگ واقعیت به خود گرفته است .امروزه یک تلفن هم نمایشگر اطلاعات مورد نیاز است و هم ساعت و هم ماشین حساب . هم ساعت زنگ دار است و هم تقویم . حتی اخیرا تلفن های همراه به دوربین فیلمبرداری کوچکی مجهز شده است که هم فرستنده اند و هم گیرنده . یعنی قادرند تصویر استفاده کنندگان را بر روی صفحه کوچک خود نمایش دهند .لذاشاید تقسیم بندی کردن تجهیزات بر اساس آنچه که تاکنون در کتابهای مرتبط می خواندیم اعتبار خود را از دست داده باشد .به عنوان مثال تقسیم بندی کردن به تجهیزات دیداری ، شنیداری و نوشتاری یا نورتاب و غیرنورتاب را در نظر بگیرید . متون نوشتاری سنتی دیگر امروزه از حالت ساده خارج شده و به فرامتن ها تبدیل شده اند . کاغذ ها جای خود را به دفترچه های الکترونیکی داده اند . به طوری که پیش بینی کرده اند که تا سال۲۰۱۸ روزنامه های سنتی و کاغذی به کلی منسوخ شوند .با این وصف کتاب را باید در کدام یک از طبقات فوق جای دهیم . بنا بر این به طور ساده و اجمالی تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی را به دو دسته :

۱ - تجهیزات و ابزار های الکترونیکی و رایانه ای۲ - تجهیزات و ابزارهای غیر الکترونیکی و غیر رایانه ای تقسیم می کنیم . بر اساس این تقسیم بندی هر وسیله ای که در آن از نیروی برق یا قطعات الکترونیکی استفاده شده باشد ، در دسته اول جای می گیرد و هر وسیله ای که در آ از مواد دیگری بجز برق و رایانه استفاده شده باشد ، در دسته دوم جای می گیرد. 


پنج شنبه 2/6/1391 - 11:58 - 0 تشکر 524502

پیامدهای تکنولوژی آموزشی






عمده ترین تکنیک هایی که در حیطه مهارت های شناختی و رفتاری قرار دارد و بر یاد دهی و یادگیری اثر می گذارد عبارتند از :

رفتار معلم در چگونه نگاه کردن به دانش آموزلحن کلام معلم در برخورد با دانش آموز حالات روحی معلم در ایجاد جو مطلوب یادگیریمهارت ایجاد انگیزه در یادگیرندگانآگاهی از توانایی ها و میزان درک دانش آموزان یا به عبارت دیگر مخاطب شناسیکاهش توقعات نابجاانتظارات بی اساس معلم در اجبار دانش آموزان به حفظ مطالب بدون توجه به کارایی آنهامهارت تقویت خلاقیت در دانش آموزانآگاهی از روانشناسی شناختی و فراشناختیدومین شاخه علم تکنولوژی آموزشی بعد ابزاری آن است . در این دیدگاه علم تکنولوژی آموزشی به مجموعه ابزارها و تجهیزاتی اطلاق می گردد که سبب تسهیل فرایند یادگیری می شود .برخی از عمده ترین تاثیرات بکارگیری مواد و ابزار آموزشی و کمک آموزشی به قرار زیر می باشد :۱ - کاستن از میزان مصرف انرژی معلم و پیشگیری از خستگی مفرط۲ - کاستن از سخنرانی و افزودن به تجارب یادگیری دانش آموزان۳ - خروج کلاس از یکنواختی روش های تدریس سنتی و معلم محوری۴ - کسب تجربه عینی و واقعیتوسط دانش آموزان و در نتیجه تعمیق یادگیری۵ - افزایش مهارت های حرکتی و فعالیت های بدنی دانش آموزان و مصرف انرژی روانی آنها۶ - تقویت یادگیری با دو مغز زیرا دست انسان مغز دوم اوست ۷ - افزایش بهره وری کلاس در نتیجه استفاده بهینه از زمان کلاسی۸ - درگیر شدن فراگیران با فرایند یادگیری۹ - پیاده کردن روش های مورد علاقه دانش آموزان۱۰ -علاقه مندی بیشتر دانش آموزان به کلاس و معلم ۱۱ - یادگیری مبانی اولیه رسانه سناسی و نحوه کاربرد آنها۱۲ - درک عمقی پدیده ها و روابطی که به صورت عینی و یا با چشم غیر مسلح قابل دریافت نیستند۱۳ - مشاهده بی خطر حوادث و وقایعی که مشاهده واقعی آنها خطرناک است ۱۴ - ایجاد جذابیت برای نسل جدید که علاقه مندند مطابق پیشرفت های روز به پیش روند۱۵ - ایجاد حس مشارکت در مالکیت بیت المال و احترام به حقوق دیگران در استفاده از رسانه های جمعی و تجهیزات


برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.