• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن ادبيـــات > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
ادبيـــات (بازدید: 1466)
جمعه 20/5/1391 - 5:35 -0 تشکر 501523
شعرهایی با مفاهیم عرفانی ، فلسفی و بدیع

سفر مغان :
" تی اس الیوت"
سرمایی می آمد كه از آن بی نصیب نماندیم
درست در بد ترین وقت سال
در سفری و چنین سفری دراز:
جاده ها پر ورطه و هوا گزنده بود
وسط چله زمستان.
و شتران آزرده ، با پاهای زخمین ، سركش
در برف و آب زانو می زدند.
روزگارانی را پشت سر گذاشته بودیم كه بدان افسوس میخوردیم
كاخهای تابستانی  بر دامنه ها ، ایوانها
و كنیزكان ابریشمین قبا كه شربت می آوردند.
سپس شتربانان لعن و طعن می كردند و گلایه آغازیدند.
می گریختند و شراب و زنان خود را  می طلبیدند
آتش شبانه در حال خاموشی بود و سر پناهی نداشتیم
شهر هادژ آیین و ولایات دشمنانه بودند
دهستان ها پلشت  و مخارج گزاف بود
چه روزگار دشواری داشتیم
به فرجام ، بهتر  آن دیدیم همه طول شب را سفر كنیم
و جسته و گریخته ، چرتی زنیم
با آوایی كه در گوشمان ندا در می داد كه
همه اینها احمقانه است.
سپس در سپیده دمان به دره یی معتدل فرود آمدیم
نمناك، فرود ، سطح برف ، عطر   دار و درخت می داد.
با نهر آبی شتابان و آسیایی آبی كه در تاریكی  می چرخید
و سه درخت  زیر آسمانی نزدیك
و اسب پیر سفیدی كه تاخت زنان در چمنزار  دور شد
سپس به می كده یی فراز آمدیم كه بر سر در آن برگهای تاك آویزان بود.
شش دست در آستانه دری باز  برای سكه های نقره  طاس  می ریختند
و پاها بر مشك های تهی شراب  لگد می زدند
اما در آنجا خبری نبود  و لذا به سفر خود ادامه دادیم
و در آغاز شب  رسیدیم ، و نه حتی یك لحظه بیشتر
جای را یافته بودیم و این  ( می توان گفت ) رضایت بخش بود.
همه اینها ، زمانها پیش بود، به یاد می آورم
و دوباره چنین  می كنم، اما این را تو بگو
تو بگو این را ، آیا ما همه آن راه را
برای میلاد بود كه كوبیده بودیم یا ممات؟
محققا" میلادی بود
ما شواهدی داشتیم و شكی در میانه نبود
من تولد و مرگ را دیده بودم
اما می اندیشیدم كه بین آن ها تفاوت است.
این میلاد برای ما عذابی سخت  و تلخ بود، مثل ممات ، مرگ ما.
به سرزمین خود  باز گشتیم، این اقالیم
اما دیگر در  اینجا در آسایش نبودیم، در این نظم و نظامات كهن
با مردمی بیگانه  كه به خدایان  خود متشبث بودند
از مرگی دیگر  شادمان خواهم بود.

اگر آدم دنیا رو هم داشته باشه ولی اخلاق نداشته باشه هیچ فایده ای نداره
جمعه 20/5/1391 - 5:40 - 0 تشکر 501534

دوش با یاد تو، لیك از تو جدا، تا دم صبح
گریه كردیم من و شمع بتا تا دم صبح
دور از جان تو ای دوست كه دیشب بی تو
سنگ می ریخت به ما ابر بلا تا دم صبح
یاد آن شب كه به هم سلسله جنبان بودند
شانه و دست من و باد صبا تا دم صبح
بر سرم دوش زهجران تو كوكب می ریخت
شب جدا ، شمع جدا ، دیده جدا تا دم صبح
نه همین دوش كه عمریست معلم شبها
گریه كردم به خدایی خدا تا دم صبح

اگر آدم دنیا رو هم داشته باشه ولی اخلاق نداشته باشه هیچ فایده ای نداره
جمعه 20/5/1391 - 5:40 - 0 تشکر 501535

بدان كه زندگی هدف خاصی را نمی‌جوید.
    معنای زندگی در خود زندگی نهفته است‌،
    وسیله‌ای برای رسیدن به مقصودی نیست‌.
    زندگی خود هدف است‌.
    پرنده در پرواز
    گل سرخ در باد
    بر آمدن خورشید در پگاه‌،
    سوسوی ستارگان در شب‌،
    عشق مردی نسبت به زنی‌،
    بازی كودكی در برزن‌...
    نه هیچ یك هدفی را دنبال نمی‌كنند.
    گذران زندگی خود با لذت همراه است‌،
    و شور می‌آفریند.
    انرژی لبریز می‌گردد،
    به رقص در می‌آید بی‌هیچ مقصودی‌.
    نه‌! زندگی اجرا نیست‌، معامله نیست‌.
    زندگی عشق است‌،
    شعر است و موسیقی‌

اگر آدم دنیا رو هم داشته باشه ولی اخلاق نداشته باشه هیچ فایده ای نداره
جمعه 20/5/1391 - 5:40 - 0 تشکر 501536

در ظاهر شبنم اما در دل...


    انسان آن قدرها كه به نظر می آید،
    كوچك و حقیر نیست.
    او تمامی آسمان و كائنات را در خویشتن دارد؛
    او همه ی هستی را در خویش پیچیده است.
    آری، او در ظاهر شبنمی بیش نیست،
    اما در دل، اقیانوسی بی كرانه را پنهان كرده است.
    علم، به همین ظاهر محدود پرداخته است؛ ظاهر شبنم.
    آنهایی كه به ژرفای هستی آدمی فرو رفته اند،
    با شگفتی دریافته اند كه
    هر چه بیشتر در این بی كرانه غرق شوند،
    او را بی كرانه تر می یابند.
    هنگامی كه به هسته ی مركزی وجود آدمی می رسی،
    در می یابی كه او با هستی یگانه است.
    او همه ی جها ن است.
    این است تجربه ی ذات الوهی در انسان
    به درون خویش سفر كن.
    به ژرفای خود برو.
    خدا در توست.
    كشفش كن.

اگر آدم دنیا رو هم داشته باشه ولی اخلاق نداشته باشه هیچ فایده ای نداره
جمعه 20/5/1391 - 5:40 - 0 تشکر 501537

خبرت خراب‌تر كرد جراحت جدایی                                                             چو خیال آب روشن كه به تشنگان نمایی

تو چه ارمغان آری كه به دوستان فرستی                                                  چه از این به ارمغان كه تو خویشتن بیایی

بشدی و دل ببردی و به دست غم سپردی                                               شب و روز در خیالی و ندانمت كجایی

دل خویش را بگفتم چو دوست می‌گرفتم                                                   نه عجب كه خوبرویان بكنند بی‌وفایی

تو جفای خود بكردی و نه من نمی‌توانم                                                     كه جفا كنم، ولیكن نه تو لایق جفایی

چه كنند اگر تحمل نكنند زیر دستان                                                      تو هر آن ستم كه خواهی، بكنی كه پادشاهی

سخنی كه با تو دارم، به نسیم صبح گفتم                                               دگری نمی‌شناسم، تو ببر كه آشنایی

من از آن گذشتم ای یار كه بشنوم نصیحت                                              برو ای فقیه و با ما مفروش پارسایی

تو كه گفته‌ای تأمل نكنم جفای خوبان                                                      بكنی اگر چو سعدی نظری بیازمایی

در چشم بامدادن به بهشت برگشودن                                               ز چنان لطیف باشد كه به دوست برگشایی


عرضه كردم دو جهان بر دل كار افتاده                                                      به جز از عشق تو باقی همه فانی دانست


بگذار تا مقابل روی تو بگذریم                                                                دزدیده در شمایل خوب تو بنگریم

شوق است در جدایی و جور است در نظر                                           هم جور به كه طاقت شوقت نیاوریم

روی ار به روی ما نكنی، حكم از آن تست                                              باز آكه روی در قدمانت بگستریم

ما را سری است با تو كه گر خلق روزگار                                         دشمن شوند و سر برود هم به آن سریم

گفتی ز خاك بیشترند اهل عشق من                                                از خاك بیشتر نه، كه از خاك كمتریم

ما با توییم و با تونه‌ایم،اینت بوالعجب                                                از حلقه‌ایم با تو و چون حلقه بر دریم

نه بوی مهر می‌شنویم از تو، ای عجب                                             نه روی آن كه مهر دگر كس بپروریم

از دشمنان برند شكایت به دوستان                                            چون دوست دشمن است شكایت كجا بریم

ما خود نمی‌رویم دوان از قفای كس                                                آن می‌برد كه ما به كمند وی اندریم

سعدی تو كیستی؟ كه در این حلقه كمند                                         چندان فتاده‌اند كه ما صید لاغریم

اگر آدم دنیا رو هم داشته باشه ولی اخلاق نداشته باشه هیچ فایده ای نداره
جمعه 20/5/1391 - 5:41 - 0 تشکر 501538


๑۩۞۩๑  هفت وادی عرفان ایرانی  ๑۩۞۩๑

نخستـین گـام در میدان عرفان                  «طلب» باشد، طلب ای طالب آن

بـه منـزلـگاه دوم عــشق بـایـد                  كه تا یابی نشان از مهر جانان

به منزلگاه سوم«معرفت» هست              كه با آن پی‌بری بر راز پنهان

به منزلگاه چهارم بی‌نیازی است            كه « استغنا »ی جان‌یابی به راه دوران

به منزلگاه پنجم نور «توحـید»                     بتابد بر دلت از عالم جان

به منزلگاه ششم « حیرت» آید               نصیب دل كه گردد عقل حیران

به‌حیرت‌چون‌فتادی‌زین‌ره‌ی‌شوق            «فنا» گردی و گردی عین جانان

«رفیعا» پیر عرفان در حقیقت                  به جانان راه بنماید بدینسان

بود این هفت وادی پیش پایت                اگر خواهی كه ره‌یابی به پایان

اگر آدم دنیا رو هم داشته باشه ولی اخلاق نداشته باشه هیچ فایده ای نداره
جمعه 20/5/1391 - 5:41 - 0 تشکر 501539

روحی در درون توست که به لمس ستارگان تواناست

نیرویی در توست که میتواند به هدفهایت برساندت

و رویاهایت را جامه عمل بپوشاند

از سرزنش دیگران و رقابتهای نادرست بیم به خود راه مده

از هر تجربه ای باید دانشی اندوخت

به خود ایمان داشته باش و با اطمینان راه رو

با این باور که شایستگی خود را نشان دهی

درست همان گونه که افریده شده ای

تا وجودی یگانه باشی

مری هافوته

اگر آدم دنیا رو هم داشته باشه ولی اخلاق نداشته باشه هیچ فایده ای نداره
جمعه 20/5/1391 - 5:41 - 0 تشکر 501540

چند حکایت کوتاه زیبا و پند آمیز در غالب اشعار سعدی علیه الرحمه

حکایات شیرین شیخ اجل :

حکایت اول:

درویشی را ضرورتی پیش آمد .کسی گفت:فلان نعمتی دارد بی قیاس.اگر به سر حاجت تو

واقف گردد همانا که در قضای آن توقف روا ندارد.گفت:من او را ندانم.گفت:منت رهبری کنم.دستش

گرفت تا به منزل آن شخص درآورد.یکی را دید لب فروهشته وتند نشسته برگشت وسخن نگفت.

کسی گفتش چه کردی؟                      گفت: عطای او را به لقایش بخشیدم
.

         مبر حاجت بنزدیک ترشروی          که از خوی بدش فرسوده گردی

        اگر گویی غم دل با کسی گوی       که از رویش به نقد آسوده گردی

rose

حکایت دوم:

هرگز از دور زمان ننالیده بودم و روی از گردش آسمان در هم نکشیده مگر وقتی که پایم برهنه

بود و استطاعت پای پوشی نداشتم .بجامع کوفه درآمدم دلتنگ.*یکی را دیدم که پای نداشت

سپاس نعمت حق بجای آوردم و بر بی کفشی صبر کردم
.

        مرغ بریان بچشم مردم سیر        کمتر از برگ تره بر خوانست

       وانکه را دستگاه وقوت نیست        شلغم پخته مرغ بریانست

roserose

حکایت سوم:

رنجوری را گفتند دلت چه میخواهد؟گفت:*آنکه دلم چیزی نخواهد .

معده چو پر گشت وشکم درد خاست        سود ندارد همه اسباب راست
roseroserose

حکایت چهارم:

در اخبار شاهان پیشینه هست       کخ چون تکله بر تخت زنگی نشست

      بد ورانش از کس نیازرد کس           سبق برد اگر خود همین بودو بس

      چنین گفت یک ره بصاحب دلی       که عمرم بسر رفت بی حاصلی

     بخواهم بکنج عبادت نشست         که دریابم این پنج روزیکه هست

     چو می بگذرد جاه وملک وسریر        نبرد از جهان دولت الا فقیر 

      چو بشنید دانای روشن نفس         بتندی بر آشفت کی تکله بس

     * طریقت بجز خدمت خلق نیست     بتسبیح وسجاده ودلق نیست

      تو بر تخت سلطانی خویش باش    باخلاق پاکیزه  درویش  باش

      بصدق وارادت میان بسته دار         زطاعات ودعوی زبان بسته دار

      قدم باید اندر طریقت نه دم            که اصلی ندارد دم بی قدم

     بزرگان که نقد صفا داشتند             چنین خرقه زیر قبا داشتند

اگر آدم دنیا رو هم داشته باشه ولی اخلاق نداشته باشه هیچ فایده ای نداره
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.