• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 628)
يکشنبه 22/5/1391 - 22:45 -0 تشکر 507415
سرنوشت اموال صدیقه طاهره (سلام الله علیها) پس از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)

تحریف شناسی مدارک سنی

مطالبات مالی صدیقه طاهره (سلام الله علیها) حداقل در « سه مرحله » (1) و هر مرحله، در چندین نوبت متفاوت، صورت گرفت که عبارتند از:

1 ـ مطالبه ی میراث پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) ( صفایا )(2) به ویژه آنکه به موجب « حق خمس » و « حق فی ء » به مالکیت خاص پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) درآمده بود.

2 ـ مطالبه ی سهم ذی القربا (3) از محل « خمس غنائم خیبر » ( دژ القموص در الکتیبه ) (4)
( این سهم از خمس غنائم خیبر، مطابق آیه ی 41 سوره انفال، از سوی رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به حضرت صدیقه ی طاهره (سلام الله علیها) اعطا شده بود ).

3 ـ مطالبه فدک که به امر الهی و از سوی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به ایشان « هبه » شده بود.

بار دیگر، لازم به یادآوری است که هر یک از این مراحل نیز، حداقل در چندین نوبت و به شیوه های مختلف تحقق یافته اند.
از سوی دیگر، به دلیل تمایل پیروان مکتب خلفا ـ به ویژه عایشه ـ در کوچک جلو دادن « مطالبات مالی صدیقه طاهره (سلام الله علیها) از ابوبکر » و نیزتلاش آنها برای تبدیل عناوین همه ی این مطالبات، به « مطالبه ی میراث »، شاهد بروز نوعی « تحریف توام با ادغام » در نقل های مربوط به مطالبات مالی صدیقه طاهره (سلام الله علیها) می باشیم که در نهایت، مطالبات مالی آن حضرت (صلی الله علیه و آله و سلم) از ابوبکر را به « کلافی سردرگم » تبدیل می سازد.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

يکشنبه 22/5/1391 - 22:59 - 0 تشکر 507449

پس چون ابوبکر سخنرانی آن بانو (سلام الله علیها)را شنید، بر او ناگوار آمد و به بالای منبر رفت و [ با اشاره به امیرمومنان (علیه السلام) ] گفت:
ای مردم ! این چه حالتی است که گوش به سخن هر کسی می دهید. این آرزوها در عهد پیامبر کجا بود ؟
پس هر کس که شنیده، بگوید و هر که شاهد بوده، صحبت کند.
همانا او روباهی است که شاهد او، دم اوست. در کنار هر فتنه ای قرار گرفته است. اوست که می گوید:
فتنه را به حال اولش برگردانید بعد از آن زمان که کهنه شده است.


کمک از ضعفا می خواهند و یاری از زنان می طلبند [ و اینجا نیز همسرش را پیش انداخته است ] ؛ مثل ام طحال (29) که عزیزترین کسانش نزد وی افراد فاحشه بودند.
بدانید که اگر من بخواهم می گویم و اگر بگویم افشا می کنم و مادامی که کسی با من کاری نداشته باشد، ساکت می شوم.
سپس رو به انصار کرد و گفت: ای گروه انصار ً گفتار برخی از جاهلان و احمقان شما به من رسیده است. سزاوارترین کسانی که در زمان رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بودند، شما هستید. به سوی شما آمد، پناهش دادید و یاریش کردید. بدانید من دست و زبانم را به کسی که استحقاق نداشته باشد باز نمی کنم [ و به تندی رفتار نمی کنم ]! (30) سپس از منبر پایین آمد ؛ پس فاطمه (سلام الله علیها)به سوی منزلش بازگشت.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

يکشنبه 22/5/1391 - 23:0 - 0 تشکر 507454

این حکایت به قدری تکان دهنده است و عنان سخن آن چنان از دست خلیفه رها شد که « ابن ابی الحدید » شافعی مذهب نیز از روی تعجب ته استاد خویش « ابویحیی جعفر بن یحیی بن ابی زید بصری » می گوید:
هذا الکلام کله لعلی یقوله ! قال: نعم، انه الملک یا بنی !
ابوبکر تمام این کلمات را به علی [علیه السلام] گفته است ؟!
استاد پاسخ داد: آری پسرم، ملک و سلطنت است [ که کار را بدین جا می کشاند ] !
باز پرسیدم:
منظور از سخنانی که انصار رد و بدل می کردند [ و ابوبکر آنان را تهدید کرد ] چه بود ؟


پاسخ گفت:
انصار درباره ی [ لیاقت و رجحان ] علی [علیه السلام و حق او درباره ی همان ملک و سلطنت ] صدایشان بلند گردید، پس ابوبکر ترسید که کارشان به [ تفرقه و ] اضطراب بکشد ؛ لذا آن ها را نهی کرد . (31)


طرح و اثبات مالکیت « فدک» و مطالبه ی آن توسط صدیقه طاهره (سلام الله علیها)
صدیقه طاهره (سلام الله علیها)پس از آگاهی از تصمیم نظام حاکم مبنی بر مصادره ی فدک، نخست با طرح و اثبات مالکیت فدک (32) و سپس با مطالبه ی فدک از غاصبان آن، طرح جدید و کوبنده ای را در مخالفت با مشروعیت دستگاه حاکم و رسواسازی خلیفه ی وقت ( اعلان ظلم خلیفه ) پیش کشید، چنانچه نوشته اند :

قالت فاطمه لابی بکر: ان رسول الله صلی الله علیه [ و آله ] و سلم جعل لی فدک، فاعطنی ایاها. و شهد لها علی ابن ابی طالب، فسالها شاهداً آخر، فشهدت لها ام ایمن.
فقال: قد علمت یا بنت رسول الله انه لاتجوز الا شهاده رجلین او رجل و امراتین. (33)

فاطمه (سلام الله علیها) به ابوبکر گفت: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فدک را به من واگذار کرده است، پس آن را به من بازگردان.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

يکشنبه 22/5/1391 - 23:1 - 0 تشکر 507460

ابوبکر شاهد دیگری طلبید و [ بار دیگر ] ام ایمن بر این مدعا صحه گذاشت.
پس ابوبکر گفت: ای دختر رسول خدا ! می دانی که در شهادت باید دو مرد حضور داشته باشند، یا یک مرد و دو زن ! [ و اینک که تو شاهدانت یک مرد و یک زن هستند، پس شهادت ایشان پذیرفته نیست].
در برخی مدارک سنیان، شهود دیگری هم مشاهده می شوند ؛ مانند « رباح » غلام رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم). (34)


در برخی منابع، به گواهی « اسماء بنت عمیس » ( زن ابوبکر ) به طرفداری از صدیقه طاهره (سلام الله علیها)نیز اشاره شده است. (35)
نتیجه آن شد که ابوبکر از استرداد فدک به صدیقه طاهره (سلام الله علیها)امتناع کرد و شهود را در شهادتشان به نفع صدیقه طاهره (سلام الله علیها)تخطئه نمود و این، به معنای تکذیب دادخواست مالی حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)درباره ی فدک، توسط ابوبکر بود.

به هر صورت، ابوبکر و همراهان وی، به بهانه های مختلف، از قبول شهادت شاهدان سرباز زدند و سرانجام، با تکذیب حضرت فاطمه (سلام الله علیها)،مالکیت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) بر فدک را منکر شدند؛ چنانچه نوشته اند:

عن عطیه العوفی انه سمع ابابکر یومئذ یقول لفاطمه:... و اما منعک ما سالت، فلا ذلک لی !
و اما فدک ما جعل لک ابوک، فان منعتک فانا ظالم ؟!(36)

عطیه ی عوفی می گوید: آن روز شنیدم که ابوبکر به فاطمه (سلام الله علیها)گفت: ... اما این که آنچه را خواسته ای به تو ندادم [ و میراث پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) را به تو ندادم ] تقصیر من نیست ؛ [ بلکه به دلیل سخن پدرت می باشد ] (37)

و اما درباره ی مطالبه ی فدک: فدک را « پدرت » برا ی تو قرار نداده است ؛ حال در شرایطی که وی مانع [ مالکیت تو بر فدک ] گردیده، من ظالم هستم ؟!

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

يکشنبه 22/5/1391 - 23:2 - 0 تشکر 507463

در مجموع باید گفت:
پس از ایراد خطبه ی در مسجد و به ویژه ، پس از اصرار بر مالکیت فدک و مطالبه ی صریح آن، ابوبکر امنیت خلافت را در خطر دید و به اندیشه ی هجومی دیگر ( آخرین هجوم ) (38)

به « بیت فاطمه (سلام الله علیها)» ( یعنی: منزل مسکونی حضرت فاطمه ی زهرا (سلام الله علیها)) جهت اخذ تبیعت اجباری از امیرمومنان (علیه السلام) و سرکوب ایشان فرو رفت و سرانجام نیز دستور حمله ی اصلی و « هجوم آخر » به خانه امیرمومنان (علیه السلام) را صادر کرد. (39)


هجومی که موجبات به شهادت رسیدن حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)را فراهم ساخت و در واقع، پاسخی به « غضب صدیقه طاهره (سلام الله علیها) بر ابوبکر »(40) در پایان ماجرای غم انگیز مطالبات مالی بود.

اظهار نظر قطعی درباره ی تاریخ دقیق « هجوم اصلی» امکان پذیر نیست ؛ ولی آنچه مسلم است، این هجوم چند روزی پس از ایراد « خطبه ی وسیله » توسط امیرمومنان (علیه السلام) (31) روی داده است.
منابع معتبر، تاریخ ایراد این خطبه را نه روز پس از رحلت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نوشته اند. (32)

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

يکشنبه 22/5/1391 - 23:3 - 0 تشکر 507465

سوی دیگر، با استناد به برخی قرائن گفت: « هجوم اصلی » در مرحله ی پایانی مطالبه ی فدک رخ داده است.
همان که ذکر شد:
برخی منابع، تاریخ غصب فدک را پانزده روز پس از رحلت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نوشته اند.
با توجه به شرایط حساسی که « مطالبه ی میراث، مطالبه ی سهم ذی القربا، خطبه ی فدک، اثبات مالکیت فدک و مطالبه ی صریح آن » برای خلیفه ایجاد کرده بود ؛ بعید است که سردمداران خلافت، به صدیقه طاهره (سلام الله علیها)فرصت زیادی برای « مطالبه ی فدک » داده باشند.
لذا به احتمال زیاد، « هجوم اصلی » چند روزی پس از « مصادره فدک توسط عمال خلیفه » یعنی در هفته سوم خلافت ابوبکر رخ داده است.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

يکشنبه 22/5/1391 - 23:4 - 0 تشکر 507469

پی نوشت ها :


1 ـ شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج16، ص 230 (: و اعلم ان الناس یظنون... )
2 ـ صفایا که مفرد آن « صفی » می باشد ؛ تا قبل از تحریف معنای آن، یعنی تا زمان حیات ابوداود ( سال 275 هجری قمری ) به هر آنچه از « اموال، اثاثیه ملک و زمین » که به رسول ( صلی الله علیه و اله و سلم) تعلق داشت ؛ اطلاق می گردید. معالم المدرستین (: السید مرتضی العسکری )، ج2، ص 93 ـ 94
3 ـ هر چند در برخی اسناد تاریخی جهت اشاره به این سهم از واژه ی « ذوی القربا: خویشاوندان » استفاده شده است ؛ ولی باید به تفاوت معنای « سهم ذوی القربا: سهم نیازمندان بنی هاشم » با معنای « سهم ذی القربا: سهم خویشاوند ( صدیقه طاهره (سلام الله علیها) و ائمه اطهار (علیه السلام)، توجه نمود.
4 ـ شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج16، ص 230 ( لقد علمت الذی ظلمتنا عنه اهل البیت.. )
5 ـ این ترفند توسط « بخاری » در کتاب « صحیح » وی، چندین بار تکرار شده است.
ر. ک: ج4، ص 96 و ج5، ص 25 ـ 26 و ص 115 و ص 177 ـ 178
6 ـ ر. ک: شعله های همیشه (: علی لباف )، ص 41 ـ 61
7 ـ صحیح بخاری، ج4، ص 96 و ج 5، ص 178 ؛ صحیح مسلم، ج2، ص 72 و ج 5، ص 154 ؛ صحیح ابن حیان، ج4، ص 573 و ج11، ص 153 ؛ مسند احمد، ج1، ص 6 تاریخ طبری، ج3، ص 202 ؛ سنن الکبری، ج6، ص 300 ؛ تاریخ ابن کثیر، ج5، ص 286
8 ـ از آنجایی که رسول خدا ( صلی الله علیه و اله و سلم) در دوران حیات خویش، همواره بخش عمده درآمد و محصول زمین هایشان را در راه خدا به نیازمندان عطا می کردند ( = صدقه می داند ) همین امر مورد سوء استفاده نظام خلافت قرار گرفت و آنان با بهره گیری از این شهرت ( = صدقه بودن درآمد و محصول زمین های رسول خدا(ص )، اصل این زمین ها را نیز صدقه ( = متعلق به مسلمین ) اعلام کردند !
9 ـ خوشبختانه این تمهید پیروان مکتب خلفا با توجه به معنای لغوی « ارث » خنثی می گردد ؛ زیرا هر آنچه از پدران به فرزندان ـ در زمان موت و یا قبل از آن ـ به عنوان ذخیره و سرمایه بعد از مرگشان می رسد، ارث نامیده می شود.
« راغب اصفهانی » در کتاب « مفردات » می گوید: ان الوراثه الحقیقیه هی ان یحصل للانسان شیء لا یکون علیه فیه تبعه و لا علیه محاسبه.
لذا « ارث » دارای دو معنای « لغوی » و « اصطلاحی » می باشد که درباره ی فدک، معنای لغوی آن صادق است.
10 ـ البته باید توجه داشت که زندگانی به شدت زاهدانه رسول خدا ( صلی الله علیه و اله و سلم) بستر مناسبی برای طرح و پذیرش چنین جعلیاتی می باشد.
11 ـ با فرض عدم مصادره ی « حوائط سبعه »، منظور از وازه تحریف شده « صدقته بالمدینه: صدقات پیامبر ( صلی الله علیه و اله و سلم) در مدینه » همین اموال می باشد که از مصادیق « صفایا » و در نتیجه « میراث » آن حضرت ( صلی الله علیه و اله و سلم) محسوب می گردید.
12 ـ اهل تسنن در این زمینه روایتی دارد:
عم عمر بن الخطاب قال: لما قبض رسول الله صلی الله علیه [ آله ] و سلم جنت انا و ابوبکر الی علی فقلنا: ما تقول فی ما ترک رسول الله ؟ قال: نحن احق برسول الله. فقلت: والذی بخیبر ؟ قال: والذی بخیبر. قلت: والذی بفدک ؟ قال: و الذی بفدک. فقلت: اما و الله حتی تخروا رقابنا بالمناشیر فلا.
از عمر بن خطاب نقل است که می گوید: پس از وفات رسول خدا ( صلی الله علیه و اله و سلم) من و ابوبکر به نزد علی (علیه السلام) رفتیم و گفتیم: درباره آنچه از رسول خدا ( صلی الله علیه و اله و سلم) به جا مانده است [ میراث ] چه می گویی ؟
گفت: ما سزاوارترین مردم نسبت به رسول خدا هستیم.
گفتم: و آنچه در خیبر است [ سهم ذی القربا ؟ ] گفت: و آنچه در خیبر است.
گفتم: و آنچه در فدک است [ هبه ] ؟ گفت : و آنچه در فدک است.
پس گفتم: هان به خدا ! تا شما گردن های ما را با منشار ( اره چوب بلندی که چنگک دارد و با آن گندم را باد می دهند ) فرود آورید ! پس هرگز !
( معجم الاوسط: (: طبرانی )، ج6، ص 162 ـ 163 ؛ مجمع الزوائد (: هیثمی )، ج9، ص 39 ـ 40 )
13 ـ بنابراین، « خطبه ی فدک » جهت تکمیل محاکمه ی خلیفه ی در انتهای ماجرای مطالبه میراث، ایراد گردید و مطابق برخی شواهد تاریخی، زمان وقوع آن ده روز پس از رحلت رسول خدا ( صلی الله علیه و اله و سلم) بود.
( ر. ک: شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج16، ص 263 ).
14 ـ چنانچه در تبیین علت ایراد این خطبه نوشته اند: لما منعت میراثها... هنگامی که آن بانو از ارث خویش محروم شد.
( تذکره الخواص (: سبط بن جوزی )، ص 285 )
15 ـ مطابق برخی شواهد تاریخی، تحقق مصادره فدک توسط عمال خلیفه پانزده روز پس از رحلت رسول خدا بود .
( ر. ک: عده الاکیاس (: احمد بن محمد الشرفی فی الزیدی )، ج 2، ص 176 )
16 ـ در مقدمه ی این خطبه می خوانیم :
لما اجمع ابوبکر علی منع فاطمه بنت رسول الله صلی الله علیه [ آله ] و سلم فدک... هنگامی که ابوبکر تصمیم گرفت فدک را از فاطمه ـ دختر رسول خدا (ص)غصب کند.
( بلاغات النساء (: ابن طیفور )، ص 23 )
لما بلغ فاطمه اجماع ابی بکر علی منعها فدک... هنگامی که فاطمه (سلام الله علیها) با خبر شد که ابوبکر تصمیم دارد فدک را غصب کند.
( بلاغات النساء، ص 26 )
لما بلغ فاطمه ان ابابکر اظهر منعها فدکا ... هنگامی که فاطمه (سلام الله علیها) با خبر شد که ابوبکر قصد غصب فدک را دارد.
( مقتل الحسین (: خوارزمی )، ص 121 )
لازم به ذکر است:
ایراد این خطبه در نقطه ی پایانی مطالبه ی « میراث » و تمرکز فرازهای آن بر بطلان ادعای واهی خلیفه مبنی بر « عدم ارث گذاری پیامبران »، حاکی از توجه ویژه حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) به اثبات دروغ پردازی های خلیفه در این زمینه است.
زیرا با غصب فدک، دعوای مالی حضرت زهرای مرضیه (سلام الله علیها) با ابوبکر، وارد مرحله تازه ای می گشت که لازم بودپیش از آن، برخوردهای بدعت آمیز و ظالمانه خلیفه در موضوع « میراث » علنی گردد.
اهمیت این رسواسازی را می توان در اصرارهای نا به جای پیروان مکتب خلفا بر رد همه مطالبات مالی صدیقه طاهره (سلام الله علیها) با استناد به حدیث جعلی « لانورث » جستجو کرد.
17 ـ نمل / 16
18 ـ مریم / 5 و 6
19 ـ انفال / 75
20 ـ نساء / 11
21 ـ بقره / 180
22 ـ الرحم القرابه
23 ـ مائده / 50
24 ـ شعراء / 227
25 ـ بلاغات النساء، ص 26 ـ 32 ( متن کامل خطبه )
26 ـ شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج16، ص 212
27 ـ الامامه و السیاسه، ج1، ص 18
28 ـ شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج16، ص 214 ـ 215
29 زنی بدکاره در زمان جاهلیت !
30 ـ چنین تعبیری نوعی تطمیع و در عین حال تهدید مخاطبان است.
31 ـ شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج16، ص 215
32 ـ این اثبات، در دو مرحله « دادخواست مالی » و « و ارائه شهود » شکل گرفت.
33 ـ فتوح البلدان، ج1، ص 35 ؛ السیره الحلبیه، ج3، ص 487 ؛ معجم البلدان، ج4، ص 229 ؛ المغانم المطابه ( قسم المواضع )، ص 312 ـ 313 و به نقل از او: وفاء الوفاء، ج 3، ص 999 ؛ عمده الاخبار، ص 394 ؛ برای تحقیق بیشتر در این زمینه، ر. ک: وفاء الوفاء ، ج3، ص 1000 ـ 1001 ؛ شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 16، ص 219 ـ 220
34 ـ فتوح البلدان، ج1، ص 35
35 ـ شرح المواقف، (: میر سید شریف )، ج 8، ص 356
130 ـ بلاغات النساء، ص 19
36 ـ اشاره به حدیث جعلی « لانورث »
37 ـ ر. ک: دراسه و تحلیل حول الهجوم علی بیت فاطمه (سلام الله علیها) ( : استاد شیخ عبدالزهراء مهدی )، ص 489
38 ـ انساب الاشراف، ج2، ص 269 ( دارالفکر)، العقد الفرید (: ابن عبد ربه )، ج4، ص 242
39 ـ صحیح بخاری، ج8، ص 185
40 ـ ر. ک: بحارالانوار (: علامه مجلسی (قدس سره)، ج 28، ص 264 ـ 268 وـ ر. ک: امالی (: شیخ طوسی (ره ) ج 1، ص 263


منبع:علی لباف / حقایق پنهان / انتشارات مر کز فرهنگی انتشاراتی منیر / تهران : چاپ ددوم 1385

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.