• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن روانشناسي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
روانشناسي (بازدید: 934)
يکشنبه 29/5/1391 - 11:46 -0 تشکر 519141
آزمون استنفورد – بینه Stanford – Binet Test

اولین آزمون هوش که در مقیاس بسیار وسیع مورد استفاده قرار می‌گیرد، آزمون استنفورد- بینه است .


آلفرد بینه و ویلیام هانریدر سال ١٨٩٦ مقاله­ای در مجله­ ی روان­شناسی منتشر کردند و در آن اکثر آزمون­های موجود را که به نظر آن­ها فقط اعمال بسیار ساده و پایین ذهن را اندازه می­گرفتند، مورد انتقاد قرار دادند. آن­ها برای اندازه‌گیری استعداد­های واقعی ذهن، آزمون­هایی را پیشنهاد کردند که به رفتار زندگی واقعی نزدیک‌تر بود. به نظر آن­ها چون در زمینه­ ی کنش ­های عالی ذهن، تفاوت­ها آشکارتر از کنش­های پایین است؛ بنابراین آزمون­هایی که کنش­ های عالی را اندازه می­گیرند، نیازی ندارند که از دقت و صراحت خارق‌العاده­ای برخوردار شوند. همچنین آن­ها کسانی را که خواسته بودند هوش را با روش­های کاملا غیر­منتظره اندازه بگیرند، به باد انتقاد گرفتند. اندازه­گیری هوش از طریق تجلیات خارجی و رایج آن مهم­ترین هدف مقیاس اندازه­ گیری هوش بینه است که در واقع اولین سری آزمون­های روانی به معنای امروزی کلمه را تشکیل می­دهد. این مقیاس که برای اولین بار در سال ١٩٠٥ در فرانسه و برای شناسایی کودکان دیرآموز و عقب­ مانده­ ی ذهنی تدوین شده بود، منتشر شد و به رغم نقایصی که دارد، تاریخ شروع واقعی آزمون­های روانی را نشان می­دهد.

آزمون استنفورد – بینه بر مبنای آزمون هوشی آلفرد بینه و تئودور سیموندر سال ١٩٠٥ ساخته شد. آزمون هوشی بینه – سیمون بر مبنای دو اصل "تعریف سن" و "مفهوم توانایی­ های کلی ذهنی" تدوین گردید. براساس اصل اول، بینه معتقد بود که توانایی­های کلی ذهنی کودکان با افزایش سن رشد می­کند. بنابراین، سوال­های آزمون هر سن را طوری ساخته بود که با سطح توانایی افراد آن سن هماهنگ باشد. برای این کار، سوال­هایی را که بین ٦٧ تا ٧٥ درصد افراد گروه سنی خاص از عهده­ی پاسخ دادن به آن­ها برمی­آمدند، اما کودکان خردسال­تر کمتر از ٦٧ درصد و کودکان مسن­تر بیشتر از ٧٥ درصد به آن­ها پاسخ درست می­دادند، برای گروه سنی مورد نظر انتخاب می­کرد. بینه براساس اصل دوم، توجه خود را به اندازه ­گیری هوش یا توانایی­های کلی ذهنی معطوف داشت و به تعریف و اندازه­گیری عوامل تشکیل­ دهنده­ ی هوش نپرداخت. بنابراین، هر سوالی که با کل توانایی مورد اندازه­گیری همبستگی داشت، در محتوای آزمون قرار می­گرفت و هر سوالی که با توانایی­های کلی همبستگی نداشت، کنار گذاشته می­شد. آزمونی که براساس دو اصل بالا ساخته شد، شامل ٣٠ سوال بود که برحسب مقیاس سنی درجه­ بندی شده بود. آن­گاه با مقایسه­ ی سن عقلی و سن زمانی کودک، درباره­ی سطح هوش و میزان آمادگی وی برای استفاده از امکانات آموزشی قضاوت می­شد. ترمنروان‌شناس امریکایی در ١٩١٦ آزمون بینه را به انگلیسی ترجمه کرد و سپس به کمک دانشگاه استنفورد کالیفرنیا آن را در مورد کودکان آمریکایی استاندارد کرد. ترمن در این پژوهش اصول مورد نظر بینه را در ساختن آزمون حفظ کرد، اما محتوای آزمون را از نظر تعداد سوال­ها و دامنه­ ی سنی گسترش داد. ترمن برای نخستین بار مفهوم هوشبهر را براساس فرمول "هوشهبر = سن عقلی تقسیم بر سن زمانی × ١٠٠" مطرح کرد. این آزمون که ترمن آن را آزمون استفورد – بینه نامید، یکبار در سال ١٩٣٧، بار دیگر در ١٩٦٠ و جدیدترین فرم آن در سال ١٩٨٦ تجدیدنظر شد و انتشار یافت.

يکشنبه 29/5/1391 - 12:2 - 0 تشکر 519165

آزمون کودکان ١١ تا ١٤ ساله

حافظه برای تکرار ٥ رقم: سوال ٩ ساله­ ها.

جمله­ سازی از کلمه­ های درهم­ ریخته:
جمله­ هایی با کلمات درهم­ ریخته در اختیار آزمودنی قرار داده می­شود. او باید جمله­ ای درست را با استفاده از کلمه­ ها بسازد.


 بیان شباهت سه چیز:
از آزمودنی خواسته می­شود شباهت بین سه چیز را بیان کند.

يکشنبه 29/5/1391 - 12:2 - 0 تشکر 519167

روش اجرا و نمره­ گذاری آزمون

آزمایش­ کننده با توجه به سن، پایه­ی تحصیلی، سوابق و رفتار آزمودنی در جلسه­ی آزمایش، نقطه­ی آغازی را برای شروع آزمایش و طرح سوال­ها در نظر می­گیرد. در مورد کودکان عادی و کسانی که از نظر هوش طبیعی به نظر می‌رسند، بهتر است آزمایش را با آزمون کودکان یک سال کمتر از سن زمانی آزمودنی­ها آغاز کرد. برای مثال، در مورد کودک عادی ٧ ساله می­توان آزمایش را با سوال­های آزمون کودکان ٦ ساله شروع کرد. اگر هنگام آزمایش معلوم شد که نقطه­ی آغاز برای شروع آزمون بالاتر از سطح مناسب انتخاب شده است، آزمایش­ کننده بلافاصله باید به سوال­های سنین پایین­تر برگردد. در هر حال، نقطه­ی آغاز طرح سوال­ها همواره باید از سنی شروع شود که آزمودنی با صرف حداقل کوشش بتواند به پرسش­ها پاسخ دهد. پرسیدن سوال­ها تا آنجا ادامه می­یابد که آزمودنی به هیچ یک از سوال­های یک سن نتواند پاسخ درست بدهد. در پایان آزمایش، سن عقلی آزمودنی با در نظر گرفتن سن نقطه­ی آغاز و جمع امتیاز­هایی که به دست آورده است، محاسبه می­شود. با مراجعه به جدول هنجار آزمون می­توان هوشبهر افراد را تعیین کرد. در جدول هنجاری سن عقلی برحسب سال و ماه و ردیف افقی بالای جدول و سن زمانی برحسب سال و ماه در ستون عمودی سمت چپ جدول نشان داده شده است. از محل تقاطع سن عقلی و سن زمانی، هوشبهر انحرافی را می­توان در جدول یافت. باید دانست سن زمانی افراد بزرگسال (بالاتر از ١٨ سال) در هر سنی که باشند ١٨ سال در نظر گرفته می­شود

يکشنبه 29/5/1391 - 12:4 - 0 تشکر 519168

فرم جدید آزمون استنفورد – بینه

چهارمین فرم تجدید­نظرشده­ ی آزمون استنفورد – بینه که جدید­ترین فرم آزمون است، در سال ١٩٨٦توسط ثرندایک و هگن تدوین شد. این آزمون نسبت به فرم­های قبلی آزمون مزیت­هایی دارد. نخست اینکه انتخاب محتوای آزمون و تنظیم آن براساس نظریه روشن‌تری از هوش انجام گرفته است. دوم اینکه در فرم­های قبلی آزمون بیشتر سوال­ها از نوع آزمون غیر­کلامی بوده است، در صورتی که در فرم جدید آزمون­های کلامی مورد تایید قرار گرفته است. مزیت سوم این است که روش اجرای آزمون به گونه­ای است که به سرعت و به آسانی می­توان محتوای آزمون و اجرای آن را با ویژگی­های آزمودنی هماهنگ کرد. به‌طور کلی در فرم جدید سعی شده است با حفظ جنبه­های مثبت فرم قبلی آزمون، نقاط ضعف آن برطرف شود.
در فرم­های قبلی آزمون استنفورد – بینه، هوشبهر آزمودنی از روی سن عقلی و سن زمانی محاسبه می­شد. در آزمون جدید، اصطلاح سن عقلی حذف شده است و به جای هوشبهر اصطلاح "نمره­ی معیار سنی به‌کار می­رود که علامت اختصاری آن SAS می­باشد. نمره­ی معیار سنی را می­توان با مقایسه­ی عملکرد آزمودنی در هر خرده‌آزمون با عملکرد افراد گروه همسالانش تعیین کرد. معنای نمره­ی معیار سنی از نظر آماری با مفهوم هوشبهر یکسان است. زیرا نمره­ی معیار سنی، نمره­ای است که در آن میانگین برابر ١٠٠ و انحراف معیار برابر ١٦ است.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.