• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن حوزه علميه > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
حوزه علميه (بازدید: 697)
چهارشنبه 18/5/1391 - 10:38 -0 تشکر 497241
(بیانات و خاطرات حضرت امام خمینى (ره ) درباره نماز2) بسیار خواندنی

بسمه تعالى

پیمودن راه آسمانى ((معنویت )) آسان تر از راههاى زمینى نیست . نماز كه پیمودن كرانه هاى وسیع عالم و هم بال شدن با فرشتگان و كروبیان است ، بیش از سفر بر خاك و پیمودن راه زمین نیازمند ((راهنما)) و ((الگو)) است .

بهترین اسوه و سرمشق در این وادى ، گفتار و رفتار اولیاء الهى و سالكان راه معنویت و محبت و عشق به خداست . پویندگان مشتاق این مسیر، چشم دل به شیوه و سیره رهیافتگان و واصلان به حق مى دوزند تا چگونه پیمودن این راه را- كه بى خطر و لغزنده هم نیست - بیاموزد و به اسوه ها تاءسى جویند.

یكى از برجسته ترین ، محبوب ترین الگوهاى رفتارى و سیر و سلوك معنوى در عصر حاضر، امام خمینى ((قدس سره )) است . او كه تمام عمر را یكسره در طریق بندگى و اخلاص گام زد و همه هستى خویش را وقف راه خدا و عبودیت او نمود. عشقى ویژه به نماز و نیایش و دعا و تهجد داشت . واپسین لحظات حیات او نیز آمیخته با عطر نماز و قرآن بود.

نهضت الهى او كه امت ما را به آزادى رساند و اهل قبله را در جهان . شوكتى دوباره بخشید، زمینه ساز حیات دین و احیاى معنویت و توجه به خدا در این عصر مادیت و گریز از مذهب بود.امام راحل ، از مصادیق بارز كسانى بود كه به تعبیر قرآن كریم ((اگر به آنان تمكن و حكومت و قدرت بخشیم ، نماز را بر پاى مى دارند...). رضوان همیشگى خدا بر روح بلند او باد. كه دمى از خدا جدا نبود و هر چه داشت ، از رهگذر همین پیوند و اتصال ، مبدا قدرت و عظمت بود و هر چه جز ذات الهى و جذبه هاى قدسى ، در نظرش ناچیز و بى جلوه مى نمود.

آنچه پیش رو دارید، آینه اى است شفاف و زلال . كه جایگاه نماز را در سخن و عمل امام نشان مى دهد.سطر سطر این مجموعه ، مى تواند سرلوحه و سرمشق خودسازى و تهذیب نفس و آراستن چهره جان به زینت معنویت باشد. امام عاشقان و شهیدان ، درباره نماز چه گفت ؟ نماز در نظر او چه موقعیتى داشت ؟ چگونه نماز مى خواند؟ و از نماز چگونه نیرو مى گرفت و زلال مى شد؟

امید است كه این دفتر نورانى را كه در برابر دیدگانتان گشوده اید. با شما از این رمز و رازها سخن بگوید و لحظات عمر شما را خدایى و با صفا سازد.

چهارشنبه 18/5/1391 - 11:5 - 0 تشکر 497297

محمد رضا توسلى


در واقع به انجام شعائر دینى خیلى مقید بودند. به طور مثال درباره آداب مسجد آمده است كه چنانچه كسى به مسجد وارد مى شود، مستحب است دو ركعت نماز به عنوان تحیت مسجد بخواند. من به این خصلت و عادت امام خیلى توجه مى كردم . ایشان هر وقت كه به مسجدى وارد مى شدند، دو ركعت نماز تحیت مى خواندند. مسجدى بود به نام ((گذر قلعه )) كه آقاى خوانسارى (31) در آنجا نماز مى خواندند و حضرت امام به عنوان ماموم و نمازگزار در این مسجد حاضر مى شدند. همان طور كه گفته شد، در غیاب آقاى خوانسارى ، ایشان امامت مى كردند. من هر دفعه كه دقت مى كردم متوجه مى شدم كه علاوه بر نافله ها، تحیت مسجد را هم مى خواندند.

چهارشنبه 18/5/1391 - 11:6 - 0 تشکر 497298

عباس ایزدى


حضرت امام همیشه فرماندهى را از دیدى مكتبى تحلیل مى كردند. تحلیل ایشان چنین بود كه فرمانده كل قوا خداست . حضرت امام فرماندهى و فرمانبرى را به قدرت لایزال الهى متصل مى كردند و همیشه هم توصیه شان به برادران پاسدار این بود كه سپاه مثل یك مسجد است و وقتى كه برادران وارد سپاه مى شوند، باید چنین بنگارند كه وارد یك مسجد شده اند.

چهارشنبه 18/5/1391 - 11:6 - 0 تشکر 497299

محسن رضایى


یك دفعه در محضر ایشان نشسته بودیم ، عده اى از ایران آمده بودند و براى ایشان سهم امام آورده بودند. پول زیادى بود. در همان جلسه مى خواستند پول را خدمت ایشان بدهند. آنها به امام گفتند: ((مى خواهیم در محل ، یك مسجد بسازیم . اجازه بدهید مقدارى از این پول را آنجا صرف كنیم .)) ایشان با كمال صلابت و سختى گفتند: ((ابدا اجازه نمى دهم .)) آنها التماس مى كردند. نوعا انسان با كسى كه مى خواهد پول بدهد، تند نمى شود؛ ولى امام تند شدند. بعد به ایشان فرمودند ((جزء شئون اسلامى مسلمانان هر منطقه است كه براى خودشان مسجد بنا كنند. این از شئون زندگى مسلمانان است . مسلمانانى كه در مكانى زندگى مى كنند، نباید مسجد داشته باشند؟ آیا مهرى كه مى خواهى داخل جیب بگذارى و با آن نماز بخوانى ، باید من بخرم ؟ تو مى خواهى نماز بخوانى ، باید مهرش را هم خودت بخرى . در یك منطقه اى كه عده اى مسلمان هستند، نیاز به مسجد دارند. من نمى توانم از سهم امام پول بدهم و مسجد بسازند. من از سهم امام چطور اجازه بدهم كه شما در شئون زندگى خودتان مصرف بكنید؟)) بالاخره امام به آنها پول ندادند. آن وقت فرمودند: ((آرى ، اگر یك منطقه اى ، فرض كنید بهایى نشین باشد، كه مسجد ساختن در آنجا براى دعوت به دین است ، تبلیغ دین است ؛ آن حسابش جدا مى شود. مثل راه امام زمان مى شود.))

چهارشنبه 18/5/1391 - 11:7 - 0 تشکر 497301

محمد هادى معرفت


حضرت امام ، صرف سهم مبارك امام (علیه السلام ) را براى ساختن مسجد اجازه نمى دادند، مگر به دو شرط: یكى مورد نیاز بودن مسجد و دیگر آن كه بودجه آن از طریق دیگر مانند وجوه بریه تبرعات تامین نشود. لذا اگر سئوال كننده توجه به دو شرط مذكور داشت و در متن سئوال آنها را قید كرده بود، مى فرمودند: ((در فرض مذكور مجازند پرداخت كنند.)) و اگر توجه نداشت یا قید نكرده بود، پاسخ مى دادند: ((چنانچه مورد نیاز باشد و از طریق دیگر تامین نشود، مجازند پرداخت كنند.)) آنچه ذكر شد، در مورد اصل مسجد و ساختمان آن بود. اما در مورد تزیینات و تهیه لوازم غیر ضرورى و درجه دوم از قبیل : سنگ ، كاشى ، فرش ... معمولا به صورت مطلق اجازه صرف وجوه شرعى را نمى دادند. نمونه هاى بسیارى داشت از جمله این است كه یك نفر استجازه كرده بود كه مبلغ سى هزار تومان بابت سهم مبارك امام (علیه السلام ) براى فرش مسجدى در خیابان اباذر تهران پرداخت كند فرمودند: ((اجازه نمى دهم .))

چهارشنبه 18/5/1391 - 11:8 - 0 تشکر 497303

محمد حسن رحیمیان


یك دفعه به همراه هیات امناى مهدیه خدمت امام رسیدیم و به عرضشان رساندیم . ((وضع ساختمان مهدیه مطلوب نیست و ما علاقه داریم كه تجدید بنا شود و ساختمان مطلوبى داشته باشد.)) امام مثل كسى كه از حجم كارهاى انجام شده تعجب كرده باشد، فرمودند: ((علت اینكه این همه كار در اینجا انجام شده است كه در بین مردم مستضعف تهران واقع شده و وضع ظاهرى آن وضع عادى و معمولى است . و شما به فكر ساختمان و ظواهر نباشید و بدانید این مردم با همین وضع ، بهتر كار مى كنند. الان نمى خواهد این كار را بكنید. تا مى توانید با همین مسئله كار بكنید.))

چهارشنبه 18/5/1391 - 11:8 - 0 تشکر 497304

محمد یزدى


امام در یكى از سفرهایشان كه مصادف با ماه رمضان بود، در مسجدى دور افتاده ، متروك و بسیار كوچك - كه بیش از یك اتاق كوچك گلى نداشت - به اقامه نماز جماعت مى پرداختند. این در حالى بود كه عده اى از علما به ایشان پیشنهاد كردند كه در مسجد شهر اقامه جماعت كنند. اما آن بزرگوار قبول نكردند و فرمودند: ((در مسجد جامع كسى هست كه اقامه جماعت كند، ولى در این مسجد كسى نیست كه اقامه جماعت كند. از این رو این مسجد را باید احیا كرد.))

چهارشنبه 18/5/1391 - 11:9 - 0 تشکر 497306

محمد رضا توسلى


در بعضى از سالها امام در تابستان به شهر ((محلات )) مى آمدند. در یك سال منزلى كه براى ایشان تهیه شده بود، خارج از محلات بود و بعضیها مطلع شدند كه آقا زمان افطار، نماز مغرب و عشا را در مسجدى كه جنب منزلشان هست اقامه مى كنند و هیچ كس از این جریان مطلع نبود. آن مسجد بسیار كوچك بود و بیشتر از بیست متر مساحت نداشت و هیچ وقت قابلیت مرا نداشت كه نماز جماعت در آن اقامه شود. ولى ایشان بعد از آنكه حاضر نشدند در یكى از مساجد شهر نماز جماعت اقامه كنند، در آن مسجد دور افتاده نماز مى خواندند. بعد از آن برخى از افراد از راههاى دور به همان مسجد مى رفتند تا در نماز ایشان شركت كنند.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.