• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن ادبيـــات > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
ادبيـــات (بازدید: 3116)
سه شنبه 24/5/1391 - 22:27 -0 تشکر 512588
معنا و مثنوی درمانی

تعریف مفهوم معنا از نظر مولانا:
معنا مفهومی عمیق و پایه ای در اندیشه مولانا دارد که مانند روحی می باشد که کالبد بی جان افکار و احساس و رفتار آدمی را حیات و جهت می بخشد. و از آن مهمتر روح آفرینش و هستی هست.



سلام دوستان امیدوارم کسانی که اهل مطالعه در باره احوالات و اشعار مولانا هستند در این بحث همراه باشند

دوشنبه 30/5/1391 - 19:28 - 0 تشکر 520507

تکنیک قصد متضاد برابر قصد مفرط

مقدمه :
تکنیک و فن: ابزار و روشی هست که یک متخصص بسته به زمان، مکان و موقعیت خاص با توجه به دانش و آگاهی خود به کار می گیرد تا با استفاده از آن مشکلی را حل کند . یا راه رسیدن به هدفی را هموار سازد.

تکنیکهای لوگودرمانی(معنا درمانی) برای روان نژندی روان زاد(psychogenic) (1)
قصد متضاد(2) و اندیشه زدائی (3)دو تکنیک اصلی لوگودرمانی برای بیماریهای روان زاد هستند. هر دو روش بر خصوصیات اصلی انسان یعنی تعـالی خویشتن و از خود‌ جــــدا مانی(4) (جدا شدن از خویشتن) تأکید دارند.


قصد متضاد
« قصد متضاد» به دنبال غلبه بر « قصد مفرط» است؛
قصد مفرط: یعنی اینکه فرد توجه بیش از اندازه برای رسیدن به بعضی از خواسته‌هایش داشته باشد. استفاده از این روش برای درمان کوتاه مدت بیماران مبتلا به انواع فوبیا (ترس) و وسواس فکری توصیه می شود.
قصد متضاد بر اضطراب انتظاری (5) فرد تأکید کرده و عکس العمل بیماران به حوادثی که وقوع مجدد شان برایشان ترسناک است را درمان می کند. این موقعیتهای ترسناک باعث توجه بیش از حد فرد می شود و در نتیجه فرصت انجام کارهای روزمره را از بیمار می گیرد.
خلاصه آنکه، اضطراب انتظاری باعث بوجود آمدن ترس از بسیاری از اشیاء می گردد. ایجاد نگرش معکوس در بیمار از مراحل این شیوه درمانی است. و ترسهای بیمار با «قصد متضاد» و آرزوی معکوس جایگزین می شود. با این روش درمانی توفانی که آسیاب بادی اضطراب را می چرخاند، مهار خواهد شد. در این روش درمانی باید از قدرت و ظرفیت انسان در «خود جدامانی» که ذاتی، شوخ طبعی بشر است، استفاده کرد. این ظرفیت بنیادی انسان در جدا شدن فرد از «خود» موقعی شکوفا می گردد که تکنیک «لوگوتراپی» یعنی «قصد متضاد» به کار برده می شود. همزمان بیمار نیز قادر می گردد که خود را از عصبیت و بیماری خود جدا و دور نگهدارد. (6 - فرانکل، 1384)
از بیماران در قصد متضاد خواسته می شود آنچه را برایشان ترسناک است به درستی و دقیق توضیح دهند. در مرحله بعد ترس بیمار با یک آرزوی متناقض با آن جایگزین شده که باعث می شود از اهمیت ترس کاسته شود . به علاوه، قصد متضاد بر حس شوخ طبعی بیمار تأکید داشته و آن را ابزاری جهت کاهش وابستگی به بیماری می داند که فرد با خندیدن به مشکلات به آن می رسد. اگرچه وسواسهای فکری هم با ترس همراه هستند، اما بیشتر ترس از خود است تا "ترس ازترس". آنها از افکار ناآشنای خود می ترسند. با این حال هر چه بیماران بیشتر با افکار خود بجنگند علایم بیماران شدیدتر می شود. اگر درمانگرها در کمک به بیماران با روش قصد متضاد موفق شده و بتوانند با وسواس فکری آنها مقابله کنند، علایم خیلی زود ناپدید شده و در نهایت بیماری بهبود می یابد. (7 - پروچسکا، 1381)



========
پاورقی و منابع:
1 - روان شناسان در تعریف روان رنجوری به رفتاری اشاره داشته اند که به صورت کلی شکل ناسازگارانه انعطاف ناپذیر دارد و با مواردی از قبیل اضطراب بیش از حد، تعارض های هیجانی، ترس های غیرمنطقی و ... همراه است. بدین ترتیب شخص مبتلا به آن دچار اختلال روانی می شود که مشخصه آن تفکر آشفته، التهاب هیجانی و رفتار ناسازگارانه است. این بحث دامنه اش به مواردی مانند اختلال روانی عضوی، شخصیت، هراس و ... می رسد.

دوشنبه 30/5/1391 - 19:29 - 0 تشکر 520508

تکنیک اندیشه زدایی در برابر خویشتن نگری مفرط

مقدمه :
تکنیک و فن: ابزار و روشی هست که یک متخصص بسته به زمان، مکان و موقعیت خاص با توجه به دانش و آگاهی خود به کار می گیرد تا با استفاده از آن مشکلی را حل کند . یا راه رسیدن به هدفی را هموار سازد.
بازتاب زدایی: از آنجا که هر چه شخصی لذت را بیشتر هدف قرار دهد آن را بیشتر از دست می‌دهد، لازم است به جای نگاه کردن به خود و نظارت کردن بر خود ، باید خود را فراموش کند، چنین فرایندی را بازتاب زدایی گویند.

تکنیکهای لوگودرمانی(معنا درمانی) برای روان نژندی روان زاد(psychogenic) (1)
قصد متضاد(2) و اندیشه زدائی (3)دو تکنیک اصلی لوگودرمانی برای بیماریهای روان زاد هستند. هر دو روش بر خصوصیات اصلی انسان یعنی تعـالی خویشتن و از خود‌ جدا مانی(4) (جدا شدن از خویشتن) تأکید دارند.

اندیشه زدائی
درست همانطور که قصد متضاد به دنبال غلبه بر قصد مفرط (5) است؛ این تکنیک هم به سرکوب خویشتن نگری مفرط (6) اشاره دارد.
خویشتن نگری مفرط: یعنی اینکه فرد بیش از اندازه در مورد مشکلات خودش بیندیشد. فرانکل تمایل اجباری به خویشتن نگری(7) را مشکلی می دید که خصوصاً در ایالات متحده وجود داشت . قصد متضاد به بیماران کمک می‌کند تا علایم بیماری خود را جدی نگیرند، اندیشه زدائی نیز در نادیده گرفتن آنها به بیمار کمک می کند. فکر افراد باید از بیماری به کاری که باید انجام دهند منحرف شود. (8 - نلسون،2001)





لذّت از جوعست (9)، نه از نُقلِ نو *** با مَجاعت از شکر، بِه نانِ جو *** 4296:6



لذت غذا خوردن به خاطر گرسنگیِ فرد هست. اگر شخص گرسنه باشد؛ نانِ جو از شیرینی و شکر هم برای او لذیذتر جلوه می کند.
درک لذت ناشی از دوری نسبت به منبع آن است. پس نیاز نیست که انسان لذت های متنوع را هدف قرار دهد. باید ا زتمرکز روی لذت ها دست نگهدارد، تا حس نیاز و عطش لازم بیابد. در چنین صورتی هست که لذتها خودشان به سراغ او می آیند.(بدون تنوع احساس لذت به فرد دست می دهد.)




===========
پاورقی و منابع:
1 - روان شناسان در تعریف روان رنجوری به رفتاری اشاره داشته اند که به صورت کلی شکل ناسازگارانه انعطاف ناپذیر دارد و با مواردی از قبیل اضطراب بیش از حد، تعارض های هیجانی، ترس های غیرمنطقی و ... همراه است. بدین ترتیب شخص مبتلا به آن دچار اختلال روانی می شود که مشخصه آن تفکر آشفته، التهاب هیجانی و رفتار ناسازگارانه است. این بحث دامنه اش به مواردی مانند اختلال روانی عضوی، شخصیت، هراس و ... می رسد.

دوشنبه 30/5/1391 - 19:29 - 0 تشکر 520509

پیشنهاد معنا در معنادرمانی توسط مشاور



معنا درمانگر ها می توانند پیشنهاداتی در خصوص معنای موقعیتها مختلف زندگی ارائه دهند.
در خانواده درمانی ساختاری ، تکنیکی به اسم «تکنیک باز تعبیر» وجود دارد که در آن مشاور به مراجع کمک می کند که تعبیر و تفسیر جدید و مفیدی از وقایع زندگی داشته باشد که بر اساس مثبت بینی بنا شده است.
در معنادرمانی هم معنا درمانگرها در خصوص معنای زندگی می توانند نظراتی را به مراجع پیشنهاد دهند.

فرانکل به مثال پزشک مسن و بسیار افسرده ای اشاره می کند که نمی توانست بر اندوه از دست دادن همسر عزیزش که دو سال پیش فوت کرده بود غلبه کند .
فرانکل در ابتدا از او خواست تا تصور کند اگر او زود تر فوت کرده بود چه اتفاقی می افتاد .
دکتر پاسخ داده همسرم رنج بسیاری می برد .
فرانکل فوری پاسخ داد :" می بینید دکتر! ، این رنج بر همسرتان تحمیل نشده و این شمائید که او را از این زجر رها ساخته اید و البته لازمه‌اش این است که این تنهائی و غم از دست دادن او را تحمل کنید" (1 - فرانکل،1366)


این جهان ، نفی است ، در اثبات جو *** صورتت صِفر است، در معنیت جو *** 2241:1

دوشنبه 30/5/1391 - 19:30 - 0 تشکر 520510



دوشنبه 30/5/1391 - 19:30 - 0 تشکر 520511



دوشنبه 30/5/1391 - 19:30 - 0 تشکر 520512



دوشنبه 30/5/1391 - 19:30 - 0 تشکر 520513



دوشنبه 30/5/1391 - 19:30 - 0 تشکر 520514

متضاد لذت خواهی نفس، راه آرامش پایدار



لذت خواهی نفس، موجب می شود که پیوسته به انسان دستوراتی بدهد و انسان را به سوی راههایی تحریک کند که به ظاهر آرامش و لذت جایدان است. لیکن همه جانبه نبوده و چنین راههایی بیشتر شبیه سراب است و فرد هرگز با تابعیت و پیروی از نفس به لذت و آرامش پایدار نمی رسد.

مولانا راه متضادی را پیشنهاد می هد. او می گوید وقتی نفس برای کسب لذت به تو پیشنهادی و مشورتی می دهد، تو خلاف آن را به کار بگیر.






مشورت با نفسِ خود گر می کنی *** هر چه گوید کُن خلافِ آن دنی
گر نماز و روزه می فرمایدت *** نفس ، مکارست ، مکری زایدت
مشورت با نفس خویش اندر فعال *** هر چه گوید ، عکس آن باشد کمال *** 2273:2 الی 2275:2




- اگر با نفس خود مشورت می کنی، هر چه نفست می گوید، بر خلاف آن فرومایه رفتار کن.
- برای مثال اگر نفست تو را به نماز و روزه امر کند(مثلاً برای ریا یا منافع و لذت مادی) بدان که نفس، نیرنگ باز است و برای تو نیرنگی ساخته است.
- هر گاه در کارها با نفس خود مشورت کردی، هر آنچه به تو گفت، بدان که «عکس آنچه می گوید»، کمال و خیر است.

بسیار دیده شده است که مراجعی کاملاً متوجه لذت طلبی درونی خود بوده است اما روش و راهی در پیش گرفته است که مطابق راحتی و لذت زودگذرش بوده و با تن دادن به اوامر نفس خود، برای خود مشکلات و معضلات فراوانی را به وجود آورده است.

دوشنبه 30/5/1391 - 19:31 - 0 تشکر 520515


بن بستهایی که راه به نظر می رسند
از بن بست هایی که تاکنون راه می پنداشته اید، اجتناب کنید.


مولانا ضمن تمثیلی بیان می کند که :
گاهی ساده انگارانه یک بن بست را به اشتباه، راه پنداشته و سود خود را در آن می بینیم، اما زود متوجه می شویم که بن بست هست. لیکن باز غفلت می کنیم و دوباره به همان روش قبل عمل کرده و در بن بست گیر می افتیم.

گاهی نیاز هست راههایی را برویم که تاکنون تصور می کردیم که ما را به نتیجه نخواهند رساند.

در ابیات ذیل مولانا به این مفاهیم اشاره کرده است.




گفت با دلقلک شبی سید اجلّ *** قحبه یی(1) را خواستی تو از عجَل
با من این را باز می بایست گفت *** تا یکی مستور کردیمیت جُفت
گفت: نُه مستور(2) صالح خواستم *** قحبه گشتند و ز غم تن کاستم
خواستم این قحبه را بی معرفت *** تا ببینم چون شود این عاقبت
عقل را من آزمودم هم بسی *** زین سپس جویم جنون را مَغرَسی (3) *** 2333:2 الی 2337:2



- شبی سید اجل به دلقک گفت: تو از روی عجله یک زن روسپی و فاحشه را به عقد خود در آوردی.
- می بایست این مطلب را با من در میان می گذاشتی تا من یک زنِ با حجاب و مستور برای تو بر می گزیدم.
- دلقک گفت: من تا به حال نُه زنِ با حجاب و عفیف اختیار کرده ام، ولی همه آنها فاحشه از آب در آمده اند و از اندوه و غصّه ، تعنم آب شده است.
- از این رو من بدون هیچ گونه شناخت قبلی، این فاحشه را به همسری اختیار کرده ام تا ببینم عاقبتِ کار او چه می شود.


مولانا پس از بیان این حکایت کوتاه در آخرین بیت نتیجه گیری عارفانه می کند و می فرماید:
من نیز عقلِ معاش (لذت خواه و ظاهر بین) و دنیا طلب را بارها و بارها آزمودم. از این رو می خواهم جایی پیدا کنم که نهال دیوانگی را در آن جا بکارم.
(عقل معاش نیز مانند آن فواحش قابل اعتماد و اعتبار نیستند (اگرچه مستور و صحیح به نظر می رسند.)از این رو آن را برای همیشه طلاق داده ام.)


خلاصه و نتیجه گیری:
گاهی در زندگی روشها و انتخابهایی را تکرار می کنیم و سالها در ناآرامی و رنج ناشی از آنها آزرده و روان رنجور هستیم. در حالیکه به اشتباه فکر می کردیم این راهها صحیح است.
اگر مکرراً و مستمراً به خاطر این تفکرات، احساسات و روشها در عذاب و ناآرامی بوده ایم، لازمست گاهی روش کاملاً مخالفی را برگزینیم و امتحان کنیم. روشی که قبلاً به اشتباه از آن می ترسیدیم. بدیهی هست انتخاب چنین روش صحیحی حتماً باید تحت مشاوره با یک متخصص یا با کسب آگاهی لازم اتخاذ شود.

سه شنبه 31/5/1391 - 22:25 - 0 تشکر 522049

فرایند درمان



معنادرمانی از نظر شکل، به درمان های کوتاهی چون درمان آدلری نزدیک تر است . معنادرمانگران گرچه اغلب به صورت صمیمانه و مقبول در باره موضوعات فلسفی بحث می کنند، برای اینکه درمانجو را متقاعد سازند که نگرشی آگاهانه تر و مسئولانه تر به خلاء وجودی کند، به شیوه های مختلف او را مواجهه می دهند، و برایش دلیل و برهان می آورند. نوشته های مربوط به درمان نشان می دهند که فنون درمانی ، علاوه بر مواجهه دادن و تعبیرها، به مقدار زیادی به قانع سازی و استدلال نیز متکی هستند. (1)

در تشخیص خلاء وجودی، معنا درمانگر‌ها مراقب هستند تا علائم آشکاری از قبیل جملاتی چون زندگی‌ام بی‌معنا شده و علائم نهانی چون بی‌تفاوتی و کسالت را نادیده نگیرند چرا که اینها بر پوچ‌گرایی درونی مراجعان تأکید دارند. مسائل مربوط به معنا حوزه‌هایی هستندکه مراجعان درگیر آنها هستند با این حال روان نژندی اندیشه زاد تنها 20 درصد موارد بیماری در کلینیک‌ها و دفاتر تخصصی را شامل می‌شود. فرانکل اغلب به «غیربیمارها» اطمینان می‌دهد که ناامیدی وجودی بیماری نبوده و نوعی موفقیت محسوب می‌شود. این موضوع علامت عمق فکری فرد است و به هیچ وجه به سطحی بودن وی مربوط نمی‌شود.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.