شما خیلی از سؤالاتی که در ذهن داشتم با این تحلیلی که کردید پاسخ دادید. من این طور برداشت می کنم که از نظر شما دیدگاههای امام در نقاشی و سایر هنرها کمرنگ شده است. چون امام یک برداشتی از مفاهیم مذهبی داشتند ـ از جمله درباره عاشورا و سیدالشهداء ـ یک برداشت حماسی، انقلابی و مبارز، این برداشت با برداشت سنتی گذشتة ما یا بعضی برداشتهای فعلی فرق دارد. آیا در هنر نقاشی این برداشتهای حضرت امام لحاظ شده؟ یعنی یک تصویر انقلابی و حماسی، این را یک مقدار روشنتر بفرمایید، همان طور که گفتید این تصویر که در دهة اول انقلاب حاضر بود الان دیگر وجود ندارد.
افشاری: حضرت امام دربارة نقاشی خیلی مستقیم اشاره نکردند. حضرت امام فرازهایی داشتند مثلاً می گفتند خون شهدای ما برملا کنندة ظلم این ظالمان است. حالا من آن پیام به هنرمندان را حضور ذهن ندارم ولی چند جا گفتند هنرمندان ما، در جبهه ها مثلاً فلان کار را کردند. امام شهید را به عنوان یک هنرمند می شناسند. زیرا او آگاهی داده به جاهلان، به آن کسی که ساکن بوده تحرّک داده، رخوت را از بین برده. در حقیقت شهید برای خودش رشد کرده و آمده
o پیام امام به هنرمندان یک پیام فراملی است
o هدایت و حمایت هنرمندان بایستی از طریق سیاستگذاریهای سیاسی ـ هنری درست دولت انجام شود
o هنرمندان ما کم کارند چون بازار فروش ندارند، کار نمی کنند چون سفارش دهنده ندارند
به جامعه رشد داده، آگاهی داده و جامعه را از حالت جهل خارج کرده است. به نظر من، نظریه ایشان فراتر از کشورها بود، یک نظریه جهانی بود. ایشان می گفت هرکسی که ظلم ظالم را نشان دهد، دشمنی با عدل و عدالت را نشان بدهد، این دارد کار هنری ناب انجام می دهد. حالا این ممکن است در ایران اتفاق بیفتد، ممکن است در آمریکا اتفاق بیفتد. هرکسی می تواند این کار را بکند. می گفت هنرمند وظیفه ای دارد و وظیفه اش این است که در حقیقت، ظلم را که ممکن است از لحاظ فرهنگی باشد، در سطح دنیا نشان بدهد. امام می گفت شهدای ما این کار را می کنند یعنی علیه این ظلمی که اتفاق می افتد قیام کردند و با شهادت خودشان نشان می دهند که حقیقت چیست. ممکن است یک کاریکاتوریستی یک مسئلة سیاسی را برملا بکند. او دارد کار ارزشی می کند. ممکن است یک نویسنده ای، مطلبی بنویسد که حرفهای امام در آن مستتر باشد. نگاه حضرت امام نگاه جهانی است. من یک رساله در ارتباط با لیسانسم، دربارة پیام امام برای هنرمندان در سال67 نوشتم. امام قبل از ارتحالشان یک پیام یک صفحه ای دادند به هنرمندان که در آن پیام مواردی لحاظ شده بود که این موارد نشان می داد که پیام، پیام فراملی و وسیع است. هرکسی می تواند با این دیدگاهها کار کند. خود حضرت امام، دربارة سیدالشهداء خیلی خوب کار کرده است. وقتی جبهه ها فوراً احتیاج به نیرو داشتند، امام فرمود: حسینیان آماده باشید، ایران کربلاست. و امروز عاشوراست. امام دو جمله گفت که حسینیان آماده باشید، ایران کربلاست، امروز عاشوراست. چقدر این جمله حماسی و هنری بود! خوب چرا؟ اصلاً نگاه امام حماسی است به این قضیه. این برمی گردد به پیش زمینة اساسی که مثلاً آقا امام حسین(ع) کیست که ما گریه می کنیم برای او. شهید مطهری در یکی از کتابهایش به آقای محتشم [شاعر عهد صفوی] گفته بود. «باز این چه شورش است» را گفتی آقا، برو راجع به حماسه صحبت کن. الآن مرحوم مطهری اگر اینجا بود و وضع نوحه ها را می دید در جا سکته می کرد. الآن همایش حکمت مطهر را گرفتند، ولی در عاشورا، تمام مدّت نشستم، دو تا از جمله های ایشان را در رابطه با عاشورا پخش نکردند. اگر سالهای گذشته پخش می کردند، امسال تا آنجا که می دیدم پخش نکردند. قبلاً در سالهای گذشته از کتاب حماسة حسینی شهید مطهری فرازهایی را پخش کردند ولی این یکی دو ساله چندان خبری نیست. به هر حال نگاه حضرت امام حماسی بود. مسئلة سینه زنی نبود. می خواهید سینه بزنید بروید خط اول جبهه، گردان کمیل می رفت جلو می جنگید، همانجا هم سینه می زد. خط مقدم جلوی عراقیها، جلوی تانک دشمن، می خواهی سینه بزنی آنجا بزن. الآن چی؟ وضع هنرمندان هم الآن همین است. اگر می خواهی خط مقدم باشی، نقاشی کنی در رابطه با جنگ و انقلاب هیچ مسئله ای نیست. مهم این است که چی بکشی، خیلی تمثال حضرت امیر را کشیدن قشنگ است ولی به این صورت جواب نمی دهد. الآن یک عده بریده اند که بنشینند و آن مضامین واقعی را بکشند. باید ببینیم کار ما مخاطب دارد یا نه؟ شما نگاه بکنید شاید بتوان گفت کشورهای دیگر دینی تر از ما کار می کنند چون بسیاری از هنرمندانشان مسائل روز را خیلی راحت بیان می کنند، ابراز عقیده می کنند، کار می کنند. این را اگر با نگاه حضرت امام در سال 67 تطبیق دهیم می بینیم آنها از ما کار ارزشی تر و دینی تر انجام می دهند حتی اگر مثل ما از پشتوانه دین برخوردار نباشند. چون درگیر با یک معضل اجتماعی است و مخالفت با ظلم و مخالفت با از بین بردن عدالت می کند پس شاید آنجا دارند کار دینی می کنند. شاید ما نکنیم، کار آنها فرهنگی تر و اسلامی تر از ماست.