• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن خودرو > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
خودرو (بازدید: 2300)
چهارشنبه 11/5/1391 - 21:58 -0 تشکر 488104
خبر های مربوط به خودرو(تابستان 1391)

ورود سه خودروی ملی به بازار تا پایان سال 91

 

گروه صنعتی ایران خودرو در سال جاری وعده عرضه چند محصول جدید را به مشتریان خود داده است.


به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران مدیر عامل ایران خودرو از عرضه 3 محصول جدید و تولید آزمایشی دنا در سال جاری خبر داده است.

براساس این گزارش، رانا دومین خودروی ملی ایران خودرو نخستین محصول جدیدی است كه امسال به بازار می آید.
لازم به ذكر است، تولید این محصول با 70 درصد ساخت داخل از خرداد ماه امسال شروع شده و طی 2 مرحله نیز به مشتریان پیش فروش شده است.

همچنین طبق گفته مسئولان ایران خودرو زمان تحویل این خودرو، از مهرماه امسال و قیمت آن نیز حدود 15 میلیون تومان است.

براساس این گزارش، محصول بعدی این گروه خودروسازی وانت تندر 90 است كه در شهریورماه به تولید انبوه می رسد و قیمت نهایی آن هنوز مشخص نشده است و تیراژ تولید آن در سال جاری به 15 هزار دستگاه می رسد.

همچنین تولید انبوه تندر 90 با گیربكسی اتوماتیك نیز طی سال جاری انجام می گیرد كه این محصول با تغییرات ظاهری و با موتور كنونی تندر 90 خواهد بود.

لازم به ذكر است، گروه صنعتی ایران خودرو تولید سومین برند ملی خود تحت عنوان خودروی دنا را در دستور كار قرار دارد كه تولید آزمایشی آن در بهمن ماه امسال انجام می گیرد.

براساس این گزارش، به گفته مسئولان ایران خودرو با توجه به استقبال مشتریان از تندر 90 تولید مدل های جدید این خودرو از جمله وانت تندر 90 مسقف، ون واس یو وی نیز از برنامه های مشترك ایران خودرو شركت رنو است

 

 

چهارشنبه 11/5/1391 - 22:19 - 0 تشکر 488123

طرح ویژه خدمات امدادی سایپا از تابستان 91

گروه سایپا همزمان با آغاز تعطیلات تابستانی، طرح ویژه خدمات امدادی تابستان را از اول تیرماه تا پایان مهرماه 91 در محورها و جاده های شهرهای گردش پذیر و زیارتی اجراء می کند.


به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران احمد کرفی مدیر عامل امداد خودرو سایپا تصریح کرد: در طرح ویژه خدمات امدادی تابستان 1391، 92 پایگاه روزانه و شبانه روزی (35 پایگاه روزانه، 45 پایگاه شبانه روزی و 12 پایگاه فصلی ویژه) که بیشتر در محورهای پرتردد شهرهای گردش پذیر و زیارتی قرار دارند، خدمات امدادی مورد نیاز را به دارندگان خودروهای گروه سایپا و مسافران تابستانی ارائه می دهند.
وی با اعلام آمادگی کامل این شرکت جهت اجرای طرح ویژه خدمات امداد تابستانی تصریح کرد: پایگاه های روزانه از ساعت 7 الی 20:30 و پایگاه های شبانه روزی به صورت 24 ساعته در خدمت هم وطنان و مسافران تابستانی هستند.
کرفی خاطر نشان کرد: شبکه خدمات امدادی شرکت امدادخودرو سایپا با بیش از 600 واحد امدادی در طول سال با گستردگی در سراسر کشور همواره آماده ی ارائه خدمات به هم میهنان عزیز بوده و بر این اساس تمامی مالکان خودروهای گروه سایپا در صورت نیاز به خدمات امدادی می توانند با شماره 096550 تماس برقرار کنند.
بعد از اجرای موفقیت آمیز طرح خدمات و امداد نوروزی و طرح سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) این سومین طرح ویژه خدمات امدادی در سال جاری است که توسط امدادخودرو سایپا اجراء می شود./

چهارشنبه 11/5/1391 - 22:20 - 0 تشکر 488125

کاهش هزینه خودروهای تولیدی، با خودکفایی درعرصه قطعه سازی

کارشناس فنی ایران خودرو خراسان رضوی گفت: کاهش هزینه خودروهای تولیدی از اهداف خودکفایی در قطعهسازی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، بهزاد عبدا...زاده کارشناس فنی ایران خودرو خراسان در حاشیه افتتاح نمایشگاه بومی سازی ایران خودرو اظهار کرد: در این نمایشگاه قطعات مورد نیاز برای بازدید متخصصان و سازندگان داخلی قطعات به معرض نمایش گذاشته شده است.

کارشناس فنی ایران خودرو خراسان در ادامه با اشاره به پروژه «داخلیسازی اقلام بد تامین» خاطرنشان کرد: چندی پیش در راستای صرفهجویی در هزینهها و خودکفایی در تولید قطعات، از سوی متخصصان و مدیران ایران خودرو خراسان پروژه «داخلی سازی اقلام بد تامین» و «برون رفت از انحصار برند» مطرح شد که در این راستا در گام اول تمام قطعاتی که اغلب برای تامین آنها میبایست هزینههای زیادی را پرداخت کنیم یا در تامین آنها به نوعی با مشکلات متعددی برخورد میکردیم، را شناسایی کرده و در گام بعد پس از بررسی اولیه قطعات شروع به خودکفایی و کمک به قطعهسازان داخلی کردیم.

عبدا...زاده تصریح کرد: اکثر قطعات یدکی و لوازم صنعتی که در این نمایشگاه در معرض نمایش گذاشته شده تا پیش از این از طریق واردات تامین میشده است در حالی که با حسن مدیریت و تلاش متخصصان و صنعتگران ایرانی شاهد این خواهیم بود که مهندسان با لیاقت و کفایت ما میتوانند این قطعات صنعتی را طراحی و تولید کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که صنعت خودروسازی صنعت مادر است، اذعان داشت: با توجه به این که صنعت و تکنولوژی خودروسازی، صنعت مادر است در این راستا شاهد بودیم که برخی از بازدیدکنندگان و سازندگان قطعات که تاکنون از این نمایشگاه بازدید داشتند، خواستار استفاده از این قطعات برای صنایع دیگری چون صنایع غذایی شدند.

چهارشنبه 11/5/1391 - 22:22 - 0 تشکر 488128

داخلی سازی 90 درصدی پژو 206

مقام مدیر عامل ایران خودرو درتولید از خودکفایی 90 درصدی در تولید پژو 206 خبر داد

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از ایکوپرس ، حسین نجاری قائم با بیان این مطلب و بااشاره به شایعاتی که در مورد تولید این محصول پراکنده شده، تاکید کرد: برنامه تولید مدل های مختلف خانواده 206 از جمله 206 اس دی فول آپشن و دستی و 206 تیپ 2 در دستور کار است.

وی به مشتریان 206 اطمینان داد که هیچ نگرانی در مورد عرضه این خودرو نداشته باشند و افزود: ایران خودرو موفق شده 90 درصد از این محصول را خودکفا کند و فعالیت های مجدانه ای را با همکاری قطعه سازان داخلی شروع کرده، تا قطعاتی که پیشتر از خارج وارد می شده، در ایران تولید شود.

قائم مقام مدیر عامل ایران خودرو،  گفت: شرکت های قطعه سازی با برخورداری از توان بالا در طراحی و تولید قطعات حساس، آمادگی خود را برای تولید 10 درصد باقی مانده اعلام کردند .

نجاری با اشاره به روند فزاینده تمایل مردم برای استفاده از خودروهای خانواده 206، گفت: براین اساس ایران خودرو  برنامه دارد تا در کنار تولید رانا، به تولید خانواده 206 نیز مبادرت کند و همه ساز و کار های مورد نیاز را در این خصوص در اختیار دارد.

وی 206 اس دی را دستاورد مهندسان ایران خودرو عنوان و تاکیدکرد: تولیداین محصول برای بازارهای داخل و خارج برای ایران خودرو از اهمیت ویژه برخوردار است.

این مقام تصریح کرد: ایران خودرو مصمم است در زمینه تولید خودرو بی نیاز به منابع خارجی باشدو در همین راستا برای خودکفایی، ازتوان داخلی نهایت بهره را خواهد گرفت

چهارشنبه 11/5/1391 - 22:24 - 0 تشکر 488129

سهم هزار میلیارد تومانی سایپا از تامین مالی خودروسازان

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: طبق مصوبه كارگروه حمایت از تولید، 2 هزار میلیارد تومان اعتبار برای خودروسازان در نظر گرفته شده كه سهم سایپا هزار میلیارد تومان است.


نعمت الله پوستین دوز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان این مطلب افزود: طبق مصوبه كارگروه حمایت از تولید 2 هزار میلیارد تومان اعتبار برای كمك به دو شركت خودروساز بزرگ كشور در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: براین اساس هزار میلیارد تومان از این مبلغ به سایپا و همین میزان نیز به ایران خودرو تعلق می گیرد.
پوستین دوز در پاسخ به این سوال كه این میزان تامین مالی جوابگوی نیاز این گروه خودروسازی است اظهار داشت: در شرایط كنونی همین میزان نقدینگی بسیاری از مشكلات صنعت خودروی كشور را برطرف می سازد و گروه خودروسازی سایپا برای بازگشت به شرایط قبلی به این حمایت مالی نیاز داشته است.

چهارشنبه 11/5/1391 - 22:25 - 0 تشکر 488130

ایران خودرو:

آغاز تولید آزمایشی دنا در بهمن ماه

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو اعلام کرد : با اتمام فرایند طراحی و مهندسی قطعات و مجموعه های خودروی دنا، فرایند ساخت قالب های تولید انبوه و تجهیزات خطوط مونتاژی آغاز شده است.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران و به نقل از ایکو پرس ، جواد نجم الدین گفت: انجام همه فعالیت ها در داخل کشور از ویژگی های منحصر بفرد پروژه دناست و  صرفه جویی ارزی قابل توجهی را برای این گروه صنعتی داشته است.

وی افزود: دنا با موتور ای اف 7 و در دو نوع بنزینی و گازسوز به بازار عرضه خواهد شد و به منظور بهره گیری از سیستم کروز کنترل در این محصول، فعالیت های کالیبراسیون موتور و طراحی و ساخت قطعات مرتبط با این مجموعه نیز در دست اقدام است.
نجم الدین اظهار داشت: در حال حاضر گیربکس دنا دستی است، اما ایران خودرو برای تجهیز این محصول به گیربکس اتوماتیک برنامه دارد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، سیستم ترمز جلو و عقب در این محصول را دیسکی اعلام کرد و گفت: با این محصول، سیستم جدید کنترل پایداری خودرو - ای. اس. پی. - به مشتری معرفی خواهد شد.

وی طراحی مجموعه چراغ های جلو و عقب دنا را مدرن تر توصیف کرد و گفت: در این بخش نیز از فناوری روز دنیا استفاده شده است.

نجم الدین افزود: داشبورد، رودری و سایر قطعات تزیینات داخلی دنا نیز با طراحی کاملا جدید و امکاناتی چون سیستم مالتی مدیا و ره یاب با کلیدهای کنترلی روی فرمان به مشتری عرضه خواهد شد.
نجم الدین، ایربگ راننده و سرنشین را بخشی از امکانات و قابلیت های دنا برای دست یابی به استانداردهای ایمنی در تمامی مدل های آن ذکر کرد و گفت: با توجه به پلتفرم جدید صندلی این خودرو، امکان تجهیز آن به ایربگ های جانبی نیز فراهم شده است.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، با اشاره به حجم تغییرات محصول پایه گفت :نزدیک به 90 مجموعه قالب برای قطعات بدنه دنا ساخته شده که در این میان 16 مجموعه قالب بزرگ بدنه ای توسط شرکت قالب های صنعتی ایران خودرو و بقیه توسط سازندگان زنجیره تامین ساپکو در حال ساخت است.

وی از ساخت جیگ ها و تجهیزات مونتاژ بدنه در شرکت تام ایران خودرو و ساخت تمامی قالب های قطعات تزییناتی شامل داشبورد، سپرها، چراغ ها و مانند آن با همکاری سازندگان ساپکو خبر داد و گفت با توجه به پیشرفت فیزیکی فرایند ساخت قالب های تولیدی و تجهیزات مونتاژی و مطابق با برنامه ریزی های انجام شده، تولید آزمایشی دنا در خطوط اصلی مونتاژ اواسط بهمن امسال آغاز خواهد شد.

چهارشنبه 11/5/1391 - 22:27 - 0 تشکر 488133

عرضه 13 محصول جدید ایران خودرو دیزل/اتوبوس ملی به بازار می آید

مدیرعامل ایران خودرو دیزل، از تولید و عرضه 13محصول جدید این شركت در سال تولید ملی،خبر داد وگفت:اتوبوس مفصل‌دار 18متری كه با كمترین میزان وابستگی به تامین كنندگان خارجی تولید شده،امسال به بازار می آید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، "هاشم یكه زارع" از تولید و عرضه 13محصول جدید این شركت در سال تولید ملی، خبر داد و این امر را در تاریخ صنعت خودروسازی ایران بی‌سابقه ذكر كرد.  

وی با تاكید بر اینكه محصولات جدید ایران خودرو دیزل طیف متنوعی از محصولات باری و مسافری را شامل می‌شود، اظهار داشت: در رده محصولات باری ما شاهد عرضه هفت محصول جدید خواهیم بود كه دو تیپ كشنده A7 و دنیز، كامیون كمپرسی سهند و كامیون آریا در چهار تیپ مختلف باری و كمپرسی را شامل می‌شود.

مدیر عامل ایران خودرو دیزل ادامه داد: كشنده A هفت با برخورداری از استاندارد زیست محیطی یورو سه و قابلیت ارتقا به استاندارد یورو چهار، در رده كشنده‌های فوق ‌مدرن قرار دارد.

یكه‌ زارع، در خصوص كشنده دنیز بیان كرد: این محصول از موتوری با قدرت 430اسب بخار بهره می‌برد و دارای سیستم خودكار تنظیم سرعت و همچنین ترمزهای مجهز به سیستم ABS و ASR بوده و دارای استاندارد زیست‌محیطی یورو سه است.

وی با بیان اینكه دو "كامیون كشنده A7" و "دنیز"، شهریور ماه سال جاری به بازار عرضه می شود، متذكر شد: كامیون‌های "سهند" و "آریا" نسل جدید محصولات باری و كمپرسی ایران خودرودیزل است. كامیون "سهند" با بهره‌گیری از موتور قدرتمند 380اسب بخاری خود استاندارد زیست محیطی یورو سه را نیز كسب كرده و پاسخگوی تمام نیاز بازار مصرف است و از مرداد ماه به بازار می آید.

مدیرعامل ایران خودرو دیزل افزود: كامیون "آریا" نیز با بهره‌مندی از ضریب داخلی‌ سازی بالا در واقع محصولی ناآشنا در بازار نیست و موتور قدرتمند OM355 مرسدس بنز و گیربكس ZF سنكر و نیزه دستی آن با توجه به سابقه حضور در بازار دارای شبكه خدمات و سرویس‌دهی بسیار مناسب است و در شهریور ماه سال جاری به بازار عرضه می‌شود.

یكه‌زارع در خصوص محصولات جدید مسافری این شركت كه برای سه ماهه سوم سال جاری به بازار عرضه می شود، اضافه كرد: چهار نوع محصول جدید اتوبوس درون شهری در سال جدید به بازار عرضه خواهیم كرد كه شامل دو اتوبوس "مفصل‌دار دو كابین 18 متری" و دو اتوبوس "تك كابین 12متری دومنظوره" برای تردد هم در خطوط عادی و هم در خطوط بی.آر.تی است. دو محصول از این چهار مدل ساخت متخصصان شركت ایران خودرودیزل است.

وی در خصوص اتوبوس "مفصل‌دار 18متری" كه می‌توان آن را تولید ملی نامید، گفت: این محصول با كمترین وابستگی به تامین‌كنندگان خارجی و با ضریب داخلی‌سازی 80درصدی، محصول منحصر به‌فردی است كه به موتور OM457 و گیربكس اتوماتیك ZF ساخت مجهز است و تجهیزات رفاهی مسافران همچون كولر قدرتمند با ظرفیت بالا، بخاری شوفاژی، صندلی‌های راحت با روكش چرم و پلی‌آمید و رمپ ویژه برای استفاده جانبازان و معلولان نیز از جمله امكانات این محصول "ملی" است.

یكه زارع در ادامه با توجه به تقاضای بازار برای خودروهای باری موسوم به "پیكاپ" از تولید محصولی در این دسته و در ایران خودرو دیزل خبر داد و افزود: این محصول در تیپ دوكابین دو دیفرانسل طی سه‌ماهه سوم سال جاری به بازار عرضه خواهد شد

چهارشنبه 11/5/1391 - 22:28 - 0 تشکر 488134

قبولی سمند در آزمون سخت گیرانه روسیه

مدیر اجرا و نظارت بر استاندارد خورویی شرکت ایران خودرو گفت:گروه صنعتی ایران خودرو با اخذ استاندارد های سخت گیرانه بازار روسیه ، به عنوان بیست و چهارمین کشور صادرکننده خودرو به این کشور شناخته شد.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران کیوان وزیری با بیان این مطلب گفت :ایران خودرو با اخذ این استاندارد( استاندارد یورو 4 )می تواند محصولات خود را به کشورهای روسیه و کشور های مشترک المنافع صادر کند .

وی افزود : احراز موفقیت ایران خودرو در اخذ استاندارد بازار خودروی روسیه درپی یک پروسه فنی مهندسی بسیار دقیق و دشوار  بدست آمده است .

وزیری تاکید کرد :  شرایط سخت اقلیمی در روسیه دشواری های خاصی دارد که امکان موفقیت برای اخذ استانداردهای خودرویی این کشور برای بسیاری از خودروسازان همواره  با چالش های متعددی همراه است اما سمند توانست از این آزمون ها سر بلند بیرون بیاید . 

مدیر اجرا و نظارت بر استاندارد خورویی شرکت ایران خودرو اظهار داشت : برای سایر کشورها نیز چنین برنامه هایی برای اخذ استاندارد خودرویی داریم وبه دلیل برخورداری از فناوری های نوین در دانش صنعت خودروسازی در یک برنامه ضربتی قادر هستیم استاندارد هر کشوری را اخذ کنیم .

این مقام مسئول تاکید کرد : ایران خودرو پیش از استاندارد بازار خودرو ترکیه را با موفقیت اخذ کرد و در این میان تلاش دارد تا استاندارد کشورهای عربی را نیز کسب کند.

چهارشنبه 11/5/1391 - 22:30 - 0 تشکر 488135

تولید 50 هزار دستگاه رانا با موتور کم مصرف

معاون نیرو محرکه ایران خودرو گفت: ایران خودرو تولید و عرضه 50 هزار دستگاه خودرو رانا در سال جاری با موتورکم مصرف تی یو 5 را برنامه ریزی کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ،فرشید افتخاری با بیان این مطلب گفت: این شرکت با هدف کاهش مصرف سوخت در قوای محرکه محصولات خود، تا پایان امسال، برنامه تولید 170هزار دستگاه موتور ملی را در دستور کار دارد.

وی افزود: این رقم در سال گذشته تنها 70هزار دستگاه موتور ملی بود، اما در سال جاری جهش عمده ای در این راستا از سوی ایران خودرو صورت گرفته است.

افتخاری تاکید کرد: 70 درصد این موتور ها پایه گاز سوز است و بر روی 405 و سمند نصب می شود.

معاون نیرو محرکه ایران خودرو اظهارداشت: موتور تی یو5 از موتور های کم مصرف ایران خودرو است که به میزان 90 درصد ساخت داخل شده که این روند رو به افزایش است.

وی تاکید کرد: تلاش هایی صورت گرفته تا 10 درصد باقی مانده قطعات این موتور نیز داخلی سازی شود و همکاری های بسیار خوبی از سوی شرکت های قطعه سازی با ایران خودرو در این خصوص در حال انجام است

چهارشنبه 11/5/1391 - 22:31 - 0 تشکر 488137

پیشنهادهای جذاب ایران خودرو و سایپا به مشتریان


در حالیکه خودروسازان چانی زنی های با مسوولان اجرایی و بخش مالی کشور برای اختصاص کمک دو هزار میلیاردی به سرانجام رسانده اند خود نیز دست به کار شده اند تا بخشی از مشکلات را از طریق جذب نقدینگی های سرگردان تامین کنند


به گزارش شبکه ایران، دولت دو هفته پیش مصوبه تخصیص دو هزار میلیارد تومان کمک مالی به دو خودروساز بزرگ کشور را ابلاغ کرد اما تاکنون مقامات بانک مرکزی در قبال اجرای آن سکوت کرده اند.
قرار بود هر کدام از شرکت های ایران خودرو و سایپا که در پرداخت های خود به قطعه سازان با مشکلات کمبود نقدینگی مواجهند یکهزار میلیارد تومان از این اعتبار را دریافت کنند و تا 70 درصد آن را به قطعه سازان بپردازند.
اکنون خودروسازان به علت تاخیرهای بانک مرکزی دست به کار شده اند و با ارائه طرح هایی خود نسبت به جذب نقدینگی از بازار اقدام کرده اند.


شرکت ها چه کردند؟
سایپا با خبر انتشار 150 میلیارد تومان اوراق مشارکت و سپس با ارائه طرح های تعویض خودروهای نو با کارکرده دومین طرح خود برای جذب نقدینگی را به اجرا گذاشت.
اوراق مشارکت سایپا قابلیت معامله در بورس را داراست، نرخ سود آن 20 درصد تعیین شده و قرار است هفته سوم مرداد ماه این حجم از اوراق برای عموم عرضه شود.
ایران خودرو هم با ارائه طرح موسوم به سپرده طلایی عملا دست به کار شد تا مشکل نقدینگی خود را حل کند. این طرح به گونه ای است که به مشتریان امکان پرداخت 4 تا 8 میلیون تومان با سود سرمایه گذاری تا 30 درصد را می دهد و در قبال این پس انداز هم در نهایت مشتری می تواند با انتخاب یکی از محصولات این شرکت و پرداخت مابه التفاوت صاحب خودرو شود.
موعد تحویل خودرو های قابل عرضه ایران خودرو در این طرح اسفند 91 ، شهریور 92 ، 93 و 94 خواهد بود، به طوری که متقاضیان می توانند به دو روش عمل کنند؛ یعنی مبلغ 4 تا 8 میلیون تومان را به صورت پیش پرداخت واریز و یا علاوه بر پرداخت پیش پرداخت در مدت باقی مانده تا تحویل خودرو مبلغ دیگری را هر دو ماه یک بار پرداخت کنند. ایران خودرو اعلام کرده برای تمامی مبالغ واریز شده، سود به طور مستقیم 22 تا 24 درصد وبه طور غیر مستقیم (یعنی با احتساب تخفیف ها درزمان تحویل خودرو) 5 .26 تا 30 درصد در نظر گرفته می شود.
بر اساس بخشنامه جدید ایران خودرو، مشتریان در هر زمان می توانند از ثبت نام خود انصراف داده و سپرده خویش را همراه با سود5 .20 تا 22 درصد دریافت کنند.
به گفته مسوولان دو شرکت ایران خودرو و سایپا کمک هزار میلیاردی به هر کدام از آنها بخش اعظمی از مشکلات را حل می کند و به نظر می رسد اقدامات بعدی آن ها برای جذب سرمایه های سرگردان بازار برای حل مشکلات بعدی آن هاکافی باشد.
خودروسازان در حالی دست به این طرح های ابتکاری زده اند که از سال گذشته و با افزایش نرخ ارز، محدودیت در دسترسی به بازار قطعات خارج از کشور و تحریم های بین المللی شرکت های خودروسازی نظیر پژو و ... با مشکلات فراوانی در نقدینگی و پرداخت های خود مواجه شدند.


تسهیلات خودرو سازان در 11 بانک
احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در گفتگو با شبکه ایران، دراین خصوص اظهار کرد: به هر حال، شرایط اقتصادی کشور ایجاب کرده همچنین طرح هایی ارائه شود؛ شرایطی که وضعیتی برد- برد دارد. مردم می توانند با شرکت در این طرح پول مورد نیاز خودروساز ها را فراهم می کنند و هم از قبال این اقدام سود مشارکت بگیرد.
وی با اشاره به انتشار اوراق مشارکت از سوی سایپا افزود: یک راه تامین مالی شرکت های حاضر در بورس انتشار همین اوراق است.
بر اساس گفته های نعمت بخش ظاهرا قرار است شرکت سایپا برای خریداران ان اوراق اولویت خرید خودرو قرار داد تا به نوعی اقدام آن ها را علاوه بر تخصیص سود مشارکت به نوعی دیگر هم جبران کرده باشد.
وی در پاسخ به این پرسشی در خصوص وضعیت پرداخت بسته مالی دولت به خودروسازان اینگونه اظهار نظر کرد: ناامید نشده ایم ولی به هر ترتیب باید خودروسازان هم کار ها را جلو ببرند. بانک مرکزی تصمیم دولت را به 11 بانک عامل ابلاغ کرده و بانک ها هم بر اساس شنیده ها قرار است تا آخر ماه جاری نسبت به پرداخت آن به خودروسازان اقدام کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا پرداخت این تسهیلات یکجا صورت می گیرد یا به صورت قسطی؟ ابراز بی اطلاعی کرد.

بحران از کجا شروع شد؟
خودروسازان در سال های اخیر همواره افزایش تولید را در دستور کار داشته اند و فروششان هم بالا رفته است اما در یکی دو سال اخیر با مشکلات عدیده ای روبه رو شدند.
شاید بتوان از هدفمندی یارانه ها به عنوان یکی از دلایل عمده شروع بحران در خودروسازی یاد کرد. آنجا که هزینه های تولید اوج گرفت و در کنار افزایش تورم و سطح عمومی قیمت ها هزینه این بنگاه های اقتصادی هم صعودی شد.
بر این مساله تحریم های بین المللی را هم باید افزود. پژو ایران را رها کرد، سوزوکی هم بعد از یک سال ساز جدایی سر داده کمی آنطرف تر از ایران خودرو در شرکت سایپا هم وضعیت اینگونه است. سیتروئن با اتمام قرارداد تولید زانتیا در این شرکت هر چند زمزمه های تولید سیتروئن سی5 در این شرکت شنیده شد اما سرانجامی نیافت و در شرق آسیا هم کیاموتورز ریو را از خطوط تولید سایپا بیرون کشید تا بازی سیاست و اقتصاد دست دو شرکت خودروساز ایران را از رفقای شرق و غرب قدیمی خود جدا سازد.
این موضوع بر درآمد و فروش این شرکت ها بدون تردید تاثیر گذاشت. هزینه هایی که از محل پیش فروش این شرکت ها پوشش داده می شد روی دست شرکت ها مانده.
از خودرو پژو 206 که سال گذشته 167 هزار و 500 دستگاه آمار تولید دارد امسال تنها در مقایسه با 42 هزار دستگاه تولیدش در سه ماه ابتدایی 15 هزار دستگاه تولید داشته است.
سوزوکی هم با وجود رشد تقاضایی که برای آن در بازار وجود داشته کاهش 50 درصدی در تولید را تجربه کرده است.
ریو هم با آمار تولید 17 هزار دستگاهی خود در سال گذشته دیگر جایی در سبد محصولات سایپا ندارد. این در حالی است که زانتیا در دو سال آخر تولید خود نزدیک به 20 هزار دستگاه از آن از خط تولید گذشته است.
نبود این خودرو ها در خطوط تولید خودروسازان فشار بسیاری به نقدینگی شرکت ها وارد کرده است چرا که از محل پیش فروش این خودروها بخش اعظمی از نقدینگی خودروسازان پوشش داده می شد.
افزایش نرخ ارز از 1050 تومان به 1226 و 1900 تومان آزاد هم فشار دیگری بر خودروسازان وارد آورد و عملا باعث در منگنه فشارهایی که مستقیم و غیر مستقیم نقدینگی آن ها را نشانه رفته بود قرار گیرند.

يکشنبه 15/5/1391 - 23:55 - 0 تشکر 493388

کد خبر: ۱۲۱۴۰۴
۱۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۴

مدیرکل دفتر نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از برگزاری جلسه كمیته قیمت‌گذاری خودرو در هفته جاری خبر داد.

شهرام میرآخورلو اظهار كرد: به احتمال زیاد جلسه كمیته قیمت‌گذاری خودرو هفته جاری برگزار خواهد شد.

وی در پاسخ به اینكه در این جلسه در خصوص قیمت كدام خودروها تصمیم‌گیری خواهد شد؟ خاطرنشان كرد: درخواست‌های افزایش قیمتی كه تاكنون بررسی آن‌ها به پایان رسیده باشد، در كمیته قیمت‌گذاری خودرو طرح و در خصوص آن‌ها تصمیم‌گیری خواهد شد.

مدیرکل دفتر نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در پاسخ به اینكه آیا این كمیته با افزایش قیمت خودروها موافقت خواهد كرد؟ اظهار كرد: اصولا تعیین قیمت تمام محصولات براساس بررسی هزینه‌های تولید صورت می‌گیرد؛ به‌گونه‌ای كه هر زمان كه بررسی‌ها نشان دهد تولید یك خودرو با توجه به قیمت آن فاقد سود مشروع برای خودروساز است، با افزایش قیمت ‌آن موافقت خواهد شد.

تاكنون شركت‌های سایپا، ایران خودرو و زامیاد درخواست خود برای افزایش قیمت محصولاتشان را به سازمان حمایت مصرف‌كنندگان و تولیدكنندگان ارائه داده‌اند.

پیش از این دبیر انجمن خودروسازان از عدم برگزاری جلسه كمیته قیمت‌گذاری خودرو برای بررسی پیشنهاد افزایش قیمت خودروسازان انتقاد كرده بود.

احمد نعمت‌بخش گفته بود: كمیته قیمت‌گذاری خودرو سرعت لازم را در برگزاری جلسات ندارد و به همین دلیل خودروسازان در تحویل برخی از مدل‌ها به دلیل مصوب نبودن قیمت نهایی آنها به مشتریان دچار مشكل شده‌اند.

به گفته وی چنین برخوردهایی با صنعت كشور آن هم در سال حمایت از تولید ملی مناسبت نیست، زیرا در حال حاضر هزینه‌های تولید در صنعت خودرو به شدت افزایش یافته است و باید تجدیدنظری در قیمت محصولات صورت گیرد.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.