• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن سياسي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
سياسي (بازدید: 464)
شنبه 21/5/1391 - 21:23 -0 تشکر 504577
تاملى بر فلسفه سیاسى كانت

حسین جمالى
دكتر عباس منوچهرى

ایمانوئل كانت، فیلسوف آلمانى عصر روشنگرى (قرن هجدهم)، كه شهرت بسزایى در فلسفه غرب دارد، از منظر تاریخ فلسفه سیاسى، چندان از وزن و اعتبار برخوردار نیست . مورخان و مفسران اندیشه سیاسى، كه گزارشگر تاریخ تحولات این حوزه از دانش بشرى هستند، غالبا گزارشى از اندیشه سیاسى او ارائه نمى‏كنند و یا به حداقل آن اكتفا مى‏كنند .

شنبه 21/5/1391 - 21:44 - 0 تشکر 504622

(بخشى از) متافیزیك اخلاق (1797)



این كتاب ، در حقیقت، جامع‏ترین متن سیاسى از كانت است . برخى از دیدگاهها و آراى سیاسى كانت در این اثر، در مقایسه با آثار قبلى، بدیع و نو است . او در بررسى نظم سیاسى به پارادوكس اجبار و آزادى مى‏رسد . آزادى چون خصلت ذاتى خرد است، باید مبناى نظم سیاسى باشد اما نظم سیاسى بدون الزام و اجبار ممكن نیست . آزادى باید درچارچوب قانون لحاظ شود اما قانون بدون ضمانت اجرایى یعنى نهاد الزام و اجبار، مستقر نمى‏شود . آزادى بدون محدودیت (یعنى كاربرد الزام)، هرج و مرج است و اجبار بدون آزادى، خودكامگى است . از این رو، استقرار آزادى در جامعه سیاسى با اجبار همراه و توام است . راه‏حل كانت‏براى حل پارادوكس فوق، حداقل مبتنى بر موارد زیر است: اول آنكه هرگونه اجبار و الزام باید مبتنى بر اصول عقلانى - اصول عقلانى محض و پیشینى - باشد . دوم، اجبار تنها در چارچوب قانون یعنى حدودى كه قانون معین مى‏كند، قابل قبول است . سوم، اجبار باید هماهنگ، متضمن و حافظ آزادى باشد; یعنى عقل تنها آن اجبارى را اجازه مى‏دهد كه ناقض آزادى نباشد; بلكه بالعكس در راستاى حفظ آزادى همگانى باشد . چهارم، قانون محدودكننده قدرت و آزادى از اراده عمومى ناشى شود; زیرا لازمه خرد قانونگذار در عرصه سیاست، اراده عمومى است .


رابطه قدرت اجرایى و قدرت قانونگذارى از جمله موضوعاتى است كه كانت در اینجا نقطه نظرات جدیدى دارد . او ضمن طرح نظریه تفكیك قوا، اظهار مى‏دارد كه تنها از طریق تفكیك قوا است كه دولت، خود را مطابق با قوانین آزادى، تاسیس و حفظ مى‏كند; از طریق قدرتهاى متمایز داراى استقلال، از تمركز قوا و خودكامگى جلوگیرى شده و آزادى حفظ مى‏شود .  اما از آنجا كه قدرت عالیه نزد مردم است و اراده عمومى در قدرت قانونگذارى تجلى پیدا مى‏كند و قدرت اجرایى نیز باید مجرى قوانین اراده عمومى باشد، از این رو، قدرت عالیه یا قانونگذارى هم حق عزل رئیس حكومت را دارد و هم حق اصلاح نحوه اداره جامعه را; البته هرگز حق تنبیه و مجازات حاكم را ندارد .


كانت در این كتاب به دو نوع نظام سیاسى و حكومت اشاره مى‏كند كه به روشنى بیانگر تحول اساسى در نگرش او نسبت‏به سیاست است . ساختار اشكال قدیمى حكومت، تنها براى تبعیت درآوردن مردم و صرفا طلب اطاعت از آنها بوده، درحالى كه شكل اصلى حكومت‏یعنى شكل عقلانى آن، بر اصل آزادى استوار است و آزادى شرط اصلى هرگونه اجبار و الزام مى‏باشد . در حقیقت، نظم سیاسى مدرن در نزد كانت، تنها نظم بر بنیاد آزادى است . به گفته كانت، نظام سیاسى عادلانه در حقیقى‏ترین معناى آن، یعنى نظام معتبر و درست، نه براى صرف طلب اطاعت‏بلكه براى حفظ آزادى باید ساماندهى شود .


او نظام سیاسى پایدار را آن نظامى مى‏داند كه حاكمیت قانون در آن برقرار باشد; زیرا حاكمیت قانون، غایت نهایى حقوق عمومى است .در این نظام، قدرت عالیه در نزد مردم است و از این قدرت، حق و قانون ناشى مى‏شود . كانت در این اثر، اساسا بر نقش مردم در تعیین سیاست، تاكید ویژه‏اى دارد . قدرت قانونگذارى از اراده متحد مردم ناشى مى‏شود و یك جمهورى حقیقى، یك نظام نمایندگى از مردم است .  مردم نه آن كه تنها حق تعیین میزان مالیات را دارند، بلكه حق دخالت در تمامى امور و مسائل حكومت را دارند; زیرا باید اطمینان حاصل كنند كه نظام سیاسى، هزینه‏هاى بیهوده - مثلا آغاز یك جنگ - براى آنها به وجود نمى‏آورد .  بالاتر از این، هرگونه اصلاحات در نظام سیاسى، باید با نظر و راى مردم انجام گیرد . او در این كتاب، به خلاف آثار پیشین، نه تنها از مغایرت نظم دمكراتیك با جمهورى سخن نمى‏گوید، بلكه حتى با تعبیر انجمن یا اتحادیه دمكراتیك از آن نام مى‏برد و حتى مى‏توان گفت كانت‏بطور ضمنى این نوع نظم را «پیچیده‏ترین و عقلانى‏ترین‏» نظام سیاسى معرفى مى‏كند .


در نهایت، باید به حق مقاومت منفى براى مردم در مقابل رفتار ظالمانه حكومت اشاره كرد . كانت در این نوشتار، حق مقاومت منفى از دو طریق مخالفت نمایندگان با برنامه‏هاى حكومتى كه نیازمند تایید و تصویب آنهاست و طرح تسلیم شكایت - به قوه قضاییه مستقل - را براى مردم قائل مى‏شود .


نظم‏فكرى كانت در حوزه‏سیاسى دراین‏اثر كاملاآشكارمى‏شود . اوجنبه‏هاى‏متفاوت و وجوه بنیادین سیاست را به‏شیوه‏استدلالى تجزیه‏وتحلیل مى‏كند . او براى هریك از موضوعات «چگونگى شكل‏گیرى جامعه‏سیاسى‏» ، «قدرت قانونگذارى‏» ، «قدرت اجرایى‏» ، «قوه قضاییه‏» ، «ضرورت اصلاحات‏» ، «تفكیك قوا» ، «نقش مؤثر مردم در تعیین سرنوشت‏خود» ، «حكومت عقلانى بر بنیاد آزادى‏» ، و «حاكمیت قانون‏» ، بحث مستوفى ارائه مى‏كند و به صورت منسجم و سیستماتیك، كل نظم سیاسى خود را به‏تصویرمى‏كشد . دو ایده «ضرورت اصلاحات حكومتى‏» و «مقاومت منفى‏» از اصالت درنظریه سیاسى كانت‏برخوردار بوده و او بنابر ملاحظات خاص فلسفى خود، آنها را مدنظر قرار داده است .

شنبه 21/5/1391 - 21:46 - 0 تشکر 504623

(بخشى از) جدال دانشكده‏ها (1798)



آخرین اثر سیاسى كانت‏به نام جدال دانشكده‏ها  در سال 1798، یعنى شش سال قبل از مرگ او، منتشر شد . او با تحلیل انقلاب فرانسه به این نظر مى‏رسد كه این انقلاب، حكایت از گرایش اخلاقى انسان به سوى بهتر نمودن وضع خویش است; یعنى گامى به سوى آن نظام كامل و عادلانه مدنى كه غایت نهایى تلقى مى‏شود . براساس راى كانت، بیدارى و آگاهى انسان، حاصل از این انقلاب، همواره این بینش را تقویت مى‏كند كه بشر براى تاسیس نظام قانونى و مبتنى بر آزادى، تلاش خود را هرگز متوقف نخواهد كرد و از این رو، روح انقلاب فرانسه در دستیابى به نظام عادلانه ، همواره سرمشق و الگوى ملتها براى نیل بدان خواهد شد .


مطابق برداشت كانت، انقلاب فرانسه دو حقیقت را برما آشكار مى‏كند: یكى اینكه مردم، حق گزینش و عملى ساختن نظام مطلوب خود را دارند; دیگر اینكه نظام عادلانه بنابر ماهیت و سرشت‏خود، منع مطلق جنگ را دربردارد; جنگ این براندازنده تمامى خیرها و خوبى‏ها . كانت آنگاه در نقش روشنگران مى‏گوید: فلاسفه، نقش آموزگاران آزادى حق را ایفا مى‏كنند . طراحان و مفسران حقوق طبیعى و حقوق مردم، هرگز مقامات رسمى منصوب حكومت نمى‏توانند باشند; بلكه فیلسوفانى هستند كه هم مردم و هم دولتمردان باید خود را پذیراى شنیدن طنین اصول حق بر بنیاد عقل از زبان آنها نمایند .  در این نوشته، كانت‏با انتقاد از نظام پارلمانى و پادشاهى بریتانیاى كبیر، كه به نظر او چیزى از نظام پادشاهى مطلقه را نكاسته است، دوباره چون نخستین اثر سیاسى خود در قطعه‏اى كوتاه در سنجش خردناب، با ارائه الگوى آرمانى از دولت تحت عنوان جمهورى ناب، به ایده مثل افلاطونى روى مى‏آورد . به نظر او، نظام حقیقى سیاسى، همان جمهورى ناب است كه به صورت ایده در جهان مثل تحقق دارد . در عالم تجربه نیز تنها پدیده (فنومن) جمهورى مى‏تواند به نمایش گذاشته شود . وظیفه ماست كه در راه فعلیت‏یافتن این نظام، تلاش - البته پرزحمت و دشوار - انجام دهیم و از علائم و ظواهر هم پیداست كه امكان و تحقق آن هم امیدواركننده است .


این اثر، به روایت میشل فوكو، ادامه متن 1784 (مقاله روشنگرى چیست) است . البته این بار پرسش این بود: انقلاب چیست؟ به نظر فوكو، این دو متن به نوعى خاستگاه و نقطه آغازین زنجیره درازى از شاه پرسشهاى فلسفى است . كانت مسئله «اكنونیت‏» خود را به صورت این دو پرسش عنوان كرده‏است: «روشنگرى چیست؟» و «انقلاب چیست؟» در واقع، پرسش كانت از زمان حاضر، یعنى هستى‏شناسى زمان حال، كه هستى‏شناسى خود ما نیز است، از او به عنوان یك شیوه پرسشگرى سنجشگرانه به ما رسیده‏است .  تحلیل انقلاب از نظر هدف - و نه روش - از نكات بدیع اندیشه سیاسى كانت دراین متن است .

شنبه 21/5/1391 - 21:46 - 0 تشکر 504624

نتیجه ‏گیرى



بررسیهاى فوق نشان مى‏دهد كه كانت از 1781 تا 1798، یعنى به مدت هفده سال، نه اثر سیاسى یا داراى بخش سیاسى منتشر كرده است . براى اینكه تمامى آثار سیاسى كانت در یك جا معرفى شود، در اینجا جدول آثار سیاسى او به همراه محور اصلى هر متن ارائه مى‏شود . ویژگى اصلى این جدول، نشان دادن توالى اندیشه كانت در خصوص سیاست است; به گونه‏اى كه براى این فیلسوف، سیاست‏به عنوان یك دغدغه ذهنى و مشكل اصلى، (problematic) در دوره فلسفه نقدى و بویژه در دو دهه پایانى عمر او بوده‏است .


. تعداد صفحات با استناد به متن انگلیسى مجموعه آثار سیاسى كانت است . تنها كتاب «بنیاد مابعدالطبیعه اخلاق‏» و «نقد قوه حكم‏» ترجمه فارسى ملاك قرار گرفت .


.. این كتاب هرچند داراى هیچ «بخش‏» سیاسى نیست، اما چون بنیاد فلسفه سیاسى كانت‏به شمار مى‏آید در این جدول آمده‏است . به علاوه، از آنجا كه كتاب «سنجش خرد عملى‏» (1788)، از نظر محتوایى تقریبا هماهنگ و در تداوم كتاب بنیاد مابعدالطبیعه اخلاق است، بنابراین تنها به اثر فوق اكتفا شده‏است .


بررسیها و نتایج این مقاله، بیانگر آن است كه پنج متغیر از عوامل شش‏گانه مطرح شده در مقدمه، در مورد كانت صدق مى‏كند . اول اینكه كانت داراى آثار سیاسى متعددى است . دوم، آثار سیاسى او گستره قابل توجهى از مباحث و مفاهیم سیاسى را در بردارد . سوم، تامل كانت‏بر سیاست، دقیق و داراى انسجام و انتظام است . چهارم، اندیشه سیاسى كانت، اصالت و نوآورى خاص خود را داراست . پنجم، فیلسوفان سیاسى بسیارى از مكتبهاى مختلف به كانت‏بازگشته‏اند و او بر روند تاریخ اندیشه سیاسى تاثیر داشته است . در مقابل، كانت داراى اثر سیاسى مستقل و مهم در سیاست نیست . «متافیزیك اخلاق‏» او در قبال نقدهاى سه‏گانه (سنجش خردناب، سنجش خرد عملى، نقد قوه حكم) از اعتبار و وزن بالایى برخوردار نیست . بنابر ملاحظات فوق، این نگرش كه تجدیدنظر در خصوص مقام و جایگاه كانت در تاریخ اندیشه سیاسى غرب ضرورت دارد، ایده‏اى قابل تامل به نظر مى‏رسد; ایده‏اى كه مقاله حاضر درصدد آزمون آن بوده‏است .

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.