• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن حوزه علميه > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
حوزه علميه (بازدید: 794)
چهارشنبه 18/5/1391 - 9:30 -0 تشکر 497145
آیة الله العظمى ملا على معصومى همدانى

(متولد 1312-متوفى 1398 ه.ق)

عالم ربانى و فقیه همدانى،استادنا الاعظم،آیة الله العظمى مرحوم آخوند ملاعلى بن ابراهیم معصومى همدانى(قدس سره الشریف)یكى از فقهاى نامدار و فرزانه‏و یكى از فرزانگان فقیه در قرن چهاردهم هجرى قمرى مى‏باشد.

او همانند همدوره‏هاى معاصر خویش یكى از تربیت‏یافتگان مكتب پربار وحوزه متبرك آیة الله العظمى حائرى و یكى از نخستین فارغ التحصیلان آن حوزه‏مقدسه به شمار مى‏آید او در زهد و تقوى و در تواضع و اخلاص و در ادب و اخلاق‏آیتى از آیات درخشان و اسوه و قدوه‏ى اهل علم و كمال و پیشواى اهل یقین و معرفت‏به شمار مى‏رفت.

چهارشنبه 18/5/1391 - 9:38 - 0 تشکر 497161

عبادت و تهجد:



مرحوم آیة الله آخوند معصومى،مرد خدا،اهل دعا،حلیف خلوت و جلیس‏تهجد و انیس جلوت بود او این سیر و سلوك باطنى و عرفانى را از استاد بزرگوارش‏مرحوم عارف ربانى و سالك صمدانى،آقاى حاج میرزا جواد آقا ملكى تبریزى‏فرا گرفته بود.استادى كه همیشه به او ارادت مى‏ورزید و ذكر جمیلش،همیشه بر سرزبانش بود.


گرچه این مقوله از زندگى او شهره آفاق و ورد زبان مردم متدین همدان و منقطه‏غرب كشور مى‏باشد،در عین حال بى‏مناسبت نیست موردى را كه خود شاهد و ناظرآن بوده‏ام-به اصطلاح،درایت است و نه روایت،رؤیت است نه حكایت-جهت‏شماخواننده عزیز تعریف نمایم تا هم تكرار معنویت و یادآور ذكر محبوب،و هم یادواقعه‏اى از زندگى آن بزرگ بوده باشد.


در یكى از تابستانهاى سال‏43 یا 44 ه.ش بود كه در همدان بودم،ظهر روزپنجشنبه استاد بزرگوار موقع مراجعت‏به منزل فرمودند:عصر ساعت‏3 و 4،جهت‏افتتاح مسجد نو بنیاد كبوتر آهنگ ما را دعوت كرده‏اند و وسیله هم مى‏آورند،شما هم‏اگر علاقه داشته باشید یكى دیگر از شهرهاى ما را ببینید،مى‏توانید همراه ما باشید.


اینجانب كه حضور در محضر آن عالم ربانى را بسیار دوست مى‏داشتم و از خداوندمتعال چنین فرصتى را مى‏طلبیدم،منتظر ماندم.ساعت موعود،تعدادى اتومبیل كرایه‏دم در مدرسه آماده شد و حضرت آیة الله نیز تشریف آوردند و جمعى از شاگردان،یاران و اصحاب او، مانند حجج اسلام:مرحوم آقاى شیخ على انصارى و شیخ رضاانصارى و دكتر مقصودى و شیخ احمد مروج و سجادى و...نیز حضور پیدا كردند،كه‏مجموعا متشكل از 15 و16 نفر بودیم،به اتفاق راه افتادیم.اهالى متدین كبوتر آهنگ،مشتاق زیارت آقا،تا چند كیلومترى شهر همدان به استقبال شتافته بودند تا ایشان را باتجلیل و تكریم هر چه با شكوهتر به شهر خود وارد سازند.مردم روى كامیونها ووانت‏بارها و اتوبوسها به انتظار ایستاده بودند و با سلام و صلوات و پخش قرآن ازبلندگوهاى نصب شده بر اتوبوسها به استقبال آمده بودند.آنان پشت‏سر جمع ما راه‏افتادند،ولى در نزدیكى‏هاى كبوتر آهنگ غوغا و هلهله عجیبى بود.


اگر اغراق نباشدتمام مردم شهر بیرون آمده بودند.مسجد نو بنیاد در اوایل دروازه شهر قرار داشت.آیة‏الله و یاران حدود ساعت 5 وارد مسجد شدند.یكى از وعاظ معروف همراه،به منبرتشریف بردند و از احساسات گرم مردم و از زحمات و مساعى بانیان مسجد تقدیر وتشكر شایسته به عمل آوردند و نماز مغرب و عشا را پشت‏سر آیة الله آخوند به اتفاق‏مردم میزبان و خون گرم،باشكوه خاص برگزار نمودیم تا اینكه ما را به منزل یكى ازمحترمین شهر راهنمایى كردند كه جمعى از علما و اخیار و اعیان شهر نیز در آن منزل‏با شكوه دعوت داشتند.در هواى مناسب و لطیف تابستانى همدان در فضاى آكنده ازصفا و معنویت،تدارك خوبى دیده بودند و سفره را در ایوان پهن كرده بودند.جمعى ازاعیان شهر حاضر بودند.شام صرف شد و شكر خدا و دعا به عمل آمد.مردم مشتاق‏شهر به آسانى محضر آیة الله آخوند را ترك نمى‏كردند.به هر ترتیب بود،با تاخیرفراوان موقع استراحت فرا رسید.حدود 20 و 25 رختخواب در همان محل شت‏بام‏پهن كردند.


كم سن‏ترین فرد گروه،حقیر پر تقصیر بود كه بى‏رختخواب ماندم، ناچارآخرین رختخواب را به زور نزدیك رختخواب استاد جا دادند،ولى با توجه به طى‏مسافت و فشارى كه در موقع استقبال وارد آورده بودند و با توجه به صرف غذاهاى‏طبیعى محلى و صرف دوغ و ماست دهاتى خوشمزه و تازه،و با توجه به هواى لطیف‏و دلنواز كبوتر آهنگ، وقتى دوستان سر به بالین بردند،از خروپف برخى و ناله و زارى‏برخى دیگر و از خواب اصحاب كهف جمعى مشخص بود كه نماز صبح جمعى موردتهدید قضا و فوت قرار خواهد گرفت. شاید اگر دعاها و تهجد حضرت استاد نبود،حقیر نیز یكى از آن نخستین‏ها بود كه نمازش قضا مى‏شد.


حدود ساعت‏3 نصف شب بود كه زمزمه‏هاى عارفانه و دعاهاى آرام‏بخش ودلنواز حضرت استاد مرا از خواب بیدار نمود.دیدم ایشان در كنار رختخواب خود روبه قبله نشسته‏اند و مشغول دعا و ذكر مى‏باشند.تا بیدار شدم فرمودند:آقاى عقیقى!


خوب شد بیدار شدى،مى‏خواستم ظرف آبى را فراهم كنى تا وضو بسازم.پائین رفتن‏من در تاریكى مشكل است و اگر چراغ روشن شود رفقا بیدار مى‏شوند.فورا به حیاطپائین آمدم و آفتابه را از تلمبه چاه پر ساختم و به پشت‏بام رساندم استاد وضو ساختند ومشغول نماز شب شدند.با خضوع و خشوع و طمانینه كامل راز و نیاز را ادامه دادند و تانزدیكى‏هاى صبح مشغول نماز و دعا بودند.زمزمه‏هاى روحبخش العفو،العفو او هنوزهم در گوشها موج مى‏زند و تسلى دهنده جان است.صبح شد،پیش از نماز واجب آن،دو ركعت نافله‏اش را انجام دادند، سپس به آرامى اذان و اقامه گفتند و نماز صبح راشروع نمودند.حقیر نیز اقتدا كردم و چند نفرى هم از جمع یاران بیدار شدند و خود رابه نماز جماعت رساندند پس از انجام نماز و اداى تعقیبات به رختخواب رفتیم واستراحت‏به اصطلاح خواب قیلوله.دم طلوع آفتاب دیدم صداى یكى ازخواب ماندگان از اصحاب آقا بلند شده است:حضرت آیة الله!حضرت آیة الله! زودباش آفتاب دارد مى‏زند...زود باش نماز قضا نشود!...


گفتم:اى غافل!خودت را بیدار كن!زاهد شب و شیر روز و مرد تهجد و عبادت‏ساعتها است كه بیدار و هوشیار است.


این قصه را تعریف نمودم،یك مورد بسیار جزیى از آن همه تهجدها و راز ونیازهاى آن عالم ربانى و فقیه صمدانى بود كه نگارنده ناظر و شاهد آن بود.خداوندمتعال قبرش را پرنور و روانش را شاد و روح پرفتوحش را دعاگوى ما نیز قرار دهد!

چهارشنبه 18/5/1391 - 9:39 - 0 تشکر 497162

تاثیر سخن:



او در صدر منبر و خطابه،همانند منابر مرحوم حاج شیخ جعفر شوشترى ازجذبه خاصى برخوردار بود و مستمع را تحت تاثیر بیانات سبحانى خود قرار مى‏داد.اودر ایام ماه رمضان در مسجدى كه در جوار منزل وى و نزدیكى‏هاى مقبره بابا طاهر درهمدان قرار داشت،اغلب از نهج البلاغه سخن مى‏گفت.وقتى خطبه همام را با آن لحن‏سوزان و بیان شافى از عمق دل بیان مى‏داشت،هم خود در بالاى منبر گریان بود و هم‏صداى شیون حضار از پاى منبر به آسمان بلند مى‏شد.مسجد یكسره ناله بود و زارى وسوز و گداز و نوعا منبر ایشان یك ساعت و نیم یا دو ساعت‏بدون ایجاد خستگى به‏درازا مى‏كشید.مسجد او مالامال از جمعیت‏بود.گاهى جهت تهیه جا،چند ساعت‏جلوتر راه مى‏افتادند.در ایام ماه رمضان،فروش جا یك امر معمولى در مسجد بود،وتعدادى هم مستمع ثابت و همیشگى بودند كه جانمازهاى پهن شده آنان نشانى ازتحجیر تلقى مى‏شد.مكبر نمازش،داماد بزرگوارش آقاى حاج حسین آقاى خیاط بودكه در تقوى و زهد و عبادت،نمونه بود.

چهارشنبه 18/5/1391 - 9:39 - 0 تشکر 497163

طبع شعر:



مرحوم آخوند معصومى علاوه بر فقاهت و اجتهاد،داراى طبع شعر و ذوق‏خاصى بود و در مناسبتها از شعر و عرفان،سخن به میان مى‏آورد و گاهى تك بیتى‏ها راچاشنى سخن خود مى‏نمود.او سروده‏هائى دارد كه با تخلص‏«فنا»انشاء مى‏نمود.ازنمونه اشعار او بنا به نقل حضرت آقاى صابرى همدانى(دام عزه العالى)شعر معروف‏«دل‏»باشد كه مى‏گوید:


به خرابات روم بهر پرستارى دل به بر پیر برم شكوه ز بیمارى دل اشك من سرخ رخم زرد شد و موى سفید چه كنم چاره چه سازم ز سیه كارى دل؟ خواب هرگز نكند آنكه دلش بیدار است ما نكردیم شبى صبح،ز بیدارى دل اى‏«فنا»چاره دردت نتوان كرد مگر اشك خونین و دعاى سحر و زارى دل


بارها این شعر را زمزمه مى‏كرد:


به ذره‏گر نظر لطف بوتراب كند به آسمان رود و كار كبریاى كند


یا:


اولماز اولا گول تیكان،تیكان گول گر ایستسن آغلا،ایستسن گول


(یعنى ممكن نیست گلى خار،یا خارى گل شود.اگر خواهى خنده نما،یاخواهى گریه كن.)

چهارشنبه 18/5/1391 - 9:45 - 0 تشکر 497168

حاضر جوابى و بدیهه‏ گویى:



ایشان در محاورات از حضور ذهن و بدیهه‏گویى خاصى برخوردار بودند.


روزى در حضور شادروان علامه امینى كه مهمان شهر همدان بوده است،یكى از!449 روحانیون سرشناس آن شهر لب به شكوه مى‏گشاید كه در این شهر چه كارهاى مفید وعام المنفعه‏اى را به نفع مردم انجام داده‏ام،ولى مردم همدان به سراغ آخوند ملا على‏رفته‏اند و مرا تنها گذاشته‏اند.


مرحوم آخوند بالبداهة،در آن محضر لب به سخن گشوده و مى‏گوید:«آرى!


فلانى راست مى‏گوید.مردم ایران نوعا بى‏وفا هستند و قدر زحمات را پاس نمى‏دارند.


كشور ایران را عمر خلیفه ثانى فتح نمود،ولى مردم او را رها نموده و دور على(ع)راگرفتند! »این سخن،با توجه به نام او كه‏«على‏»بود،داراى كنایه و تشبیه لطیف و ظریفى‏ مى‏باشد.

چهارشنبه 18/5/1391 - 9:46 - 0 تشکر 497169

خصوصیت مجلس او:



از خصوصیات مجلس او این بود كه شنوندگان را متحول مى‏نمود و مستمع را به‏یاد خدا مى‏انداخت.به قول آقاى ذكائى،تا در حوزه جاذبه شخصیت ایشان بودى،یادخدا بودى.اینكه مى‏گویند نشستن نزد عالم و نگاه كردن به چهره او ثواب دارد،ازهمین لحاظ است كه چیزهایى هست چشیدنى و دیدنى،نه گفتنى و نوشتنى.


ملخص كلام آنكه در مورد آیة الله آقاى آخوند جمله‏اى است كه یكى ازهمشهریان فاضل و مونس او،ذكائى مى‏نویسد:«آیة الله آقاى آخوند ملا على همدانى،مردمى‏ترین،خاكى‏ترین، بى‏تكلف‏ترین مرجعى بود كه مى‏شود تصور كرد.درخانه‏اش به روى همه باز بود واقعا مظهرى از لا یشغله شان عن شان بود.او مردى‏آزادمنش بود.»


آیة الله شبیرى مى‏نویسد:«مرحوم آخوند ملا على،جامع،متواضع و كم نظیر بود.


هیچگاه به خاطر مقام خواهى و ریاست‏طلبى با رقبایش در نیفتاد و حتى از آنان به نیكى‏و احترام خاصى یاد مى‏كرد.»


ایشان قبل از استخاره نوعا این دعا را مى‏خواند:«بسم الله الرحمن الرحیم.اللهم!500 انى اسئلك بحق فاطمة و ابیها و بعلها و بنیها و السر المستودع فیها،اسئلك ان تصلى على‏محمد و آل محمد.اللهم صل على محمد و آل محمد و اجعل لى خیرا.»

چهارشنبه 18/5/1391 - 9:46 - 0 تشکر 497171

اساتید او:


او از محضر جمع كثیرى از بزرگان كسب علم و دانش نموده است كه اسامى برخى ازآنان به این ترتیب میباشد.


1-آیة الله میرزا عبد الرزاق محدث حائرى


2-آیة الله شیخ على گنبدى(4 سال در همدان)


3-آیة الله شیخ على دامغانى


4-آیة الله حاج میرزا محمود آقا مدرس كهكى معروف به رضوان(5 سال درتهران)


5-آیة الله حكیم آخوند ملا محمد هیدجى(معقول و فلسفه در تهران)


6-آیة الله شیخ عبد النبى نورى


7-آیة الله حاج میرزا جواد آقا ملكى تبریزى(اخلاق و عرفان)


8-آیة الله العظمى حاج شیخ عبد الكریم حائرى(به مدت 10 سال،اصول و فقه)


بیشترین بهره علمى را در معقول از حكیم هیدجى و در منقول از محضر شریف‏استاد اخیر الذكر داشته است.

چهارشنبه 18/5/1391 - 9:47 - 0 تشکر 497172

جمعى از شاگردان او:



از محضر او جمع كثیرى از پویندگان معارف اسلامى بهره جسته‏اند و تدریس‏ایشان از سال 1340 ه.ق تا اواخر عمر كه سال 1398 بوده باشد ادامه یافته است‏یعنى‏درست‏به مدت 58 سال مدام در حال تدریس و پرورش طالبان علم بوده‏اند.تدریس‏ایشان در اواخر مختص تفسیر،فقه و اصول بود و از جمع شاگردان فراوان ایشان‏مى‏توان:


1-آیة الله حاج سید محمود طالقانى(ابوذر زمان)


2-آیة الله شهید دكتر محمد مفتح(پایه‏گذار وحدت حوزه و دانشگاه)


3-آیة الله حاج شیخ حسین نورى همدانى(مؤلف كتب اسلامى فراوان و ازمدرسین عالیقدر حوزه علمیه قم)


4-حجة الاسلام و المسلمین و حاج میرزا حسن نورى(از وعاظ محترم قم)


5-آیة الله مرحوم حاج شیخ على اوسطى(از مدرسین)


6-آیة الله حاج سید احمد خسروشاهى تبریزى(از آیات و مجتهدین تبریز)


7-آیة الله آقاى حاج شیخ محمد حسین بهارى(از آیات و مجتهدین همدان)


8-آیة الله حاج شیخ على انصارى(امام جماعت همدان)


9-حجة الاسلام و المسلمین حاج آقا رضا انصارى(امام جماعت و عالم‏بزرگوار همدان)


10-حجة الاسلام و المسلمین آقاى سید باقر سجادى(امام جماعت همدان)


11-حجة الاسلام و المسلمین آقاى حسین احمد مروج(یكى از وعاظ وگویندگان همدان)


12-آیة الله حاج شیخ احمد صابرى(مؤلف كتاب ولایة الفقیه و الحج.یكى ازمدرسین عالیقدر حوزه قم)


13-آیة الله حاج سید صادق شریعتمدارى تبریزى(یكى از آیات و حجج‏شهر رى)


14-حجة الاسلام و المسلمین آقاى شیخ احمد رحمانى واعظ همدانى(مقیم‏تهران،از وعاظ شهر تهران)


15-حجة الاسلام و المسلمین آیة الله سید مصطفى هاشمى(از آیات و حجج‏همدان)


16-آیة الله شیخ محمد على دامغانى(از آیات و حجج همدان)


17-حجة الاسلام و المسلمین شیخ حسن جوركانى(از آیات و حجج همدان)


18-حجة الاسلام و المسلمین شیخ شهاب الدین ملایرى(از آیات و حجج‏ملایر)


19-حجة الاسلام و المسلمین شیخ نوح معروف به عرب(از مدرسین عالیقدرهمدان)


20-حجة الاسلام و المسلمین شیخ على اصغر باقرى همدانى(از مدرسین‏همدان)


21-عبد الرحیم عقیقى بخشایشى(مؤلف ناچیز كتاب و كوچكترین همه آن‏بزرگان)

چهارشنبه 18/5/1391 - 9:47 - 0 تشکر 497173

آثار و تالیفات:


با توجه به اشتغالات فراوان مرجعیت و گرفتاریهاى وقت‏گیر آن،كه مجال تالیف‏و تصنیف را سلب مى‏نمود در عین حال ایشان در ایام فراغت‏به تالیف و تحقیق نیزپرداخته‏اند كه این تالیفات را مى‏توان نام برد كه متاسفانه هیچكدام به حلیه طبع آراسته‏نشده‏اند.


1-رساله در اجتهاد و تقلید.


2-رساله در حالات صحابى معروف ابو بصیر.


3-رساله در لباس مشكوك.


4-رساله در قاعده لا ضرر و لا ضرار.


5-رساله در عصیر عنبى و زبیبى و ثمرى.


6-رساله در كلام نفسى.


7-رساله در اطراف احوال اصحاب اجماع.


8-رساله در اسرار الصلوة.


9-رساله در اربعین حدیثا.


10-رساله در حبط و تكفیر.


11-رساله در بیان‏«عده‏»كافى.


12-حاشیه بر رساله انیس النجاة.


13-حاشیه بر العروة الوثقى سید یزدى.


14-تقریرات فقه و اصول آیة الله حائرى.


15-دیوان اشعار و سروده‏ها

چهارشنبه 18/5/1391 - 9:49 - 0 تشکر 497174

خدمات اجتماعى و فرهنگى:



آثار فرهنگى و اجتماعى متعددى از آن عالم ربانى به یادگار مانده است كه به‏چند نمونه از آن باقیات صالحات اشاره مى‏كنیم:


1-تربیت‏شاگردان:


خدمات تعلیمى و تدریسى ایشان در خور نگرش و توجه‏مى‏باشد ایشان در طول نیم قرن از عمر تدریسى خویش،دهها نفر از پژوهندگان‏معارف الهیه را تعلیم و تربیت داد.شاگردان و اخلاف علمى و تربیتى آن بزرگمرد الهى،یكى از آثار ماندگار آن مرجع عالیقدر مى‏باشند كه اسامى جمعى از آنان در بخش‏شاگردان گذشت.


2-تاسیس حوزه همدان:


ایشان در پایه‏گذارى حوزه علمیه همدان و راه‏اندازى‏آن و تاسیس كتابخانه وابسته آن به استادش مرحوم آیة الله حائرى تاسى نموده و گام‏جاى گام ایشان نهاد.


3-تعمیر مدرسه مخروبه آخوند:


ایشان از نخستین روزهاى ورود به همدان،به‏تعمیر و مرمت مدرسه مخروبه آخوند ملا محمد حسن بن حسین مختارى متخلص به‏«مجرم‏»همدانى(متوفى 1275 ه.ق)صاحب‏«مصائب العلماء»(خطى موجود دركتابخانه غرب همدان)همت گمارد و آن را در سالهاى 1321 تا1323(ه.ش)بازسازى نمود و به نام خود بانى اصلى مدرسه،«آخوند»اشتهار یافت.ازدیاد طلاب وتوسعه و گسترش حوزه همدان ایجاب نمود كه برخى از همسایگان نیكوكار مدرسه،مانند مرحوم حاج جواد كرمانشاهى را وادارد كه حیاط وسیعى را به مدرسه واگزارد كه‏در آن حیاط اهدایى،ساختمان حجره‏ها و رواق وسیع كتابخانه غرب همدان پى‏ریزى‏گردید.


4-تاسیس كتابخانه غرب:


در كنار توسعه و مرمت مدرسه آخوند،در سال‏1332 ه.ش اقدام به احداث كتابخانه مجهز و وسیعى نمودند كه هم اكنون یكى ازاعتبارات منطقه غرب به شمار مى‏آید و حقیر تفصیلا در كتاب‏«زیر بناى تمدن و علوم‏اسلامى‏»شرح آن را آورده‏ام،و اجمال مساله آن است كه یكى از یاران جوان و اهل‏ذوق آیة الله آخوند،به نام حاج میرزا على صفر ذكاوتى قراگوزلو(متوفى 1331 ه.ش)متخلص به‏«زمزم‏»،از وضع اسفبار كتابخانه عارف شهیر و عالم حكیم میرزا محمدجعفر كبوتر آهنگى(مجذوب علیشاه همدانى،1171-1239 ه.ق) آگاهى و نگرانى‏داشت،چون خود را از متولیان آن كتابخانه بود.در وقفنامه كتابخانه مجذوب آمده بودكه مجتهد زمان در همدان مى‏تواند اعمال اشراف و نظارت بر آن بنماید.به اشارت‏آقاى آخوند(ره)،شادروان ذكاوتى همتى شگرف نمود و بازمانده آن كتابخانه پیشین‏4000 جلدى را كه در آن زمان یك گارى ورق بیش از آن نمانده بود،از بویوكشابادكبوتر آهنگ به حوزه علمیه آخوند انتقال داد و با كار طاقت‏فرساى فنى و كتابشناسانه،ازآن مورقات 400 نسخه خطى نفیس بازسازى كرد كه اینك در فهرست كتابخانه مزبورشناخته شده است و همان پایه و مایه كتابخانه‏اى گردید كه اینك با افزایش كتابهاى‏چاپى و خطى دیگر و با اهداى مجموعات برخى از معاریف همدان،از جمله 2000جلد اهدایى خود آیة الله آخوند همدانى و مراجع دانشگاهى و جز آنها،امروز در حدود15000 جلد كتاب چاپى به زبانهاى عربى،فارسى،انگلیسى،و غیره دارد و به مثابه‏بزرگترین و معتبرترین كتابخانه حوزه عملیه همدان شناخته شده و از مصادیق بارز«ان‏آثارنا تدل علینا»مى‏باشد.


گفتارى از كتاب زیر بناى تمدن و علوم اسلامى اینجانب كه در سال 1342 ش‏پس از بازدید از آن كتابخانه نوشته شده است:!505«این كتابخانه در سه طبقه با بهترین لوازم بنا در وسط صحن مدرسه واقع شده‏است و بناى آن در سالهاى 1338 و1339 ه.ش به اتمام رسیده و در رده كتابخانه‏هاى‏بزرگ روز تنظیم و تاسیس گردیده است و هم اكنون 14000 جلد كتاب نفیس دررشته‏هاى مختلف دارد كه از نفیس‏ترین كتابهاى آن،رساله‏هاى فلسفى ابو على سینا وفارابى به خط خودشان مى‏باشد.آقاى دكتر جواد مقصودى،فهرست جامعى بر این‏نفایس نگاشته‏اند.»


5-ایجاد و راه اندازى مجله ماهانه پیك اسلام:


یكى دیگر از خدمات ارزشمندو فرهنگى آن بزرگ مرجع تقلید،تاسیس و راه اندازى مجله علمى و اسلامى پربار«پیك اسلام‏»بود كه به مثابه ارگان حوزه علمیه و كتابخانه غرب همدان به سرپرستى‏ایشان و زیر نظر هیئت تحریریه و با تلاش و كوشش مدیر محترم كتابخانه آقاى دكترجواد مقصودى تاسیس و انتشار مى‏یافت. این مجله كه به سبك مجله ماهانه مكتب‏اسلام حوزه علمیه قم بود،از دى ماه 1341 تا دى ماه 1342 استمرار و انتشار یافت ومجموعا شش شماره از آن منتشر گردید.حقیر در آن مجله وزین چند مقاله داشت كه‏یكى از آنها ترجمه وصیتنامه علامه حلى(ره)به فرزندش فخر المحققین و دیگرى‏ترجمه مقاله شیخ محمود شلتوت در مورد به رسمیت‏شناختن مذهب جعفرى و چندمقاله دیگر بود.این مجله نوعا از نویسندگان فاضل منطقه غرب و از اساتید حوزه‏علمیه قم و نجف تامین مطلب مى‏نمود.


6-تعمیر و تاسیس مساجد و تكایا:


شاید دهها مسجد و حسینیه و حمام درشهرستانها و قراء و قصبات تابعه همدان و كرمانشاه و حومه،مستقیم یا غیر مستقیم بااشاره و عنایت آن بزرگوار تاسیس یا تعمیر یافت كه آمار آنها از عهده نگارنده خارج‏مى‏باشد و تعداد آنها هم كم نیست.

چهارشنبه 18/5/1391 - 9:49 - 0 تشکر 497175

چند داستان شیرین:



1-توتیاى چشم:


از نوادر قصه‏ها و شنیدنیها كه از استاد بزرگوارش مرحوم حاج‏شیخ عبد الكریم نقل مى‏نمودند،این بود كه مرحوم حاج شیخ عبد الكریم حائرى(اعلى الله مقامه الشریف)فرمودند:


«چشم درد شدیدى به من عارض شد،به حدى كه توان مطالعه و نوشتن را ازمن سلب نمود. مطالعه و نگارش را كنار گذاشتم و به معالجه و درمان پرداختم،ولى این‏ناراحتى همچنان ادامه داشت،تا آنكه فصل تعطیلى رسید و با قطار عازم زیارت وعتبه بوسى ثامن لحجج‏حضرت امام رضا(ع)شدم و در نیتم بود كه از خداوند متعال‏توسط آن بزرگوار شفاى درد چشمم را مسئلت نمایم.اتفاقا با جمعى از زائرین دهات‏آذربایجان كه با شور و شوق فراوانى عازم زیارت بودند،هم‏كوپه شدم.بى‏آنكه زبان‏همدیگر را بدانیم،در بین راه یك مرتبه به نظرم رسید كه خوش قلب‏تر و پاكتر وخالصتر از این زائران كسى را پیدا نخواهم كرد كه عازم زیارت آقا باشند.اینان یكسال باتمام زحمات طاقت فرسا كار مى‏كنند و بیل مى‏زنند و شخم مى‏كنند و اندك درآمدى راكه پیدا مى‏كنند،گرانبهاتر و ماندنى‏تر از زیارت آقا ثامن الحجج(ع)چیزى براى خودنمى‏دانند و دسترنج‏حلال خود را صرف زیارت مى‏نمایند.چه بهتر از غبار خاك پاى‏اینان استشفاء نمایم.به همان نیت ذره‏اى از زیر كفش یكى از این زائرین را به چشم‏كشیدم،بى‏آنكه او خود توجه داشته باشد.خداوند متعال از عنایت ثامن الحجج ازهمان لحظه درد چشم را از من برط‏رف نمود و تا آخر عمر هم نیاز به عینك پیداننمودم.»


آقاى آخوند مى‏فرمودند:مرحوم حاج شیخ تا اواخر عمر مى‏توانستند از فاصله‏دور به مطالعه كتاب بپردازند،بى‏آنكه نیازى به عینك داشته باشند.


این سرگذشت را آن مرحوم با یك حال و خلوص خاصى بیان مى‏فرمودند كه‏شنونده را تحت تاثیر قرار مى‏داد و این مورد را یكى از عنایات الهى در حق آن استادبزرگوار توصیف مى‏نمودند.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.