نگرش دین اسلام را درباره ویژگیهای معنوی انسان
چنین نگرشی را میتوان از برخورد برنامه دینی اسلام و رفتار پیامبر(صلی الله علیه و آله) و جانشینان او، یعنی دوازده امام:، به دست آورد. با نگاهی اجمالی به چنین منابعی دست كم به امور ذیل دست مییابیم:
الف. درون آدمی به طور ذاتی زمینه دوگونه رفتار، یعنی رفتار عادی و رفتار معنوی وجود دارد. هم شواهد خارجی و رفتار آدمیان چنین امری را نشان میدهد و هم از آیات قرآن میتوان این امر را به دست آورد. مثلا، در آیه خلقت آدم(علیهالسلام)، وقتی خداوند از اراده خود خبر داد، ملائكه، كه تنها رفتار نوع اول انسان را مورد توجه قرار دادند، به خدا اعتراض كردند. وقتی خداوند ظرفیتهای واقعی آدم(علیهالسلام) را به ملائكه نشان داد، كه بدون تردید همان ظرفیت معنوی انسان میباشد، زبان به عجز گشودند و بر آدم(علیهالسلام) سجده كردند.
ب. زمینه رفتار معنوی همانند سایر زمینهها وجود دارد، ولی برای شكوفایی آن، برنامهای مناسب ضرورت دارد تا فرد به حالتهای معنوی مطابق با هدف نهایی وجود خود دست یابد. به عبارت دیگر، همانگونه كه استعداد خوردن و آشامیدن و رفتار جنسی آدمی ممكن است به نحو نامناسب و حتی بیمارگونه بروز كند، قوّه معنویت نیز چه بسا به شكلی بروز كند كه شكلی بدلی و تنها دلخوش كن برای صاحب آن باشد، ولی او را به چه چیزی كه از به ودیعه گذاشتن نیروی معنویت مراد است، نرساند.
بنابراین، دین اسلام به مایههای معنوی انسان جهتی خاص میدهد و معنویت را به صورتی ویژه میطلبد، تا انسان از میان صور مختلفی كه میتواند برگزیند، به صورت صحیح معنویت دست یابد و در سایه آن به اوج شكوفایی برسد. به صورتی واضحتر، استعداد معنوی انسان در برنامه معنوی اسلام مُسلّم فرض شده است، ولی هر چیزی را مصداق و فرد مناسب آن ندانستهاند و هر برنامهای را در حركت به سوی مصداق مناسب ندیدهاند. بنابراین، اموری مانند آرامش روانی كه در یوگا و ذن مطرح شده، حیرت و آگاهی نسبت به هستی كه برخی روانشناسان ارائه كردهاند، و حالتهای دلخواه فردی كه در نگاه پست مدرن آمده، هیچكدام معنویت مطلوب، به ویژه صورت نهایی معنویت از لحاظ برنامه معنوی اسلام به حساب نمیآیند، هرچند حصول همین حالات چه بسا به طور نسبی برای ارگانیسم مفید بوده و یا مطلوبیت داشته باشند.
ج. همین ظرافتها و پیچیدگیهای وجود آدمی موجب گردیده كه اسلام مقدار توانایی انسان را در شناخت خودش كافی ندانسته و برای رسیدن به اهداف نهایی به كمك او بشتابد و برنامه الهی را به او ارائه كند تا در سایه آن مسیر كمال را طی كند و بر همین اساس، اسلام برنامه دینی و معنوی خاص دارد و رهبران معنوی آن نیز افراد ویژهای میباشند كه در صدر آنها پیامبر(صلی الله علیه و آله) و از پی او نیز تنها دوازده امام: و فاطمه زهرا(س) از چنین مقامی برخوردارند.
تو گر رهپویی ره احمد بپوی به پویش هماره نشان علی را بجوی
یمین و یسارت به صفدر سپار به محشر فقط كوی حیدر بگوی