منجی گرایی به روایت متون کهن یهود (3)
مقدمه:
در بخشهای گذشته بشارتهای فراوانی را در مورد مسله ظهور،هویت و تبار شناسی منجی، و فضای حاکم بر جامعه پیش و پس از ظهور را از زبان برخی از انبیاء بنی اسرائیل مورد بررسی قرار دادیم. یکی دیگر از انبیاء بنی اسرائیل که در کتب مقدسه یهودیان به نیکی از او یاد شده و وی را در زمره قدیسین قوم یهود برشمرده اند حضرت اشعیای نبی می باشد. اشعیا نام یکی از پیامبران بنی اسرائیل، و به معنی راه نجات خداوند است.زمان حیات وی را معاصر کوروش هخامنش دانسته اند و معجزات ، و کرامات بسیاری را از وی در متون کهن تاریخی و دینی یهود نقل کرده اند.در این بخش بعد از مروری کوتاه به زندگی این پیامبر بزرگ الهی ،پیشگوئیها و بشارتهای او را درباره شخصیت و تبار شناسی منجی همراه با اتفاقات هنگامه ظهور را مورد بررسی قرار می دهیم.
بشارت ظهور منجی موعود در کتاب اشعیای نبی
اشعیاء نبی از تاریخ 759 تا سال 700 قبل از میلاد، در بین اسرائیلیان به نشر نبوت پرداخت و در زمان سلطنت یوثام، احاز و حزقیا میزیست یهودیان را براه حق دعوت میکرد و آنان را از طریق کفر و بت پرستی بازمیداشت. از این رو مورد قهر و غضب منسی پادشاه هم عصر خویش واقع شد و دستور داد وی را دستگیر کنند. اشعیا در حفره درختی پنهان شد ولی باز هم سلطان از وی اغماض نکرد و به فرمان وی اره بر درخت نهادند و او را دو نیمه ساختند.(1)
در کتاب «اشعیای نبی» که یکی از پیامبران پیرو تورات است، بشارت های فراوانی در مورد ظهور منجی آمده است که جهت استدلال به کتاب مزبور، نخست فرازی از آن بشارت ها را نقل نموده، و و به بررسی و تبیین این دسته از بشارتهای عهد عتیق می پردازیم.
برخی از پیشگوئیهای اشعیاء نبی، به این اشاره دارد که ظهور موعود ،و قیام انقلابی وی فرجام نهایی تاریخ را رقم می زند و آرمانشهر الهی را بر روی گستره زمین ایجاد می کند.در عصر پسا ظهور ؛عدل و انصاف حاکم گردیده امنیت جهانی برای تمام انسانها و موجودات زنده ،برقرار می شود
ابتدا به بشارتهایی از کتاب این پیامبر بزرگ الهی خواهیم پرداخت که ماهیت و خصوصیات منجی موعود را بیان داشته و ماهیت و تبار وی را بیان نموده ، و به برخی از خصوصیات وی اشاره می کند:
«و نهالی از تنه «یسیّ» (2) بیرون آمده، شاخه ای از ریشه هایش خواهد شکفت و روح خداوند بر او قرار خواهد گرفت. یعنی روح حکمت و فهم و روح مشورت و قوّت و روح معرفت و ترس خداوند و خوشی او در ترس خداوند خواهد بود و موافق رۆیت چشم خود، داوری نخواهد نمود و بر وفق سمع گوشهای خویش، تنبیه نخواهد نمود; بلکه مسکینان را به عدالت داوری خواهد کرد و به جهت مظلومان زمین به راستی حکم خواهد نمود... کمربند کمرش عدالت خواهد بود و کمربند میانش امانت.»
آنچه از بررسی این متن کهن به دست می آید اینست که از نظر علم انساب و تبار شناسی یسیّ به معنای قوی، پدر حضرت داود و نوه «راعوت» است، و به طوری مشهور بود که داود را پسر «یسیّ» می نامیدند، در صورتی که خود داود شهرت و شخصیت عظیمی داشته و از پیغمبران بزرگ «بنی اسرائیل» بوده است. بر اساس روایت تاویلها، عبارت فوق «نهالی که از تنه یسیّ خواهد رویید» می تواند به وجود مقدس منجی موعود در اسلام اشاره کند. چرا که با توجه به علم انساب و تبار شناسی ، نسب منجی موعود در اسلام از طرف مادری (جناب نرجس خاتون) ـ که دختر یشوعا، پسر قیصر، پادشاه روم می باشد ،از نسل حضرت داو د بوده ، و مادرش از اولاد حواریون حضرت عیسی (علیه السلام)می با شد، که نسب شریفش به شمعون صفا، وصیّ حضرت عیسی (علیه السلام)می رسد که وی نیزنواده دختری «یسیّ» می باشد.
برخی از پیشگوئیهای اشعیاء نبی، به این اشاره دارد که ظهور موعود ،و قیام انقلابی وی فرجام نهایی تاریخ را رقم می زند و آرمانشهر الهی را بر روی گستره زمین ایجاد می کند.در عصر پسا ظهور ؛عدل و انصاف حاکم گردیده امنیت جهانی برای تمام انسانها و موجودات زنده ،برقرار می شود:
«آنگاه انصاف در بیابان ساکن خواهد شد، و عدالت در بوستان مقیم خواهد گردید. و عمل عدالت، سلامتی و نتیجه عدالت، آرامی و اطمینان خاطر خواهد بود تا ابد الآباد. و قوم من در مسکن سلامتی و در مساکن مطمئن و در منزلهای آرامی ساکن خواهند شد». (3)
یکی دیگر از پیش گوئیهایی که از کتاب اشعیاء نبی بر می آید اینست که در زمان ظهور منجی خوی توحش و درندگی میان انسانها و حتی حیوانات برچیده خواهد شد:
«و گرگ با بره سکونت خواهد داشت و پلنگ با بزغاله خواهد خوابید و گوساله و شیر پرواری با هم و طفل کوچک آنها را خواهد راند و گاو با خرس خواهد چرید و بچه های آنها با هم خواهند خوابید و شیر مثل گاو کاه خواهد خورد، و طفل شیر خواره بر سوراخ مار بازی خواهد کرد، و طفل از شیر باز داشته شده، دست خود را بر خانه افعی خواهد گذاشت، و در تمامی کوه مقدس من، ضرر و فسادی نخواهند کرد; زیرا که جهان از معرفت خداوند پر خواهد بود مثل آبهایی که دریا را می پوشاند». (4) .
نتیجه ظهور منجی در پیشگوئیهای اشعیای نبی، تصاویری را در ذن ایجاد می نماید که بر سیر گذار از اتفاقات عصر ظهور ،به عصر پسا ظهور دلالت دارد. مهمترین مقولهای که در این اشارات به چشم می خورد،گسترده شدن سفره عدل و داد در زمان بعد از ظهور ، به واسطه اقدامات منجی می باشد.دامنه تاثیر این مساله به اندازه ای است که حتی در میان حیوانات درنده و وحوش ،صلح و آرامش دائمی به وجود آمده و زمین از هر گونه قتل و غارت و خونریزی عاری می گردد
این جمله نشان می دهد که در زمان ظهور مبارک آن موعود آسمانی، عدل و داد آن چنان گسترش می یابد که جانوران و درندگان با هم سازش می کنند و در کنار یکدیگر قرار می گیرند و خوی بهیمیّت و درندگی را از دست می دهند، و زیان و ضرر به هیچ یک از موجودات نمی رسانند چنانکه در روایات اسلامی نیز چنین آمده است:
«وَ تَصْطَلِحُ فِی مُلْکِهِ السّباع، وَ اصْطَلَحَتِ السِّباع، و تأمَنُ الْبَهائم». (5) .
در حکومت او درندگان خوی توحش رها کرده و با یکدیگر سازش می کنند و حیوانات اهلی احساس امنیت می نمایند.
و در آخرین فراز از بشارت مزبور آمده است: «جهان از معرفت خداوند پر خواهد بود مثل آبهایی که دریا را می پوشاند»، این مطلب نشانگر این واقعیّت است که در عهد با سعادت آن موعود آسمانی چنان تحوّل عظیم علمی و فرهنگی به وجود می آید که همه مردمان به خدای یگانه ایمان می آورند. درهای رشته های گوناگون علوم و دانش به روی انسانها گشوده می شود، سطح معلومات بشری بالا می رود، راهی را که بشریّت در طول تاریخ در هزاران سال پیش به دنبال آن بوده در زمان کوتاه می پیماید، عقلها کامل و اندیشه ها شکوفا می گردد، و کوته بینی ها و تنگ نظری ها از بین می رود، و انسانها به کمال و بلوغ عقلی و اخلاقی و انسانی می رسند و به تمام ناکامیها، شکستها، ستمها، نادانیها و بدبختی ها پایان می دهند، و زندگی شرافتمندانه تازه ای را آغاز می نمایند.
در بشارت دیگری نیز در کتاب «اشعیاء» در مورد ظهور موعود آخرالزمان چنین آمده است:
«و در ایّام آخر واقع خواهد شد... جمیع اُمّتها به سوی آن روان خواهند شد... او اُمّتها را داوری خواهد نمود، و قومهای بسیاری را تنبیه خواهد کرد... اُمّتی بر اُمّتی شمشیر نخواهد کشید و بار دیگر جنگ را نخواهند آموخت». (6) .
آنچه از این بشارت فهمیده می شود این است که پس از قیام شکوهمند مهدی موعود (علیه السلام) جمیع اُمّتها به سوی او روی خواهند آورد. و او همه مردم جهان را از هر رنگ و نژادی که باشند و هر دین و مذهبی که داشته باشند در زیر یک پرچم که دین اسلام و توحید باشد گرد خواهد آورد، و گروه بسیاری را تنبیه خواهد نمود، و در پرتو اجرای عدالتش، و در میان مردم به قضاوت داودی داوری خواهد نمود، و بر اساس حق و واقع قضایا را حل و فصل خواهد کرد، که سراسر گیتی را فرا خواهد گرفت دیگر اُمّتی بر اُمّتی شمشیر نخواهد کشید، و بار دیگر جنگ و خونریزی و ناامنی بر جهان حکمفرما نخواهد بود، و همه مردمان در صلح، صفا، صمیمیّت و آسایش و آرامش در کنار هم زندگی خواهند نمود.
در فراز دیگری از بشارت های کتاب اشعیای نبی آمده که در آن زمان، بساط ظلم و ستم برچیده خواهد شد، و عدالت گسترش خواهد یافت، و فقر اقتصادی از میان خواهد رفت و نیازمندیهای مادی و معنوی مردم تأمین خواهد گردید، و همگان به اخلاق حمیده اسلامی آراسته خواهند شد، و پرده های ظلمت و تاریکی به کنار خواهد رفت، و مردمان در ناز و نعمت زندگی خواهند کرد.(7)
اشعیاء نبی از تاریخ 759 تا سال 700 قبل از میلاد، در بین اسرائیلیان به نشر نبوت پرداخت و در زمان سلطنت یوثام، احاز و حزقیا میزیست یهودیان را براه حق دعوت میکرد و آنان را از طریق کفر و بت پرستی بازمیداشت. از این رو مورد قهر و غضب منسی پادشاه هم عصر خویش واقع شد و دستور داد وی را دستگیر کنند. اشعیا در حفره درختی پنهان شد ولی باز هم سلطان از وی اغماض نکرد و به فرمان وی اره بر درخت نهادند و او را دو نیمه ساختند
در نتیجه این گفتار ،خلاصه و چکیده آنچه از مجموع بشارات و اخبار وارده از اشعیای نبی بدست می آید را می توان در چند جمله خلاصه نمود:
1- بر اساس بشارتهای موجود از این پیامبر الهی ، فردی می تواند نجات دهنده عالم انسانی از بحرانها و مصائب آخرالزمان باشد که خود،بالاترین درجات مکارم و فضائل و کمال انسانی و الهی را دارا باشد. چنانکه در پیشگوئیهای اشعیای نبی اشاره شد که وی قبل از هر چیز،منجی را شخصیتی الهی معرفی می کند که در وی روح حکمت و فهم و روح مشورت و قوّت و روح معرفت..... وجود دارد.
2- پیشگوئیهای اشعیای نبی، در اشاره به جمله ( نهالی از تنه یسیّ بیرون آمده، شاخه ای از ریشه هایش خواهد شکفت و روح خداوند بر او قرار خواهد گرفت) ماهیت منجی موعود را از نظر انساب و تبارشناسی مورد بررسی قرار می دهد که بر همین اساس می توان مصداق بارز این پیشگوئی را در وجود مکرم حضرت نرجس خاتون مادر امام زمان(عج) جستجو کرد. چر که بر اساس روایات وی دختر یشوعا ،پسر قیصر روم است که نسب شریفش به شمعون صفا ،حواری حضرت عیسی می رسد.
3- نتیجه ظهور منجی در پیشگوئیهای اشعیای نبی، تصاویری را در ذن ایجاد می نماید که بر سیر گذار از اتفاقات عصر ظهور ،به عصر پسا ظهور دلالت دارد. مهمترین مقولهای که در این اشارات به چشم می خورد،گسترده شدن سفره عدل و داد در زمان بعد از ظهور ، به واسطه اقدامات منجی می باشد.دامنه تاثیر این مساله به اندازه ای است که حتی در میان حیوانات درنده و وحوش ،صلح و آرامش دائمی به وجود آمده و زمین از هر گونه قتل و غارت و خونریزی عاری می گردد.
4- عصاره تمام این پیشگوئیها ، و اتفاقاتی که جهان را در آن زمان تحت تاثیر خود قرار می دهد طنین شکوه حیات معقول، و بستر دسترسی به کمال انسانی و الهی است که منجی به عنوان سوغات الهی آن را برای اهالی زمین به ارمغان می آورد.
برای مطالعه بیشتر رجوع شود به لغت نامه دهخدا – تاریخ ادیان جان بی ناس
(لغت نامه دهخدا، حرف راء، ص 86).
کتاب مقدّس، کتاب اشعیای نبی، ص 1046 باب 32، بندهای 16 ـ 18.
تورات، کتاب اشعیای نبی، باب 11، پندهای 1 ـ 10، ص 1548، کتاب مقدّس.
بشارة الاسلام، ص 197، 247، منتخب الأثر، ص 474، مستدرک حاکم، ج 4 ص 514 و بحار الانوار، ج 52، ص 280، ح 6.
تورات، کتاب اشعیای نبی، باب دوم، بندهای 2 ـ 4.
کتاب مقدّس، کتاب اشعیای نبی، ص 1090، باب 65، بندهای 23 ـ 25.