• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 1387)
سه شنبه 17/5/1391 - 20:53 -0 تشکر 496427
جهاد(دیدگاه شهید مطهری)

بسم الله الرحمن الرحیم
« قاتلوا الذین لا یؤمنون بالله و لا بالیوم الاخر و لا یحرمون ما حرم الله‏
و رسوله و لا یدینون دین الحق من الذین اتوا الكتاب حتی یعطوا الجزیه عن‏
یدوهم صاغرون ». ( سوره توبه آیه 29 )

جنگ با اهل كتاب

این آیه كه تلاوت شد در مورد اهل كتاب است . اهل كتاب یعنی غیر
مسلمانانیكه بیكی از كتب آسمانی انتساب دارند مانند یهودیها و نصاری
 ( مسیحیها ) و شاید مجوسیها .
این آیه ، آیه جنگ با اهل كتاب است و در عین حال نمیگویند كه با اهل‏
كتاب بجنگید ، میگویند با آنانكه بخدا ایمان ندارند ، باخرت هم ایمان‏
ندارند ، بحرام و حلال خدا وقعی نمیگذارند ( یعنی حرام خدا را حلال میكنند
) و به دین حق متدین نیستند ، با آنانكه اینچنین و آنچنانند از اهل كتاب‏
بجنگید ، تا سر حد جزیه دادن ، یعنی اگر حاضر شدند جزیه بدهند و خاضع‏
شدند در مقابل شما ، دیگر بعد از این نجنگید راجع بمفاد این آیه سؤالاتی است كه
 جوابش را باید با كمك آیات دیگر
قرآن در مورد جهاد پیدا بكنیم و بگوئیم .

سه شنبه 17/5/1391 - 21:49 - 0 تشکر 496486

آیا جزیه پاداش است یا كیفر ؟


بعبارت دیگر ما باید ببینیم اسلام كه جزیه میگیرد بشكل پاداش میگیرد
یا بشكل باج اگر در مقابل جزیه تعهدی میسپارد و خدمتی بانها میكند پس‏
پاداش است اما اگر بدون هیچ پاداش پول میگیرد باج است . یكوقت است‏
اسلام میگوید از اهل كتاب جزیه بگیرید ولی در مقابلش هم هیچ تعهدی ندهید
فقط پول از آنها بگیرید پول بگیرید برای اینكه با آنها نمی‏جنگید این همان‏
باج است . باج گرفتن یعنی حق زور گرفتن ، یعنی اینكه یك زورمند به كم‏
زورتر از خود میگوید فلان مبلغ را بده تا مزاحم تو نشوم ، از سر راهت‏
برخیزم ، امنیتت را سلب نكنم . یكوقت میگوید تعهدی در مقابل شما میكنم‏
و در مقابل این تعهد جزیه میگیرم ، مفهوم جزیه در اینصورت پاداش است ،
میخواهد لغت عربی باشد یا فارسی باشد . ما بخود ماده قانون باید توجه‏ كنیم .
ما وقتیكه وارد ماهیت قانون میشویم می‏بینیم كه جزیه برای آن عده از
اهل كتاب است كه در ظل دولت اسلامی زندگی میكنند ، رعیت دولت اسلامی‏
هستند ، دولت اسلامی وظائفی بر عهده ملت خودش دارد و یك تعهداتی در
برابر آنها ، وظائف این است كه اولا باید مالیاتهائی بدهند كه بودجه‏
دولت اسلامی اداره بشود ، آن مالیاتها اعم است از آنچه كه بعنوان زكوه‏
گرفته میشود و از آن چیزهائیكه بعناوین دیگری گرفته میشود ،
بعنوان مثال خراج یا مقاسمه یا
مالیاتیكه دولت اسلامی بر طبق مصالح اسلامی وضع میكند باید مردم بدهند و
اگر ندهند قهرا دولت اسلامی مختل می‏ماند هیچ دولتی نیست كه بودجه نداشته‏
باشد و قسمتی یا تمام بودجه خود را به شكلی از مردم نگیرد . دولت بودجه‏
میخواهد بودجه هم باید از همین مالیاتهای مستقیم یا غیر مستقیم وصول شود
. و ثانیا مردم باید تعهداتی از نظر سربازی و فداكاری در برابر دولت‏
داشته باشند . ممكن است خطری پیش بیاید افراد همین مردم باید بدفاع‏
بپردازند . اهل كتاب اگر در ظل دولت اسلامی بسر ببرند نه موظفند كه آن‏
مالیاتهای اسلامی را بپردازند و نه موظفند كه در جهادها شركت كنند با
اینكه منفعت جهاد عاید حال آنها میشود ، بنابر این وقتیكه دولت اسلامی‏
امنیت مردمی را تأمین میكند و آنها را تحت حمایت خودش قرار میدهد چه‏
مردم خودش باشد چه غیر خودش یك چیزی هم از مردم میخواهد مالی یا غیر
مالی ، از اهل كتاب بجای زكوه و غیر زكوه از خراج و مقاسمات ، جزیه‏
میخواهد و حتی بجای سربازی هم جزیه میخواهد و لهذا در صدر اسلام این چنین‏
بوده است هر وقت اهل كتاب داوطلب میشدند كه بیایند در صفهای مسلمین‏
بنفع مسلمین بجنگند مسلمین جزیه را برمیداشتند و میگفتند ما این جزیه را
از شما میگیریم بدلیل اینكه شما سرباز نمیدهید حالا كه شما سرباز میدهید
ما حق نداریم از شما جزیه بگیریم . در تفسیر المنار شواهد تاریخی بسیاری‏
از كتب مختلف تاریخ آمده است كه مسلمین صدر اسلام جزیه را بجای سربازی‏
میگرفتند ، باهل كتاب میگفتند شما كه حالا در ظل دولت ما زندگی میكنید و
ما از شما حمایت میكنیم ولی شما بما سرباز نمیدهید ( مسلمین هم از آنها
سرباز قبول نمیكردند ) بجای سرباز جزیه بدهید . و اگر مسلمین احیانا در مواردی اعتمادی پیدا
میكردند و از آنها سرباز می‏پذیرفتند دیگر جزیه نمی‏گرفتند .
بنابر این مفهوم جزیه از نظر لغوی میخواهد عربی و از ماده جزاء باشد و
میخواهد معرب گزیه باشد اینقدرش مسلم استكه از نظر مفهوم قانونی یك‏
پاداشی است بدولت اسلامی از طرف رعیت غیر مسلمان اهل كتاب خودش در
مقابل خدمتیكه برای آنها انجام میدهد و در مقابل اینكه از آنها سرباز
نمیگیرد و از آنها مالیات نمیگیرد .
از همینجا معلوم شد كه آن ایراد اولی كه گفتند چطور میشود كه اسلام‏
بخاطر جزیه دست از جهاد بر میدارد ؟ جوابش این است كه جهاد را اسلام‏
برای چی میخواهد ؟ جهاد را برای تحمیل عقیده نمیخواهد ، جهاد را برای‏
مانع از میان برداشتن میخواهد ، وقتی طرف میگوید با تو جنگ ندارم پس‏
بنابر این دیگر مانعی برای تحمیل عقیده ایجاد نمیكند ، وقتیكه مانعی برای‏
تحمیل عقیده ایجاد نمی كند او هم باید كه بحكم : « و ان جنحوا للسلم‏
فاجنح لها »( انفال - 61 ) . اگر خضوع كردند و اگر بال سلم و صلح را جلو
آوردند تو دیگر سرسختی نكن ، نگوید نخیر من صلح نمیكنم و میجنگم ، حالا كه‏
آنها آماده‏اند كه هم زیستی مسالمت آمیز داشته باشند تو هم باید اعلام‏
اینرا بكنی ، منتها حالا كه آنها میخواهند با شما و در ظل شما زندگی بكنند
و حال اینكه آنها مالیات اسلامی قهرا نمیدهند و سرباز هم قهرا نمی‏فرستند
و شما هم اعتماد ندارید به سربازهای آنها ، در مقابل یك مالیات سرانه‏
از آنها بگیرید بنام جزیه ، اتفاقا مورخین اروپائی و مسیحی از قبیل‏
گوستاولوبون دوجی زیدان در این جهت خیلی بحث كرده‏اند . ویل دورانت در
جلد یازدهم تاریخ تمدنش راجع بمسئله جزیه اسلامی بحث كرده و میگوید كه این جزیه اسلامی مقدارش آنقدر كم بوده است كه از مالیاتهائیكه‏
از خود مسلمین میگرفتند كمتر بوده بنابر این هیچ جنبه اجحاف در میان‏
نبوده است .

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.