• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن سياسي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
سياسي (بازدید: 2050)
يکشنبه 29/5/1391 - 0:42 -0 تشکر 518689
جنگ روانی و افکار عمومی

بر گرفته از http://www.verdinejad.com/visitorpages/show.aspx?isdetaillist=true&itemid=14592,8

هنگامی‏كه در جامعه درباره جنگ روانی سخن گفته می شود ، اگر افراد تصوری آمیخته با شعبده ‌بازی و تردستی از آن نداشته باشند، دست کم آنرا بر مبنای تجربه‌ها و خوانده‌ها و شنیده‌های تاریخی خود درك می‌كنند كه آن هم نمونه‌های ساده و سنتی هستند .
با پیشرفت وسایل ارتباط جمعی و گسترش روابط بین‌الملل، تأثیر تبلیغات و عملیات روانی بر فرهنگها و نگرش‌های اجتماعی كاملا ملموس بوده و به عنوان حربه‌ای برای تغییر افكار عمومی مورد استفاده قرار گرفته است . به همین منظور كشورهایی كه از نظر اقتصادی و اجتماعی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای كرده‌اند اكنون از آن به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف خود بهره‌ می‌برند . این در حالی است كه جوامعی كه به علل گوناگون كاستیهایی درزمینه های مادی ومعنوی دارند آسیب‌پذیرتر بوده و مورد هجوم تبلیغاتی كشورهای توسعه یافته قرار می‌گیرند .
یكی ازابزار مورد استفاده كشورهای توسعه یافته و یا آن گروه از دولتها كه با هم تخاصماتی دارند ، تبلیغ و استفاده راهبردی از آن برای دستیابی به اهداف خود و منزوی كردن كشورمقابل است، به همین دلیل امروز دستگاههای تبلیغاتی و سیاسی در شرایطی قرار گرفته‌اند كه عملیات آنها با عنوان جنگ‏های روانی مورد بررسی قرار می‌گیرد .
امروزه این نوع جنگ از كارآمدترین ، پویاترین و در عین حال خطرناك‌ترین جنگها محسوب می‌شود، كشورهای جهان تلاش دارند تا با آماده سازی سیستم‏ها ، امكانات و نیروی انسانی خود با پیشرفته‌ترین و پیچیده ‌ترین ابزار و تجهیزات به رویارویی و نیز خنثی سازی جنگ‏های روانی بپردازند .
در دنیای امروز ، جنگ‏های روانی به عنوان حربه‌ای برای تسلط بر افكار عمومی به كار می‌رود، هرچند كه این نوع جنگ‏ها به عواملی بستگی دارد و تا كشور یا ملتی آمادگی پذیرش بحران را نداشته باشد، تحت تأثیر آن قرار نمی‌گیرد ولی اقدامات سایر دولت ها در بروز این بحران‏ها را نباید نادیده گرفت.
وقتی جامعه‌ای بی‌ثبات شده و انسجام اجتماعی در آن ضعیف گردید ، میل به تغییر در آن تشدید می‌شود و همین وضع فرصتی پیش‌ می‌آورد تا افكار تازه درآن جامعه تقویت شود.
در این شرایط ، به كار گیری جنگ ‌روانی و در برخی موارد، استفاده همزمان از نیروهای مسلح سرعت تغییر و پذیرش را دو چندان خواهد كرد . به همین منظور، آمادگی ذهنی و روانی و شكستن مقاومت فكری یك جامعه برای نفوذ درآن چه توسط دولت خودی یا دولت بیگانه ضروری‌ترین عامل پیروزی دریك جنگ روانی است. البته عوامل ذهنی و عینی و محیطی كه بدون آن‏ها جامعه فاقد هویت اجتماعی است نیز می‌تواند منشا بروز اختلافات و جنگ‏های روانی و نظامی باشد.
موفقیت در جنگ‏های روانی تنها منوط به این عوامل نیست ، بلكه بایستی به مدیریت برنامه‌‌ریزی و كارایی و اثربخشی آنها نیز توجه داشت ، زیرا موفقیت در جنگ روانی درسایه طراحی و برنامه‌ریزی دقیق بدست می‌آید.
جنگ روانی كه بر پایه تبلیغات استوار است، از خطرناك‏ترین و مخرب ‌ترین نوع جنگ‏هاست . چرا كه اندیشه، بینش، عقل و در نهایت رفتار نیروهای درگیر و یا مخاطبان را مورد هدف قرار می‌دهد. جنگ روانی در جهان امروز چهره‌ای بسیار پیچیده به خود گرفته، به گونه‌ای كه جزئی از فعالیت‏های سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی كشورهای مختلف گشته و سازمان‏های اطلاعاتی و جاسوسی در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی با استفاده از شیوه‌های روانی گوناگون نقش اساسی در هدایت و كنترل آن به عهده دارند.

يکشنبه 29/5/1391 - 1:5 - 0 تشکر 518741

عملیات روانی در جنگ و صلح
به كار گیری حربه جنگ روانی به عنوان شگفت‌انگیزترین پدیده اجتماعی در كنار استفاده ازنیروهای مسلح و بكارگیری آن درزمان صلح برای تقویت توانایی اجتماعی روشی است كه ریشه در تاریخ بشریت دارد .
محققانی مانند « پل لاین برگز » در پی یافتن قدیمی‌ترین نمونه‌های استفاده از حربه جنگ روانی آنرا به جنگ گیدئون با مادها نسبت می‌دهند كه در آن جنگ گیدئون برخلاف معمول كه هر دسته صد نفری یك مشعل بدست می‌گرفتند به هر یك از سپاهیان خود مشعلی داد و این توهم را درذهن دشمن ایجاد كرد كه تعداد افرادش صد برابر میزان واقعی است و در نتیجه بدون درگیری به پیروزی مهمی دست یافت .این نمونه نشان می‌‌دهد كه دستیابی به اهداف جنگ روانی در طول تاریخ تنها در سایه طراحی و برنامه‌ریزی دقیق و استفاده به موقع از شیوه های ارتباطی و جمع‌آوری اطلاعات صحیح از جامعه مورد نظر و استفاده صحیح از آنها میسر بوده است .

يکشنبه 29/5/1391 - 1:6 - 0 تشکر 518742

« الوین تافلر » نظریه پرداز آمریكایی می‌گوید : در بحرانهای سیاسی آینده در جهان ، تاكتیك‌های اطلاعاتی حرف اول را خواهند زد و مانور قدرت را همین تاكتیك‌ها شكل می‌دهند و این چیزی نیست جز « قدرت دستكاری اطلاعات » .
این قدرت به اشكال زیر بروز می‌كند :
1. تاكتیك‌ حذف : حذف عمدی پاره‌ای ازاطلاعات
2. تاكتیك‌ كلی بافی : لعاب زنی به جزییات
3. تاكتیك‌ زمانبندی : زمین گیر كردن پیام
4. تاكتیك‌ قطره چكانی : ارایه اطلاعات در زمانهای گوناگون و به مقدار كم
5. تاكتیك‌ تبخیر : شایعه پخش شود تا مخاطب گمراه شود
6. تاكتیك‌ بازگشتی : ساختن دروغ برای تست حریف
7. تاكتیك‌ دروغ بزرگ : ( همان تئوری گوبلز و هیتلر ) برای فتح افكار عمومی
جنگ روانی می‌خواهد در اذهان مخاطبان خود نوعی اندیشه كلیشه‌ای ایجاد كند و باور یك فرد را نسبت به یك نظام و یا گروه ارزشی تخریب نماید. در این مسیر ، اطلاعات و اشراف اطلاعاتی بسیار کار ساز است. اطلاعات جمع‌آوری شده به سه منظور در جهت اهداف مورد نظر استفاده می‌شوند :
برای اینكه برنامه ریزان بتوانند طرح های واقعی و قابل اجرایی براساس نقطه ضعفهای روانی مخاطب تدوین كنند .
برای تهیه مواردی كه برنامه ریز باید در تهیه محصولات تبلیغی از آنها استفاده كند .
برای اینكه برنامه ریز بتواند میزان تأثیر عملیات تبلیغی قبلی را ارزیابی نماید .
در هنگام بروز جنگ روانی در هنگام صلح و یا پیش از بروز درگیری برنامه‌هایی برای نیرنگ و فریب از طریق ایجاد تردید و توهم در مردم جامعه مقابل اتخاذ می‌كنند .
در مراحل حاد و بعدی جنگ روانی ، ایجاد اضطراب و وحشت از طریق كاربرد وسایل نامانوس، تهدید تسلیحاتی ، پخش شایعات ، فریب دادن و گمراه ساختن و دادن وعده و وعید و بهره‌ گیری ازاختلافات دینی و عقیدتی مورد توجه قرار می‌گیرد .
در جنگ روانی هیچ مسأله‌ای مهم و مشكل‌تر از شناخت افكار عمومی نیست ، دراین جنگ، طرفهای درگیردر صدد فتح افكار عمومی هستند و كسانی در این مبارزه پیروز می‌شوند كه اطلاعات، قدرت تكنولوژیکی وارتباطاتشان بیشتر از دیگران باشد .
كارشناسان جنگ روانی باید فعالیتهای خود را بگونه‌ای طراحی و اجرا كند كه نه تنها كشورهای دوست و متحد را ترغیب و تشویق كنند ، بلكه دشمن و طرف مقابل را از دست یابی به متحدان جدید باز دارند .

يکشنبه 29/5/1391 - 1:9 - 0 تشکر 518748

به كار گیری جنگ روانی به عنوان شگفت‌انگیزترین پدیده اجتماعی در كنار استفاده از نیروهای مسلح و یا به كارگیری آن در زمان صلح برای تقویت توانایی نیروهای مسلح و افزایش كارآیی آن بهنگام نبرد واقعی روشی است كه ریشه در بلندای تاریخ دارد .
امروزه اهمیت جنگ روانی به اندازه ای ست كه به كمك آن حتی می‌توان به پیروزی بدون جنگ نیز اندیشید . دستیابی به اهداف جنگ روانی تنها در سایه طراحی و برنامه ریزی دقیق و استفاده به موقع از تكنولوژی پیچیده ارتباطی امكان‌پذیر است .
برای پیروزی در جنگ روانی، شناخت دقیق و درست از شرایط محیطی و عینی مبتنی‌ بر زیر ساخت های ذهنی یك جامعه ضروری است. درغیراین‌ صورت هرگونه تبلیغات فرهنگی، چه روانی و حتی نظامی محكوم به شكست خواهد بود .
امروزه جریانهای تبلیغی حاکم بر رسانه ها جهت دستیابی به اهداف خود با استفاده از اصول روان‌شناسی و نتایج تحقیقات كاربردی در زمینه‌های جامعه شناسی و مردم شناسی با بررسی سیستماتیك اطلاعات بدست آمده خواسته های خود را از طریق فیلم ، تلویزیون ، رادیو و مطبوعات در جهت پیشبرد اهداف خود، بدون دخالت رسمی و ظاهری اعمال می‌كنند. به این ترتیب كشورهای ضعیف تربا جریان یکسویه و نا برابراطلاعاتی و روانی مواجه اند . این پدیده به طورمعمول عبارت از مطالعه در ساختمان روحی و فكری این ملت‌ها و همچنین مطالعه در آداب و رسوم و سنت‌های آنان است. همگام با گسترش و پیشرفت تكنولوژیهای نوین ارتباطی تكنیك‌ها و شیوه‌های جنگ روانی و عملیات روانی نیز گسترده‌تر و پیشرفته تر و پیچیده‌تر شده است .
بنا بر این آشنایی و شناخت شیوه‌های نوین و روز آمد جنگ‏های روانی امری ضروری و حیاتی است و همه مردم به ویژه مدیران منتخب هر جامعه باید نه تنها با این شیوه‌ها آشنایی كافی داشته ، بلكه باید افكار عمومی را نیز جهت مقابله با این نوع تهاجمات و پدافند روانی پرورش دهند .


يکشنبه 29/5/1391 - 1:9 - 0 تشکر 518750

نتیجه گیری :
شرایط درزمان جنگ و صلح دولتها را در وضعیتی قرار می ‌دهد كه آنان را مجبور به اتخاذ تدابیرمعین و قابل دفاعی می‌كند تا درعرصه بین‌الملل بتوانند به حقوق ملت خود جامعه عمل بپوشانند . بر همین اساس حكومتها و نظامهای سیاسی و حتی گروه ها و احزاب برای دستیابی به اهداف خود در داخل و خارج از كشور دست به ابتكارات و اقداماتی می‌زنند كه امروزه قالب جنگ روانی بخود گرفته است. ازاین رو برخلاف گذشته‌های نه چندان دور دولتها و حتی گروه‌ها مجبورند كه در جنگ روانی طرف یا طرفهای دیگررا نیز به حساب آورند و نگرش افكارعمومی را درنظر داشته باشند .
از سوی دیگر، جنگ روانی هرچند مكملی برای عملیات نظامی محسوب می‌شود ، اما رسیدن به پیروزی در جبهه‌ها مستلزم داشتن عقبه مطمئن و پشتیبانی گسترده مردم و سایر عوامل خواهد بود. این شرایط ایجاب می‌كند ، نظامهای حكومتی در زمان صلح با اتخاذ تدابیر و فضا سازی مناسب ازطریق رسانه‌ها وتبلیغات گسترده، حمایت سایر كشورها را در راستای تحقق اهداف خود كسب كرده باشد و این میسر نخواهد بود، مگرآنكه در جنگ روانی با شیوه‌ها و برنامه ‌ریزی های اصولی پیروزاز میدان بیرون آمده باشند .
در دوران صلح و زمانی كه دولتها و كشورها در آرامش بسرمی‌برند ، نظامهای سیاسی و جناحی و گروه‌ها به نوعی دیگر درگیر جنگی می‌شوند كه بیشتر جنبه‌های روانی آن مورد نظر است . گروه‌ها برای دستیابی به قدرت و پایین كشیدن رقیب از حكومت با ترفندهای مختلف نسبت به بدبین كردن مردم گام برمی‌دارند و درعرصه جهانی نیز دولتها برای جلب سرمایه‌ها و كمكها و حمایتهای دیگركشورها ازروشهای عملیات روانی استفاده می‌كنند .
وجود هماهنگی و همسویی میان سیاست و تبلیغات و به عبارت دیگر هماهنگی بین سیاستمداران و دست‌اندركاران و برنامه ‌ریزان تبلیغات كه هدایت كنندگان واقعی جنگ روانی هستند، بر میزان كارآیی و جلب حمایت دولتهای بیگانه تأثیر انكار ناپذیری خواهد داشت ، چرا كه این هماهنگی علاوه بر دستیابی به منافع مادی ، تبعات سیاسی و اقتصادی نیز در پی خواهد داشت . مجریان فعالیتها و اقدامها ی روانی ، امكانات خود را در دوران صلح علاوه بر كسب حمایت دولت خارجی به جلب اعتماد و پشتیبانی مردم خودی معطوف می‌دارند و با ارایه آموزشهای لازم به آنان، به منظور افزایش سطح آگاهی و شناخت نسبت به اقدامها و دسیسه‌های دشمن و ایستادگی در برابر شایعات و اكاذیب همت می‌گمارند .
در دوران صلح ، اقدامات تبلیغاتی و روانی علاوه بر مساعد كردن فضای لازم برای توسعه و پیشرفته و جلب حمایت خارجی ، در جهت سرمایه گذاری آنها د كشور خودی و وادار كردن مردم به جنبش و حركت برای سازندگی و طرفداری از حكومت صورت می‌گیرد .
                                                                                                                            پایان

يکشنبه 29/5/1391 - 1:10 - 0 تشکر 518754

منابع :
1. جنگ روانی و چگونگی شكل‌گیری آن - مركز تحقیقات ومطالعات بخش برنامه‌ای صدا و سیما.
2. مجموعه مقالات تبلیغات و جنگ روانی _ نوشته حسین حسینی ،دانشگاه امام حسین(ع).
3. فصلنامه آموزشی پیام حفاظت وابسته به حفاظت اطلاعات ستاد كل نیروهای مسلح سال چهارم _ پاییز79 .
4. كلیات و مبانی جنگ و استراتژی، نوشته دكتر علی باقری
5. جزوه افكار عمومی ، دانشكده خبر، دكتر فریدون وردی‌نژاد .
6. مجله سیاست دفاعی ، پژوهشكده علوم دفاعی _ استراتژیك دانشگاه امام‌حسین(ع) تابستان 1371 .
7. روانشناسی سیاسی جنگ خلیج فارس ، استانلی‌ای‌ رنشون، ترجمه جلیل روشندل .

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.