• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن روانشناسي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
روانشناسي (بازدید: 1819)
جمعه 20/5/1391 - 16:45 -0 تشکر 502333
معجزه و پدیده‏های خارق العاده و فرا روان شناختی

حسن رضایی مهر

 

وجود امور خارق العاده امری غیر قابل انكار است . هرچند خوارق عادت عموما در داشتن غایتی كه همان اثبات امر غیر معتاد و یا نفی امر معتاد است، با هم مشتركند . اما وجوه افتراقی، آنها را از جهت نوع غایت و برخورداری از مقبولیت الهی و عدم آن از هم جدا می‏كند . این تنوع موجود در خوارق عادت امری است‏با پیشینه‏ای طولانی در مسیر زمان، كه رغبت اهل اندیشه، خصوصا متكلمین را نسبت‏به تحقیق درباره كیفیت و نحوه تحقق آنها جلب كرده است .

معجزه به عنوان مهمترین و اصیل‏ترین امر خارق العاده، كه روایتهای تاریخی موثق وقوع آن را اثبات می‏كند، یكی از این امور است .

كرامت، سحر، جادو و اموری از قبیل «تله پاتی‏» و «هیپنوتیزم‏» از خوارق عادت محسوب می‏شود .

 

یكی از واقعیات هستی كه هیچ شك و تردیدی در آن نیست، خوارق عادت است . ازآنجا كه تحقق امور خارق العاده با تحقق امور عادی فرق دارد; به گونه‏ای كه - امور خارق العاده - با پیش فرضهای عرفی و عادی، قابل تصور و تحقق نیستند و از این روست كه دیگران از آوردن مثل آن ناتوانند، از دیرباز توجه به چنین اموری ونیز كیفیت تحقق آنها، سیره عملی متكلمان اسلامی و اهل اندیشه بوده است . اهل عرف نیز به جهت‏برجستگی این امور نسبت‏به سایر افعال عادی و خارق‏العاده بودن آنها در مرحله تحقق و عینیت‏یافتن، از التفات خاص به آنها غافل نبوده‏اند . تنوع موجود در خوارق عادت، امر دیگری است كه انگیزه اندیشمندان اسلامی و غیراسلامی را در كنكاش، تحقیق و تفحص در كیفیت و نحوه تحقق این امور برانگیخته است .

در این كه خوارق عادت به منظور اثبات امری واقع می‏شوند و مشتمل بر غایتی هستند، بحثی نیست ; ولی از آن روی كه در نوع غایت و مشروعیت (به معنای الهی بودن) و عدم مشروعیت‏با هم مختلفند، شناخت این امور، امری لازم و ضروری به نظر می‏رسد

شنبه 21/5/1391 - 0:1 - 0 تشکر 502913

تربیت روانی مهارت ها هیپنوتیزم یا خواب مصنوعی



هیپنوتیزم یا خواب مصنوعی سومین موردی است كه در زمینه تربت روانی مهارتهای ورزشكاران به آن می پردازیم . اطلاعاتی كه عموم مردم راجع به خواب مصنوعی دارند یاا تحریف شده و یا به صورت اغراق آمیزی بیان شده است ، این تصور وجود دارد كه خواب مصنوعی غالبا به شخص به خوابب رفته توانایی های خاق العاده ای اعطاء می كند و او را نسبت به مسائل پنهان نگاه داشته شده یاسری آگاه می كند .


واقعیت این است كه در تحت شرایط خواب مصنوعی یا فرد به خواب رفته تحت هدایت عامل یا خواب كننده قادر می شود كه خاطرات فراموش شده را زنده كند ، نسبت به حواس مختلف بدن فرایند بی حسی یا عدم درك به وجود آورد ، و غیره . اما یكی از استفاده های مفید خواب مصنوعی در درمان مسائل روحی و یا به عبارت دیگر فعالیت در زمینه مسائل مختلف روانی است . با استفاده از خواب مصنوعی می توانیم تا حدودی اضطرابهای بی مورد و مزاحم را از بین ببریم ، و اعتماد به نفس و نشاط را جایگزین آن كنیم . با استفاده از خواب مصنوعی این امكان را می یابیم تا تمامی توانمندیهای جسمانی و روانی را در اختیار ارگانیزم قرار دهیم .


در روانشناسی ورزش و در بحثث مربیگری غالبا روانشناسان ورزشی اهمیت خود را می نمایانند. در این زمینه یكی از مهمترین وظایف روانشناسان ورزشی به عنوان سازمان دهندگان مسائل روانیی محیط های ورزشی استفاده از هیپنوتیزم است . با این روش روانشناسان ورزشی قادر می شوند تا اضطرابهای بی مورد و شرطی شده ورزشكاران را شناسائی كنند و آنها را رفع كنند . همچنین آنها قادر می شوند تا با ایجاد روحیه و احساس نشاط و كارآمدی تمامی انرژی های جسمی و روانی ورزشكاران را آزاد نمایند و آنها را در بازیهای مشكل و در برابر حریفان صاحب نام برتری جسمیی و روانی ببخشند . شاید اگر روانشناسان ورزشی قادر شوند اعتماد به نفس لازم و كافی را برای هر بازی و در هر بازیكن ایجاد نمایند ما به هدف خود رسیده ایم . چرا كه رسیدن به مرحله اعتماد نامطلوب انگیختگی و لضطراب ، و بالا رفتن كارامدی جسمی و روانی است .


در این برنامه معمولا روانشناس ورزشی ورزشكارانی را كه احتیاج به همگاری و كمك دارند ، شناسائی نموده و با چندین جلسه خواب مصنوعی به مرور تغییرات لازم را در موارد مختلف روانی ایجاد می نماید . به طوری كه ورزشكار مضطرب و خود باخته با غلبه بر ترس و اضطراب قادر می شود از تمامی مهارتهای خود به نحو مطلوب استفاده نماید .


در این راستا نقش روانشناس ورزش ، در حكم كارشناس مسائل روانیی و یاری رسان مربی و ورزشكار است . نباید تصور شود كه روانشناس ورزشی باب جدیدی است كه جایگزین مربی شده است . سیاستهای كلی در اختیار مربی است و روانشناس ورزشی مشاور و مددكار اوست . همانطور كه در فعالیتهایی مختلف حقوقی تجاری و غیره از مشاورین ونظر متخصصان استفاده می كنیم . درمحیط های ورزشی وروانشناس ورزشی را بپذیریم و گام به گام با موازین علمی پیش برویم و از روش های سلیقه ای و پیش ساخته دوری كنیم.


اگر علت پیشرفتهای مختلف كشورهای پیشرفته را مد نظر قرار دهیم بدون شك غلبه روشهای علمی و استفاده از متخصصان مختلف را تصدیق خواهیم كرد .


یكی از مهمترین تحولاتی كه بتدریج باید در رهبری ورزش كشور در سطوح مختلف ملی و باشگاهی صورت گیرد ، علم گرایی و اعتماد و استفاده از جدیدترین تحقیقات علمی است برخوردهای سلیقه ای و انفرادی ممكن است در مقطعی از زمان نتیجه بخش باشد اما در دراز مدت نتیجه ای عاید ما نخواهد كرد .


برخورد علمی با ورزش به معنی تماس مداوم جوامع علمی و ورزشی ما با نتایج تحقیقات بین المللی و استفاده از آراء صاحبنظران در همه زمینه ها ست . در زمینه مربیگری ما وقتی موفق هستیم كه مربی ما یا خود توانایی استفاده از جدیدترین روشهای مربیگری موفق را داشته باشد و یا در این زمینه هم تحصیلات دانشگاهی و تجربه فردی داشته باشد . به عبارت كلی تر مربی موفق


كسی است كه :


1. تجربه فردی داشته باشد


2. از قدرت ذاتی رهبری و هوش كافی برخوردار باشد .


3. در ورزش مورد نظر ( ونه در سطح كلی ) تحصیلات عالیه ( فوق لیسانس و دكترا ) داشته باشد .


4. از جدیدترین اخبار و تحقیقات انجام شده اطلاع كافی كسب نماید .


5. متواضعانه از تمامی تخصصهای مربوطه استفاده مطلوب را ببرد .


بیان خلاصه و نتیجه گیری


1. یكیی از روشهای ایجاد آرامش و رفع اضططراب بی مورد ومزاحم ، خواب مصنوعی است


2. با استفاده از خواب مصنوعی روانشناس ورزشی انرژیهای آزاد شده ورزشكار را آزاد می نماید.


3. با استفاده از خواب مصنوعی اعتماد به نفس ورزشكاران را افزایش میدهیم و خود تكلمی های بی مورد انها را حذف می كنیم.


4. با گسترش سطح علم گرایی در ورزش ، برخورردهای سلییقه ای و نامطمئن از بین رفته و تمامی زمینه های علمی وابسته به خدمت مربی و ورزش مربوطه در می آیند .


توضیح : دراین گفتار ما راجع به كیفیت خواب مصنوعی ، چگونگی اجرا ، و نظریه های موجود سخنی به میان نیاوردیم ، چرا كه هدف ما شناسایی موضوع است نه تعلیم آن . تمامی مهارتهای روانی باید توسط روانشناسان ورزشی یا احتمالا مربی كارآزموده و آگاه در تحت شرایط خاصی به اجرا درآیند .

شنبه 21/5/1391 - 0:4 - 0 تشکر 502925

دعوت از نوازندگان ، شعبده بازان و....


سید محمد مسعود معصومی


264. مسئله: دعوت كردن از كسانی كه انسان علم دارد در صورتی كه به آنجا بیاید گناه و منكرات را اشاعه می دهد جایز نیست. مگر آنكه مراقبت كنند در مجلس مرتكب گناهی نشود.


امام، اراكی و گلپایگانى: استفتاء.


بهجت، تبریزی و فاضل:


در نتیجه: دعوت كردن از خانمها و یا آقایانی كه در مجالس عروسی به لهو و لعب می پردازند جایز نیست.


265. مسئله: دعوت كردن از شعبده بازها به منظور شعبده بازی در مجالس حرام است و باید از آن اجتناب كرد.


امام و گلپایگانى: استفتاء.


اراكى، بهجت، تبریزى، خامنه اى، سیستانی و فاضل:


267. مسئله: پول دادن به شعبده بازها برای شعبده بازی نیز حرام است.


امام، اراكى، بهجت، فاضل و گلپایگانى: استفتاء.


خامنه ای و سیستانى:


توضیح: از آنجا كه شعبده بازی به فتوای اكثر مراجع جایز نیست. دعوت كردن فردی یا افرادی برای انجام فعل حرام جایز نیست.


268. مسئله: دعوت كردن از نوازندگان جهت اجرای موسیقی مطرب حرام است. چه در مجلس زنانه و چه مردانه.


امام، اراكى، بهجت، تبریزى، خامنه اى، سیستانى، فاضل، گلپایگانی و مكارم: استفتاء.


269. مسئله: دعوت كردن از مداحان به جهت شعر خواندن و یا مداحی كردن اگر به نحو غنایی نباشد اشكال ندارد.


امام، اراكى، بهجت، تبریزى، خامنه اى، سیستانى، فاضل، گلپایگانی و مكارم: استفتاء.


270. مسئله: دعوت كردن از اهل كتاب به اینگونه مجالس اشكالی ندارد مگر آنكه انسان علم داشته باشد كه در صورت آمدن آنها منكرات را اشاعه می دهند و موازین شرعی را مراعات نمی كنند (كه در این صورت دعوت از آنها جایز نیست).


امام، اراكى، بهجت و گلپایگانى: استفتاء.


271. مسئله: رفتن به مجالسی كه انسان علم دارد در آنجا لهو و لعب برپا می شود جایز نیست مگر برای نهی ازمنكر و جلوگیری از ارتكاب گناه.


امام، اراكى، بهجت، خامنه ای و گلپایگانى: استفتاء.


فاضل: جامع المسائل، با استفاده از سؤال 2231 و جامع المسائل، ج‏2، سؤال 750.


در نتیجه: رفتن به برخی از مجالس عقد و عروسی كه انسان می داند شركت كنندگان یا بر پا كنندگان آن متشرع نیستند لهو و لعب می كنند و یا مجلسِ مختلط دارند به گونه ای كه موازین شرعی در آن رعایت نمی شود، جایز نیست اگر چه مجلس عقد و عروسی بستگان نزدیك باشد.


272. مسئله: رفتن به مجالسی كه به جهت لهو و لعب بر پا شده است جایز نیست اگر چه انسان علم داشته باشد مرتكب حرام نخواهد شد.


امام، اراكى، بهجت، خامنه اى، فاضل و گلپایگانى: با استفاده از مدارك مسئله قبل.


273. مسئله: دعوت كردن از عكاس یا فیلمبردار مرد برای تهیه فیلم و عكس از عروس و داماد و یا نامحرمهای دیگر، در حالی كه علم داریم آنها پوشش كافی را رعایت نخواهند كرد جایز نیست.


امام، اراكى، خامنه ای و گلپایگانى: استفتاء.


تبریزی و فاضل

دوشنبه 23/5/1391 - 18:12 - 0 تشکر 510020

سلام شادی جان

بابا چه کردیاااااااااا :))

خیلی استفاده  کردم ..

ولی یه تشویق حسابی کنید منو که قشنگ نشستم یه هویی همه رو خودنم D:

بازم مرسی...

میدونی فرق انجمن مدیریت با انجمنای دیگه چیه ؟

دوست داری بدونی ؟ خب فرقش اینه : همه ی انجمنهای تخصصی تبیان فقط یه مدیر داره ، ولی تو انجمن مدیریت هر کس بیاد و فعالیت کنه

خودش یه مدیره پس بیا انجمن مدیریت و با چشمان یک مدیر نگاه کن

 

دوشنبه 23/5/1391 - 22:8 - 0 تشکر 510361

سلاااااااااااااااااااام به مدیر موفق عزیز

ممنون که همه مطالبم رو خوندین خیلی ذوق کردم اینم از تشویق:

**********************************************************
***********************************
********************
***********
*****

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.