• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن روانشناسي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
روانشناسي (بازدید: 1366)
پنج شنبه 19/5/1391 - 19:31 -0 تشکر 500500
بررسى تحلیلى تنبیه از منظر روایى، فقهى و روان‏شناسى

تعریف «تنبیه‏»


«تنبیه‏» (Punishment) در لغت، به معناى آگاه كردن، و بیدار كردن است. و در اصطلاح تربیت و به ویژه از دید روان‏شناسان، تعاریف مختلفى براى آن ارائه گردیده كه از نظر محتوا قرین همدیگر است. در كتاب روان‏شناسى پرورشى  ، تنبیه این‏گونه تعریف شده است: «ارائه یك محرك آزارنده، یا تنبیه كننده به دنبال یك رفتار نامطلوب براى كاهش دادن آن رفتار. براى مثال، اگر بعد از انجام رفتارى نامطلوب از سوى كودك مثل گفتن یك حرف زشت، با ارائه یك محرك آزارنده مثل سیلى زدن به او، خواسته باشیم كه احتمال بروز رفتار نامطلوب را در او كاهش دهیم، او را تنبیه كرده‏ایم.» در این تعریف، از اصطلاح «محرك آزارنده‏» مى‏توان تادیب و یا تنبیه بدنى كودك را نیز استفاده كرد كه در موارد خاصى، به عنوان آخرین شیوه در اصلاح رفتار كودكان تجویز گردیده است.

پنج شنبه 19/5/1391 - 19:58 - 0 تشکر 500547

تادیب و تنبیه كودك از نظر فقها




شكى نیست كه تادیب و تنبیه كودك در موارد منصوص و به عنوان آخرین راه حل و روش درمان و به عنوان یك روش ثانوى در اصلاح رفتار، به اتفاق و اجماع فقهاى شیعه و حتى علماى عامه جایز است; زیرا این روش در جهت اصلاح و سعادت كودك و رشد اخلاقى و تربیتى اوست، همچنین در حفظ كودك از مفاسد اخلاقى و انحرافات رفتارى مؤثر مى‏باشد. این عمل حتى گاهى ممكن است مستحب و در بعضى از اوقات، حتى واجب باشد و این به دلیل سیره مستمر فقهاست كه روایات و اخبار مستفیض نیز در این باب وارد شده است. حتى برخى از بزرگان در كتب روایى بابى تحت عنوان «باب تادیب ولد» قرار داده‏اند كه در اصل و جواز استفاده از این روش، اختلافى نیست و اگر بحثى هست در كمیت و كیفیت تادیب مى‏باشد.




محقق كركى(ره) در جامع المقاصد، در شرح قول مرحوم علامه ادعا مى‏كند كه


«اما ان له الضرب المعتاد فلا بحث فیه.» مرحوم عاملى در مفتاح الكرامة مى‏گوید: «و للمعلم ضرب الصبیان للتادیب.... اما ان له الضرب المعتاد فلا بحث فیه كما فى الجامع المقاصد و هو كذلك اذا كان الصبیى ذا عقل و تمیز كما نبه علیه فى التذكرة و التحریر و الحواشی لانه یاخذ و نه مسلما...»


و همچنین شیخ در نهایه مى‏فرماید: «و الصبى و المملوك اذا اخطاء ادبا بخمس ضربات الى ست و لا یزاد على ذلك و هكذا فى المبسوط.»


قال المحقق(ره) فى الشرایع: «یكره ان یزاد فی تادیب الصبى على عشرة اسواط و كذا المملوك.»




صاحب جواهر الكلام نیز آورده است:


«انه یكره ان یزاد فى تادیب الصبى على عشرة اسواط و كذا المملوك لدلالة معتبرة حماد بن عثمان و معتبرة السكونی و خبر زرارة بن اعین و مرسلة الصدوق.» مجموع این روایات براى تادیب بیش از ده ضربه را به اثبات نمى‏رساند، آن هم در صورتى كه تادیب به مصلحت كودك باشد و از روى غضب و انتقام‏جویى انجام نگیرد.




حضرت امام خمینى(ره) در تحریر الوسیله مى‏فرمایند:


«انه یكره ان یزاد فی تادیب الصبى على عشرة اسواط و الظاهر ان تادیبه بحسب نظر المؤدب و الولى، فربما تقتضی المصلحة اقل و ربما تقتضى الاكثر و لا یجوز التجاوز... بل و لا التجاوز عن تعزیر البالغ بل الا حوط دون تعزیره و احوط منه الاكتفاء بستة او خمس.»




حضرت آیة‏الله خوئى(ره) در تكملة المنهاج مساله 285 آورده‏اند:


«لا باس بضرب الصبى تادیبا خمسة او ستة مع رفق‏»


در مساله 2819 رساله عملیه نیز فرموده است: «ولى طفل و معلم طفل با اذن ولى به قدرى كه او ادب شود، مى‏تواند كودك را بزند»




حضرت آیة‏الله گلپایگانى(ره) در مجمع المسائل در پاسخ سؤال تادیب شاگرد به وسیله معلم، مى‏فرماید: «جواز كتك زدن شاگرد جهت تادیب شرعى با اجازه ولى شرعى اگر موجب دیه نشود به طور آرام بعید نیست و اگر جاى ضرب به سرخى یا كبودى و یا سیاهى تغییر رنگ دهد، جایز نیست و معلم ضامن دیه اوست‏»


سایر بزرگان و فقهاى شیعه نیز در طول تاریخ براى حفظ و مراقبت كودكان از مفاسد و انحرافات اخلاقى و رفتارى و در جهت اصلاح و تربیت آنان، استفاده از روش تادیب و تنبیه را جایز شمرده‏اند كه به دلیل پرهیز از اطاله كلام از ذكر فتاواى آنان خوددارى مى‏شود.

پنج شنبه 19/5/1391 - 20:1 - 0 تشکر 500552

جمع‏بندى احادیث و نظر فقها




اجماع فقها و اتفاق نظر آنان این است كه حاكم شرع، ولى كودك و جد پدرى او، مجاز به تنبیه كودك هستند. اما این‏كه آیا معلم و مؤدب نیز چنین اجازه‏اى دارد یا نه، در میان اندیشمندان مسلمان اختلاف نظر است. برخى به طور مطلق، گفته‏اند كه معلم و مؤدب هم چنین اجازه‏اى دارند و برخى آن را مشروط به اذن ولى و یا حاكم شرع كرده‏اند.


از روایات مذكور باب تنبیه استفاده مى‏شود كه آن بخش از روایات كه مربوط به باب حد و تعزیر است، اختیار چنین كارى را فقط به عهده حاكم شرع قرار داده و اوست كه مجاز به اقامه حد و یا اجراى تعزیر در برابر ارتكاب كودكان به محرمات شرعى است.


از تعدادى روایات هم استفاده مى‏شود كه فقط پدر و ولى كودك و جد پدرى اجازه تنبیه كودك را دارند.


و از روایاتى كه مربوط به نماز مى‏باشند نیز استفاده مى‏شود كه فقط پدر و جد پدرى مجاز به تنبیه و تادیب كودك نه یا ده ساله، آن هم به دلیل ترك نماز هستند. همچین از برخى روایات استفاده مى‏شود، كه سرپرست‏یتیم نیز مجاز به تنبیه كودك مى‏باشد; زیرا مسؤولیت تربیت او را به عهده دارد.


بنابراین، به طور كل، مى‏توان از روایات استنباط كرد كه اولا، فقط حاكم شرع مجاز به اجراى حد و تعزیر است و در مورد كودكان، فقط تعزیر انجام مى‏گیرد و اختلافى در این نیست.


ثانیا، پدر و جد پدرى مجاز به تادیب و تنبیه كودك هستند و همه این را قبول دارند.


اما این‏كه آیا معلم نیز مجاز به تادیب و تنبیه است‏یا نه، از روایات وارد شده در این باب همانند معتبره سكونى از امام صادق(ع) و مرسله صدوق استفاده مى‏شود كه به معلم و مؤدب كودك نیز اجازه داده شده است كه براى تربیت، اصلاح و هدایت او از تنبیه استفاده نماید، اما مشروط بر این‏كه بیش از سه ضربه نزند، آن هم به طورى كه منجر به سرخى یا سیاهى بدن - كه موجب دیه است - نشود.

پنج شنبه 19/5/1391 - 20:2 - 0 تشکر 500554

تنبیه از لحاظ كمى و مقدار ضرب

از لحاظ كمى با مراجعه به روایات مى‏توان استنباط كرد كه معلم و مؤدب در استفاده از تنبیه، مجاز به استفاده بیش از سه ضربه نمى‏باشند; زیرا از معتبره سكونى و مرسله صدوق (روایات 6 و 7 و 10) بیش از این تعداد استنباط نمى‏شود.


پدر و جد پدرى با توجه به دلالت معتبره حماد بن عثمان (روایت 2) در تنبیه بدنى، مجاز به استفاده از بیش از شش ضربه نمى‏باشند.


حاكم شرع در تادیب افراد گوناگون - اعم از عبد و حر كودك یا بزرگ - مجاز به استفاده از بیش از ده ضربه نیست. (روایات 11 و 12)

پنج شنبه 19/5/1391 - 20:3 - 0 تشکر 500557

كیفیت تنبیه

این بحث مهم است و از روایات این باب، مى‏توان موارد ذیل را استفاده كرد:


- در صورتى كه كودك عمل خلاف را تكرار نكرد، باید از خطا و خلاف او چشم پوشى كرد و او را مورد عفو قرار داد، همان‏گونه كه از روایت اسد بن وداعه (روایت 6) چنین مطلبى را مى‏توان استفاده كرد.


- در تنبیه و ضرب كودك، باید از زدن به جاهاى حساس بدن مثل صورت، جدا اجتناب كرد. (روایت 6)


- در تنبیه، باید ابتدا از رفق و نرمى استفاده كرد. این مطلب از روایت‏حماد بن عثمان استنباط مى‏شود. (روایت 2)


- تنبیه نباید موجب سرخ و یا كبود شدن بدن كودك شود; چون در این صورت، موجب پرداخت دیه به وسیله تنبیه كننده مى‏شود، حتى اگر تنبیه كننده پدر با جد پدرى او باشد. (مجمع المسائل، ج 3، ص 267)


- تنبیه كودك باید در مقابل عمل خلاف و یا رفتار نامطلوبى صورت گیرد كه كودك مرتكب شده است و در اجراى تنبیه، باید تفاوت‏هاى فردى و سنى و شرایط جسمانى كودكان نیز مورد ملاحظه قرار گیرد، همچنین تا حدى كودكان قادر به تشخیص خیر و صلاح خود باشند و نسبت‏به احكام، از نظر عقلى، درك داشته باشند. محمد بن مسلم از امام باقر(ع) یا امام صادق(ع) سؤال كرد كه كودك چه موقع باید نماز بخواند؟ امام(ع) فرمودند: «اذا عقل الصلوة‏»; وقتى كودك بتواند درك كند. از امام(ع) سؤال شد كه كودك چه موقع نماز را درك مى‏كند و نماز بر او واجب مى‏شود؟ امام(ع) فرمودند: در نه سالگى.

پنج شنبه 19/5/1391 - 20:6 - 0 تشکر 500560

اقسام اعمال خلاف و رفتارهاى نامطلوب كه موجب تادیب و تعزیر كودك مى‏گردد

با مراجعه به روایات، مى‏توان این قبیل اعمال و رفتار را به این ترتیب دسته‏بندى كرد:


- ارتكاب محرمات شرعى كه اگر ملكف انجام دهد داراى حد شرعى است، كودك با ارتكاب آن‏ها، تعزیر مى‏شود. (روایات 1، 3، 4، 11، 12)


- تنبیه كودك به دلیل ترك نماز فقط به وسیله ولى ویا جد پدرى او باید انجام گیرد. (روایات 8 - 9)


كودك به دلیل عصیان و مخالفت امر والدین و مولى تنبیه مى‏شود (روایت 2، 5، 6، 7، 12) همچنین برخى روایات نیز اطلاق دارند. (روایات 4، 6، 8) به طور خلاصه، مى‏توان از مجموع این روایات استنباط كرد كه تنبیه كودك براى مطلق كار خلاف تجویز شده است، البته با رعایت موارد منصوص و با اولویت و تقدم رفق و در نظر گرفتن مصالح كودك.

پنج شنبه 19/5/1391 - 20:8 - 0 تشکر 500563

چند نكته




1- استفاده از تنبیه در مواردى صورت مى‏گیرد كه تربیت كودك بر آن متوقف باشد و یا به مصلحت او باشد; زیرا خداوند در قرآن مى‏فرماید: «ولا تستوى الحسنة و لا السیئة ادفع بالتی هى احسن.» (فصلت: 34)


«روش احسن‏» در واقع، همان روش اكرام، محبت و رفق و مدارا با اطفال و متربیان است كه در جهت اصلاح آنان مى‏باشد. از این آیه استفاده مى‏شود كه روش تنبیه روش غیر احسن است. بنابراین، باید از آن اجتناب كرد، مگر در موارد منصوص و خاصى كه روش احسن به نتیجه لازم نمى‏رسد.


2- مؤدب و معلم در مقام تعلیم و تربیت كودك، نباید بیش از سه ضربه بزند. همچنین پدر و جد پدرى نیز نباید بیش از شش ضربه بزنند. بر آنان رعایت مصلحت كودك لازم است.


3- در تنبیه كودك، باید مواظب بود كه به جاهایى حساس بدن مثل سر و صورت ضربه نخورد.


4- تنبیه نباید بیش از مقدار جرم و گناه باشد. حضرت رسول(ص) در روایت اسد بن وداعة، پس از آن‏كه سه مرتبه از تنبیه نهى كردند، سپس آن را به مقدار گناه مجاز دانستند.


5- در تنبیه، باید قوت بدنى، سن و شخصیت متربى را نیز در نظر گرفت.


در خصوص رعایت‏شخصیت افراد حضرت على(ع) مى‏فرماید: «عقوبة العقلاء التلویح و عقوبة الجهال التصریح‏» و یا فرمودند: «التعریض للعاقل اشد عقابا.»


6- همیشه در حال ناراحتى و خشم، باید از تنبیه اجتناب كرد. نهى النبى(ص) عن الادب عند الغضب.


7- اگر كودك پیش از تنبیه، رفتار نامطلوب را ترك كرد و اصلاح شد، نباید او را تنبیه كرد; زیرا هدف از تنبیه و تادیب، اصلاح كودك است كه حاصل شده است. همچنین اگر پس از تنبیه هدف محقق شد، دیگر نباید تنبیه تداوم داشته باشد.


8- در استفاده از روش تنبیه، نباید افراط یا تفریط كرد، بلكه باید اعتدال را در نظر داشت، حضرت على(ع) مى‏فرماید: «لاتكثرن العقاب فانه یورث الضغینة و یدعوه الى البغضاء.» در كلام دیگرى فرمودند: «الافراط فى الملامة تشب نیران اللجاج.» همچنین فرمودند: «لا یكونن المحسن و المسى‏ء عندك بمنزلة سواء فان فى ذلك تزهیدا لاهل الاحسان فى الاحسان و تدریبا لاهل الاسائة فالزم كل واحد منهم ما الزم نفسه ادبا منك.»


9- در صورتى مى‏توان كودك را تنبیه كرد كه به خلاف بودن كار خود و كیفر داشتن آن آگاه باشد. امام صادق(ع)به محمد بن خالد در مورد غلامى كه دزدى كرده بود فرمودند: «از او مى‏پرسى: آیا مى‏دانى كه دزدى كیفر دارد؟ اگر جواب داد: بلى، مى‏گویى: عقوبت آن چیست؟ اگر نمى‏دانست كه كیفر آن قطع دست است، پس او را رها مى‏كنى...»


10- كودك را نباید براى تشفى خاطر و انتقام‏جویى تنبیه كرد، بلكه باید براى اصلاح رفتار، او را تنبیه نمود. حضرت على(ع) فرمودند: «ینبغی لمعلم الاطفال ان یراعی منهم حتى یخلص ادبهم لمنافعهم و لیس لمعلمهم فی ذلك شفاء من غضبه و لا یربح قلبه من غیظه، فان ذلك ان اصابه فانما ضرب اولاد المسلمین لراحة نفسها و هو لیس من العدل.»


11- همیشه باید براى اصلاح رفتار و تربیت مطلوب كودك و تغییر رفتار او از روش تشویق استفاده كرد و آن را بر تنبیه مقدم داشت.


حضرت على(ع) فرمودند: «عاقب اخاك بالاحسان الیه وارده شره بالانعام الیه‏»


12- نكته‏اى كه مهم است و معلمان و اولیاى متربیان باید رعایت نمایند این كه درباب تنبیه، باید مراحل و مراتب آن رعایت گردد. و نباید فورا به سراغ مرحله نهایى و تنبیه بدنى رفت، زیرا در بسیارى از موارد، اصولا نیازى به زدن و تنبیه بدنى نیست و با استفاده از مراحل ضعیف‏تر تنبیه - یعنى تنبیه غیر بدنى و غیر مستقیم - مى‏توان مشكل را حل كرد.


13- تنبیه باید سنجیده و حساب شده باشد و از مقدار مقرر در شرع تجاوز نكند و از جرم و خطاى كودك شدیدتر نباشد; زیرا اگر كودك تنبیه را جنگى علیه خویش بداند، ممكن است واكنش نشان دهد و در مقام دفاع برآید و دست‏به طغیان و تمرد بزند.


14- تنبیه نباید به صورتى باشد كه كودك پدر و مادر را دشمن خویش بپندارد یا تصور كند كه مورد بى‏مهرى قرار گرفته است.


15- كودكى را كه توانایى كارى را نداشته نباید مورد عقاب و تنبیه قرارداد; زیرا با وجود ضعفى كه دارد، مرتكب تقصیرى نشده است. در غیر این صورت، در روحیه‏اش آثار بدى خواهد گذاشت.


16- تنبیه باید گاه به گاه و به صورت استثنایى انجام گیرد تا نتیجه‏بخش باشد; زیرا اگر تنبیه به صورت عادت درآید به تدریج، كودك با آن مانوس مى‏شود و به آن خو مى‏گیرد. و در این صورت، دیگر اثرى نخواهد داشت. حضرت على(ع) فرمودند: «زیاده‏روى در ملامت و سرزنش كودك باعث لجاجت مى‏شود.»


17- تنبیه باید در موارد جزئى انجام گیرد و نه به صورت كلى تا كودك بتواند علت آن را درك نماید و براى موارد دیگر از آن عبرت بگیرد. براى مطلق بى‏انضباطى، نباید اطفال را تنبیه و تادیب كرد، بلكه در موارد جزئى و مشخص باید آن را انجام داد.


18- حتى المقدور نوع تنبیه باید طورى انتخاب شود كه با نوع جرم سنخیت داشته باشد; مثلا; اگر درس ریاضى را نخوانده است، تمرین مساله حساب به او بدهند یا اگر كیف و لباسش را پخش كرده، وادار شود كه آن‏ها را در جاى خود قرار دهد.


19- پس از تنبیه، باید جرم كودك را فراموش كرد و دیگر درباره آن بحث ننمود. امام صادق(ع) فرمودند: «واهجره و لاتطل...»


20- اگر قرار است كودك سرزنش و نكوهش شود، نباید با كودكان دیگر مقایسه گردد و نباید دیگرى را به رخ او كشید; زیرا با این روش نمى‏توان او را اصلاح كرد، بلكه حسادت در او پرورش خواهد یافت.


21- در تنبیه، باید موقعیت‏سنى كودك مورد توجه قرار گیرد; زیرا درجه تحمل درد و مقاومت در كودكان یكسان نیست و كودكان خردسال ممكن است آسیب روانى پیدا كنند.


22- در تنبیه، باید شرایط گوناگون رشد كودك از ابعاد جسمانى، عاطفى، روانى و عقلانى هوشى و... را مراعات كرد; چون واكنش كودكان در برابر تنبیه از جهات رشد یكسان نیست; مثلا، كودكان باهوش اگر تنبیه شوند، بیش از افراد كم هوش آسیب مى‏بینند.


23- تنبیه باید شرافتمندانه و مبتنى بر ضوابط عدالت و حق باشد، نه مبتنى بر انتقام‏جویى و عقده تكانى.


24- پیش از اعمال تنبیه، باید ریشه و علت تخلف را كشف كرد تا با از میان بردن آن، از تكرار تخلف جلوگیرى شود.


25- مربى در تنبیه، نباید آن را به هیچ وجه به متربیان دیگر واگذار نماید; چون این كار در كودك تنبیه شونده و در روابط فیمابین متربیان اثرى نامطلوب و زیانبخش مى‏گذارد.


26- در تنبیه كودكان ناقص‏العضو، كه خطایى مرتكب شده‏اند، نباید نقص عضو آنان به رخشان كشیده شود و همچنین نباید كودك را با القاب زننده و تحقیرآمیز مورد تنبیه و نكوهش قرار داد.


27- در تنبیه، باید اوضاع روحى و مشكلات خانوادگى كودك را در نظر گرفت.


28- در برخى موارد، لازم است‏یكى از والدین یا مربیان در خصوص كودك و متربى تنبیه شده، میانجى‏گرى نمایند. البته هرگزنبایداصل تنبیه را به خصوص در حضور كودك، تخطئه كرد.


29- از جمله تنبیهات براى كودكان مذهبى، این است كه به آنان تفهیم شود خداوند از رفتار نامطلوب و تخلف آنان خشنود نیست.


30- اگر كودك از كارهایش پشیمان شد و از رفتار نامطلوبش بازگشت، باید با او مهربانى و نوازش و محبت و اكرام برخود شود.


31- تنبیه ممكن است اثر خبرى داشته باشد. این نوع تنبیه از مؤثرترین تنبیهات است; چرا كه از این راه، كودك درمى‏یابد كه چه كارهایى مجاز و چه كارهایى غیر مجاز است. به عنوان مثال، كودكى كه از دستگاه برقى ضربه الكتریكى دریافت مى‏كند، ممكن است‏بیاموزد كه چه سیم‏هایى بى‏خطر و چه سیم‏هایى خطرساز است.


32- آثار تنبیه مثل نتایج تشویق، قابل پیش‏بینى نیست; چون پاداش مى‏گوید: آنچه را كه انجام داده‏اى تكرار كن، در حالى كه تنبیه مى‏گوید: از آن عمل دست‏بكش و آن را انجام نده، اما نمى‏گوید كه به جاى آن، چه كارى را بكن.


33- عوارض جانبى تنبیه ممكن است نامطلوب باشد، زیرا تنبیه غالبا به تنفر از تنبیه كننده، پدر، مادر، مربى، معلم یا كارفرما و همچنین از محیطى كه تنبیه در آن صورت گرفته است، مى‏انجامد.


34- تنبیه باید فورا و بلادرنگ، پس از خطا و رفتار نامطلوب انجام گیرد; زیرا كودك یا متربى خردسال در زمان حال زندگى مى‏كنند.


35- ممكن است‏برخى از دانش‏آموزان براى جلب توجه دوستان خود، از تنبیه احساس لذت نشان دهند. تنبیه این قبیل دانش‏آموزان به دلیل احساس قهرمان شدن در حضور دیگران اثرات معكوس بر جا مى‏گذارد.

پنج شنبه 19/5/1391 - 20:9 - 0 تشکر 500566

نتیجه‏ گیرى




از آن‏جا كه كودكان امانت‏هاى پروردگار متعالى هستند كه در اختیار والدین گذاشته شده‏اند، بر پدران و مادران لازم است كه كودك پاك خود را با كردار ناپسند عادت ندهند و در پرورش جسمى، اخلاقى و روحى و معنوى آن‏ها تلاش جدى داشته باشند. كودك با رفتارهاى پسندیده و تربیت صحیح اولیا و مربیان مى‏تواند انسانى با فضیلت‏شود در غیر این صورت فردى نامطمئن و فاسد بار مى‏آید. سعادت و شقاوت هر كس به كیفیت پرورش و تربیت او در كودكى بستگى دارد. با محبت و حسن رفتار، مى‏توان افرادى مهربان، خیراندیش، درستكار، شجاع، شریف و فعال به جامعه و آینده بشریت تحویل داد.


دین اسلام سفارش اكید مى‏كند كه بزرگ‏ترها در برابر خردسالان و كوچك‏ترها بیش‏تر احساس مسؤولیت كنند و حقوق آن‏ها را رعایت نمایند. اسلام به جامعه به صورت «كل‏» مى‏نگرد و به موجودیت انسان‏ها اهمیت‏خاصى مى‏دهد، خودسازى آحاد امت اسلامى را لازم مى‏داند و رفق و شفقت‏با دیگران را جزو وظایف مسلمانان مى‏شمارد.


بنابراین، از مجموع مباحث این مقاله مى‏توان نتیجه گرفت كه روش تنبیه و تادیب كودكان روش تربیتى اولى نیست تا در تمام حالات و موقعیت‏ها بتوان از آن استفاده كرد و نتیجه مطلوب از آن گرفت، بلكه تنبیه یك روش تربیتى ثانوى است كه از لحاظ مرتبه و ارزش، متاخر از همه روش‏هاى ممكن در اصلاح رفتار است; یعنى: اگر تمام روش‏هاى مناسب مثل گذشت، اكرام، رفق، محبت و تشویق را در موقعیت‏هاى گوناگون براى تغییر و اصلاح رفتار كودك به كار گرفتیم، ولى نتیجه مطلوب از آن به دست نیامد در آن صورت، مى‏توان از روش تنبیه در موارد منصوص و خاص استفاده كرد.


این حقیقت را مى‏توان، هم از آثار و افكار روان‏شناسان و مربیان تعلیم و تربیت استفاده كرد و هم از روایات اسلامى به دست آورد. نكته مهم‏تر این‏كه از مجموع مباحث گذشته، مى‏توان استنباط كرد كه تنبیه به عنوان آخرین راه درمان و اصلاح رفتار تلقى شده و هدف از تنبیه در واقع، اصلاح رفتار و تربیت كودك است. بنابراین، به كارگیرى و استفاده از این روش، باید به گونه‏اى باشد كه اصلاح كننده و مؤثر در تربیت كودك باشد و یا دست كم، عامل بازدارنده باشد. اگر چنین نتیجه‏اى از آن حاصل نمى‏شود، نباید مورد استفاده قرار گیرد.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.