• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن دانشجویی > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
دانشجویی (بازدید: 2922)
جمعه 20/5/1391 - 1:31 -0 تشکر 501061
معرفی کامل رشته های دانشگاهی علوم تجربی

دوستان عزیز در این تاپیك قصد دارم خلاصه ای از رشته های دانشگاهی رو برای كنكوری های عزیز قرار بدم امیدوارم از این مطالب استفاده لازم رو ببریم خصوصا الان كه موقع انتخاب رشته هست این مطالب خیلی میتونه در انتخاب رشته به شما كمك كنه.

امیدوارم موفق و موید باشید

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

جمعه 20/5/1391 - 1:39 - 0 تشکر 501112

تکنولوژی پزشکی هسته ای

دیباچه:
هدف رشته تکنولوژی پزشکی هسته‌ای تربیت افراد کارآمدی است که بتوانند زیر نظر پزشکان و متخصصان درمراکز تشخیصی و درمانی پزشکی هسته‌ای و نیز مراکز آموزشی مرتبط، بیماران را در مورد چگونگی مصرف صحیح داروهای رادیواکتیو (رادیو داروها) تجویز شده و حفاظت آنان در برابر اشعه یونساز، عملاً یاری نمایند. تربیت این رشته با توجه به توسعه کاربرد رادیوداروها در تشخیص و درمان بیماری‌ها و ضرورت تأمین نیروهای کمکی اهمیت بسیاری دارد.
درس‌های این رشته در طول تحصیل:
دروس پایه:
فیزیک عمومی، آناتومی (تشریح انسانی)، فیزیولوژی انسانی و فیزیوپاتولوژی، اخلاق پزشکی، کمک‌های اولیه و مراقبت از بیمار، اصطلاحات و کلیات پزشکی، بافت‌شناسی و آسیب‌شناسی.
دروس اصلی و تخصصی:
فیزیک تشعشع و مواد رادیواکتیو، آمار و ریاضی، رادیو بیوشیمی و رادیو فارماکولوژی، رادیو بیولوژی، حفاظت در برابر پرتوها، دوزیمتری پرتوها، اصول کامپیوتر، شناخت دستگاه‌های پزشکی هسته‌ای، روش‌های پزشکی هسته‌ای، اصول تاریکخانه و ارزیابی تصاویر، کارآموزی در عرصه بیمارستانی.

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

جمعه 20/5/1391 - 1:39 - 0 تشکر 501116

تکنولوژی پرتوشناسی (رادیولوژی )

دیباچه: با تولد این تکنولوژی، بشر از پوست و گوشت گذشت و به اعماق شگفت‌انگیز بدن انسان راه یافت و توانست اجزای بدن را بیشتر در معرض دید و بررسی قراردهد.سخن از دانش‌ رادیولوژی تشخیصی است که در سال‌های اخیر بسرعت پیشرفت کرده و امکانات تشخیص پزشکی را به طور غیرقابل تصوری به پیش رانده است. بی‌شک به کارگیری این دانش‌، نیاز به تخصص ویژه‌ دارد؛ تخصصی که در رشته تکنولوژی پرتوشناسی آموزش داده می‌شود. به عبارت دیگر، رشته تکنولوژی پرتوشناسی، نحوه تصویربرداری از اعضای مختلف بدن را برای تشخیص پزشکی آموزش می‌دهد.دانشجویان این رشته در ابتدا دروس پایه از قبیل فیزیک، آناتومی و فیزیولوژی را مطالعه می‌کنند و سپس دروس تخصصی تصویربرداری پزشکی را می‌آموزند و در همین زمینه با دستگاه‌های تصویربرداری و نحوه کارشان آشنا می‌شوند و پس از 2 سال می‌توانند به عنوان کاردان تصویربرداری، در بخش‌های رادیولوژی شروع به کار کنند.گفتنی است که اگر مسؤول تکنولوژی رادیولوژی، آموزش لازم را ندیده باشد علاوه بر اینکه پرتوگیری بیمار را بالا می‌برد و به او آسیب می‌رساند، تصاویر مناسبی نیز از اعضای بدن تهیه نمی‌کند. در نتیجه، دکتر رادیولوژیست نمی‌تواند تفسیر مناسبی از تصاویر داشته و از روی آنها تشخیص پزشکی دهد.تفاوت توانمندی‌های کاردان و کارشناس این رشته نیز در آن است که در تکنولوژی پرتوشناسی از دستگاه‌های متفاوتی استفاده می‌شود و از اعضای مختلف بدن تصویربرداری می‌گردد. برخی از این تصویربرداری‌ها ساده است؛ مثل تصویربرداری از دست، پا و انگشتان، اما برخی از تصویربرداری‌ها تداخلی است؛ مثل تصویربرداری از سیستم‌ گوارش، عروق و ادرار که این‌گونه‌ تصویربرداری‌ها، اختصاصی و نسبتاً دشوار می‌باشد و نیاز به دانش ویژه دارد. در این میان تصویربرداری‌های ساده بر عهده فارغ‌التحصیلان کاردانی و تصویربرداری‌های تخصصی و کار با دستگاه‌های M.R.I و C.P بر عهده فارغ‌التحصیلان کارشناسی است.
توانایی‌های لازم :
کار رادیولوژیست، یک کار بیمارستانی است. از همین رو دانشجوی این رشته باید حس کار در بیمارستان و با بیماران را داشته باشد. همچنین باید بتواند درس‌هایی را که در طول تحصیل به صورت تئوری فرا گرفته، در کار عملی مورد استفاده قرار دهد و در نهایت لازم است که در درس‌های زیست‌شناسی، ریاضی و فیزیک توانمند باشد. تسلط به درس‌های ریاضی و فزیک تا جایی مهم است که برخی از استادان رادیولوژی معتقدند که دانشجوی این رشته باید از بین داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی و فنی انتخاب گردد. زیرا بدون آگاهی از اصول فیزیک که بر مبنای آن، کار تصویر‌برداری انجام می‌گیرد، امکان اشتباه در این کار وجود دارد.
موقعیت شغلی در ایران :
کار رادیولوژیست در مقطع کاردانی و کارشناسی یک کار اجرایی است. البته کاردان این رشته بیشتر تصویربرداری ساده مثل تصویربرداری از دست، پا و انگشتان را انجام می‌دهد و کارشناسان این رشته تصویربرداری اختصاصی یا تصویربرداری تداخلی مانند تصویربرداری از دستگاه گوارش یا عروق را بر عهده دارند. در ضمن کار با دستگاه‌هایی مثل توموگرافی و MRI در محدوده فعالیت کارشناس این رشته است.در کل فارغ‌التحصیلان کاردانی این رشته در مؤسسه‌های تصویرنگاری و بیمارستان‌ها می‌توانند به عنوان مسؤول آماده‌سازی دستگاه‌های مختلف رادیوگرافی، انجام عمل رادیولوژی، ظهور و ثبت کلیشه‌های رادیوگرافی فعالیت کنند.
درس‌های این رشته در طول تحصیل:
دروس پایه:
فیزیک عمومی، تشریح، فیزیولوژی انسان، بهداشت عمومی
دروس اصلی:
کمک‌های اولیه و مراقبت از بیمار در بخش پرتوشناسی، تشریح استخوان و مفاصل، اصطلاحات پرتوشناسی و ترمینولوژی پزشکی.
دروس تخصصی:
فیزیک پرتوها، فیزیک پرتوشناسی تشخصیص، رادیوبیولوژی و حفاظت در برابر پرتوهای یون‌ساز، روش‌های پرتوگاری، رادیوگرافی با ماده حاجب، اصول تاریکخانه، اصول نگهداری و تعمیرات مقدماتی دستگاه‌های پرتوشناسی، ارزیابی تکنیکی فیلم‌های پرتونگاری، کارآموزی بیمارستانی

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

جمعه 20/5/1391 - 1:40 - 0 تشکر 501122

تکنولوژی تولیدات دامی

دیباچه: یکی از مشکلات مهم دامداری ما که همواره موجب کاهش محصولات مربوط به دام و طیور می‎شود، این است که بیشتر مجریان برنامه‎ها در زمینه دامداری نوین، تحصیلات لازم را ندارند، به طوری که روش‎های کار، سنتی و در حد قدیمی باقی مانده است.تربیت کاردان در این رشته‎ می‎تواند ضمن بهر‎ه‎گیری از توانایی‎های متخصصین دامداری و مرغداری، برنامه‎های کشاورزی را با راندمان کمی و کیفی بیشتری قرین‎سازد، زیرا این رشته اطلاعات لازم را برای کارهای عملی دامداری و مرغداری و تهیه شرایط و امکانات لازم برای نگهداری دام و طیور در اختیار دانشجویان قرار می‎دهد.از عمده‎ترین مراکز جذب فارغ‏‎التحصیلان این رشته می‎توان به سازمان گسترش خدمات تولیدی، مراکز خدمات کشاورزی، روستایی و عشایر، شرکت‎های کشت و صنعت، واحدها‎ی تولیدی، جهاد کشاورزی، بنیاد جانبازان و بخش خصوصی اشاره کرد.
درس‎های این رشته در طول تحصیل :

دروس پایه:
شیمی عمومی، ریاضیات عمومی.
دروس اصلی:
زراعت عمومی، اقتصاد کشاورزی و تعاون، مدیریت حسابداری و بازاریابی، میکروب‎شناسی، مرتع و مرتعداری، عملیات کشاورزی.
دروس تخصصی:
دامپروری، داروهای دامی (فارما کولوژی)، بیماری‎های عفونی دام وطیور، بیماری‎های انگلی دام و طیور، خوراک و خوراک دادن، بهداشت دام، بیماری‎های مشترک انسان ودام، تلقیح مصنوعی و تشخیص آبستنی، رکورد گیری و نمونه برداری در دامپروری، طراحی ساختمان‎های دامپروری، زنبورداری، کار آموزی، کارورزی .

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

جمعه 20/5/1391 - 1:40 - 0 تشکر 501125

تکنولوژی تولیدات گیاهی

دیباچه:
کاردان تکنولوژی تولیدات گیاهی تخصص لازم را در زمینه‌هایی چون مباشرت در عملیات کاشت، داشت و برداشت محصولات عمده زراعی، مبارزه با آفات و امراض گیاهی و علف‌های هرز به دست می‌آورد. داوطلب این رشته باید در درس زیست‌شناسی توانمند بوده و روحیه کار در محیط‌های کشاورزی و روستایی را داشته باشد. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در شرکت‌های تعاونی روستایی، مراکز خدمات کشاورزی، روستایی و عشایری، شرکت‌های کشت و صنعت و واحدهای تولیدی،‌ جهاد کشاورزی و بخش خصوصی فعالیت کنند.
درس‌های این رشته در طول تحصیل:
دروس پایه:
شیمی عمومی، ریاضیات عمومی، گیاه‌شناسی عمومی، فیزیک و هواشناسی
دروس اصلی:
خاک‌شناسی عمومی، دامپروری عمومی، زراعت عمومی، باغبانی عمومی، اقتصاد کشاورزی و تعاون،‌ مدیریت، حسابداری و بازاریابی، روش‌های آبیاری، مقدمات ترویج و آموزش کشاورزی، مناظر و نقشه‌برداری، عملیات کشاورزی.
دروس تخصصی:
زراعت خصوصی، باغبانی خصوصی، حشره‌شناسی و دفع آفات، قارچ‌شناسی و بیماری‌های گیاهی، مبارزه با علف‌های هرز، عملیات کارگاهی، ماشین‌های کشاورزی، کارورزی، کارآموزی

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

جمعه 20/5/1391 - 1:40 - 0 تشکر 501129

تکنسین پروتزهای دندانی

دیباچه:
هدف این رشته تربیت متخصصان موردنیاز لابراتوارهای دندانپزشکی مراکز آموزشی، درمانی دولتی و خصوصی است. افرادی که با ساختن عضو مصنوعی برای کار ثابت مانند دندان مصنوعی (دندانپزشک، قالب دندان را تهیه می‌کند و متخصص پروتزهای دندانی براساس قالب، دندان را می‌سازد) و عضو مصنوعی برای کار متحرک مانند پلاک‌های ارتودنسی در لابراتورهای دندانسازی و کلینیک‌های دندانپزشکی حضوری فعال دارند.
توانایی‌های لازم :
تکنسین‌ پروتزهای دندانی کاری حساس ودقیق است و نیاز به دستانی توانمند و ماهر دارد. در این رشته دروس فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی دارای اهمیت است و در نهایت داوطلبان باید توجه داشته باشند که هدف این رشته تربیت تکنسین متخصص و کارآمد است و از همین رو، این رشته تنها در مقطع کاردانی ارائه می‌شود.
موقعیت شغلی در ایران :
با توجه به توانمندی‌هایی که دانشجوی این رشته در طی تحصیل کسب می‌کند، براحتی می‌تواند جذب بازار کار شده و شغل مناسبی به دست بیاورد.فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند هم به صورت مستقل اقدام به تأسیس لابراتور کنند و هم در کلینیک‌های دندانپزشکی فعالیت نمایند زیرا هر دندانپزشک عمومی یا ارتودنتسیت بری ساخت دندان مصنوعی یا قالب‌های ارتودنسی باید با یک تکنسین پروتزهای دندانی فعالیت کند.
درس‌های این رشته در طول تحصیل :
بیوشیمی نظری، آناتومی دندان نظری و عملی، آسیب‌شناسی، میکروب‌شناسی نظری و عملی، بافت‌شناسی نظری و عملی، آناتومی عمومی نظری و عملی، بهداشت خانواده، فیزیک، پروتز کامل نظری و عملی، پروتز پارسیل، ارتودنسی نظری و عملی، استاتیک نظری و عملی، اوکلوژن نظری و عملی، لابراتوار اختصاصی، پروتزهای اطفال و ارتودنسی نظری و عملی، مواد دندان نظری و عملی.

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

جمعه 20/5/1391 - 1:41 - 0 تشکر 501131

تکنولوژی جنگلداری

دیباچه: یکی از مراحل مهم پیشبرد علوم جنگل و اداره اصولی جنگل، اجرای صحیح طرح‎های جنگلداری است. مهندسین جنگل با توجه به اصول تهیه طرح‎های جنگلداری و با تکیه بر علوم مختلف مربوط به جنگل، طرح‎‏های جنگلداری اعم از جاده سازی، جنگل‎کاری، نشانه‎گذاری و بهره‎برداری در مقاطع زمانی معین را برای هر ناحیه و منطقه تهیه می‎کنند ولی برای اجرای طرح‎های یاد شده در هر منطقه، احتیاج به افرادی است که ضمن آشنایی کلی با مسائل جنگل، در عمل بتوانند این طرح‎ها را پیاده کنند. یک کاردان تکنولوژی جنگلداری می‎تواند علاوه بر اجرای طرح‎های یادشده، در سایر عملیات بهره‎برداری و جنگل‎شناسی و جنگل‎کاری نیز مؤثر و مفید واقع شود. فارغ‎التحصیلان این رشته می‎توانند در اجرای طرح‎های جنگلداری که توسط مهندسین تهیه می‎گردد و انجام امور تولیدی نظیر ایجاد نهالستان، خزانه و بهره‎برداری از جنگل فعالیت‎ کنند یا در آموزش با مدرسین مربوط در آموزشکده‎های منابع طبیعی همکاری داشته باشند.
درس‎های این رشته در طول تحصیل:

علوم پایه:
شیمی عمومی، ریاضیات عمومی، فیزیک و هواشناسی، گیاه‎شناسی عمومی، اکولوژی، مسّاحی و نقشه برداری، شناخت و حمایت محیط زیست.
دروس اصلی:
درخت‎ها و درختچه‎های ایران، حفاظت آب و خاک، شناسایی گیاهان مرتعی، مرتعداری، اصول حسابداری، آشنایی با عکس‎های هوایی، جنگل‎کاری، نهالستان و خزانه.
دروس تخصصی:
اصول مقدماتی جنگل، جاده سازی، عملیات بهره‎برداری از جنگل، جنگل‎شناسی کاربردی، اندازه‎گیری و آمار جنگل، جنگلداری مقدماتی، قوانین و مدیریت جنگل‎ها و مراتع، اصول کلی حمایت جنگل‎ ( آفات و بیماری‎های عمده جنگل)، چوب‎شناسی و صنایع چوب، کاروزی

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

جمعه 20/5/1391 - 23:13 - 0 تشکر 502844

تکنولوژی چوب

دیباچه:
با آنکه چوب به طور کلی برای همه‌ افراد مأنوس و آشنا است ولی ناآگاهی از پایه‌های علمی و عمل نکردن براساس اصول و ضوابط فنی در ارتباط با این ماده، باعث هدر رفتن بیش از حد چوب و کم‌دوام‌تر شدن آن می‌شود. این مسأله در کشور ما که با کمبود منابع تولید چوب مواجه هستیم،‌ اهمیت بیشتری دارد و باید با پرورش هر چه بیشتر و بهتر متخصصان در رشته چوب‌شناسی و صنایع چوب در هر یک از مقاطع تحصیلی از اتلاف این ماده گرانبها جلوگیری نمائیم.دانشجویان کاردانی تکنولوژی چوب ضمن آشنایی با خواص مختلف چوب و عواملی که در تغییرات این خواص تأثیر می گذارند با حفاظت، تبدیل، کاربردهای متفاوت چوب و مدیریت واحدهای تولید آشنا می‌شوند. به این ترتیب فارغ‌التحصیلان این دوره‌،‌ چوب را به طور اصولی‌تر و صحیح‌تر در واحدها تولیدی به کار می‌برند و از هنگام قطع درخت تا زمان تولید فرآورده‌های مصرفی بر آن نظارت دارند و می‌توانند در مراحل اجرائی روند تولیدات چوبی خدمت کنند.فارغ‌التحصیلان این دوره می‌توانند در مجتمع صنایع تبدیل مکانیکی و شیمیایی چوبِ بخش‌های دولتی، دفاتر صنایع چوب سازمان جنگل‌ها و مراتع، واحدهای تولیدی خصوصی و مؤسسات آموزشی و پژوهشی به عنوان همکاران اجرایی مشغول به کار شوند.
درس‌های این رشته در طول تحصیل :
دروس پایه:
شیمی عمومی، ریاضیات عمومی،‌ فیزیک و هواشناسی، گیاه‌شناسی عمومی، اکولوژی، شناخت و حمایت محیط‌زیست، مسّاحی و نقشه‌برداری
دروس اصلی:
جامعه‌شناسی روستایی، جانورشناسی، درخت‌ها و درختچه‌های ایران، اقتصاد منابع طبیعی، اصول حسابداری، جنگلکاری.
دروس تخصصی:
آلودگی‌های محیط‌زیست، کارگاه عمومی، بیولوژی چوب و اصول چوب‌شناسی، تکنولوژی چوب، اصول چوب‌بری، اصول استاندارد و درجه‌بندی چوب، تبدیل مکانیکی چوب، تبدیل شیمیایی چوب،‌ اصول چوب خشک‌کنی، اصول حفاظت چوب، مبل‌سازی و درودگری، کارورزی.

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

جمعه 20/5/1391 - 23:14 - 0 تشکر 502845

تکنولوژی شیلات

دیباچه: امروزه با توجه به نرخ رشد جمعیت، ضروری است که قسمت عظیمی از کمبود پروتئین را از بخش شیلات تأمین نمود؛ یعنی باید از منابع آبی داخلی و آب‌های آزاد استفاده مطلوب کرد و به پرورش و صید آبزیان و عمل‌آوری فرآورده‌های ماهی پرداخت. این کار نیاز به متخصصان کارآزموده‌ای دارد که با علوم مختلف بیولوژی جانوری، گیاهی و اکولوژی دریایی به عنوان منابع اصلی و زیربنایی شیلات آشنا باشند و نحوه تکثیر و پرورش آبزیان و مسائل مربوط به صید و صیادی و فرآورده‌های آبزیان را بدانند.رشته تکنولوژی شیلات به منظور اجرای همین امر مهم ایجاد شده است.
موقعیت شغلی در ایران :
اگر بخواهیم پرورش و صید آبزیان از نظر کمی و کیفی دارای وضعیت مطلوبی باشد و اکوسیستم‌های آبی احیاء گردد و توسعه یابد باید از افرادی فنی و کاردان برای پیاده کردن طرح‌های شیلات و آبزیان یاری بگیریم.افرادی که می‌توانند در بخش اجرایی اداره تالاب‌ها، سازمان شیلات جهاد کشاورزی و به عنوان کاردان در ماهی سراها فعالیت نمایند.
درس‌های این رشته در طول تحصیل :
دروس پایه :
ریاضیات عمومی، شیمی عمومی، فیزیک و هواشناسی، گیاه‌شناسی عمومی، جانورشناسی، اکولوژی، آمار و احتمالات، بهداشت و ایمنی در کار
دروس اصلی :
جامعه‌شناسی روستایی، شناخت و حمایت محیط‌زیست، قوانین و مدیریت محیط‌زیست و شیلات آبزیان، میکروبیولوژی عمومی، آلودگی محیط‌زیست، هیدروبیولوژی عمومی، اصول ناوبری
دروس تخصصی :
ماهی‌شناسی عمومی، لیمنولوژی، اصول تکثیر و پرورش آبزیان، بیماری‌ها و انگل‌های آبزیان،‌ روش‌های صد آبزیان، تغذیه ماهی، بهداشت و تکنولوژی فرآورده‌های شیلاتی، کارورزی

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

جمعه 20/5/1391 - 23:16 - 0 تشکر 502850

تکنولوژی محیط زیست

دیباچه:
محیط‎زیست طبیعی کشور که شامل فضای سبز، تفریح‎گاه‎ها، پارک‎های ملی و منطقه‎ای، شکارگاه‎ها و مناطق حفاظت شده حیات وحش می‎شود،‌ باید دارای برنامه‎های مدون و از پیش طراحی شده باشد تا محیط‎های یادشده، نه تنها حفظ و حمایت شوند بلکه به نحو مطلوب‎تری مورد استفاده قرار گیرند، احیاء شوند و توسعه یابند. دانشجویان تکنولوژی محیط زیست برای اجرای برنامه‎های تدوین شده، اطلاعات لازم را در زمینه علوم پایه، اکولوژی، بیولوژی گیاهی و حیوانی، کارتوگرافی و نقشه‎برادری، مسائل پارک‎های مختلف و فضای سبز آنها، حیات وحش و شکار‎گاه‎ها و مسائل آلودگی‎‎های محیط‎زیست به دست می‏‎آورند. فارغ‏‎التحصیلان این دوره می‎توانند در سازمان حفاظت محیط زیست و واحدهای تابعه آن، سازمان جنگل‎ها و مراتع ( وزارت جهاد کشاورزی)، پارک‎ها و فضای سبز و پارک‎های ملی، منطقه‎ای و حفاظت شده به عنوان مجری برنامه‎ها فعالیت‎ کنند.
درس‎های این رشته در طول تحصیل :

دروس پایه:
ریاضیات عمومی، شیمی عمومی، فیزیک و هواشناسی، گیاه‎شناسی عموم، اکولوژی، آمار و احتمالات، زیست‎شناسی.
دروس اصلی:
جامعه شناسی روستایی، شناخت و حمایت محیط‎زیست، قوانین و مدیریت محیط زیست و شیلات، خاک شناسی عمومی، مسّـاحی و نقشه‎برداری، جانور‎شناسی، درخت‎ها و درختچه‎های ایران، حفاظت آب و خاک، آشنایی با عکس‎های هوایی.
دروس تخصصی:
اکـولـوژی حـیات‎وحـش، مـبانی مـــدیـــریت حـیات‎ وحـش، بیـولوژی حـیوانـات شکاری، پارک‎های ملی، جنگلی و پردیس‎ها، پارک‎داری، آلودگی‎های محیط زیست، جنگل‎کاری، آبزیان، کارورزی

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

شنبه 21/5/1391 - 0:21 - 0 تشکر 502951

تکنولوژی مرتع وآبخیزداری

دیباچه: بیش از نیمی از وسعت ایران، شامل حوزه‌های آبخیز، مراتع طبیعی و بیابان است. اغلب این حوزه‌های آبخیز، مراتع طبیعی و بیابان‌ها در معرض فرسایش آبی، بادی و چرای مفرط دام‌ها قرار دارند. پیشگیری از این روند تخریبی و بیابان‌زدایی و احیاء و اصلاح مراتع، به طرح‌هایی مناسب با موقعیت و وضعیت منطقه نیاز دارد و البته باید مجریان این طرح‌ها نیز افرادی کاردان و کارآزموده باشند. هدف مهندسی منابع طبیعی گرایش مرتع و آبخیزداری تربیت کارشناسانی است که بتوانند طرح‌های مورد نظر را ارائه دهند و رشته تکنولوژی مراتع و آبخیزداری مجریان این طرح‌ها را تربیت می‌کند.افرادی که اطلاعات علمی و فنی لازم را در زمینه علوم گیاهی، عوارض زمین، عوامل اقلیمی، آب و خاک، علل تخریب و انحطاط مراتع و فرسایش حوزه‌های آبخیز، بیابان‌زدایی، حفاظت، اصلاح و احیاء مراتع دارند و می‌توانند مجری طرح‌های آبخیزداری و تثبیت فیزیکی و بیولوژیکی ریگ‌های روان و طرح‌های مرتعداری باشند که به وسیله مهندسین مربوط تهیه و تدوین می‌گردد.
درس‌های این رشته در طول تحصیل :
دروس پایه :
شیمی عمومی، ریاضیات عمومی، فیزیک و هواشناسی، گیاه‌شناسی عمومی، خاک‌شناسی عمومی، اکولوژی،‌ مسّاحی و نقشه‌برداری، شناخت و حمایت محیط زیست، زیست‌شناسی
دروس اصلی :
ترویج و آموزش منابع طبیعی، جامعه‌شناسی روستایی، درخت‌ها و درختچه‌های ایران، حفاظت آب و خاک، مرتعداری، زمین‌شناسی، اقتصاد منابع طبیعی، آشنایی با عکس‌های هوایی
دروس تخصصی :
شناسایی گیاهان مرتعی، کارتوگرافی، اصول مدیریت آب و خاک، کلیات ارزیابی و اصلاح مراتع، اصول آبخیزداری در مناطق نیمه خشک، هیدرولوژی مقدماتی، کلیات اکوسیستم بیابان، کارآموزی

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.