نقش مدرسه در نظریه واقعیت درمانی
نیازهای اساسی:
مبادلة محبت و کسب احساس ارزشمندی و کسب هویت
فرزندان در خانه (والدین)
مبادله محبت و احساس ارزشمند / عدم مبادله محبت و ارزشمندی
موفقیت / شکست
هویت موفق / هویت شکست
در مدرسه
تجربههای موفقیت (برنامه تحصیلی محرک / تجربههای شکست
موفقیتهای تحصیلی، مسئولیتپذیری، انضباظ)
ارضای نیازها / عدم ارضا نیازها (اگر مدرسه به وظایفش عمل نکند)
هویت موفق / هویت شکست
سلامت روانی، رشد و بالندگی / خشم، ناکامی، رنج، انزوا
نکته: خانواده نمیتواند شکست در مدرسه را جبران نماید. اما برعکس مدرسه میتواند شکست در خانه را جبران نماید.
- گلاسر پس از کسب تجربیاتی در مدرسه بازپروری ونتورا؛ کارش را در مدارس ابتدایی عمومی ادامه داد او اعتقادپیدا کرد که اشاعه آثار شکست در فضای اکثر مدارس اثر مخربی بر کودکان دارد. در نتیجه :
1- حذف شکست از نظام مدارس و
2- پیشگیری بزهکاری به عوض درمان به صورت دو هدف عمدة او درآمد.
- گلاسر معتقد است که:
1. آموزش و پرورش میتواند کلید روابط انسانی مؤثر باشد.
2.برنامة حذف شکست
3. تأکید بر تفکر به عوض کار حفظی
4. طرح ایدة مرتبط بودن برای برنامة درسی
5. قراردادن انضباط به جای تنبیه
6. ایجاد محیط یادگیری یعنی جایی که کودک بتواند تجارب موفق و منتهی به هویت موفق خود را به اوج برساند.
7. ایجاد انگیزش و درگیر شدن
8. کمک به کسب رفتار مسئولانه
9. برقرار شیوههای فعال شدن والدین و جامعه
آموزشهای کلاسی بر 3 نوع هستند:
1. جلسه حل مشکل اجتماعی که به رفتار اجتماعی دانشآموزان در مدرسه مربوط است.
2. جلسه بحث آزاد که دربارة موضوعهای مهم اندیشمندانه است.
3. جلسه بررسی آموزشی دربارة اینکه دانشآموزان تا چه حد مفاهیم دورة تحصیلی را درک میکنند.