• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن روانشناسي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
روانشناسي (بازدید: 1820)
جمعه 20/5/1391 - 16:45 -0 تشکر 502333
معجزه و پدیده‏های خارق العاده و فرا روان شناختی

حسن رضایی مهر

 

وجود امور خارق العاده امری غیر قابل انكار است . هرچند خوارق عادت عموما در داشتن غایتی كه همان اثبات امر غیر معتاد و یا نفی امر معتاد است، با هم مشتركند . اما وجوه افتراقی، آنها را از جهت نوع غایت و برخورداری از مقبولیت الهی و عدم آن از هم جدا می‏كند . این تنوع موجود در خوارق عادت امری است‏با پیشینه‏ای طولانی در مسیر زمان، كه رغبت اهل اندیشه، خصوصا متكلمین را نسبت‏به تحقیق درباره كیفیت و نحوه تحقق آنها جلب كرده است .

معجزه به عنوان مهمترین و اصیل‏ترین امر خارق العاده، كه روایتهای تاریخی موثق وقوع آن را اثبات می‏كند، یكی از این امور است .

كرامت، سحر، جادو و اموری از قبیل «تله پاتی‏» و «هیپنوتیزم‏» از خوارق عادت محسوب می‏شود .

 

یكی از واقعیات هستی كه هیچ شك و تردیدی در آن نیست، خوارق عادت است . ازآنجا كه تحقق امور خارق العاده با تحقق امور عادی فرق دارد; به گونه‏ای كه - امور خارق العاده - با پیش فرضهای عرفی و عادی، قابل تصور و تحقق نیستند و از این روست كه دیگران از آوردن مثل آن ناتوانند، از دیرباز توجه به چنین اموری ونیز كیفیت تحقق آنها، سیره عملی متكلمان اسلامی و اهل اندیشه بوده است . اهل عرف نیز به جهت‏برجستگی این امور نسبت‏به سایر افعال عادی و خارق‏العاده بودن آنها در مرحله تحقق و عینیت‏یافتن، از التفات خاص به آنها غافل نبوده‏اند . تنوع موجود در خوارق عادت، امر دیگری است كه انگیزه اندیشمندان اسلامی و غیراسلامی را در كنكاش، تحقیق و تفحص در كیفیت و نحوه تحقق این امور برانگیخته است .

در این كه خوارق عادت به منظور اثبات امری واقع می‏شوند و مشتمل بر غایتی هستند، بحثی نیست ; ولی از آن روی كه در نوع غایت و مشروعیت (به معنای الهی بودن) و عدم مشروعیت‏با هم مختلفند، شناخت این امور، امری لازم و ضروری به نظر می‏رسد

جمعه 20/5/1391 - 16:58 - 0 تشکر 502363

اما شعبده:



شعبده و تكسب به آن نیز به اجماع فقها حرام است . از حضرت امام خمینی رحمه الله استفتا شده است كه: دانش شعبده و تردستی را فرا گرفتن یا دیدن آنچه صورت دارد؟


ایشان در پاسخ فرموده‏اند كه:


«تعلیم و تعلم شعبده و اعمال آن حرام است .»


اما كهانت: در كتاب «جواهر الكلام‏» آمده است:


علم كهانت و تعلیم و تعلم و اجرت بر آنها به قصد یاد گرفتن و عمل به آن و اخذ برآن به اجماع فقها و دلالت اخبار، حرام است .


اعمال مرتاضان از نظر شرع مقدس اسلام: اعمالی كه مرتاضان هندی انجام می‏دهند، از آنجا كه مقرون به اضرار بدن و نفس است، از غیر طریق شرعی و اضرار به نفس هم از نظر شرع مقدس اسلام، منفی و باطل است; چنان كه حدیث‏شریف نبوی «لا ضرر ولا ضرار فی الاسلام‏» بر این مطلب دلالت دارد . پس این‏گونه اعمال از نظر اسلام جایز نیست و در متون دینی و یا كلمات فقها هیچ مطلبی كه مؤید این‏گونه اعمال باشد، دیده نمی‏شود .


نكته قابل توجه آن كه، اموری از قبیل سحر، كهانت و ... ، از جهت نفس‏الامری و یا این كه یادگیری آنها می‏تواند به عنوان علمی برای شخص بوده باشد، بدون توجه به زوایای دیگر آن كه مورد تایید شرع مقدس نیست، ممنوعیت‏شرعی ندارد بلكه آنچه مورد نهی شرع مقدس است، استفاده و تكسب به آنها و عمل كردن به مفاد آنهاست .

جمعه 20/5/1391 - 16:59 - 0 تشکر 502365

تله پاتی


یكی از امور فرا روان شناختی كه مورد سخن ماست، تله پاتی است . در تعریف آن، تعابیر مختلفی ارائه شده است . بعضی گفته‏اند:


«تله پاتی از دو كلمه «تله‏» به معنی «دور» و «پاتوس‏» به معنای «احساس‏» گرفته شده است; یعنی احساس از دور و آن ارتباط روان انسان با دیگری از راهی بجز حواس معمولی است .»


بعضی هم گفته‏اند:


«تله پاتی عبارت از این است كه شخصی از فاصله‏ای، رابطه‏ای فكری با شخص دیگری برقرار سازد; آنچه را او فكر می‏كند، بفهمد و چیزی را كه خود می‏اندیشد، او درك كند، یا واقعه‏ای را كه در محلی دور دست اتفاق می‏افتد، بدون آن كه رابطه‏های مادی بین او و آن محل برقرار باشد، آن واقعه را ببیند و از آن با خبر گردد .»


بعضی هم تعریفی نزدیك به این معنا ذكر كرده‏اند و آن این كه:


«تله پاتی به معنای انتقال فكر و رابطه معنوی و ارتباط فكری میان دو نفر از راه دور و همچنین به معنای القای مطلبی از راه دور از طرف كسی برای كس دیگر از طریق انتقال فكر است .»


دراین كه آیا قدرت و نیروی تله پاتی در همه افراد انسان وجود دارد یا خیر، نظرات مختلفی وجود دارد. در كتاب «حقیقت روح‏» آمده است:


«قدرت خواندن افكار دیگران برای همه كس امكان ندارد . به طوری كه عده بسیاری از انسانها دارای این قدرت نیستند . لكن وجود آن یك حقیقتی است كه علم روان شناسی جدید در صحت آن تردید ندارد ... در نتیجه آزمایشات مكرر، ثابت‏شده كه «مدیومهای‏» تله‏پاتی بعضی از اوقات مؤفق می‏شوند و گاهی هم مؤفق نمی‏شوند . حتی با نزدیك بودن مسافت، مدیوم نمی‏تواند افكار طرف مقابل را بخواند . ولی گاهی از مسافت دور هم می‏تواند بخواند .»


در عین حال، بعضی معتقدند كه همه افراد انسانی از نیروی تله پاتی بهره‏مندند . در كتاب «نیروی ناشناخته در انسان‏» چنین آمده است:


«همه، قدرت و نیروی تله پاتی را دارند، منتهی بسیاری از افراد از وجود چنین نیرویی در خود بی خبرند و از این رو كمتر از آن بهره گرفته می‏شود . همان طور كه شخص می‏تواند با ورزش اندام را قوی كند، به همان طریق می‏توان به تدریج‏با تمرینات مداوم نیروی تله پاتی را در خود پرورش داد .»


«برای تقویت و شكوفایی نیروی تله پاتی، روشهای مختلفی وجوددارد كه یكی از آنها هیپنوتیزم است . دراویش و مرتاضان، اكثرا از طریق خود هیپنوتیزم به خلسه رفته، حقایقی را كشف می‏كنند .»


از نظر نگارنده، از آنجا كه انسان دارای قوا و استعداد هایی است كه از سوی خداوند تعالی در نهاد او قرار داده شده است و نوع انسانی از این موهبت الهی بهره‏مند است، پس نظر اخیر اقرب به صواب است و در همه افراد انسان این قوه و نیروی تله پاتی وجود دارد . بعضی در صدد شكوفایی آن برمی‏آیند و بعضی خیر .

جمعه 20/5/1391 - 17:1 - 0 تشکر 502367

هیپنوتیزم


هیپنوتیزم، از لفظ یونانی گرفته شده و به معنای خواب است . در چیستی و كیفیت آن تعابیر مختلفی وجود دارد . در كتاب «راز درون‏» آمده است كه اولین بار، این نام را دكتر «جیمز برید» به كار برده است و آن خوابی است كه در اثر تلقین اشخاص مخصوصی به نام عامل یا «هیپنوتیزور» به معمول دست می‏دهد و به عبارت دیگر، هیپنوتیزم، حاصل القائات ممتد عامل در معمول است .


بعضی دیگر، در تعریف هیپنوتیزم آورده‏اند:


«هیپنوتیزم عبارت است از خواب مصنوعی كه در اثر تمركز نگاه طولانی به یك نقطه روشن و نورانی و یا در اثر توجه خاص سبت‏به یك موضع برای انسان حاصل می‏شود .»


پس می‏توان گفت:


«هیپنوتیزم، یك حالت القایی ارادی است كه درآن هوشیاری و آگاهی سوژه، فوق العاده افزایش می‏یابد . این آگاهی عمدتا بر روی مطالبی تمركز می‏كند كه توسط هیپنوتیزور به او ارائه می‏شود . اگر این تمركز بسیار شدید باشد ... ، معمولا سوژه پس از بیدار شدن كوچكترین خاطره‏ای از وقایع و حوادث زمان هیپنوتیزم ندارد .»

جمعه 20/5/1391 - 17:1 - 0 تشکر 502369

پیدایش هیپنوتیزم


در باب پیدایش هیپنوتیزم باید گفت:


«گر چه موضوع خواب مصنوعی در میان اقوام گذشته قدیم مانند كلدانیها، آشوریها، مصریها، هندیها، ایرانیها و نظایر اینها كم و بیش شهرت داشته و برخی از كاهنان در گوشه و كنار مشغول تداوی بیماران از راه خواب مصنوعی بوده‏اند، ولی تا اواسط قرن هیجدهم اثری از این علم در اروپا دیده نمی‏شد و برای نخستین بار، پزشك مشهور اتریشی «فرانسوا آنتوان مسمر» در حدود سال 1775 اظهار كرد كه در آدمی نیروی سیال مغناطیسی وجود دارد كه می‏شود از راه اراده، آن را بر دیگران نفوذ داد .»

جمعه 20/5/1391 - 17:2 - 0 تشکر 502370

آیا هیپنوتیزم یك خواب است؟


در این كه آیا هیپنوتیزم می‏تواند خواب محسوب شود یا خیر، باید گفت‏با توجه به تعریف و كیفیت آن معلوم می‏گردد كه هیپنوتیزم نمی‏تواند خواب باشد . هر چند ظاهر فرد هیپنوتیزم شده به فردی كه در حال خواب است، شباهتهایی دارد . ولی در هیپنوتیزم، علاوه بر قدرت تفكر، امكان صحبت، قضاوت، راه رفتن و ... ، وجود دارد . به گونه‏ای كه فكر سوژه بر روی موضوع خاص (صحبتهای هیپنوتیزور) تمركز فوق العاده‏ای پیدا می‏كند و بین او و فرد هیپنوتیزور، ارتباط عاطفی خاصی برقرار می‏شود كه در حالت‏خواب نمی‏توان نظیر آن را مشاهده كرد و شاید به همین دلیل آن‏را خواب مصنوعی نامیده‏اند .

جمعه 20/5/1391 - 17:3 - 0 تشکر 502372

تفاوت معجزه با تله پاتی و هیپنوتیزم



با توجه به آنچه در تعریف معجزه، تله پاتی و هیپنوتیزم و كیفیت و شرایط تحقق آنها بیان شد، می‏توان تفاوت آنها را در امور ذیل بر شمرد:


1 - دو عنصر تله پاتی و هیپنوتیزم در اثر یك سلسله تمرینات برای شخص حاصل می‏شود . ولی معجزه بدون هیچ مقدمه و تمرینی صورت می‏پذیرد .


2 - تله پاتی و هیپنوتیزم قابل تعلیم و تعلم هستند; یعنی آموخته می‏شوند و به دیگران نیز آموزش داده می‏شوند . ولی تعلیم و تعلم در معجزه راه ندارد .


3 - این دو از هر كس، چه كافر، چه فاسق، چه مؤمن، می‏تواند حاصل آید . ولی معجزه فقط از پیامبران و اولیاء الله كه پاك و صالح و شایسته‏ترین بندگان خدا هستند، ظاهر می‏شود; چرا كه معجزه به جهت اثبات رهبری امت است و معلوم است كه خداوند افراد غیر صالح را رهبر جامعه نمی‏كند .


4 - این دو ممكن است‏به اغراض مختلف شیطانی انجام گیرد، ولی معجزه فقط برای اثبات رسالت و ابلاغ دین و مقدسات الهی به وقوع می‏پیوندد و هیچ غرض شخصی و شیطانی در آن راه ندارد .


5 - تحقق این دو، مقید به بعضی مكانها و زمانها و شرایط خاص و محدود است، ولی معجزات پیامبران چنین محدودیتهایی ندارد و در هر شرایطی كه پیغمبر صلاح دانست، به اذن الهی از او صادر می‏شود .


6 - گاهی مدیوم و هیپنوتیزور در كار خود موفق نیستند، ولی در معجزه چنان نیست كه هر گاه پیغمبر آن را به اذن خدا اراده كند، انجام نگیرد .


در خاتمه، اشاره به حكم آنها از نظر شرع مقدس اسلام، خالی از فایده نیست و آن این كه، این امور فی حد نفسه و به عنوان حكم اولی، در شرع مقدس منهی عنه نیست . آری با توجه به لحاظهای دیگر، مثل تعلق مفاسد و ضرر و اضرار به سبب آنها و القا در حرام و گناه به واسطه آنها است كه به عنوان ثانوی متعلق نهی شرع مقدس قرار می‏گیرند .

جمعه 20/5/1391 - 20:56 - 0 تشکر 502662

سلام شادبی عزیز انجمنها

مطلب خیلی قشنگیه .. کاشکی بتونی کاملترش کنی .. مثلا درباره ی هیبنوتیزم و تله پاتی اگه مطالب بیشتری داری اونارو هم بذار ..


ولی در کل یه سوال برام پیش اومد .. چرا تردستی و شعبده حرامه ؟ خب میشه از اونها هم غیر از کارهای فاسد استفاده های خوبی هم کرد .. تکلیف جنبه ها ی خوبش چی میشه؟

میدونی فرق انجمن مدیریت با انجمنای دیگه چیه ؟

دوست داری بدونی ؟ خب فرقش اینه : همه ی انجمنهای تخصصی تبیان فقط یه مدیر داره ، ولی تو انجمن مدیریت هر کس بیاد و فعالیت کنه

خودش یه مدیره پس بیا انجمن مدیریت و با چشمان یک مدیر نگاه کن

 

جمعه 20/5/1391 - 21:35 - 0 تشکر 502688

سلام مدیر موفق عزیز خوشحالم که از مطالبم استفاده کردین جهت تکمیل مواردی رو هم اضافه میکنم ایشالله که پاسخ گوی پرسش های شما باشه...



آیا سحر، جادو و شعبده حرام است؟ چرا؟


سحر در اسلام ممنوع و از گناهان كبیره است و از نظر اسلام آموختن و به كار بستن سحر حرام می باشد. چرا كه در بسیاری از موارد، باعث گمراه ساختن مردم و تحریف حقایق می شود و پایه های اعتقاد مردم را متزلزل می سازد.

لذا همه فرقه های مسلمان سحر را از گناهان كبیره و در مواردی با استناد به آیات كفر دانسته و گفته اند: اگر سحر به كشته شدن كسی منجر شود، مرتكب سحر را به كیفر قتل عمد باید كشت.


موارد استثناء:

البته این حكم اسلامی مانند بسیاری از احكام دیگر، موارد استثنا دارد، از جمله فراگرفتن سحر برای ابطال ادعای مدعیان دروغین نبوت و یا برای از بین بردن اثر آن در مورد كسانی كه از آن آسیب دیده اند.

لذا آموختن آن جهت ابطال سحر نه تنها حرام نیست بلكه گاهی واجب است. بعضی آن را فرا می گیرند تا اگر شخصی به دروغ بخواهد مردم را اغفال یا گمراه كند، سحر وجادوی او را باطل كنند.



چنان كه حضرت علی (علیه السلام) فرمودند:

"من تعلم شیئا من السحر قلیلا أو كثیرإ؛ ّّ فقد كفرو كان آخر عهده بربه؛
كسی كه سحر بیاموزد، كم یا زیاد، كافر شده و پایان كارش با خدا خواهد بود".


شاهد دیگر روایتی است كه می گوید:

یكی از ساحران و جادوگران نزد امام صادق (علیه السلام) آمد وگفت: شغلم سحر بوده و در برابر آن مزد می گرفتم و خرج زندگیم را تأمینمی كردم و با هما به حج رفتم. اكنون ان را ترك و توبه كرده ام. آیا راه نجاتی برای من هست.

امام صادق (علیه السلام) فرمود: "گره سحر را بگشا، لیكن گرده جادوگری مزن".


استفتایی از مرحوم امام (ره) با پاسخ آن ذكر می شود:

س - كسی كه سحر ساحر را باطل می كند شخصی را نجات می دهد، آیا حرام است؟ و گناه دارد این كار یا خیر؟

ج - اگر سحر می كند جایز نیست واگر حفظ نفس یا واجب دیگری بر آن وقوف باشد ،با ملاحظه واجب دیگر مانع ندارد.



لذا فقها برای سحر و جادو حرمت قایلند و گفته اند:

برای ساحر حد در نظر گرفته شده است، از این رو باید از آن اجتناب شود و فقط برای ابطال سحر تعلیم و تعلم آن اشكالی ندارد.

حتی شعبده بازی را كه سرگرمی است و با اعلام عدم حقیقت آن همراه است، خالی از اشكال نمی دانند كه باید از آن هم اجتناب كرد. و البته اگر شعبده به عنوان وسیله ای برای فریب مردم وسوء استفاده باشد، مشمول حرمت خواهد شد.

جمعه 20/5/1391 - 21:42 - 0 تشکر 502694

هلوگرافی تله پاتی



دكتر فرخ سیف بهزاد


مشاهده و مطالعه مقاله بسیار جالب ، خواندنی ، آموزنده و بحث انگیز استادم جناب آقای دكتر محمود بهزاد در روزنامه همشهریكه به نحوی بسیار استادانه و با كلام و نوشتاری بسیار شیوا و روان ، نكته ای پیچیده از كار مغز را مورد بحث و بررسی قرار داده بود، مرا برانگیخت تا درباره یك نكته مهم دیگر در زمینه كاركرد مغز طلب بنویسم . با مشاهده كلمه هلوگرام در یكی از آگهی های تبلیغاتی این روزنامه ، بر این اندیشه راسخ تر شدم . اما بیم آن دارم كه نتوانم آن چنان كه باید ، حق مطلب را ادا كنم و در محضر استاد خجلت زده و شرمنده گردم .



تا چندی پیش ، مسایلی مانند تله پاتی ، روشن بینی ، روشن شنودی ، خواندن فكر ، انتقال فكر و را در مبحثی به نام علوم غریبه یا علوم خفیه دسته بندی می كردند عده ای نیز معتقد بودند كه پدیده ها در واقع قدرتی فوق طبیعی است كه در وجود بعضی افراد به ودیعه نهاده شده است  به هر حال، این قدرت ها چه فوق طبیعی باشند و چه نباشند ، واقعیتی ملموس به شمار می روند كه با پیشرفت علوم و تكنولوژی ، پرده از اسرار و رمز و رازشان برگرفته می شود.



برای آغاز بحث از كلمه تله پاتی ( Telepthie ) به فرانسه و Telepthy به انگلیسی آغاز می كنیم . در فرهنگ روانپزشكی آكسفورد، بدون آن كه این كلمه ، تعریف شود آن را به مبحث ادارك فوق حسی ارجاع داده و در مبحث اخیر، تله پاتی و روشن بینی را مقوله ای مشابه دانسته و آنها را از انواع شناخت یا شعور فرا طبیعی پنداشته است . به این جهت از این فرهنگ تخصصی ، نكات زیادی عایدمان نمی شود . در (لغت نامه روانشناسی ) ، برای كلمه تله پاتی ، دو حالت طبیعی و غیر طبیعی قایل شده و اضافه شده است كه حالت تله پاتی در آن دسته از بیماریهای روانی نیز دیده می شود كه بیمار دارای هذیان مزمن است  در (فرهنگ علوم رفتاری ) در تعریف تله پاتی گفته شده است كه تله پاتی عبارت است از (انتقال افكار از شخصی به شخص دیگر ، از فاصله دور و بدون ارتباط مستقیم)



اگر چه كتب بسیاری در این زمینه به رشته تحریر درآمده و در هر یك از این كتب بنا به سلیقه مترجمان فارسی زبان ، از كلمات مترادف فراوانی مانند تخاطر، دور آگاهی مقارنه روانی ، ارتباط روانی از دور، انتقال حسیات ، دور احساسی استفاده شده است ، ولی در بسیاری موارد این اصطلاح تعریف نشده و ارتباط آن با پدیده های دیگر مانند روشن بینی ، روشن شنودی و انتقال فكر و آشكار نگشته است . خوشبختانه در دو فرهنگ معتبر فارسی، این كلمه به همین ترتیب به فارسی نوشته شده است . چنان كه در فرهنگ معین در برابر این كلمه می خوانیم : (ارتباط فكری میان دو تن از مسافت دور، انتقال فكرو در فرهنگ دو جلدی عمید این گونه آمده است : انتقال فكر ، انتقال حسیات ، رابطه معنوی ، ارتباط فكری میان دو نفر از راه دور، القای مطلبی از راه دور ، از طرف كسی برای كسی دیگر از طریق انتقال فكر، ظهور واقعه ای كه در محلی رخ داده ، در ذهن كسی كه در محل دیگر اقامت دارد.



و در نهایت باید گفت كه آخرین تعریف تله پاتی عبارت است از : (هر گاه شخصی به اطلاعاتی دسترسی داشته باشد كه در اختیار دیگری نیست و تحت بعضی شرایط و از طریق مجاری شناخته شده حسی كه به شدت كنترل می شود، نفر دومی بتواند در حدی بالاتر از سطح سازگار با حساب احتمالات ، به این اطلاعات دسترسی پیدا كند، گویند تله پاتی وجود دارد ) و آیا این همان پدیده ای نیست كه علامه دهخدا در گنجینه گرانبهای خود در برابر كلمه (توارد ) نوشته است ؟ به اصطلاح شعرا، واقع شدن مصراع یا بیت از طبع دو شاعر، بی اطلاع یكدیگر ) و نیز در یادداشت های علامه در برابر این واژه چنین آمده است : (گذشتن مضمون یا تعبیری در خاطر شاعری ، مثل آنچه در خاطر شاعر دیگر گذرد. به غیر اخذ و سرقت ) . پس آیا بهتر نیست اگر می خواهیم به جای تله پاتی ، از لغت دیگری استفاده كنیم ، به جای كلمات دور از ذهن و مجعول ، از كلمه توارد استفاده كنیم كه شعرای پارسی زبان نیز استفاده كرده اند ؟ ضمناً در كتب حكمت فارسی، گفته شده است كه (توارد خاطرین ) معادل تله پاتی است .



درباره ارتباط تله پاتی میان دو نفر، هزاران مورد ثبت شده وجود دارد. حتی در كتب عرفانی فارسی نیز می توان به این گونه موارد برخورد. از جمله مولانا در كتاب مثنوی شریف خود می فرماید كه بندگان خاص خداوندی كه دانا به غیب است ، در عالم روح ، جاسوس دلها هستند:



بندگان خاص علام الغیوب



در جهان جان ، جواسیس القلوب



یعنی افرادی وجود دارند كه از هر چه در ضمیر سایر آدمیان می گذرد، اطلاع دارند . از جمله این افراد ، شخصی عارف بود كه احمد بن عاصم انطاكی نام داشت و شرح حال و گفته هایش در نفحات الانس جامی آمده است و به قول نویسنده رساله قشیریه در باب این شخص (خود عارفی راستین بود و به جهت تیزی فراست (جاسوس القلوب ) خوانده می شد) و آیا این جاسوس القلوب بودن به معنای خواندن فكر نیست ؟



به هر حال، باید گفت در تمام مواردی كه در تجربه از تله پاتی استفاده شده است ، وجود یك پیوند عاطفی قوی میان دو نفر به اثبات رسیده است . البته ، بعضی از مدارك موجود در این مورد ، مضحك و خنده آور است . درباره تله پاتی ، تجربیات علمی بسیاری در سطح دانشگاه ها انجام شده است . این تحقیقات از اوایل دهه سوم قرن گذشته به صورت جدی تر انجام شد. دانشگاه دوك در آمریكا، دانشگاه آكسفور در انگستان و گروه (پوپوف ) ، شامل دانشمندان رسمی دولت شوروی سابق ، پیشگام انجام این تجربیات به شمار می روند. زمینه تجارب در دانشگاه دوك تا حدی پیشرفت داشته است كه تمامی مسایل مربوط به كشف و شهود، مكاشفه ، الهام ، روشن بینی در تمام زمینه های زندگی و حتی كشف جرایم و تشخیص قاتل را فرا می گیرد



گروه پوپوف ، بعد از انجام تجارب گزارش كرد كه : (ظرف یك تا پنج ثانیه پس از آغاز انتقال تله پاتی ، فعال شدن غیر معمول مغز مشاهده می شود) به این ترتیب بود كه ارتباط میان تله پاتی و موج آلفا اهمیت یافت . موج آلفا ، یكی از انواع امواج مغز اهمیت یافت . موج آلفا، یكی از انواع امواج مغز است كه در حالت آرامش مشاهده می شود. گفته شده است تمامی افرادی كه در تجربه های آزمایشگاهی تله پاتی شركت داشته اند دارای حالت ذهنی خاصی بوده اند . یكی از این افراد گفته است :‍‍ ‎ توجه خود را به سوی یك نقطه پوچ متمركز كرده بودم . ابداً به هیچ چیز فكر نمی كردم وفقط به نقطه ثابتی می نگریستم و اگر امكان داشت ذهنم را كاملاً خالی می كردم ). با مشخص شدن این مطلب كه فرستنده و گیرنده پیام باید دارای موج مشا به باشند، سبب شده است تا دستگاهی به نام آلفافون ساخته شود كه وجود یا فقدان امواج آلفا را به انسان خبر می دهد. گفته می شود كه میان دوقلوهای یك تخمكی ، كه در زمانی خاص به یك نوع بیماری مبتلا بوده اند ، حالت تله پاتی بیشتر دیده می شود . از تله پاتی در زمینه رویاها نیز استفاده شده و نتایج جالب توجهی حاصل گشته است . با این همه تجارب، هنوز ساز و كار تله پاتی و سایر پدیده های وابسته بدر بوته ابهام است .



اما شاید بتوان با شناخت روش ایجاد تصویر با روش جدید هلوگرافی ، نحوه كاركرد بخشی از مغز انسان را از تیرگی و ابهام به در آورد. زیرا چنان كه گفته می شود، مغز آدمی یكی از پیچیده ترین اعضای وجود انسان است و آنچنان كه می گویند در این ساختنمان ، شگفت ، متجاوز از 14 تا 25 هزار میلیون یاخته عصبی یا نورون به كار گرفته شده است  . از این رو است كه این ساختار انسانی را (رایانه جاندار)  یا به قول استاد (بیوكامپیوتر) می نامند. هنوز شمار ناشناخته های مربوط به مغز، از میزان اطلاعات موجود در این باره بیشتر است . هنوز نمی دانند كه محل ذهن ، عقل ، ناخودآگاه ، عواطف و ارتباط این حالت با مغز چگونه ، با چه مكانیسم و در كجا انجامی می گیرد. و بیشتر اطلاعات موجود به رغم دست یافتن بشر به تكنولوژی پیشرفته ، بر پایه فرضیه و نظریه و حدس و گمان استوار است . اما درباره مكانیسم تلی پاتی و پدیده های وابسته شاید ، مطالعه مكانیسم هلو گرافی روشن كننده باشد. هولوگرافی یا هلوگرافی یكی از پیشرفت های شگفت انگیز و مسحور كننده علم در زمینه فیزیك نور و استفاده از امواج لیزر است . در پیشبرد این روش یكی از دانشمندان ایرانی به نام پروفسور جوان سهم بسزا داشته است . پیدایش این روش عكسبرداری و تصویر سازی ، ذهن بسیاری از جهانیان را به خود مشغول داشته است . هلوگرافی در واقع به معنای ایجاد یك تصویر عكاسی منحصر به فرد بدون استفاده از عدسی است. مانند تلگرام كه نوشته به دست آمده از كار با دستگاه تلگراف است و الكترو كاردیوگرام كه نوار حاصل از ثبت كار قلب با دستگاه الكتروكاردیوگرافت است ، ثبت عكسبرداری از تصویر به این روش را هلوگرام یا هولوگرام می نامند. هلوگرام مجموعه ای از باریكه های و حلقه های نورانی غیر قابل تشخیص است ولی وقتی كه با یك موج نورانی پیوسته مثل موج لیزر روشن می شود، به صورت جسم اولیه سه بعدی جلوه گر می شود . این تصویر سه بعدی از طریق برخورد و تأثیر متقابل امواج نور با یكدیگر و در فضا ایجاد می گردد.



اساس كار هلوگرافی بسیار ساده است . همان گونه كه در نمودار ساده متن مشاهده می كنید، برای ثبت هر تصویر به روش هلوگرافی ، یك موج نور پیوسته لیزر یعنی نوری كه دارای یك طول موج باشد (توجه كنید) را از منبع نورانی به یك آینه و از این آینه به منشوری می تابانند كه نیمی از این منشور را نیز به صورت آینه در آورده اند . این موج نود، پس از برخورد با این منشور به دو موج نور تجزیه می شود. این دو موج با هم شبیه بوده و با یكدیگر زاویه قائمه یا 90 درجه می سازند. برای ساده شدن مطالعه این دو موج ، یكی را موج اول یا موج منبع می نامیم و دیگری را موج دوم یا موج شیئی می خوانیم . موج اول یا موج منبع پس خروج از منشور، برای آن كه تقویت شده و عریض شود از یك مجموعه عدسی گذارنده می شود و به آینه ای برخورد می كند و از طریق این آینه به صفحه هلوگرافی تابانیده می شود. در این مرحله ، موج اول هنوز با جسمی كه باید از آن تصویر تهیه شود، در این مرحله ، موج اول هنوز با جسمی كه باید از آن تصویر تهیه شود، برخورد نكرده است و اصولاً این موج به جسم برخورد نمی كند. موج دوم یا موج شیئی نیز پس از گذشتن از یك عدسی ، برای تقویت شدن به آینه دیگری تابانیده می شود و از طریق این آینه به جسم تابانیده می شود. بخشی از امواجی كه به جسم تابانیده شده است به صفحه هلوگرافی می رسند. از آنجا كه موج نوری اول و موج جسم ، نزدیك صفحه هلوگرافی با هم برخورد می كنند، یك الگوی موجی مركب تشكیل می شود و با قراردادن فیلم هلوگرافی روی صفحه، تصویری سه بعدی برآن نقس می بندد.



برخلاف عسكبرداری معمولی ، الگوهای تولید شده در فیلم هلوگرافی ، در واقع الگوی جسمی نیست كه از آن تصویر به دست آورده اند ، بلكه همانطور كه گفته شد الگویی است كه از تداخل و تأثیر متقابل دو موج نور پس از برخورد در سطح فیلم به وجود آمده اند . در حقیقت این الگو به جای آن كه به صورت یك تصویر باشد، به شكل طرح های هندسی است و اگر تجهیزات مناسبی در اختیار داشته باشیم ، مشاهده می شود كه انعكاس موج لیزر را از طریق صفحه كامل هلوگرافی ، به جای آنكه روی یك صفحه ، تصویر ایجاد كند، در فضا یك تصویر سه بعدی از جسم ایجاد خواهد كرد.



در عكسبرداری معمولی، باید جلوی تصویر ایجاد شده یك صفحه حساس یا فیلم قرار دهند تا امواج با آن برخورد نمایند و در چشم بیننده منعكس شوند ولی در روش هلوگرافی وجود پرده یا صفحه لازم نیست و چشم می تواند در فضا تصویر را ببیند .



در عكسبرداری معمولی ، برای تكثیر تصویر باید از فیلم به طور كامل استفاده كرد، ولی در هلوگرافی با استفاده از هر تكه تصویر سه بعدی موجود می توان تصویر جسم را به طور كامل به دست آورد. حال با مشخص شدن مكانیسم كارهلوگرافی به مسأله اولیه خود برمی گردیم تا مكانیسم تله پاتی و پدیده های وابسته را روشن كنیم .



در روانشناسی نظری ، برای توجه مكانیسم تله پاتی ، روشن بینی ، انتقال و خواندن فكر، كشف و شهود و تمامی موارد وابسته معتقدند كه احتمال دارد ظاهر شدن اشیاء در فضا و افكار در مغز دو انسان جدا از هم ، كار نیمكره های مغز باشد. زیرا مغز می تواند چیزی شبیه فیلم هلوگرافی ایجاد كند و سپس ، شعور آن را به صورت تصویر ، سازمان دهد. البته ، حتی با گسترش اطلاعات در زمینه مكانیسم بینایی و دیدن ، هنوز مشخص نیست چگونه نوری كه به درون چشم وارد می شود و به سوی قشر بینایی انتقال می یابد، دچار تغییر و تحول می گردد. تا بتواند اشیاء و افكار بیرون جمجه را بسازد . به تصور نگارنده ، برای انجام تله پاتی میان دو نفر همان گونه كه در متن هم توجه داده شد باید امواج مغزی گیرنده و فرستنده از یك نوع و همگون باشد. به این معنی كه با قطبی كردن و استفاده از یك طول موج می توان به این مهم دست یافت . اما چگونه می توان فقط از یك نوع موج استفاده نمود. مولوی در دفتر ششم مثنوی به روشن بینی یا گذاره شدن حواس و تأثیر آن در این مسایل اشاره دارد و می گوید:






  • چون گذاره شد حواسش از حجاب




  • پی پیاپی گردش دید و خطاب





در اوپانیشاد هم در اهمیت ذكر (اوم) كه معادل اسم شریف (هو ) است آمده كه (هر كس به ذكر «اوم » مداومت كند پس از مراحلی صاحب كشف شود » و این ، صاحب كشف گشتن و گذاره شدن حواس، چیزی جز همان تله پاتی و پدیده های وابسته نیست

شنبه 21/5/1391 - 0:0 - 0 تشکر 502908

خود هیپنوتیزم، ذهن و آموزشهای برتر



دکتر ساعد احمدی


قبل از شروع کلام اجازه می خواهم بگویم که تمام هیپنوتیزمها یک خود هیپنوتیزم هستند. البته این یک ایده جدید و نوینی نیست و سالها قبل توسط دکتر میلتون اریکسون (Milton Ericson) پایه ریز هیپنوتیزم جدید عنوان گردیده است. مبناء این کلام این است که تا زمانی که فرد خودش پذیرای کلام القایی و القائات حالت ترنس از جانب هیپنوتیزور نباشد هیپنوتیزمی رخ نمی دهد. در واقع فرد با تعبیر کلام هیپنوتیزم کننده و پذیرش آن برای خودش فرآیند روانی- فیزولوژیکی آن را طی کرده به حالت هیپنوتیزمی فرو می رود. به عبارتی خود فرد مهمترین کلید موفقیت برای هیپنوتیزم شدن در جلسه هیپنوتیزمی است. در برنامه های خود- هیپنوتیزم فرد می آموزد که خودش را بدون نیاز به وجود کس دیگری هیپنوتیزم نموه و امواج مغزی مختلفی را در خود ایجاد نماید. در واقع خودش هم هیپنوتیزم کننده و هم هیپنوتیزم شونده است. هیپنوتیزم یک حالت طبیعی است که با تغییر امواج مغز (Brain wave) صورت می پذیرد. این امواج مغزی امواج آلفا (Alpha) و تتا (Theta) هستند. در جدول زیر انواع امواج مغزی و حالات و برخی از تواناییهای مربوط به این امواج را معرفی می نماییم. همان گونه که ملاحظه می گردد دامنه حالات هیپنوتیکی از امواج آلفا آغاز و تا امواج دلتا می تواند ادامه یابد. هیپنوتیزم عرصه سبک در امواج آلفا و عرصه متوسط و سنگین در امواج تتا و دلتا اتفاق می افتد.


در واقع هیپنوتیزم شرایط طبیعی مغز در امواج خاص است. زمانی که امواج مغز در شرایط خاصی قرار گیرد حالات هیپنوتیکی رخ می دهد.


نوع موج


دامنه فرکانس (هرتز )


تواناییهای ذهنی


دلتا ( Delta )


1/0 تا 3


خواب عمیق، خواب شفاف، افزایش عملکرد سیستم ایمنی، هیپنوتیزم


تتا ( Theta )


3 تا 8


آرامش عمیق، مدیتیشن، افزایش تمرکز حافظه ای، خلاقیت، رویابینی شفاف، هیپنوتیزم، حالات هیپنوگوجیک


آلفا ( Alpha )


8 تا 12


آرامش ملایم، آموزش برتر، تفکرات مثبت، هیپنوتیزم، مدیتیشن


بتای پایین ( Low Beta )


12 تا 15


آرامش متمرکز، افزایش تواناییهای توجه


بتای متوسط


( Midrange Beta )


15 تا 18


افزایش و تواناییهای ذهنی، تمرکز هشیاری، IQ


بتای بالا ( High Beta )


بیش از 18


کاملا بیدار، حالات نرمال هشیاری، استرس و اضطراب


گاما ( Gama )


بیش از 40


در ارتباط با اطلاعات، اشتغال فرآیند مهارتی غنی


با توجه به جدول فوق به مطلب مهمی پی می بریم و آن اینکه در بتای پایین ( Low Beta ) تواناییهای توجه افزایش می یابد و فرد قادر به توجه بیشتر (که عامل بسیار مهمی در ادراک یادگیری است) می گردد.


این توانایی توجه در امواج آلفا ( Alpha ) بیشتر و در امواج تتا ( Theta ) به اوج خود می رسد. با توجه به این واقعیت می توان از هیپنوتیزم برای آموزش برتر یا آموزش با توجه و ادراک قوی تر و حافظه ای نیرومند تر بهره مند شد و نتیجه آموزش را تا چند برابر افزایش داد.


چرا در امواج آلفا و تتای ذهنی آموزش سریع تر و بهتر صورت می گیرد؟


در این حالات فرد از تنشها، انقباضات و استرسهای جسمانی و روانی به دور است.


دارای آرامش و نوعی سکوت و سکون درونی و متمرکز است.


دارای توجه و تمرکز بیشتری است.


دارای حضور ذهنی و حافظه ای نیرومندتر است.


به نوعی دستیابی اش به ضمیر نیمه آگاه سریع تر و بیشتر صورت می گیرد.


دارای قدرت تصویرسازی قوی تری است.


انرژی روانی بیشتری برای آموزش دارد.


کاربرد این روش


از این روش می توان در زمینه های فوق العاده متنوع بهره گرفت. از جمله زمینه های متداول می توان موارد زیر را نام برد:


برنامه ریزیهای مدیریتی و کاری که به دقت، سکوت و آرامش نیاز دارد.


تعمق در حل یک مسئله پیچیده.


مرور درسها و یا مرور کارهای انجام شده در گذشته، یادآوری خاطرات.


آموزش شیوه های جدید زندگی.


آموزش زبانهای خارجی، بخصوص مکالمه در مدت کوتاه.


آموزش درسهای اعتماد به نفس و ابراز وجود.


آموزش ارتباطات موثر.


هنرهای تجسمی و برنامه ریزیهای گرافیکی و سایر مهارتهای ذهنی.


ایجاد آرامش و تمرکز برتر.


درمانهای مختلف روانپزشکی منجمله حساسیت زدایی ها، شناخت درمانیها و جرات آموزی.


فائق آمدن بر عادات مضر و ناپسند.


فائق آمدن بر دردها و کنترل شرایط بدنی.


فهم و شناخت برخی از تجربیات مرتبط با ادراکات فراحسی.


یک تمرین عملی و ساده در درک بهتر این روش :


1- در محلی ساکت قرار گیرید.


2- می توانید به شکل نشسته یا خوابیده قرار بگیرید.


3- در وضعیت نشسته روی زمین با کمر صاف و کشیده قرار گیرید و اگر این طرز نشستن برای شما دشوار است روی یک صندلی تکیه دار و یا پشت به دیوار بنشینید. در هر صورت سعی نمایید که کمر شما صاف و کشیده باشد.


4- به آرامی پلکها را روی هم گذاشته به روند عادی تنفس خود توجه داشته باشید.


5- به تدریج در سه دقیقه به عضلات و سپس تنفس خود آرامش دهید. اجازه دهید تنفس آرام، راحت و شکمی باشد.


6- به تدریج به تنفسهای خود عمق ببخشید (دمهای عمیق تر و بازدمهای بلندتر). همچنان با دقت و تمرکز فرآیند تنفسها را دنبال نمایید و آنها را برای حدود پنج دقیقه ادامه دهید.


7- در طول تمرین سعی نمایید ساکن و بی حرکت باقی بمانید.


8- حالا به کارها مختلفی که می خواهید در طول روزهای متمادی انجام دهید فکر کنید. به جنبه های مختلف آن بپردازید و سپس برای انجام دادن آنها در ساعات و اوقات مختلف برنامه ریزی نمایید. با انجام دادن این کار متوجه وسعت نگاه و حضور ذهن و تمرکز برتر خود می گردید. با تکرار این روند ذهن شما قوی تر و بهتر عمل خواهد کرد.


به نقل از مجله «یوگا پیام مهر »

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.