• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
ارتباطات و فن آوری اطلاعات (بازدید: 1449)
دوشنبه 16/5/1391 - 10:25 -0 تشکر 493899
ویژگی‌های طرح تكفا

طرح تكفا مخفف عبارت برنامه- توسعه- كاربردی - فناوری- اطلاعات و- ارتباطات- ایران است. این طرح در تیرماه سال 1381 به تصویب هیأت دولت رسید. منابع اعتباری آن هم در تبصره 13 قوانین بودجه سال‌های 81، 82 و 83 پیش‌بینی شده است

دوشنبه 16/5/1391 - 10:32 - 0 تشکر 493915

عموم این مراكز از اعتبارات طرح تكفا كمك دریافت كرده‌اند، همچنین در تعریف ویژگی‌های فنی، تدوین استانداردها، چارچوب‌ها و طراحی پایگاه وب از اعتبارات این طرح تخصیص داده ایم. در سال 1383 نیز با تأسیس برنامه فناوری اطلاعات ذیل برنامه‌بودجه هر دستگاه، دستگاه موظف شدند كه از آن محل نیز برای انجام كارها پرداخت كنند.

دوشنبه 16/5/1391 - 10:33 - 0 تشکر 493917

در كشور ما در چند سطح به IT توجه می‌شود. سطح بسیار ساده و مقدماتی آن، شبكه سخت‌افزاری رایانه‌ها و ارتباط اینترنتی بین مراكز و حوزه‌های كاری است. این سطح، سطح مقدماتی و البته بسیار واحب است. چون با وجود این سطح بقیه مراحل صورت می‌گیرد. در سطح دوم، فعالیت‌هایی است كه دستگاه‌ها و مراجع مختلف با استفاده از نرم‌افزارها و امكانات رایانه‌ای برای مكانیزه كردن خدمات خود انجام می‌دهند. نگاه یا لایه سوم نیز چگونگی معماری این حركت، به كارگیری آن و تبدیل این فعالیت‌ها به ارزش افزوده اقتصادی است و این سطح با حمایت مستقیم لایه سیاستگذاری و استراتژی و متكی به نوع تفكر و نگرش به كل منابع كشور اعم از فیزیكی و مجازی دارای موفقیت كامل است.

دوشنبه 16/5/1391 - 10:33 - 0 تشکر 493918

در هر یك از این سطوح نوع مدیریت فرآیند تفاوت‌هایی می‌كند و ویژگی‌هایی دارد، اما باید در یك زنجیره تكمیلی مناسبی با بقیه بخش‌ها حركت كند. در بسیاری از مواقع كسانی كه در لایه‌های مقدماتی، مثال سخت‌افزار یا شبكه یا اتوماسیون به موضوع نگاه می‌كنند، همه مدیریت IT را در آن بخش لحاظ می‌كنند. تصور آنها این است كه مدیریت IT در كشور یعنی مدیریت شبكه‌های دسترسی، مدیریت سخت‌افزار و حوزه شبكه‌ای این موضوع . اگر ما در چنین سطحی، كه سطح مهمی نیز هست، توقف كنیم با خلأبینش استراتژیك در معماری توسعه كشور مواجه می‌شویم.
برخی نیز در حوزه محتوا و content توقف می‌كنند و فناوری اطلاعات را در بعد اطلاع‌رسانی، تولید و توزیع اطلاعات می‌دانند. در نتیجه ما به نگرش كتابخانه‌ای نزدیك می‌شویم. بخش ذیقیمت IT و مهم‌ترین نیروی آن، اطلاع‌رسانی است. اما همه برنامه مدیریت IT از این منظر قابل جمع كردن نیست. در لایه سوم یا لایه معماری هم اگر به سطح شبكه دسترسی و سطح مدیریت منابع اطلاعات توجه نشود، نمی‌توان برنامه معماری ساخت یافته‌ای را برای كشور تنظیم كرد. تحقق همه اینها نیز بدون پشتیبانی لایه استراتژیك و سیاستگذاری در كشور مشكل خواهد بود. در طی سه سال گذشته ما از این نعمت برخوردار بودیم كه با تمركز سطوح تصمیم‌گیری در یك مجموعه توانستیم فرآیند شروع حركت را نسبتاً ساخت یافته آغاز كنیم. در سطح استراتژیك و راهبری، رئیس جمهور، دولت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور حضور داشتند. در سطح معماری، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور و مجموعه دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی كمك كردند. سطح توسعه مدیریت محتوا و دسترسی نیز با كمك همه دستگاه‌ها و بخش خصوصی شكل گرفت. در سطح دسترسی هم بیشترین تكیه به سرمایه‌گذاری شركت‌های مخابرات كشور بوده است. البته به تدریج حضور بخش خصوصی در ارائه خدمات اینترنت و اطلاع‌رسانی و اخیراً هم در توسعه شبكه‌های دسترسی مثل مؤسسات PAP كاملاً محسوس شده است
.

دوشنبه 16/5/1391 - 10:39 - 0 تشکر 493923

با سیاست‌های آزادسازی بازار ارتباطات كشور، منابع مختلف و رقابتی در این بازار بیشتر می شود. اما با گسترش فعالیت‌ها و توسعه پروژه‌ها، به تدریج باید با رعایت استراتژی و معماری یكپارچه كشور، مدیریت سطوح مختلف دارای تمركز بخشی شود. اگر در جایی نیز مدیریت فرابخشی لازم باشد باید از توان بخش‌های مختلف و شرح خدمات آنان بهره‌مند شد.
به همین خاطر، با توجه به این كه مواد بسیار زیادی از برنامه چهارم توسعه براساس توسعه فناوری اطلاعات شكل گرفته است ما نیاز به ایجاد یك مدیریت ماتریسی در برنامه توسعه كشور داریم. این نوع مدیریت در سطح افقی و زیربنایی به معنی استراتژی است كه كماكان باید سطح اول تصمیم‌گیری كشور در آن دخیل باشند و به عهده رئیس جمهور و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور است. در سطح عمودی این برنامه نیز تمام بخش‌های كشور دارای شرح وظیفه و اهداف معین هستند، كه در برنامه چهارم توسعه خطوط اصلی آن روشن شده است. سند اجرایی بخشی و فرابخشی آن نیز به تدریج اماده می‌شود تا بتوانیم به نحو صحیح به حوزه اجرا وارد شویم.

دوشنبه 16/5/1391 - 10:39 - 0 تشکر 493924

با سیاست‌های آزادسازی بازار ارتباطات كشور، منابع مختلف و رقابتی در این بازار بیشتر می شود. اما با گسترش فعالیت‌ها و توسعه پروژه‌ها، به تدریج باید با رعایت استراتژی و معماری یكپارچه كشور، مدیریت سطوح مختلف دارای تمركز بخشی شود. اگر در جایی نیز مدیریت فرابخشی لازم باشد باید از توان بخش‌های مختلف و شرح خدمات آنان بهره‌مند شد.
ب

دوشنبه 16/5/1391 - 10:47 - 0 تشکر 493939

با سیاست‌های آزادسازی بازار ارتباطات كشور، منابع مختلف و رقابتی در این بازار بیشتر می شود. اما با گسترش فعالیت‌ها و توسعه پروژه‌ها، به تدریج باید با رعایت استراتژی و معماری یكپارچه كشور، مدیریت سطوح مختلف دارای تمركز بخشی خواهد شد. اگر در جایی نیز مدیریت فرابخشی لازم باشد باید از توان بخش‌های مختلف و شرح خدمات آنان بهره‌مند شد.
به همین خاطر، با توجه به این كه مواد بسیار زیادی از برنامه چهارم توسعه براساس توسعه فناوری اطلاعات شكل گرفته است ما نیاز به ایجاد یك مدیریت ماتریسی در برنامه توسعه كشور داریم. این نوع مدیریت در سطح افقی و زیربنایی به معنی استراتژی است كه كماكان باید سطح اول تصمیم‌گیری كشور در آن دخیل باشند و به عهده رئیس جمهور و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور است. در سطح عمودی این برنامه نیز تمام بخش‌های كشور دارای شرح وظیفه و اهداف معین هستند، كه در برنامه چهارم توسعه خطوط اصلی آن روشن شده است. سند اجرایی بخشی و فرابخشی آن نیز به تدریج اماده می‌شود تا بتوانیم به نحو صحیح به حوزه اجرا وارد شویم.

دوشنبه 16/5/1391 - 10:50 - 0 تشکر 493944

بخش خصوصی به راحتی می‌تواند در زمینه IT فعالیت كند.و این نكته بسیار مهمی است. ما از آغاز بررسی و تصویب طرح تكفا در دولت، از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی كه در نظر گرفتیم حضور و نقش بخش خصوصی در انجام تمام لایه‌های پروژه بوده است. در مصوبه هیئت دولت پنج موضوع به عنوان اولویت‌ها و ضرورت‌های لازم‌الرعایه برای تحقق این برنامه ذكر شده است. یكی این كه ما باید حتماً در چارچوب معماری جامع حركت كنیم و تكروی صورت نگیرد. دوم این كه باید بتوانیم به صورت وحدت‌آمیزی در جامعه كار كنیم. پرهیز از اختلاف و تنش در انجام پروژه‌های عمرانی شرط اساسی است. سوم هم این است كه توسعه منابع انسانی اولویت اول را داشته باشد. موضوع چهارم هم این بود كه حتماً باید بخش خصوصی محور باشد و پنجمین ضرورت هم تمهید شبكه دسترسی، قوانین و مقررات و منابع و تسهیلات بوده است.
بنابراین، در مصوبه هیئت دولت تصریح شده بود كه ارجاع كارها به بخش خصوصی ضروری است، مگر در مواردی كه دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور تشخیص بدهند كه چاره‌ای جز ارجاع كار به بخش دولتی نیست. خوشبختانه دستگاه‌های دولتی از همان آغاز كار با این موضوع موافقت داشتند، اما ساخت اقتصادی ایران كه عمدتاً دولتی است و ما به سختی توانستیم مسیر را دنبال كنیم. در سال اول حدود 60 درصد موفق بودیم و در سال دوم این نسبت به حدود 80 درصد رسید. در مدل توسعه‌ای ایران و ساخت دولتی این یك ضریب بسیار موفقیت‌آمیزی است كه با موافقت و حمایت دستگاه‌های اجرایی كارها به بخش خصوصی واگذار و مقدار كمی از اعتبارات در بخش دولتی صرف شده است.
در مصوبه دولت چند محدودیت نیز وجود دارد. از جمله این كه اعتبارات طرح تكفا نباید صرف ساختمان سازی و سخت‌افزار بیهوده شود. ما تقریباً به هیچ دستگاهی، به جز بخش‌های دانشگاهی و آموزش‌وپرورش، پول برای تهیه سخت‌افزار به طور مجرد ندادیم. حتماًباید خدمات معینی تعریف می‌شد كه برای تحقق آن خدمات تأمین اعتبار سخت‌افزار بشود. چون در ایران معمولاً سرمایه‌گذاری در بخش سخت‌افزار و ساختمان سریع انجام می‌شود، اما كاركردی دیده نمی‌شود.
به هر حال، برای حمایت از بخش خصوصی ما هم اكنون در چهاربخش اصلی توانسته‌ایم امكاناتی را فراهم كنیم. اگر كسی ایده‌ای داشته باشد وبخواهد آن ایده را به محصول تبدیل كند، از كمك مالی یا حتی پرداخت بلاعوض بهره‌مند می‌شود. گروه‌های كارشناسی ویژه‌ای هستند كه طرح‌ها را بررسی می كنند و به كسانی كه بخواهند طرح‌های صنعتی خود را به تولید انبوه برسانند وام كم بهره می‌دهند. در مرحله بعد نیز برای ورود محصول به بازار زمینه‌هایی برای تأمین سرمایه دیده شده است. ما در این سه بخش نسبتاً خوب حركت كرده‌ایم. اما در مرحله چهارم كه مرحله صادرات است به شكل پراكنده اقدام شده است. ما از حضور شركت‌ها در نمایشگاه بین‌المللی به شكل محدودی حمایت كرده‌ایم. البته در این نقش وزارت صنایع و معادن بیشتر فعال بوده و وزارت بازرگانی نیز حمایت داشته است. امیدواریم در برنامه آتی برای این بخش برنامه بهتر و كامل‌تری داشته باشیم.

دوشنبه 16/5/1391 - 10:50 - 0 تشکر 493948

خوشبختانه تحرك بخش خصوصی در كشور فوق‌العاده خوب بوده است، به نحوی كه بنا به اظهار مسئولان اتحادیه صنفی و انجمن صنفی شركت‌های انفورماتیك ایران، بازار این خدمات و كالاها حدود 15 هزار میلیارد ریال گردش عملیات دارد. در حالی كه در سال 1380 و 1379 این بازار كمتر از 4 هزار میلیارد ریال گردش مالی داشته است. یعنی در طی سه سال برنامه تكفا، بازار بین 5/2 تا 3 برابر رشد داشته، كه شتاب خوبی است و امیدواریم ادامه داشته باشد.

دوشنبه 16/5/1391 - 10:51 - 0 تشکر 493949

در شركت‌های خصوصی، علاوه بر مقررات عمدتاً مسئله مالی است. ما در بحث مقررات هم فعالیت‌هایی داشته‌ایم با سازمان تأمین اجتماعی وارد مذاكره شدیم و با حمایت آنها همه ضوابط، مقررات و آیین‌نامه های آن سازمان را مورد بررسی و تدقیق قرار دادیم. به صورتی كه دوماه پیش، سازمان تأمین اجتماعی آیین‌نامه جامع و كاملی را اعلام كرد كه براساس آن سقف بیمه قراردادهای IT كشور حداقل 7 درصد رشد خواهد داشت. در حالی كه در گذشته ارقام بسیار بالاتری بود. همچنین این قوانین بسیار روان و سهل شد.
در بحث قوانین، قانون تجارت الكترونیك شكل گرفته است و همچنین در زمینه رتبه‌بندی و سازماندهی بازار به بخش خصوصی با كمك دبیرخانه شورای عالی انفورماتیك شكل‌گیری نظام صنفی را داشته‌ایم.
خبر دارید كه قانون رعایت حق كپی نرم‌افزار در بازار ایران، سه سال پیش در مجلس تصویب شد و قرار بود آیین‌نامه توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه شود، كه ما هم در تهیه آن سهیم بودیم. این آیین‌نامه دوماه پیش به تصویب هیأت دولت رسید و در ذیل این آیین‌نامه، آیین‌نامه نظام صنفی صنعت IT ایران هم تصویب شده است، كه امیدواریم موفق شویم به زودی نظام صنفی رایانه كشور را هم داشته باشیم.
بنابراین فعالیت‌های بازار از جنبه مقررات گذاری، تنظیم فعالیت‌ها و حمایت‌های رایانه‌ای تقریباً به شكل كاملی انجام شده و تنها كاری كه باقی مانده ایجاد نظام مهندسی و ارجاع كار است. البته این كار هم مراحل نهایی و تصویب را می‌گذارند.

دوشنبه 16/5/1391 - 10:51 - 0 تشکر 493950

برنامه تكفا در بخش دانشگاهی كامل و گسترده است. از سال اول اجرای این طرح، اعتباراتی در اختیار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی قرار گرفت، این اعتبارات برای تكمیل و ارتقای ظرفیت ارتباطی اینترنتی دانشگاه‌های كشور، ایجاد تجهیزات و امكانات برای بهبود شرایط فعلی دانشگاه‌ها و ایجاد پژوهشكده‌ها و دوره‌های كارشناسی ارشد و دكترای جدید به خصوص بین رشته‌ای و چند رشته‌ای بوده و درهمه این بخش‌ها فعالیت‌هایی انجام گرفته است.
كاردیگری كه با دانشگاه‌ها پیش بردیم این بود كه در مراكز رشد برای شركت‌های جوانی كه توسط فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها شكل می‌گیرد، تأسیس كردیم. تاكنون 12 یا 13 مورد در سراسر كشور از این طریق مجوز گرفته‌اند. امكانات فیزیكی با كمك استانداری‌ها، امكانات اعتباری از طریق طرح تكفا و مجوز و ارجاع كار توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده است.
در بعد توسعه پژوهشی، آیین‌نامه‌ای را سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور تنظیم كرده، كه در آن نحوه حمایت از پروژه‌های فوق لیسانس و دكترا معلوم شده است. در پروژه فوق لیسانس 30 میلیون ریال و در پروژه دكترا 80 میلیون ریال امكان حمایت وجود دارد. نحوه توزیع این اعتبار بین دانشجو، استاد و دانشگاه نیز در آیین‌نامه كاملاً معلوم است. ما از سال گذشته با اعتبارات سال 1382 در چهار یا پنج دانشگاه قراردادهای مرحله اول بستیم. در ماه گذشته نیز به همه دانشگاه‌های كشور اعلام كردیم كه در چه زمینه‌ای آمادگی حمایت داریم. آنها هم به تدریج در حال جوابگویی هستند تا ما اولویت بندی كنیم و به پای قرارداد برویم.
سیاستی كه در این بخش به كار بردیم این بود كه توجه بیشتر و عمده قراردادها را به حوزه تركیبی علوم انسانی و IT معطوف كردیم. چون در حوزه تكنولوژی، سخت‌افزار و شبكه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مركز تحقیقات مخابرات ایران با همین روش حمایت خود را صورت داده بودند. ما در حوزه علوم انسانی، مثل رشته‌های اقتصاد، جامعه شناسی، ادبیات، حقوق، معماری و . . . و به طور كلی تمام رسته‌های علوم انسانی را كه با استفاده از فناوری اطلاعات در پی افزایش كارآمدی‌ها و ارائه روش‌های جدید در ارتباط با IT هستند، دربر می‌گیرد فعالیت می‌كنیم و امیدواریم نتایج این فعالیت‌ها در سال‌های آتی مورد استفاده كشور باشد.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.