• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن اجتماعي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
اجتماعي (بازدید: 3258)
دوشنبه 16/5/1391 - 21:22 -0 تشکر 494791
تكامل اجتماعی انسان(دیدگاه شهید مطهری)

دوست عزیز به نظر شما چه آیتم هایی برای رسیدن انسان امروزی به تکامل لازم می باشد؟




بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع بحث مفهوم تكامل در تاریخ و به تعبیر دیگر تكامل اجتماعی و
پیشرفت اجتماعی انسان است . علماء برای انسان قائل به دو تكاملند : یكی‏
تكامل طبیعی و زیستی كه در زیست شناسی خوانده و دیده‏اید ، كه انسان را
كاملترین حیوان و آخرین حلقه تكامل طبیعی حیوانات دانسته‏اند . معنی‏
تكامل طبیعی روشن است ، یعنی تكاملی كه آنرا جریان طبیعت بدون دخالت و
خواست خود انسان بوجود آورده است . از این جهت میان انسان و سایر
حیوانات تفاوتی نیست یعنی یك مسیر طبیعی جبری قهری ، هر حیوانی را به‏
مرحله‏ای رسانده است ، انسان را هم همان جریان به مرحله‏ای كه امروز ما او
را انسان می‏نامیم و او را نوعی خاص در مقابل سایر انواع می‏دانیم رسانده‏
است . ولی تكامل تاریخی یا تكامل اجتماعی یعنی سیر جدیدی از تكامل كه در
این سیر جدید ، طبیعت به آن شكل دخالت ندارد . این تكامل ، تكامل‏
اكتسابی  است . یعنی تكاملی است كه انسان با دست خود آنرا كسب‏ كرده است
 و دوره به دوره هم آنرا از طریق تعلیم و تعلم منتقل كرده است‏
، نه از طریق وراثت . تكامل طبیعی بدون اختیار و اكتساب انسان رخ داده‏
است و با یك سلسله قوانین ارثی دوره به دوره طی شده است . ولی تكامل‏
اجتماعی یا تاریخی انسان چون اكتسابی است و به دست خود انسان بوجود
آمده است انتقالش از نسلی است و به دست خود انسان بوجود آمده است‏
انتقالش از نسلی به نسلی و از دوره‏ای به دوره‏ای و احیانا از منطقه‏ای به‏
منطقه‏ای ، بوسیله تو ارث نبوده و امكان هم نداشته است بلكه بوسیله‏
تعلیم و تعلم و یاد دادن و یاد گرفتن ، و در درجه اول بوسیله فن نوشتن‏
انجام شده است كه می‏بینیم قرآن كریم هم به قلم و ابزارهای نوشتن قسم‏
می‏خورد : " « ن و القلم و ما یسطرون » " و یا : " « اقرا باسم‏
ربك الذی خلق 0 خلق الانسان من علق 0 اقرأ و ربك الاكرم 0 الذی علم‏ بالقلم »"
خدای بزرگوار تو همان است كه قلم بدست گرفتن را به انسان آموخت یعنی‏
استعداد پیشرفت در تكامل تاریخی و تكامل اجتماعی به انسان داد .
در اینكه جامعه بشر از بدو پیدایش ، از زمانی كه شروع كرده است به‏
ایجاد تمدن ، رو به پیشرفت و رو به تكامل بوده است تقریبا جای بحث‏
نیست . همه ما می‏دانیم كه همانطوری كه تكامل طبیعی تدریجا رخ داده است‏
، تكامل اجتماعی هم تدریجا رخ داده است با یك تفاوت و آن اینكه هر چه زمان گذشته است
 بر سرعت این تكامل افزوده‏ است و به اصطلاح علمی ،
 یك حركت مقرون به شتاب بوده است یعنی حركت‏
بوده و سكون نبوده است و تازه حركت یكنواخت هم نبوده است . ( حركت‏
یكنواخت مثل حركت یك اتومبیل كه مثلا ساعتی 100 كیلومتر ، یك ساعت ،
دو ساعت ، ده ساعت با همین سرعت حركت كند . ) بلكه حركت با شتاب‏
بوده است یعنی تدریجا بر سرعتش افزوده شده است ، اگر در دقیقه اول مثلا
یك كیلومتر حركت كرده ، در دقیقه دوم 2 كیلومتر ، در دقیقه سوم 4
كیلومتر و بلكه بیشتر به طوری كه هر چه جلو آمده است در زمانهای كمتر با
سرعتی بیشتر و در بعضی از قسمتها با سرعت خارق العاده‏ای پیش رفته و جلو
آمده است . ولی با اینكه به نظر می‏رسد كه تكامل و پیشرفت امری بدیهی‏
است ، حتما تعجب خواهید كرد كه در میان دانشمندان افرادی بوده و هستند
كه در اینكه بتوان نام آنچه رخ داده است را پیشرفت و تكامل نامید ،
تردید كرده‏اند . خیلی هم در ابتدا تعجب آور است كه چه جای تردید است ؟
! اینكه چرا تردید كرده‏اند بعد عرض می‏كنم . در اینجا همین قدر اشاره‏
می‏كنم كه اگر چه ما تردید آنها را صحیح نمی‏دانیم و ما هم معتقدیم كه‏
جامعه بشر همه جانبه رو به تكامل است و به یك مراحل نهائی نزدیك می‏شود
، در عین حال تردیدهای آنها هم بی‏وجه نیست ، جهتی دارد كه باید روشن‏
بشود تا ما بتوانیم مفهوم تكامل را كاملا درك بكنیم .

دوشنبه 16/5/1391 - 22:59 - 0 تشکر 495096


هدف اصلی در اسلام


ما فكر می‏كنیم كه هدف همان " حقیقت " است یعنی خود " خدا " هدف‏
است . در منطق اسلام هدف فقط یك چیز است و آن خدا است . اصولا توحید
اسلام جز این ، اقتضا نمی‏كند ، اگر هم هدف دیگری معرفی می‏كند مانند
بهشت و یا فرار از جهنم ، هدفهای درجه دوم است برای‏
انسانهایی كه از این هدفهای خیلی پست جهنمی باید رهائی پیدا كنند و الا
خود حكمت از آن جهت كه حكمت است ، قطع نظر از اینكه انسان را به خدا
برساند ، هدف نیست . بلی اگر حكمت انسان را به حقیقت برساند خوب‏
است و خوبیش هم به واسطه این است كه انسان را به حقیقت می‏رساند خوب‏
است نه اینكه خود ، مطلوب با لذات است . عدالت اخلاقی هم از آن جهت‏
خوب است كه جلوی نفس اماره را می‏گیرد و این مانع را از راه وصول به‏
حقیقت برمی‏دارد كه تا كشور وجود انسان كشوری متعادل نباشد ، انسان‏
نمی‏تواند سیر الی الله داشته باشد . محبت نیز شاید از نظر اثر باشد نه‏
مقدمه ، یعنی لازمه وصول به حقیقت باشد .
به هر حال از نظر ما " ایمان " در اسلام " هدف " است نه وسیله .
این ، خلاصه حرف است . در اینجا سؤالی مطرح می‏شود و آن اینكه وقتی‏
می‏گوئیم « یا ایها الذین آمنوا آمنوا »آیا ایمان هدف است یا
وسیله ؟ شك ندارد كه ایمان آثار زیادی هم دارد ولی آیا ایمان را به خاطر
آثارش گفته‏اند ؟ و انسان باید ایمان داشته باشد تا از اضطراب رهایی‏
پیدا كند ، ایمان داشته باشد تا به دیگران تعدی نكند ، ایمان داشته باشد
تا افراد به هم اعتماد متقابل داشته باشند و . . . ؟ آیا ایمان مقدمه‏
اینهاست یا اینها آثار آن است و ایمان قطع نظر از اینها خود هدف است‏
چون ایمان پیوند انسان با حق و حقیقت است .
پس از نظر ما خود ایمان به خدا هدف است و به عبارت دیگر
خود خدا هدف است و ایمان با اینهمه آثار زیادی كه دارد ، در اسلام به‏
این دلیل واجب نشده است كه آن آثار پیدا بشود . چون آن آثار فوائد
ایمان است . ایمان از آن جهت واجب است كه خودش پیوند انسان با حق‏
است و نفس پیوند انسان با حق از نظر اسلام كمال است . نه علم هدف است‏
( علم به یك معنا همان حكمت است كه علم به حقایق اشیاء است ) نه‏
زیبائی هدف است ، نه عدالت هدف است و نه محبت ، بلكه هدف فقط و
فقط خدا است و حقیقت ، ولی حقیقتی كه توام است با این چیزهای دیگر یا
از باب مقدمه و یا از باب نتیجه .
این ، بحث ما است در باب آخرین هدف و آرمان اصلی در ایدئولوژی اسلام‏
كه جز خداوند چیز دیگری نیست . و از این رو عبادت اعلی كه در اوج است‏
وسیله پیوند انسان با خداست و نه وسیله پیوند انسان با مطلوبهای دیگر .
و السلام علیكم و رحمه الله و بركاته

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.