• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن حوزه علميه > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
حوزه علميه (بازدید: 616)
يکشنبه 22/5/1391 - 21:43 -0 تشکر 507278
وظایف رهبری

علی اكبر عالمیان
امام خمینی (ره) به عنوان رهبری فرهیخته و مدیری توانمند، شایستگی‌های منحصر به فرد خویش را در مدیریت و رهبری تحولات ایران، جهان و منطقه بارها به اثبات رساندند.

در جمهوری اسلامی ایران ریاست كشور با ولی فقیه است و مقام رهبری به لحاظ امامت و هدایت نظام، دارای وظایف و اختیاراتی است كه او را برتر و بالاتر از قوای سه گانه قرار داده است.

بعد از اصل پنجم قانون اساسی، مهم ترین اصلی كه به ولایت فقیه اختصاص یافته و نقش و كار ویژه اصلی آن را در نظام مشخص نموده است، اصل پنجاه و هفتم است كه قوای سه گانه حاكم را زیر نظر ولایت مطلقه امر و امامت امت قرار داده است و می گوید: «قوای حاكم در جمهوری اسلامی ایران عبارتند از: قوه مقننه، قوه مجریه و قوه قضائیه كه زیر نظر ولایت مطلقه امر و امامت امت بر طبق اصول آینده این قانون اعمال می گردند. این قوا مستقل از یكدیگرند»

طبق آن چه در جریان بازنگری قانون اساسی روی داده، این اصل حتی بر اصل یكصد و دهم نیز حاكم است و اختیارات رهبری را از محدوده آن اصل فراتر می برد

طبق اصل یكصد و دهم رهبر مسئول تنظیم روابط بین قوای سه گانه و حل اختلاف بین آن هاست. بنابراین رهبری در ارتباط با قوای سه گانه، در عرض آنها به حساب نمی آید بلكه این قوا زیر مجموعه رهبری بوده و مشروعیت خود را از او كسب می كنند. دلیل این مطلب این است كه اساساً در زمان غیبت حق ولایت و حكومت طبق ادله كلامی، فقهی و بر اساس دلالت احادیث معصومین منحصر به فقیه است.

مكانیزم نظارت رهبری بر قوای سه گانه به دو قسم مكانیزم های عادی و مكانیزم های غیر عادی تقسیم می شود كه مراد از مكانیزم های غیر عادی آنهایی است كه در شرایط فوق العاده و از باب ولایت مطلقه و در قالب احكام حكومتی صورت می پذیرد، همچون حكم حكومتی رهبر در مورد سوء استفاده برخی نمایندگان مجلس ششم در طرح اصلاح قانون مطبوعات كه با امر حكومتی رهبری متوقف گردید.

اما مكانیزم عادی نظارت رهبری بر قوای سه گانه بحث طولانی تری می طلبد كه فراتر از این مجال است.

به هر حال جهت تحقق ولایت امر و به منظور حضور و نظارت فعال رهبری بر كلیه اركان نظام، اصل پنجاه و هفتم قانون اساسی قوای حاكم در جمهوری اسلامی ایران را زیر نظر ولایت «مطلقه» امر و امامت امت قرار داده است.

در این اصل ولایت، مطلقه است و این تأكیدی بر همه آنچه بود كه امام امت در طول سالیان در تبیین آن كوشید.

رهبری به عنوان رئیس دولت كشور، اختیارات و وظایفی هم به منظور اعمال مستقیم قدرت دارد كه اصل یكصد و دهم قانون اساسی حداقل به یازده مورد از مصادیق این اختیارات اشاره نموده است. از آن جا كه قانون اساسی، ولایت مطلقه فقیه را پذیرفته و در چهارچوب مقررات اسلامی برای او قائل به اختیارات مطلق شده است، نمی توان پذیرفت كه اختیارات رهبری منحصر به مواردی است كه در این اصل ذكر شده است، بلكه آن چه در این اصل آمده نمونه هایی از اختیارات ولی فقیه بوده و مسلماً بیان این موارد از باب حصر نیست.

قانونگذار با حاكم قرار دادن اصول پنجم، و پنجاه و هفتم قانون اساسی بر اصل یكصد و دهم از احصاص همه موارد اختیارات رهبری پرهیز نموده است. در واقع در تفسیر از دیدگاه قانون اساسی در مورد حدود ولایت فقیه نمی توان به گونه ای از اصل یكصد و دهم تفسیر كرد كه اصل پنجاه و هفتم لغو و بیهوده به حساب آید.

همچنین رهبر وظایف و اختیاراتی را در رابطه با مجموعه نظام جمهوری اسلامی و قوای سه گانه و نهادهای قانونی مندرج در قانون اساسی بر عهده دارد كه اصول یكصد و دهم، یكصد و دوازدهم، یكصد و سی، یكصد و سی و یكم، و یكصد و هفتاد و ششم و یكصدو هفتاد و هفتم قانون اساسی بیانگر آن اختیارات و وظایف است.

يکشنبه 22/5/1391 - 21:59 - 0 تشکر 507298

عفو یا تخفیف مجازات محكومین



عفو و تخفیف مجازات در مواردی چه بسا تأثیر آن از نظر تربیتی از خود مجازات نیز بیشتر است و می تواند در اصلاح و تربیت مجرمان تأثیر گذارتر باشد. بنابراین همه نظام های حقوقی چنین امری را در مواردی پیش بینی كرده اند كه در جمهوری اسلامی ایران، این امر پس از پیشنهاد رئیس قوه قضائیه و در حدود موازین اسلامی توسط رهبری صورت می پذیرد.

يکشنبه 22/5/1391 - 22:0 - 0 تشکر 507299

تصمیم تجدید نظر در قانون اساسی



تجدید نظر در قانون اساسی در هر كشوری سر فصل مهمی در تاریخ قانونی آن كشور به حساب می رود و نقشی اساسی در تحولات حقوقی و سیاسی جامعه ایفا می كند. به طور طبیعی در هر زمان و در اثر وزش هر نسیم سیاسی و یا اجتماعی ممكن است عده ای را به فكر بیاندازد كه قانون اساسی را به میل خود تغییر دهند و آن را به گونه ای درآورند كه مطابق میل و سلیقه آنان درآید. تحقق چنین امری می تواند ماهیت قانون اساسی را كه ماهیت آن ثبات آفرینی است دچار خدشه و آسیب قرار دهد و شأن آن را تا حد قوانین عادی پایین آورد.


قوانین عادی را نمایندگان مردم هر از چند گاهی می توانند مطابق مقتضیات دگرگون كنند، اما قانون اساسی در هر كشوری مایه ثبات سیاسی و حقوقی به شمار آمده مكانیزم های سخت تر و دشوارتری را برای تحول آن پیش بینی می كنند. در كشور ما مكانیزم تغییر قانون اساسی بر اساس محدودیت زمانی نیست و سعی شده بر اساس شرائط دیگری همچون شیوه پیشنهاد بازنگری و مكانیزم تصمیم گیری در مورد بازنگری ضریب عقلانیت در این خصوص افزایش یابد و بر اساس اصل یكصد و هفتاد و هفتم قانون اساسی كه در بازنگری سال 1368 در قانون اساسی گنجانده شده است .


اولاً: بازنگری در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، در موارد ضروری و نه به هر بهانه ای، انجام می گیرد.


ثانیاً: مقام رهبری پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام در این خصوص تصمیم می گیرد.


ثالثاً: در زمینة موارد اصلاح یا تتمیم قانون اساسی با پیشنهاد هایی بازنگری را به سمت صلاح جامعه جهت دهی می كند.


اینكه تصمیم به تجدید نظر در قانون اساسی با مقام رهبری نظام و تحت نظارت وی می باشد، بر اساس سیره حضرت امام (ره) در اولین بازنگری قانون اساسی، در قانون اساسی گنجانده شده و این شیوه مطمئن ترین راه نیز به شمار می آید، زیرا در این شیوه كل جریان بازنگری و تجدید نظر در اختیار رهبری كه رأس هرم نقطه اعتماد ملی است قرار می گیرد. ابتكار بازنگری، موارد اصلاح و تتمیم، تصویب و امضای رهبری، تركیب اعضای شورای بازنگری همه حاكی از این است كه مردم باید چیزی را تأیید كنند كه تا حد ممكن نظر مساعد رهبری نظام را نیز به همراه خود دارد و بدینسان در بازنگری نیز پیوند میان رأی رهبری و اراده عمومی متجلی شده است.

يکشنبه 22/5/1391 - 22:0 - 0 تشکر 507301

رهبری و تفویض اختیارات



در ذیل اصل یكصد و دهم اشاره شده است كه «رهبر می تواند بعض از وظایف و اختیارات خود را به شخص دیگری تفویض كند» كه تفویض موقت فرماندهی كل قوا به بنی صدر در زمان حضرت امام و واگذاری مسئولیت ترسیم سیاست های كلی نظام، پیگری و نظارت بر حسن اجرای این سیاست ها به مجمع تشخیص مصلحت نظام، نمونه های تفویض اختیارات رهبری است.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.