پیشنهادهای جذاب ایران خودرو و سایپا به مشتریان
در حالیکه خودروسازان چانی زنی های با مسوولان اجرایی و بخش مالی کشور برای اختصاص کمک دو هزار میلیاردی به سرانجام رسانده اند خود نیز دست به کار شده اند تا بخشی از مشکلات را از طریق جذب نقدینگی های سرگردان تامین کنند
به گزارش شبکه ایران، دولت دو هفته پیش مصوبه تخصیص دو هزار میلیارد تومان کمک مالی به دو خودروساز بزرگ کشور را ابلاغ کرد اما تاکنون مقامات بانک مرکزی در قبال اجرای آن سکوت کرده اند.
قرار بود هر کدام از شرکت های ایران خودرو و سایپا که در پرداخت های خود به قطعه سازان با مشکلات کمبود نقدینگی مواجهند یکهزار میلیارد تومان از این اعتبار را دریافت کنند و تا 70 درصد آن را به قطعه سازان بپردازند.
اکنون خودروسازان به علت تاخیرهای بانک مرکزی دست به کار شده اند و با ارائه طرح هایی خود نسبت به جذب نقدینگی از بازار اقدام کرده اند.
شرکت ها چه کردند؟
سایپا با خبر انتشار 150 میلیارد تومان اوراق مشارکت و سپس با ارائه طرح های تعویض خودروهای نو با کارکرده دومین طرح خود برای جذب نقدینگی را به اجرا گذاشت.
اوراق مشارکت سایپا قابلیت معامله در بورس را داراست، نرخ سود آن 20 درصد تعیین شده و قرار است هفته سوم مرداد ماه این حجم از اوراق برای عموم عرضه شود.
ایران خودرو هم با ارائه طرح موسوم به سپرده طلایی عملا دست به کار شد تا مشکل نقدینگی خود را حل کند. این طرح به گونه ای است که به مشتریان امکان پرداخت 4 تا 8 میلیون تومان با سود سرمایه گذاری تا 30 درصد را می دهد و در قبال این پس انداز هم در نهایت مشتری می تواند با انتخاب یکی از محصولات این شرکت و پرداخت مابه التفاوت صاحب خودرو شود.
موعد تحویل خودرو های قابل عرضه ایران خودرو در این طرح اسفند 91 ، شهریور 92 ، 93 و 94 خواهد بود، به طوری که متقاضیان می توانند به دو روش عمل کنند؛ یعنی مبلغ 4 تا 8 میلیون تومان را به صورت پیش پرداخت واریز و یا علاوه بر پرداخت پیش پرداخت در مدت باقی مانده تا تحویل خودرو مبلغ دیگری را هر دو ماه یک بار پرداخت کنند. ایران خودرو اعلام کرده برای تمامی مبالغ واریز شده، سود به طور مستقیم 22 تا 24 درصد وبه طور غیر مستقیم (یعنی با احتساب تخفیف ها درزمان تحویل خودرو) 5 .26 تا 30 درصد در نظر گرفته می شود.
بر اساس بخشنامه جدید ایران خودرو، مشتریان در هر زمان می توانند از ثبت نام خود انصراف داده و سپرده خویش را همراه با سود5 .20 تا 22 درصد دریافت کنند.
به گفته مسوولان دو شرکت ایران خودرو و سایپا کمک هزار میلیاردی به هر کدام از آنها بخش اعظمی از مشکلات را حل می کند و به نظر می رسد اقدامات بعدی آن ها برای جذب سرمایه های سرگردان بازار برای حل مشکلات بعدی آن هاکافی باشد.
خودروسازان در حالی دست به این طرح های ابتکاری زده اند که از سال گذشته و با افزایش نرخ ارز، محدودیت در دسترسی به بازار قطعات خارج از کشور و تحریم های بین المللی شرکت های خودروسازی نظیر پژو و ... با مشکلات فراوانی در نقدینگی و پرداخت های خود مواجه شدند.
تسهیلات خودرو سازان در 11 بانک
احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در گفتگو با شبکه ایران، دراین خصوص اظهار کرد: به هر حال، شرایط اقتصادی کشور ایجاب کرده همچنین طرح هایی ارائه شود؛ شرایطی که وضعیتی برد- برد دارد. مردم می توانند با شرکت در این طرح پول مورد نیاز خودروساز ها را فراهم می کنند و هم از قبال این اقدام سود مشارکت بگیرد.
وی با اشاره به انتشار اوراق مشارکت از سوی سایپا افزود: یک راه تامین مالی شرکت های حاضر در بورس انتشار همین اوراق است.
بر اساس گفته های نعمت بخش ظاهرا قرار است شرکت سایپا برای خریداران ان اوراق اولویت خرید خودرو قرار داد تا به نوعی اقدام آن ها را علاوه بر تخصیص سود مشارکت به نوعی دیگر هم جبران کرده باشد.
وی در پاسخ به این پرسشی در خصوص وضعیت پرداخت بسته مالی دولت به خودروسازان اینگونه اظهار نظر کرد: ناامید نشده ایم ولی به هر ترتیب باید خودروسازان هم کار ها را جلو ببرند. بانک مرکزی تصمیم دولت را به 11 بانک عامل ابلاغ کرده و بانک ها هم بر اساس شنیده ها قرار است تا آخر ماه جاری نسبت به پرداخت آن به خودروسازان اقدام کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا پرداخت این تسهیلات یکجا صورت می گیرد یا به صورت قسطی؟ ابراز بی اطلاعی کرد.
بحران از کجا شروع شد؟
خودروسازان در سال های اخیر همواره افزایش تولید را در دستور کار داشته اند و فروششان هم بالا رفته است اما در یکی دو سال اخیر با مشکلات عدیده ای روبه رو شدند.
شاید بتوان از هدفمندی یارانه ها به عنوان یکی از دلایل عمده شروع بحران در خودروسازی یاد کرد. آنجا که هزینه های تولید اوج گرفت و در کنار افزایش تورم و سطح عمومی قیمت ها هزینه این بنگاه های اقتصادی هم صعودی شد.
بر این مساله تحریم های بین المللی را هم باید افزود. پژو ایران را رها کرد، سوزوکی هم بعد از یک سال ساز جدایی سر داده کمی آنطرف تر از ایران خودرو در شرکت سایپا هم وضعیت اینگونه است. سیتروئن با اتمام قرارداد تولید زانتیا در این شرکت هر چند زمزمه های تولید سیتروئن سی5 در این شرکت شنیده شد اما سرانجامی نیافت و در شرق آسیا هم کیاموتورز ریو را از خطوط تولید سایپا بیرون کشید تا بازی سیاست و اقتصاد دست دو شرکت خودروساز ایران را از رفقای شرق و غرب قدیمی خود جدا سازد.
این موضوع بر درآمد و فروش این شرکت ها بدون تردید تاثیر گذاشت. هزینه هایی که از محل پیش فروش این شرکت ها پوشش داده می شد روی دست شرکت ها مانده.
از خودرو پژو 206 که سال گذشته 167 هزار و 500 دستگاه آمار تولید دارد امسال تنها در مقایسه با 42 هزار دستگاه تولیدش در سه ماه ابتدایی 15 هزار دستگاه تولید داشته است.
سوزوکی هم با وجود رشد تقاضایی که برای آن در بازار وجود داشته کاهش 50 درصدی در تولید را تجربه کرده است.
ریو هم با آمار تولید 17 هزار دستگاهی خود در سال گذشته دیگر جایی در سبد محصولات سایپا ندارد. این در حالی است که زانتیا در دو سال آخر تولید خود نزدیک به 20 هزار دستگاه از آن از خط تولید گذشته است.
نبود این خودرو ها در خطوط تولید خودروسازان فشار بسیاری به نقدینگی شرکت ها وارد کرده است چرا که از محل پیش فروش این خودروها بخش اعظمی از نقدینگی خودروسازان پوشش داده می شد.
افزایش نرخ ارز از 1050 تومان به 1226 و 1900 تومان آزاد هم فشار دیگری بر خودروسازان وارد آورد و عملا باعث در منگنه فشارهایی که مستقیم و غیر مستقیم نقدینگی آن ها را نشانه رفته بود قرار گیرند.