• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
سينما و تلویزیون (بازدید: 23406)
يکشنبه 13/5/1387 - 13:21 -0 تشکر 50413
مقاله ی سینمایی

  

در این قسمت شما می توانید مقاله های منتشر شده از انجمن فیلم و سینما را مشاهده کنید .

 

این مقالات نوشته ی افراد تبیان است و در مواردی که از جایی برداشته شده است ، منبع آن در زیر آن ثبت گردیده ، در صورت استفاده از مقالات ذکر منبع و درج نام نویسنده ی مقاله الزامی است .

  

مدیریت سینمای تبیان

 anjoman.cinema@tebyan.net

يکشنبه 7/7/1387 - 19:6 - 0 تشکر 61278

سینما حرفه ایست که از صحنه ها تشکیل می شود .

هر صحنه رسالت خاص خودش را دارد !

در این بحث که یک بحث ارتقایی در زمینه ی نگاه سینمایی خواهد بود در مورد آنچه که در سینما باید نشان داده شود و آنچه که نباید نشان داده شود و تاثیرات صحنه های مختلف بر انسان صحبت خواهیم کرد .

دوستان در صورت نیاز مثال هم بزنند تا کار مستند تر شود .

بعضی صحنه ها ما انسانها را از آنچه هستیم به فراتر هدایت می کند و گاهی با دیدن فیلمهایی از عرشی که برآن نشستیم به فرش و حتی به پایین تر نزول می کنیم .

منتظر مباحثه ای داغ من باب این موضوع هستم .

مدیریت سینمای تبیان - ایران

دوشنبه 8/7/1387 - 23:8 - 0 تشکر 61601

به نام حق

سلامی گرم به انجمن سینما

محسن اول ازت یه انتقاد داشتم اونم اینه که چرا اینقدر پیچیده سخن گفتی؟؟؟؟؟

تا اونجایی که من فهمیدم شاید منظور تو اینه که چرا سینمای ایران اینقدر خراب شده؟؟؟؟؟

اگه می شه یه ذره کوچولو واضع تر سخن بگو...خواهش می کنم...خب...

یا حق دوست عزیزم..

دوشنبه 22/7/1387 - 20:43 - 0 تشکر 65012

دوستان سلام

در این قسمت می خوایم در مورد دوربین های دی وی صحبت کنیم پس هر کسی که اطلاعاتی در مورد این دوربین ها دارد می تواند در این بحث قرار دهد .

دوربین دی وی یک دوربین خیلی مهم برای کسانی است که به فیلم برداری علاقه مندند .

به همراه یکدیگر یک بحث خوب و پر دانش در مورد دوربین دی وی رو شروع می کنیم .

بسم الله بچه ها

دوشنبه 22/7/1387 - 20:56 - 0 تشکر 65014

حال بخوانید آنچه از دو سایت بسیار محترم صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و انجمن عکاسی ایران گرفته شده است .

واژه DV معمولا به چند چیز مختلف اتلاق می شود :



DV Tape : واژه DV ابتدا برای نوع خاصی از نوار که در دوربین ها و دستگاه های پخش دیجیتال قرار می گرفت بکار می رفت . نوارهای DV تقریبا به اندازه کاست های صوتی معمولی هستند . نوع دیگری نیز از این نوارها موجود است که Mini-DV Tape نامیده می شود و اندازه آن نصف کاست های صوتی است .

ادامه دارد


DV Compression : واژه DV به روش فشرده سازی مورد استفاده سیستم های DV نیز اتلاق می شود . تصاویری که به فرمت DV فشرده می شوند بر روی هر دستگاه ذخیره سازی دیجیتال ، مثل هارد دیسک یا CD-ROM قابل ذخیره هستند . رایجترین نوع فشرده سازی DV از یک نرخ انتقال داده ثابت ( معادل 25 مگابیت در ثانیه ) استفاده می کند . این نوع فشرده سازی DV 25 نامیده می شود .



DV Camcorders : نهایتا واژه DV برای دوربین هایی که با فرمت DV کار می کنند بکار می رود . دوربین DV استاندارد ، دوربینی است که از نوارهای Mini-DV استفاده می کند ، تصاویر ضبط شده را با استاندارد DV 25 فشرده می کندو پورت خاصی دارد که برای اتصال به کامپیوتر بکار می رود .


این نوع دوربین ها برای کارهای خانگی و حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرد .

مزایای DV


دستگاههای DV در مقایسه با دستگاههای آنالوگ ، مثل VHS یا Hi-8 مزایای متعددی دارد که در زیر به آنها اشاره شده است .


صدا و تصویر بهتر :


دوربین DV از بقیه دستگاهها حساس تر است و تصویری که ضبط می کند کیفیت بسیار بالاتری دارد . تصاویر DV در راستای عمودی دارای 500 خط اسکن هستند . انی تعداد دو برابر تعداد خطوط اسکن در VHS است و در نتیجه کیفیت آنها بسیار بهتر خواهد بود . در واقع تصاویر DV نه تنها رزولوشن بهتری دارند بلکه رنگها را نیز بسیار دقیق تر نشان می دهند . صدای DV نیز در مقایسه با صدای آنالوگ بسیار بهتر است و کیفیت آن در حد CD می باشد . ( یعنی با فرکانس 48 کیلوهرتز و رزولوشن 16 بیت ضبط می شود . ) عدم افت کیفیت در هنگام انتقال اطلاعات : با توجه به اینکه دوربین DV به صورت دیجیتال به کامپیوتر شما متصل می شود ، انتقال اطلاعات بدون افت صورت می گیرد . یعنی هر چند بار که یک نوار DV را کپی کنید ، کیفیت نوار نهایی با نوار اصلی یکسان خواهد بود .


عدم نیاز به کارت ویدئویی :


همانطور که قبلا هم گفته شد ، مراحل تبدیل اطلاعات آنالوگ به دیجیتال در خود دستگاه انجام می شود . بنابراین دیگر نیازی به کارت ویدئویی آنالوگ - به - دیجیتال نخواهیم داشت .

دوشنبه 22/7/1387 - 20:57 - 0 تشکر 65016

تکنولوژی جدیدتر و بهتر :


کیفیت نوارها و دستگاههای
DV از نمونه های آنالوگ آنها بسیار بهتر است . همچنین اندازه آنها بسیار کوچکتر بوده و مکانیزم انتقال اطلاعات در آنها بسیار هموارتر است . مفهوم این مطلب آنست که دوربین های DV از دوربین های معمولی کوچکتر بوده و عمر باتری های آنها نیز بیشتر است . فشرده سازی به روش DV 25 همانطور که قبلا گفته شد ، فشرده سازی DV 25 نرخ انتقال داده ها را بطور ثابت و برابر 25 میلیون بیت در ثانیه تنظیم می کند . ضریب فشرده سازی این Codec (1) برابر 5:1 است . علاوه بر داده های ویدئویی ، داده های صوتی و داده های مربوط به کنترل دستگاه نیز منتقل می شوند به طوری که مجموع نرخ انتقال داده ها به 3/6 میلیون بایت در ثانیه می رسد .


مفهوم این مطلب آنست که برای ذخیره یک ساعت از فایل ویدئویی فشرده شده با فرمت
DV به 13 گیگابایت فضای خالی نیاز داریم . بد نیست بدانید که گنجایش هر نوار Mini-DV یک ساعته برابر 13 گیگابایت است . در روش فشردهسازی DV 25 برای نمونه گیری رنگی از متدی به نام 4:1:1 Colour Sampling استفاده می شود .


توجه داشته باشید که صدای موجود در فایل ویدئویی فشرده نمی شود . صدا می تواند با نرخ نمونه گیری 32 KHZ و نرخ بیتی 12 ( یعنی اختصاص 12 بیت برای ذخیره کردن هر نمونه ) و یا نرخ نمونه گیری48 KHZ یا 44 KHZ و نرخ بیتی 16 به فرم دیجیتال تبدیل شود . معمولا بهتر است از فرم 16 bit و 48 KHZ که کیفیت بالاتری دارد استفاده شود .

ادامه دارد

دوشنبه 22/7/1387 - 20:59 - 0 تشکر 65018

انواع فرمت DV فرمت  :  DV انواع مختلفی دارد : (روی عکسها کلیک کنید نمونه ای از دوربین مورد نظر را به شما نشان میدهد .)


Digital 8

DVCAM and DVPRO


DV 50
and DV 100

Digital Betacam



توضیحات بیشتری در مورد
DV کیفیت تصاویری که با فرمت DV فشرده می شود هم به وسیله انسان و هم بوسیله دستگاه های مکانیکی آزمایش و تایید شده است . نتیجه این آزمایش کیفیت DV را در حد Beta-SP ( که برای چند دهه پشتیبان و تکیه گاه صنعت تولید حرفه ای ویدئو بوده ) تعیین نموده است .



با توجه به فشرده سازی ویدئو ، امکان افت کیفیت تصویر وجود دارد . این تنزل به عواملی مانند فشرده سازی رنگ که در مرزهای رنگی تیز بهتر دیده می شود بستگی دارد . به عنوان مثال ، می توان به لبه های حروف سفیدی که روی یک پس زمینه سیاه وجود دارند اشاره کرد . به علاوه ، فشرده سازی در تصویر اغتشاش ایجاد می کند . اگر یک فایل ویدئویی را بطور مکرر فشرده و غیر فشرده کنیم ، با افت کیفیت مواجه می شویم .



این موضوع با انتقال اطلاعات
DV ( مثل تهیه چندین کپی مسلسل از یک نسخه اصلی ) که بدون افت می باشد تفاوت دارد . تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است و حتی کارت هایی وجود دارد که امکان ویرایش و تدوین ویدئو های فشرده نشده را نیز فراهم می کنند .ولی در بیشتر موارد نیازی نیست که یک فایل ویدئویی را بطور مکرر فشرده کرده و به حالت عادی برگردانیم ؛ بنابراین افت کیفیت ناشی از فشرده سازی DV چندان مهم نخواهد بود .



به هر حال ، DV بهترین و ارزان ترین فرمتی ست که تا کنون ساخته شده و در اختیار مشتریان و کاربران حرفه ای قرار گرفته است ؛ ضمن اینکه کیفیت تصویر خروجی آن از بقیه فرمت ها بالاتر است . با توجه به این خصوصیات ، صنعت جهانی ویدئو به واسطه این فرمت رو به تحول و گسترش است .




منبع : کتاب راهنمای جامع Premiere 6.5 - انتشارات ناقوس

1 . برای ذخیره ی یک فایل ویدئو نیاز به حجم زیادی است و برای همین از codec یا رمزگشا

استفاده می کنند . اطلاعات بیشتر را از اینجا دریافت کنید .

سه شنبه 23/7/1387 - 22:6 - 0 تشکر 65230

خیلی دوست داشتم که نوشته های فایل پی دی اف سایت صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران رو استخراج کنم و براتون در اینجا قرار بدم ولی بهتر دیدم که فایل پی دی اف رو خودتون مطالعه کنید .

با کلیک بر روی هر یک به فایل پی دی اف باز خواهد شد .

1 . مقدمه

2 . فصل اول

3 . فصل دوم

4 . فصل سوم

5 . فصل چهارم

امیدوارم استفاده ی کامل ببرید این مقالات شما را با کلیات این دوربینها آشنا می کند .

با تشکر از سایت محترم صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

پنج شنبه 2/8/1387 - 6:24 - 0 تشکر 66875

سالن تاریک سینما ، همه در حال پچ پچ کردن ، صدای باز شدن پر خش خش بسته های چیپس زیر دندانها خورد شدن ، همهمه  ، سالن تاریک تر میشود نگاه به یک پرده متمرکز می شود هنوز سر و صدا تمام نشده است و صدایی همه را به یک چهار ضلعی خیره می کند ، موسیقی متن فیلم و دیگر هیچ....

در تمام آثار فاخر دنیا موسیقی متن فیلم باعث افتخار آفرینی فیلم بوده است همانند جمله ای که می گویند پشت سر هر مرد موفقی زنی ایستاده است باید بگوییم در پشت هر فیلم موفقی هم موسیقی متن موفقی قرار گرفته است .

با هم بخوانیم آنچه تاریخ موسیقی متن فیلم خوانده میشود .

با تشکر از سایت سه گاه .

پنج شنبه 2/8/1387 - 6:26 - 0 تشکر 66876

فیلم در جهان با یک حرکت لوکوموتیو با یک تصویر از ضبح گاو زبون بسته و چند تا تصویر ساده ی دیگر شروع شد ،

برادران لومی‌یر آگوست و لویی در سال 1895 عده‌ای را برای تماشای اولین نمایش خود به زیرزمین کافه‌ای در پاریس دعوت کردند. به هنگام نمایش از یک پیانیست هم دعوت شده بود-این نوازنده کارش اجرای موسیقی پس زمینه برای فیلم بود. اما در واقع وظیفه‌ی دیگری نیز بر عهده‌ داشت و آن، پوشاندن سروصدای دستگاه نمایش بود .

در سالنهای نمایش آن دوران که دستگاه سینماتوگراف در بین مردم قرار می گرفت و سر و صدای خاص خودش رو داشت تماشاگران قبل از فیلم و در هنگام پخش فیلم در مورد این دستگاه جادویی با یکدیگر صحبت می کردند و شاید عده ای هم برای از بین بردن این موجود شیطانی از قدرت های الهی کمک می خواستند .

این حواس پرتی تماشاگران در حین پخش فیلم با شروع موسیقی که از پیانو پخش می شد تا حدودی از بین می رفت و این یکی از اصلی ترین فواید موسیقی متن است . و دلیلش هم این بود که مردم به سالنهای کنسرت و موسیقی عادت داشتند و در آن مکانها با شنیدن صدای موسیقی حواسها همه جمع میشد حالا تو سینما اگه موسیقی نباشه مطمئنا حواسها پرت میشود .

پس از استفاده‌ی لومی‌یرها از یک نوازنده در سالن نمایش این مساله بصورت یک قانون درآمد، اگر چه آنها نمی‌دانستند حضور موسیقی برای تکامل این پدیده‌ی جدید چقدر ارزشمند خواهد بود. با هجوم مشتاقان دیدار سینماتوگراف، دست‌اندرکاران سینما اقدام به نمایش فیلم در سالن‌های بزرگتر کردند، تعداد نوازندگان بین سه نفر تا یک ارکستر متغییر بود. در بعضی سالن‌ها نیز از دستگاه گرامافون استفاده میشد و پخش موسیقی ضیط شده کار نوازند‌گان را انجام میداد. اما تکنولوژی هنوز ضعیف‌تر از آن بود که بتواند مشکل حضور موسیقی و صدا را با یک دستگاه گرامافون حل کند.

ژوزف گرشنسون مدیر واحد موسیقی استودیو‌های یونیورسال که شخصیت کاری خود را به عنوان یک نوازنده ویولون و همراهی کننده‌ی پیانو در سالن سینما آغاز کرد، در کتاب موسیقی فیلم از خاطرات خود چنین می‌گوید:

"یکی از اولین فیلم‌هایی که من با آن کار کردم بال‌ها نام داشت. این فیلم بخشی از حاشیه صدا را که شامل افکت، شلیک گلوله و صدای هواپیما می‌شد روی یک صفحه گرامافون به همراه داشت، بندرت این صحفه همزمان با فیلم پخش می‌شد و این غیر عادی نبود اگر صدای شلیک گلوله به جای نبرد در صحنه‌ی عاشقانه شنیده می‌شد. موسییقی هم همیشه کلاسیک با شخصیتی سمفونیک بود."

کار همراهی موسیقی با تصاویر روی پرده به اشکال مختلف با توجه به میزان تخصصی افراد تقاوت می‌کرد. هر چه نوازند‌گان مهارت بیشتری داشتند کارایی آنها در هماهنگی با تصاویر روی پرده بیش‌تر میشد. در همان کتاب موسیقی فیلم ، در بخش مربوط به سینمای صامت چنین آورده شده است:

"دیوید راکسین که در اواسط دهه‌ی چهل به یکی از آهنگ‌سازان برجسته‌ی دوران خود تبدیل شد، اولین بار با تماشای پدرش در حال رهبری ارکستر در سالن سینما، به این کار علاقمند شد. چوبدست رهبری او(پدرش) یک چراغ کوچک داشت و باطریش را همراه با یک باطری اضافی در جیبش می‌گذاشت. نوازندگان در آن سالن تاریک با تعقیب نور چوبدستی فرامین او را اجرا می‌کردند. آنها بایستی با توجه به اتفاقات روی پرده سینما، این آمادگی را برای رفتن از قطعه‌ای به قطعه دیگر می‌داشتند."

 در آن زمان بحث مهارت‌های فردی نوازندگان نیز مطرح بود، چرا که این مهارت به آن ها کمک می‌کرد تا بصورت ناگهانی و برحسب نیاز صحنه‌های فیلم نوع موسیقی یا ریتم و تمپو قطعه را تغییر دهند. در  کتاب موسیقی فیلم در این مورد اشارات جالبی شده است:

"ارگانیست‌های سالن‌های نمایش بسیار ماهر بودند، انواع ملودی‌های پاپ و کلاسیک را از حافظه اجرا می‌کردند. ویلیام.جی.بلانکارد ، پروفسور بازنشسته‌ رشته‌ی موسیقی کالج پومونا ، شخصیت کاری خود را در کماپانی میدوست به عنوان یک نوازنده‌ی ارک همراهی کننده در فیلم‌های صامت آغاز کرد. او آن دوران را یک تلاش موفق می‌داند، چرا که تمام رنگ‌آمیزی ارکستر و صداسازی ادوات مختلف می‌توانست در کنترل یک نفر باشد."

ادامه دارد...

پنج شنبه 2/8/1387 - 6:29 - 0 تشکر 66878

در بسیاری از سالن‌های نمایش دوران صامت از دستگاه‌های ارگ بزرگ استفاده

می‌شد، که معمولا علاوه بر امکان تقلید صدای بعضی از سازها، برخی از اصوات دیگر مثل صدای بوق، سوت قطار و .... را نیز می‌ساختند. معروف‌ترین این دستگاه‌ها در آن زمان ارگ ورلیتزر بود که مدت‌ها نقش موسیقی و افکت‌های فیلم را بازی می‌کرد. معمولا به ندرت شانس دیدن فیلم از پیش برای نوازند‌گان به وجود می‌امد، و همین مسئله کار آنها را بسیار دشوار کرده بود. در سالن‌های بزرگ که مجهز به ارکستر هم بودند گاهی اوقات شانس یک یا دو بار تمرین با فیلم (بدون حضور تماشاچی) دست می‌داد، اما باز هم کار هماهنگ نوازی و تطبیق موسیقی با تصاویر روی پرده بسیار مشکل بود.

پدیده‌ی سینما و موسیقی همراهی کننده‌ی آن از دو بعد تکنولوژیک و هنری سیر تکاملی داشتند، مخترعان تلاش کردند تا کیفیت فنی دستگاه پخش و فیلم‌برداری را بهبود بخشند و مهمتر از همه این که به نوعی صدا را وارد سینما کنند، و از طرف دیگر فیلم‌سازان سعی می‌کردند از این وسیله به عنوان یک ابزار بیانی استفاده کنند، وشاید اولین چیزی که به آن رسیدند قصه‌گویی یا بیان داستان بود. از طرف دیگر موسیقی هم باید در مقابل این پیشرفت‌ها یارای مقاومت داشته باشد، چرا که در دوران سیمای صامت، موسیقی تلاش می‌کرد که جای احساسات یا حتی گفتگو‌ها را بگیرد.

ورود صدا به مثابه این بود که بسیاری از عوامل دیگر درکنار تصاویر مطرح می‌شوند. از همین رو سینمای دوران صامت خود را در خطر می‌دید. صدای بازیگران در کنار تصویرشان می‌توانست بیشترین جذابیت را داشته باشد. موسیقی فیلم هم روز به روز هم از نظر کیفیت هنری و زیبایی‌شناسانه و هم از نظر کیفیت فنی و اجرا تکامل پیدا می‌کرد.

فیلم‌ها بسیاری ساخته شد که کارگردانان سعی کردند با خلاقیت و هوشمندی از تصاویر متحرک در کنار موسیقی چنان استفاده کنند که حاصل کار شبیه به خلق یک اثر هنری باشد و شاید همین حرکت‌ها نخستین گام به سوی تبدیل سینما به یک هنر واقعی بود. موسیقی هم راه تکاملی خود را می‌پیمود، از اولین روزهای تاریخ سینما نوازندگان حاضر در سالن قطعاتی را از آثار کلاسیک انتخاب می‌کردند و با توجه به حال و هوای تصویر روی پرده‌ آن‌ها را تنظیم می‌کردند. بیشترین آثار مورد استفاده از همان دوران‌هایی بود که موسیقی خود تلاش کرده بود به بیان احساسات و حالات مختلف بپردازد.

با تشکر از سایت محترم سگاه که مقاله هایی زیبا در مورد موسیقی متن فیلم قرار داده اند .

ادامه دارد ...


انتخاب عکس ذوق سرشار نویسنده رو می رسونه ...!

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.