• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 5431)
شنبه 12/5/1387 - 19:35 -0 تشکر 50331
قرآن, زیر ذره بین قرآن و عترتی ها

 

 بسم الله الرحمن الرحیم

سلام

تو این تاپیک میخوایم به طور تخصصی درمورد آیاتی که درموردشون شبهه یا

 هر مشکل دیگه ای داریم بحث کنیم... میخوایم موشکافی کنیم...

  میخوایم آیات رو مورد بحث ونقد قرار بدیم.  سعی کنید تفکرات خودتون رو عنوان کنید.

  اگه لازم شد از تفاسیر کمک میگیریم.

 

**************

پیامبر اکرم(ص):

هركه خواهان علم پیشینیان و آیندگان ، از اوّل تا به آخر دنیاست, در قرآن كاوش و تأمل كند.

  
 

يکشنبه 17/6/1387 - 18:22 - 0 تشکر 56071

بسم رب المهدی

سلام دوستان گلم . از اونجایی که این تاپیک سند قبولی دست گرفت دو ایه رو از قران اینجا میذارم که بنده نتونستم ارتباطی بین این دو ایه پیدا کنم . دوستان قران و عترتی که میتونند کمک بفرمایند

آیه اول : سوره لقمان آیه 15 :

"" اگر آن دو (پدر و مادر) به کوشش از تو بخواهند تا چیزی را که نمیدانی چیست با من شریک گردانی اطاعتشان مکن. در دنیا با آنها به وجهی پسندیده زندگی کن و خود، راه کسانی را که به درگاه من باز می گردند در پیش گیر. بازگشت همه شما به سوی من است و من از کارهایی که میکرده اید آگاهتان میکنم ""


آیه دوم : سوره توبه آیه 23 :

"" ای کسانی که ایمان آورده اید، اگر پدرانتان و برادرانتان دوست دارند که کفر را به جای ایمان برگزینند، آنها را به دوستی مگیرید و هرکس از شما دوستشان بدارد از ستمکاران خواهد بود ""



در تفکر اول و برداشت شخصی ، هر کسی دوستی رو همون پسندیده رفتار کردن میدونه ولی خب نتایجش کاملا متفاوته در دو ایه بالا . همین طور دستوراتی که طبق اونها داده شده !!

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
يکشنبه 17/6/1387 - 18:41 - 0 تشکر 56080

سلام

الحمدلله الذی اکرمنی بک ایها الشهر المبارک

*****

جناب حیات طیبه ... به نظر من ...

منظور از دوستی که در آیه دوم اومده انتخاب راه و روش و عقیده نادرست اطرافیان نزدیکه ... این که بخواهیم چشم بسته عقاید غلط رو قبول کنیم ...  دوستی با اونا یعنی تایید روش ها و افکارشون و این چیزیه که اینجا ازش نهی شده ...

اما تو آیه اول ... مطمئنا ما نباید روش نادرست و غلط رو چشم بسته قبول کنیم ... اما این دلیل نمیشه که با خانواده قطع رابطه کنیم ... اتفاقا این جا وظیفه مون این میشه که باهاشون بهتر رفتار کنیم تا شیفته اخلاق و منش ما بشن ... مثل همون داستان معروفی که هممون شنیدیم  که شخصی بعد از مسلمون شدن از امام صادق می پرسه که آیا باید با مادرش قطع رابطه بکنه و امام این شخص رو از این کار شدیدا نهی می کنه و اونو به حسن رفتار با مادرش دعوت می کنه ... نتیجه هم این میشه که اون مادر قبل از مرگش شهادتین رو بر زبان میاره ...

فعلا همین ... تا بعد ...

اللهم عجل لولیک الفرج

ماندگار باشید

یا حق

اللهم ‌ارزقنا توفیق‌الشهادة فی سبیلك تحت لواء ولیك

همراه شما در انجمن سیاسی anjoman.siasi@tebyan.org

و انجمن ورزش و تندرستی anjoman.varzesh@tebyan.org

دوشنبه 18/6/1387 - 8:48 - 0 تشکر 56177

سلام

ممنونم از دو دوست عزیز که بعد از مدت ها یه دستی به گرد و غبار این تاپیک کشیدن.

جواب سوال اول(سوال خودم) رو از کسی گرفتم:

قرآن كریم هدایت و اضلال را به خداوند نسبت داده و مى‌فرماید: «یُضلّ الله مَن یَشاءُ و یَهدى مَن ‏یَشاءُ»(1) خداوند هر كسى را بخواهد گمراه و هر كه را بخواهد هدایت مى‌كند.

با رجوع به قرآن و ارجاع آیات ‏به یكدیگر دو نوع هدایت به خداوند نسبت داده مى‌شود:

اول: هدایت عمومى

و دوم: هدایت پاداشى.‏

هدایت عمومى، هدایت فراگیر و همگانى است كه شامل همه‌ی انسان‌ها مى‌شود مانند قرآن كه در ‏وصف آن آمده است «هُدىً لِلنّاسِ»؛ هدایت براى مردم است.هدایت عمومى، هدایتى ابتدایى است؛ كسى ‏كه به هدایت ابتدایى پاسخ مثبت دهد و به دنبال آن حركت نماید و كسى كه به قرآن معتقد شده و به حكم ‏آن آشنا گردد و در خدمت قرآن قرار گیرد از هدایت پاداشى بهره مى‌برد.‏اضلال خداوند بر خلاف هدایت امرى وجودى نیست، چه این كه ضلالت نیز در قبال هدایت عدم ملكه ‏است، ضلالت یك امر وجودى نیست تا خداوند به كسى اعطا نماید بلكه بهره نداشتن از الطاف الهى است.‏

هدایت تشریعى، هدایتى عمومى است و بدون استثنا همه ی انسانها را در بر مى‌گیرد، لیكن هدایت ‏پاداشى هدایت تكوینى است و كسى كه از آن بهره‌مند شود وسایل رسیدن به مقصد به او اعطا مى‌شود. ‏قلب او به طرف كارهاى خیر نرم و ملایم مى‌شود و نسبت به شر تنفر پیدا مى‌كند و به آن گرایش پیدا ‏نمى‌كند.هدایت پاداشى در تعابیر قرآنى مختص كسانى است كه به هدایتهاى تشریعى پاسخ مثبت مى‌دهند، ‏مانند:

«یَهدِى اِلَیه مَن أناب»(2) كسى كه به سوى خداوند بازگردد و انابه نماید بسوى او هدایت مى‌شود.‏و یا «ان تُطیعوه تهتدوا»(3) اگر او را اطاعت نمایید، هدایت مى‌شوید. و همچنین: «مَن یُؤمن بالله یَهدِ ‏قلبه»(4) كسى كه ایمان به خداوند بیاورد دل او را هدایت مى‌نماید.آیات بسیارى از قرآن كریم ناظر به این مطلب است كه اگر كسى ایمان بیاورد و مقدارى بر آنچه ایمان ‏آورد، عمل نماید قلب او به آسانى به طرف خیر حركت مى‌كند و معارف دینى را نیك مى‌فهمد.‏

هدایت پاداشى ایجاد علاقه و گرایش و تهیّه‌ی توفیق و وسایل و مانند آن است.اضلال و گمراه كردن خداوند برخلاف هدایت نمودن او به دو قسم تقسیم نمى‌شود بلكه براى اضلال بیش ‏از یك قسم نیست، زیرا خداوند ـ معاذ الله ـ اضلال ابتدایى ندارد و كسى را در ابتدا گمراه نكرده و فریب ‏نمى‌دهد، اضلال خداوند همواره كیفرى است و اضلال كیفرى شامل كسانى مى‌شود كه على‌رغم هدایت ‏ابتدایى، كه شامل عقل، فطرت و الهام فجور و تقوى از درون و وحى تشریعى و كتابهاى آسمانى، رسالت و ‏امامت از بیرون، دین را پشت سر گذارده و از نداى فطرت اعراض نموده و به طرف گناه حركت مى‌نماید.

‏خداوند سبحان به انسان خاطى و گناهكار ابتدا فرصت توبه و انابه و بازگشت را اعطا مى‌كند و او اگر از این ‏مهلت نیز استفاده نكند به اضلال الهى گرفتار مى‌گردد.قرآن كریم كه اضلال را به مشیت الهى نسبت مى‌دهد در برخى از آیات مشیّت خداوند را توضیح داده و ‏مى‌فرماید:

«و ما یُضلّ به الاّ الفاسقین»(5) یعنى؛ او با آن جز فاسقان را گمراه نمى‌كند.‏

اضلال خداوند بر خلاف هدایت امرى وجودى نیست، چه این كه ضلالت نیز در قبال هدایت عدم ملكه ‏است، ضلالت یك امر وجودى نیست تا خداوند به كسى اعطا نماید بلكه بهره نداشتن از الطاف الهى است.‏آیات بسیارى از قرآن كریم ناظر به این مطلب است كه اگر كسى ایمان بیاورد و مقدارى بر آنچه ایمان ‏آورد، عمل نماید قلب او به آسانى به طرف خیر حركت مى‌كند و معارف دینى را نیك مى‌فهمد.‏

خداوند، گرایش، علاقه، انس، اسباب و وسایل، دوست خوب، استاد خوب، شاگرد خوب و شرایط مناسب ‏را به فاسق اعطا نمى‌كند و امكان بهره‌ورى از این امور را از او سلب مى‌نماید و او را به حال خود رها مى‌كند ‏و به این ترتیب هواهاى نفسانى بر او چیره شده و زمام زندگانى او را به دست گرفته و در اختیار شیطان قرار ‏مى‌دهد. او دَرِ رحمت خود را بر انسان گمراه مى‌بندد. و در سوره مباركه فاطر به این حقیقت اشاره شده ‏است كه: «ما یَفتح الله للناس من رحمةٍ فَلا مُمسِك لها و ما یُمسك فلا مرسل له من بعده و هو ‏العزیز الحكیم»(6).‏

آنچه را كه خداوند از رحمت بر بندگان خود بگشاید بازدارنده‌اى براى آن نیست و آنچه را او باز دارد، ‏گشاینده‌اى ندارد و خداوند شكست‌ناپذیر و حكیم است.

مستندات موجود است.

در پناه حق

يکشنبه 25/12/1387 - 23:16 - 0 تشکر 99123

اللهم انت السّلام و منک السّلام

و لک السّلام و الیک یعود السّلام

سلام بر ربیح دل های ما

سلاااااااااام

*******

به یه موضوعی برخوردم ... اگه میشه راهنمایی کنید

مورد اول در این دو آیه :

"فی ربهم.... هذان خصمان اختصموا"
اینان دو گروهند كه درباره پروردگارشان به مخاصمه و جدال پرداختند...؛ (حج 19)

وَإِن طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ اقْتَتَلُوا ....

" و هرگاه دو گروه از مؤمنان با هم به نزاع و جنگ پردازند، ..."

چرا در این دو آیه به جای این که برای فعل ضمیر مثنی  به کار بره از ضمیر جمع استفاده شده در حالی که فاعل مثنی ست ؟

و مورد دوم در آیه 151 سوره انعام که لیستی از کارهای حرامی است که مسلمانان باید از انجام آنها خود داری کنند.

بگو: «بیایید آنچه را پروردگارتان بر شما حرام كرده است برایتان بخوانم: اینكه چیزى را شریك خدا قرار ندهید! و به پدر و مادر نیكى كنید! و فرزندانتان را از (ترس) فقر، نكشید! ما شما و آنها را روزى مى‏دهیم؛ و نزدیك كارهاى زشت نروید، چه آشكار باشد چه پنهان! و انسانى را كه خداوند محترم شمرده، به قتل نرسانید! مگر بحق (و از روى استحقاق)؛ این چیزى است كه خداوند شما را به آن سفارش كرده، شاید درك كنید!

در این آیه یک سری اعمال حرام را که مسلمانان باید از انجام آنها خودداری کنند، فهرست شده . چرا توصیه به خوبی به پدر و مادر را در میان این لیست قرار داده است ؟

پیشاپیش ممنونم از راهنمایی تون ... خودم هم میرم دنبال جواب ....

اللهم عجل لولیک الفرج

ماندگار باشید

یا حق

اللهم ‌ارزقنا توفیق‌الشهادة فی سبیلك تحت لواء ولیك

همراه شما در انجمن سیاسی anjoman.siasi@tebyan.org

و انجمن ورزش و تندرستی anjoman.varzesh@tebyan.org

دوشنبه 26/12/1387 - 11:34 - 0 تشکر 99194

سلام استاد ماندگاری

قال jtayebe:

در این دو آیه درباره دو گروه صحبت میکند چون دوتا هستند جمع مثنی است،

ولی در این گروه چندین نفر اعمالی را انجام میدهند که جمع میبندد....نه؟؟

در مورد پدر و مادر هم... بعد از شرک آمده...باتوجه به آیه دیگری میگم که داریم اطاعت پدر و مادر کنید مگر درشرک...بنظرم این آیه هم همین را میگوید.

میگوید شرک نکنید ولی آنچه پدر ومارد میگویند اطاعت کنید مگر اینکه خلاف راه خدا باشد...شاید بخاطر مهم بودن این طاعت است که در ادامه توضیح شرک آمده.

استاد چطور بود؟

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
دوشنبه 26/12/1387 - 11:40 - 0 تشکر 99197

بسم الله الرحمن الرحیم

ربنا لاتزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا وهب لنا من لدنک رحمه انک انت الوهاب

سلاااااااااااااااااااااااااام

مراد از "خصمان"دو نفر نیستند بلکه دو صف حق وباطل است و بعد از آن "اختصموا "را جمع آورده نه تثنیه زیرا این

دو گروه که همواره باهم در ستیزند وغالب آگاهانه حق را انکار میکنند مجموعا از افراد تشکیل شده اند وقرآن آنها را چنین تهدید میکند .

تفسیر نسیم حیات

اهمیت احسان به والدین را میرساند و

قرآن در چهار آیه "1" نسبت به پدر و مادر سفارش كرده است و در هر چهار مورد همراه با مسألهى توحید و نهى از شرك است. همان گونه كه در آفرینش اوّل خداست، بعد پدر و مادر. در این آیات هم اوّل توحید است، بعد نیكى به والدین، ضمناً این آیه چون محرّمات را مىشمرد، پس ترك احسان به والدین هم حرام است. تفسیر نور

در پناه قرآن وعترت موفق وسربلند باشید

همراه شما در انجمن قرآن وعترت

حضرت محمد ص میفرماید:صلوات شما بر من مایه اجابت دعا وپاکی اعمال شماست. .

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

سه شنبه 27/12/1387 - 0:4 - 0 تشکر 99466

اللهم انت السّلام و منک السّلام

و لک السّلام و الیک یعود السّلام

سلام بر ربیح دل های ما

سلاااااااااام

*******

ممنونم از گلها و جی طیبه عزیزم

اما هنوز خوب قانع نشدم

به نظرم میاد که این دلیلش احتمالا یه چیز دیگه باشه .. خوب مثلا وقتی مراد دو گروهه که هست چرا از فعل جمع استفاده شده و مثنی به کار نرفته چون در حالت مثنی هم منظور میرسید ... حالا نمیدونم این مورد هم جزء همون مواردی هست که در کتاب های عربی به عنوان بلاغت قرآن میخوندیم یا نه ؟؟

اما در مورد آیه دوم

در ابتدای آیه به صراحت بیان شده که

بیایید آنچه را پروردگارتان بر شما حرام كرده است برایتان بخوانم

اما بعد در کنار فهرست کارهایی که از اون ها نهی شده نیکی به پدر و مادر هم قرار داده شده که یک فعلی ه که باید انجام بشه ، پس چرا در بین کارهای حرام اومده البته نظر جی طیبه عزیز هم در اینجا تا حدی برام قابل قبول بود در این سوال ... اما این که نیکی کنید چرا به این صورت اومده و بیان نشده که نیکی به پدر و مادر رو رها نکنید یا در شرک از اون ها اطاعت نکنید !!

بازم ممنونم ..

اللهم عجل لولیک الفرج

ماندگار باشید

یا حق

اللهم ‌ارزقنا توفیق‌الشهادة فی سبیلك تحت لواء ولیك

همراه شما در انجمن سیاسی anjoman.siasi@tebyan.org

و انجمن ورزش و تندرستی anjoman.varzesh@tebyan.org

سه شنبه 27/12/1387 - 23:50 - 0 تشکر 99807

سلام

به نظر من هم اینهایی که شما میگید معنی دار هستند

ولی چرا می خواهید بگید چرا اینطور نگفته؟

خب فرض که اینطور که شما مگید میگفت

نتیجه از آن چه که شما میگید چیه؟

میدونید چرا اینو میگم...چون بنظرم با این ترتیبی که گفته شده ...حالابدون درنظر گرفتن موارد دیگر..باعث تامل بیشتر هم میشود.

برا همین دوس دارم بدونم ...اونی که مد نظرتونه...برا چیه؟

البته باید زبانشناسی عرب هم بلد باشیم

شاید این مدل کتابها کمکمون کنه...نه؟

ممنون

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
چهارشنبه 28/12/1387 - 8:29 - 0 تشکر 99871

اللهم انت السّلام و منک السّلام

و لک السّلام و الیک یعود السّلام

سلام بر ربیح دل های ما

سلاااااااااام

*******

خوب جی طیبه جان من فقط میخوام بدونم چرا این طوری شده ... همین .. البته علمی و ...

اللهم عجل لولیک الفرج

ماندگار باشید

یا حق

اللهم ‌ارزقنا توفیق‌الشهادة فی سبیلك تحت لواء ولیك

همراه شما در انجمن سیاسی anjoman.siasi@tebyan.org

و انجمن ورزش و تندرستی anjoman.varzesh@tebyan.org

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.