• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن اجتماعي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
اجتماعي (بازدید: 895)
يکشنبه 29/5/1391 - 1:41 -0 تشکر 518802
شایعه و تأثیر آن بر افكار عمومی

بر گرفته از http://manager20.blogfa.com/post-21.aspx

همه ما واژه شایعه را در مناسبت
 های مختلف شنیده ایم یا گاهی آن را بر زبان رانده ایم، اما چیزی كه از این واژه دستگیرمان شده یا گاهی تحت تاثیر آن قرار گرفته 
ایم، بیش از انتظار ما و فراتر از یك واژه حداكثر سه سیلابی بوده است.
این واژه و بار معنایی كه به دنبال آن است، چه جادویی دارد كه گاهی حتی روند زندگی جامعه
 ای را دگرگون می سازد! پس بهتر است یك بار دیگر روی آن تعمق كنیم و آن را بهتر بشناسیم.

يکشنبه 29/5/1391 - 1:45 - 0 تشکر 518816

شنونده نیز براى پذیرش آن مطلب کمتر به دنبال دلیل و مدرک واقعى است، بلکه به شیوع و تواتر آن بسنده مى‌‌کند. مى‌گویند: شایعه چون آب دریاست یعنى هرچه نوشیده شود، بیشتر ایجاد عطش مى‌کند. چرا که معمولا شایعه ایجاد ترس و نگرانى در جامعه مى‌نماید و مردم به علت عدم دسترسى به اطلاعات دقیق به آن پناه مى‌برند و آن را دهان به دهان نقل مى‌کنند و گاه بر آن مى‌افزایند.


روزنامه‌ انگلیسی‌ گاردین‌ نوشت‌ رواشناسان‌ معتقدند شایعه‌ ، بدگویی‌ و تهمت‌ زدن‌ به‌ دیگران‌ ، موجب‌ دوستی‌ افراد با یکدیگر می‌ شود‌.‌


‌ به‌ نقل‌ از این روزنامه‌  ، روانشناسان‌ دانشگاه‌ ‌‌اوکلاهما‌‌ در امریکا اعلام‌ کردند زدن‌ حرف‌ مفت‌ ، فایده‌ نیز دارد زیرا به‌ دوست‌ شدن‌ افراد کمک‌ می‌ کند‌.‌ این‌ در حالی‌ است‌ که‌ درباره‌ زیانهای‌ وراجی‌ و بدگویی‌ از دیگران‌ ، بسیار شنیده‌ایم‌‌.
استادان‌ روانشناسی‌ دانشگاه‌ ‌‌اوکلاهما‌‌ ، از افراد داوطلب‌ خواستند فالگوش‌ بایستند و به‌ صحبتهای‌ دو نفر به‌ نامهای‌ براد و ملیسا که‌ موضوع‌ گفتگوی‌ این‌ دو شخصیت‌ خیالی‌ ، از قبل‌ مشخص‌ شده‌ است‌ گوش‌ دهند‌.
سپس‌ از داوطلبان‌ خواسته‌ شد خودشان‌ نیز وارد گفتگوها شوند و درباره‌ ملیسا و براد ، مواردی‌ را که‌ برایشان‌ خوشایند یا ناخوشایند بود ، بازگو کنند‌.‌

يکشنبه 29/5/1391 - 1:45 - 0 تشکر 518817

دانشمندان‌ دریافتند اگر افرادی‌ که‌ درباره‌ براد و یا ملیسا سخن‌ می‌ گویند در بدگویی‌ و شایعه‌ پراکنی‌ علیه‌ انها مشترک‌ باشند ، بیشتر به‌ یکدیگر نزدیک‌ می‌ شوند‌.‌


به‌ نوشته‌ گاردین‌ ، پژوهشگرانی‌ که‌ این‌ تحقیق‌ را بررسی‌ کردند ، در مقاله‌ای‌ در مجله‌ ‌‌روابط فردی‌‌‌ نوشتند داشتن‌ خصوصیات‌ مشترک‌ ، کمتر موجب‌ دوستی‌ افراد می‌ شود اما وراجی‌ و شایعه‌ پراکنی‌ درباره‌ دیگران‌ بیشتر به‌ دوست‌ شدن‌ افراد منجر خواهد شد‌.‌


روانشناسان‌ معتقدند داشتن‌ ویژگیهای‌ مشترک‌ برای‌ دوست‌ شدن‌ ، چندان‌ درست‌ نیست‌ بلکه‌ بدگویی‌ مشترک‌ درباره‌ دیگران‌ ، بیشتر به‌ دوست‌ شدن‌ افراد کمک‌ می‌ کند‌.


در دوران انقلاب اسلامى مردم ایران شایعات فراوانى را شنیده‌ اند و آسیب‌هاى فراوانى از توپخانه‌ هاى تبلیغاتى دشمن متحمل شده‌ا ند.


از شایعه رویت تصویر حضرت امام(ره) در کره ماه گرفته تا شایعه بمباران هسته‌اى ایران یا وقوع زلزه مهیب در تهران و یا شایعه اموال و دارایى‌هاى آنچنانى مسوولان کشور و امثال آن”.


“افکار عمومى قضاوتش را درباره شایعه تا زمان به ثمر رسیدن تحقیقات جامع و علمى به تعویق نمى‌اندازد . خیلى سریع باید این شکاف ترمیم شود و هیجان به سرعت تسکین یابد بنابراین لازم است تبیین‌‌ها بدون معطلى ارائه شود.”

يکشنبه 29/5/1391 - 1:45 - 0 تشکر 518818

علل بروز شایعه




تایید و تاکید صاحبنظران این است که شایعه در شرایطى بروز مى‌کند که درباره موضوعى که براى اکثریت مخاطبان افکار عمومى مهم است. اما درباره آن اطلاعات وجود ندارد اطلاعات موجود مبهم، ناقص و ناکافى است.


“در انتخابات، براى فشار بر رقباى حاکم، در دوران بى‌خبری،‌در دوران ابهام در اخبار، در زمان کم‌اطلاعی، براى تخریب دشمن، براى تقویت روحیه همسنگران و براى تخریب روحیه دشمنان شایعات به حرکت مى‌افتند.

يکشنبه 29/5/1391 - 1:46 - 0 تشکر 518819

ابهام + اهمیت = شایعه


هرگاه مساله‌‌اى مهم در جامعه باشد و یا بروز کند، اما نسبت به آنها ابهام و پوشیدگى ایجاد شود و اخبار آن به درستى و صادقانه مطرح نشود، اهمیت و ابهام افکار عمومى را وادار مى‌کند که جوینده حقیقت و اطلاعات باشند، سپس فرصتى ایجاد مى‌شود تا فرصت‌طلبان و عنادورزان از آن بهره گیرند، لذا به طور عمده علت شایعه بى‌اطلاعى مردمان از وقایع ملموس است علاوه بر اینکه در همه بحران‌ها شایعه وجود دارد یا بوجود مى‌آید.

يکشنبه 29/5/1391 - 1:46 - 0 تشکر 518820

“راه مقابله با شایعه عبارتنداز:


1- پیشگیری: قبل از شیوع هر شایعه‌اى باید خطرات و پیامدهاى شایعه را براى مردم تشریح کرد. شایعه وباى خطرناکى است که به شدت و سرعت از یکى به دیگرى منتقل مى‌شود. و افراد، گروه‌ها، جوامع و حتى کشورهاى مختلف را تحت تاثیر شگرف خود قرار مى‌دهد. در آیات و احادیث متعدد هم نسبت به انجام غیبت، داشتن سوء ظن و پرگویى هشدار داده شده است. پس در جامعه اسلامى مردم باید به دنبال حرف و مطلب مستند و موثق باشند . روزنامه‌ها نیز از درج اخبار بدون منبع و به نقل از “محافل خبری” یا “افراد مطلع” باید خوددارى نمایند تا جامعه از خطر شایعه مصون ماند.


2-  درمان: چنانچه شایعه‌اى فراگیر شد، باید اقدامات ذیل به عمل آید:


1-2) شناسایى منابع و افراد شایعه‌ساز.


2-2) بى‌اعتبار کردن منبع و کشف هویت آنان براى مردم.


3-2) دادن اطلاعات صحیح به مردمى که تحت تاثیر شایعه قرار گرفته‌اند (جامعه هدف.)
4-2) نادیده انگاشتن شایعات ضعیف و پاسخ غیرمستقیم به آن. مثلا نشان دادن تصویر زنده فردى که شایعه قتل وى منتشر شده است.


5-2) پاسخ شایعه با شایعه (که درجنگ‌هاى روانى علیه دشمن به کار بسته مى‌شود.)
براى کنترل و درمان هرچه بهتر شایعات مناسب است که مرکزى تحت عنوان مرکز مطالعات شایعه یا “شایعه‌سنجی” در کشور ایجاد شود تا به تحقیقات علمى و آمارى این موضوع و ارائه راههاى درمان شایعات بپردازند. آموزشهاى عمومى نیز جزئى از شرح وظایف این مرکز مى‌تواند باشد.”.


يکشنبه 29/5/1391 - 1:47 - 0 تشکر 518821

روان‌شناسى شایعه



“مطالعات روان‌شناسى نشان مى‌دهد که افکار عمومى بر انسان تاثیر مى‌گذارد. در اینجا من صرفا عکس‌العمل فرد در مقابل دیگر اعضاى گروه را به ویژه در موقعیتى که به لحاظ اجتماعى مهم است - در نظر مى‌گیرم. دکتر برنارد هارت وجود یک گروه یا ذهن جمعى را در مطالعه جالبش در مورد روان‌شناسى شایعه، به صراحت رد کرد و بیان نمود ما یک روان‌شناسى اجتماعى و یک روان‌شناسى فردى نداریم. روان‌شناسى اجتماعى همان‌ روان‌شناسى یک فرد در محیط ویژه - یعنى در حضور دیگر افراد گروه است. به هرحال تجربه شخصى من درباره وضعیت اجتماعى شایعاتى که در طول زلزله منتشر شد، مرا به این نظر راهنمایى کرد که یک قسم ذهن گروهى که تعیین‌کننده افکار و فعالیت‌هاى فردى به طرق گوناگون است، وجود دارد. دکتر هارت سعى مى‌کند پدیده شایعه را به وسیله بررسى ابهامات تبیین کند. البته واژه ابهام را در معناى وسیع و نسبتا عمومى آن استفاده مى‌کند. او معتقد است شایعه یک پدیده اجتماعى است، اما فرد در ارزیابى‌اش عامل اجتماعى خاصى را که در انتشار شایعه موثر باشد، نمى‌یابد. به نظر من اگر بحث به صورت زیر ارائه مى‌گردد بهتر است اولا ماهیت شرایطى که شایعه به عنوان عکس‌العملى در برابر آن عمل مى‌کند بررسى گردد، ثانیا خصایص خود این واکنش مورد بحث قرار گیرد، ثالثا عواملى که ماهیت و خصایص این واکنش، یعنى عوامل تعیین کننده این واکنش را تعیین مى‌کند مورد بررسى قرار گیرد.

يکشنبه 29/5/1391 - 1:47 - 0 تشکر 518822

“شرایط نوعى و مثالى که به انتشار شایعه کمک مى‌کند شامل موارد ذیل است:


الف - شرایطى که در آن یک اختلال احساسى و هیجانى بوجود آید.


ب - شرایط اختصاصى و غیرمتداول باشد.


ج - افراد در آن شرایط با مسائل ناشناخته‌اى مواجه شوند.


د- شرایط، عوامل ناشناخته‌اى را در بر گیرد.


ه-- شرایط به یک گروه ذینفع مرتبط باشد.”

يکشنبه 29/5/1391 - 1:48 - 0 تشکر 518823

انواع شایعه



“لازم به ذکر است که باتوجه به آسیب‌پذیرى شدید جامعه ما نسبت به رواج شایعات و تلاش فراوان دشمن در ترویج شایعه‌‌هاى سیاسی،‌ اقتصادی، امنیتى و اجتماعى در جامعه و تخریب سلامت و تعادل روانى مردم، جا دارد که دستگاههاى علمی، فرهنگى و تبلیغاتى کشور سرمایه‌گذارى بیشترى در این راستا انجام دهند. یعنى ضمن تجربه و تحلیل علمى شایعات و ریشه‌‌هاى آنها به تشریح عواقب شایعه‌سازى و ترویج آن براى مردم بپردازند.”






1)  شایعات - ترس:


بخشى از شایعات به منظور ایجاد ترس و وحشت و نگرانى در جامعه تولید و پخش مى‌شوند. مثلا در سال 1370ه-.ش. شایعه‌اى در شهرها و روستاهاى دور افتاده هند رواج یافت که : “باندهاى خاصى براى ربودن بچه‌ها از خیابانها به وجود آمده است”.


ضمنا شایع شد که منظور از این اقدام، فروش بچه‌ها به بانکهاى خون یا فروش اعضاى بدن آنها و به کارگیرى آنها در باندهاى دزدى و گدایى است. در پى رواج این شایعه در دل پدران و مادران ترس عجیبى مستولى شد، تا آنجا که على‌رغم انکار رسمى موضوع از سوى مسئولان امر ولى آنها از اعزام فرزندان خود به مدارس اجتناب ورزیدند.


ضمنا افراد زیادى به تهمت بچه‌دزدى و بدون هیچ محاکمه و تحقیقى توسط مردم اعدام شدند.


2)  شایعه - بدبینی:


منظور از شایعه ترویج بدبینى و آزار و اذیت نسبت به اشخاص یا گروه‌هاى محبوب یا مقتدر در جامعه است.مثلا: شایعاتى که علیه پیامبر اکرم صلى‌الله علیه و آله در صدر اسلام منتشر مى‌شد و نسبت شاعر بودن به آن حضرت مى‌دادند (سوره یاسین: آیه 69.)


همچنین شایعه جنگ قدرت در ایران که بارها از سوى دشمنان انقلاب مطرح شده است. مثلا در سال 1372 شایعاتى مبنى بر حمله به منزل حضرت امام(ره) و کشته شدن 20 نفر در بیت ایشان در غرب انتشار یافت که علت آن را نزاع بر سر کسب قدرت بین رهبران کشور ذکر کردند!


البته روزنامه واشنگتن تایمز در 19/3/93 منبع این خبر را دفتر ابوالحسن بنى‌صدر در پاریس اعلام کرد و با استناد به پخش سخنرانى حضرت امام(ره) از تلویزیون به تکذیب آن پرداخت.


3)  شایعه تفرقه‌افکن


این شایعه بر مبناى اصل “تفرقه‌ بیانداز و حکومت کن” یا “فرق تسد” استوار است.
و با هدف ایجاد اختلاف در بین فرمانده و سربازان و یا بین دو همسر یادو طایفه و گروه و امثال آن تولید و پخش مى‌شود.


مثلا: پس از اشغال منطقه غزه توسط صهیونیست‌ها در سال 1366 شایع شد که مسیحیان از حاکمان اشغالگر خواسته‌اند که مسجد بزرگ غزه به کلیسا تبدیل شود.


هدف از این شایعه ایجاد شکاف در وحدت ملى فلسطینیان از طریق تحریک احساسات دینى بود.


4)  شایعه فریب:


این شایعه همچون پرده‌اى از دود است که براى پنهان‌سازى اهداف واقعى دشمن استفاده مى‌شود. مثلا در تاریخ 8/6/1941 وزیر تبلیغات آلمان دکتر گوبلز ضمن چاپ مقاله‌‌اى درخصوص جزیره کریت به طور ضمنى اشاره کرد که ارتش آلمان در ابتدا قصد حمله به انگلستان را دارد و سپس روسیه، در حالى که نقشه اصلى بر مبناى هجوم به مسکو بود!


5)  شایعه اقتصادی


هدف از شایعه ایجاد حالتى از نگرانى و ترس در بازار مالى یا اوضاع اقتصادى کشور به ویژه در زمان بحرانها و جنگهاست.


مثلا: در آمریکا شایعاتى پیرامون تولیدات رستورانهاى مک دونالد ظاهر شد که مى‌گفت: این رستورانها به محتواى ساندویچ‌هاى خود کرمهایى اضافه مى‌کند تا پروتئین آنها افزایش یابد. در پى این شایعه تعداد زیادى از مردم به علت سلامتى خود از خرید این تولیدات خوددارى کردند و مدیریت این رستورانها را مجبور به صرف هزاران دلار نمود تا بر این شایعه ویرانگر سیطره یابد.


6) شایعه ناموسی:


این شایعه در پى جدایى بین زن و شوهر و هتک حرمت افراد از طریق بدنام کردن یکى از همسران است که به آن قذف گفته مى‌شود. مثلا حادثه افک که در آیات 20-10 سوره نور نقل شده است در خصوص یکى از این شایعات است. در شان نزول این آیات مفسران گفته‌اند که یکى از همسران پیامبر اکرم صلى‌الله علیه و آله مورد تهمت ناموسى قرار مى‌گیرد (در برخى کتابها نام این زن را ما ریه قبطیه و در کتب اهل‌سنت عایشه ذکر کرده‌اند.)


مسلمانان از این مساله سخت ناراحت مى‌شوند تا آن که این آیات نازل مى‌شود. در این آیات مومنانى که فریب این تهمت را خورده و تحت تاثیر قرار گرفتند، مورد سرزنش واقع مى‌‌شوند و خداوند متعال مى‌فرماید: چرا هنگامى که این (تهمت) را شنیدید، مردان و زنان با ایمان نسبت به خود (وکسى که همچون خود آنها بود) گمان خیر نبردند؟ چرا نگفتید که این دروغى بزرگ و آشکار است؟


چرا چهار شاهد برا‌ى آن نیاوردند؟ اکنون که چنین گواهانى نیاوردند، آنان در پیشگاه خدا دروغگو هستند.”

يکشنبه 29/5/1391 - 1:48 - 0 تشکر 518824

تجزیه و تحلیل شایعه شایعه داراى سه مرحله تولد، حیات و مرگ است. تولد آن توسط افراد ذیل مى‏تواند انجام شود:
1- دشمن رسمى (درجنگ‏ها) .
2- سرویسهاى اطلاعاتى و جاسوسى.
3- ستون پنجم (مزدوران و منافقان و...) .
4- بنگاههاى خبرپراكنى و روزنامه‏نگاران خودى.
5- افراد روانى یا ضعیف‏النفس (به منظور جلب توجه یا ارضاى نفس در حقد و حسد و نفرت و...) .



این افراد هرگاه شرائط را مناسب و زمین را حاصلخیز ببینند اقدام به كاشتن بذر فتنه و آشوب و نگرانى در جامعه مى‏نمایند و زمینه نارضایتى عمومى یا تضعیف روحیه سربازان و یا نزاعهاى گروهى و قومى را فراهم مى‏سازند.بنابراین هنگامى كه مردم به دنبال كسب معلومات دقیق جهت فهم مسائل پیرامون خود هستند و به آن دسترسى پیدا نمى‏كنند، سازندگان شایعه اقدام به ارائه اطلاعات تحریف‏شده و بى‏اساس مى‏نمایند.
حیات و پیشرفت‏شایعه: انتشار شایعه تابع قانون خاصى است. برطبق این قانون رواج شایعه / اهمیت موضوع / ابهام. یعنى هرقدر اهمیت موضوع براى خواننده یا شنونده بیشتر باشد و ابهامات بیشترى پیرامون موضوع وجود داشته باشد، شانس حیات و رواج شایعه بیشتر است.
مثلا: شایعه پیرامون افزایش یا كاهش درصد سود بانكها براى كسى كه داراى پول در بانكها نیست چندان اهمیتى ندارد و این مساله را دامن نخواهد زد.
از سوى دیگر اینگونه شایعات براى كارمندان و مسؤولان بانكها كمتر تاثیرگذار است چون آنان از اخبار دقیق میزان سود در بانكها مطلعند و هیچ ابهامى براى آنها وجود ندارد. اما براى افراد عادى موضوع متفاوت است.

يکشنبه 29/5/1391 - 1:48 - 0 تشکر 518825

مرگ شایعه




برخى شایعات را «غوص كننده‏» مى‏نامند چون براى مدتى پنهان مى‏شوند ولى چنانچه شرائط مهیا شود، مجددا زنده شده و انتشار مى‏یابند.
مرگ طبیعى شایعه وقتى است كه یكى از دو عنصر «ابهام‏» یا «اهمیت‏» كه در قانون شایعه ذكر شد، از بین بروند. ابهام وقتى مرتفع مى‏شود كه اطلاع‏رسانى صحیح انجام شود و مردم به رسانه‏هاى گروهى و مسؤولان خود اعتماد كامل داشته باشند (هرچند كه برخى مطبوعات غیر وزین با درج اخبار غیر موثق و غیر مستند خود به عناصر ترویج دهنده شایعه تبدیل مى‏شوند) . البته در مواقع جنگ و بحرانها سانسور بیشترى بر رسانه‏ها اعمال مى‏شود و طبعا شایعات رواج بیشترى مى‏یابند. در این مواقع شاید بتوان به عنصر دوم (یعنى اهمیت موضوع) پرداخت و اهمیت‏شایعات را در جامعه كاست. البته در شرائط عادى معمولا از راه ابهام زدائى و بى‏اعتبار كردن منابع شایعه‏پرداز مى‏توان به جنگ شایعه رفت. برخى شایعات ساده و كم‏اهمیت نیز باید از سوى مسؤولان نادیده انگاشته شوند چرا كه «الباطل یموت بترك ذكره‏» یعنى مرگ باطل به ترك ذكر آن است.


این مرحله پایان عمر شایعه و سرانجام مراحل تولد و انتشار آن است. در بین شایعات مواردى وجود دارند كه به مدت یك یا چند ساعت و یا چند روز دوام مى‏یابند و شایعاتى نیز وجود دارند كه سالها و حتى قرنها ادامه مى‏یابند. از جمله شایعات طولانى مدت، اسرائیلیات موجود در برخى كتب كهن اسلامى یا شایعه به صلیب كشیده شدن حضرت عیسى علیه السلام است.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.