معنویت در سایه برنامه خاص
طراح هر برنامه، هدفی خاص را از برنامه خود دنبال میكند. هر برنامهای بسته به آگاهی و شناخت برنامهریز نسبت به موضوع آن، از ویژگیهایی خاص معطوف به هدف برخوردار خواهد بود. تغییر برنامههای آموزشی یك مقطع سنی، مثلا بچههای شش ساله، در طول تاریخ تربیتی انسان و یا از یك مدرسه تا مدرسه دیگر و یا از یك مربی تا مربی دیگر، از دخالت مستقیم هدف و شناخت برنامهریز در چگونگی تدوین برنامه حكایت میكند.
در محدودیت شناخت انسان نسبت به خود و جهان پیرامون تردیدی وجود ندارد. یكی از مراحل نسبتا پیشرفته برنامه آدمی بر خود همان است كه در قرن بیستم و بیست و یكم رخ داده است. اگر واقعیت انسان در این دوران جلوهای عالی از پیشرفت انسان باشد، با اندكی دقت كاستیهای فراوان برنامههای انسانی را، كه از نواقص وجودی انسان ناشی میشود، درخواهیم یافت. برای مثال، نظر فروید و یونگ را در نظر بگیرید. دوران مدرن با اطمینان خاصی به پیش آمد و تعینی خاص، یعنی اوج پیشرفت مادی، شناخت و سیطره بر نیروهای پیرامون را دیكته كرد. یكباره پُست مدرن به جنگ همین اصول قطعی آدمی آمده است. به عبارت دیگر، تمام دارایی علمی انسان به دست خود او زیر سؤال میرود. هر برنامهای توسط هر گروهی تدوین شود، حداقل دو امر مهم در آن لحاظ میشود: 1. هدف 2. شرایط و خصوصیات كسانی كه برنامه برای هدایت و پرورش آنها تدوین شده است. هدف را برنامهریز در نظر دارد. هدف، همان غایتی است كه برنامهریز میخواهد موضوع را به آنجا برساند. بیتردید خود برنامهریز چنین هدفی را باید به روشنی بداند، هر چند موضوع و فرد تحت برنامه از چنین هدفی اطلاع نداشته باشد. فرض كنید مؤلفانِ كتابهای دوره دبستان ندانند چرا كتاب اول دبستان را تدوین میكنند؛ یعنی ندانند این كتابها چرا تدوین میشود و یا در ورای تدوین، هدفی نداشته باشند و یا هدفمند بوده ولی شرایط دانشآموزان این دوره را از لحاظ شناختی، عاطفی و موانع گوناگون ندانند، در اینصورت، وضعیت آموزش در چنین دورهای چه حاصلی خواهد داشت؟! بیتردید چنین رفتاری بر آن برنامه صدق نمیكند، و مفید بودن یا غیر مفید بودن آن نیز جایگاهی نمییابد؛ زیرا این امور همواره با توجه به هدف و شرایط ارزیابی میشوند.
برنامه دینی و فراگیری كه از ناحیه خداوند برای سیر آدمی تا مرحله رشد نهایی آمده، تمام خصوصیات یك برنامه كامل را داراست؛ یعنی خلقت انسان هدفمند است، چنانكه در آیه قرآن آمده است: «من جن و انس را تنها به منظور عبادت خود آفریدهام.» (ذاریات: 56) و یا خداوند میفرماید: «آیا پنداشتهاید كه ما شما را بدون هیچ هدفی خلق كردهایم و شما به سوی ما باز نمیگردید؟» این برنامه نیز در راستای همین هدف قرار دارد؛ یعنی در ابعاد مختلف گام به گام دست انسان را میگیرد تا به مقصد نهایی برساند.
یكی از بخشهای قطعی دین اسلام، فعالیت همیشگی به نام نماز میباشد. نماز برنامهای معنوی است كه كاملا در ارتباط با خدا معنا پیدا میكند، ابزاری معنوی است كه در آن تمام شرایط وجودی انسان لحاظ گردیده است. در اینجا به نكات اندكی درباره نماز اشاره میشود تا قدری از شگفتیهای روانی آدمی برملا شود:
1. هماهنگی با هدف خلقت؛ نماز از آغاز تا پایان عبادت خداست، همان هدفی را تأمین میكند كه انسان برایش به این جهان گام نهاده است.
2. هماهنگی با ویژگیهای روانی انسان؛ آدمی در برخورد با این جهان به روابط موجود در آن پی میبرد. به برخی چیزهای موجود در آن با اكرام و اعظام نگاه میكند، و در نظر او امری استقلالی جلوه میكند در نتیجه، نسبتهای ناصحیح در روان انسان پدیدار میشود. مثل اینكه، افراد دیگر نظیر خود را مؤثر در عالم هستی در نظر میگیرد. برای امور مادی ارزش مستقل در نظر میگیرد تا جایی كه فكر میكند آمدن او به اینجا برای ایجاد همین تغییراتی است كه میشود در عالم ماده ایجاد كرد. نماز این نگاه را دگرگون میكند. یكباره در مقابل چنین رویكردی هر روز حداقل ده بار میگوید: خدایا من فقط تو را میپرستم و فقط از تو كمك میخواهم، یعنی میخواهم بر خلاف باورهای قبلی خود حركت كنم.
3. هماهنگی با توان و شرایط انسان؛ نماز نه چندان آسان است كه هیچ سختی نداشته باشد و نه چندان سخت است كه فرد توان انجام آن را نداشته باشد.
4. فراگیری نماز نسبت به ابعاد فردی، اجتماعی، زمانی و مكانی (فراگیری عرضی)؛
5. فراگیری طولی (تمام دوران زندگی را فرا میگیرد)؛ كسی كه تازه به تكلیف میرسد نماز میخواند و صورت نماز عالم و امام معصوم(علیهالسلام) حتی علی(علیهالسلام) و پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) یكسان است. در واقع، یك ماشین عمومی برای همه است. نماز با مراتب تشكیكی كه مفاد آن نسبت به رتبه معنوی افراد دارد و با پذیرش قلّت و كثرت در میزان نسبت به خصوصیات فردی اشخاص همه را پوشش میدهد.
6. قاعده بر آن است كه انسان به خودی خود در این جهان مشكلِ وجود پیدا میكند، و با مشكلِ وجودی پیدا كردن در واقع سنتهای اصیل را به چالش میكشد، نماز مشكلات وجود انسان را میزداید. تعجب نكنید. بزرگترین مشكل وجودی آدمی كه در این جهان بر او عارض میشود، فراموش كردن خدا و روآوردن بیحد و حصر به این جهان مادی میباشد. نماز همین آفت را میزداید.
7. حفظ واسطه انسانی: پیامبر(صلی الله علیه و آله) در نماز حضور دارد، بدین وسیله، یكی از نیازهای روانی آدمی نیاز به الگوی انسانی بر طرف میشود.
8. تأمین حالتهای مطلوب انسانی و تضعیف و زدودن تدریجی حالتهای غیر اصیل؛
9. القای اندیشه صحیح در رابطه انسان با خالق. (تحقق مفاد سوره حمد و توحید در وجود انسان)؛
10. پدیدآوری ابزار معنوی همه جانبه (یَذْكُرُونَ اللّهَ قِیَاما وَقُعُودا و َعَلَی جُنُوبِهِمْ.) (آل عمران: 191) نماز ابزار معنوی است كه انسان در هر شرایطی میتواند از آن استفاده كند و به خدای خود تقرّب جوید.